Hallo allemaal

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

RitaZandbergen
Beginner
Beginner

Hallo allemaal

Bericht door RitaZandbergen » ma 27.08.2018 09:52

Hallo allemaal,
Mijn naam is Rita en ik ben 57 jaar. Ik werk als lerares op een VMBO school en geef daar praktijklessen zorg en welzijn. Voornamelijk haarverzorging.
Mijn gehoor ging langzaam achteruit. Vooral in mijn werk, maar ook thuis had ik dat wel in de gaten maar ik heb nooit gedacht om eens een test te doen.
Vanaf oktober tot december 2016 heb ik verschillende gehoorgang ontstekingen gehad. Daar hield ik een piep in mijn oren aan over. Volgens mij lag de oorzaak bij het al jaren met oordoppen slapen vanwege mijn hard snurkende partner. Maar op dat punt kwam ik bij de kno arts. Uit de gehoortest bleek een aanzienlijk gehoorverlies. De tinitus was niet te behandelen en ik moest maar aan de hoortoestellen. Behoorlijk geschrokken verliet ik de arts met een verwijzing voor de audicien. De arts begreep niet waarom het voor mij best wel een drempel was en nog steeds is. Ik heb er na deze maanden nog best moeite mee.
Bij beter horen wilden ze mij niet direct helpen vanwege mijn werk en verwees mij door naar een audiologisch centrum (wachttijd 3 a 4 maanden, dus tijd om aan het idee te wennen).
Uiteindelijk schreven ze mij daar resound toestellen voor die beterhoren voor mij aanmat. Toestellen met 4 programma’s en ik koos er voor om een telefoonclip te gaan gebruiken.
Ik schrok van de geluiden die ik hoorde.... Daarna heeft de audioloog van het audiologisch centrum een programma met alleen versterking, een programma versterking zonder filter zodat de omgevingsgeluiden te horen zijn, een programma met versterking en maskeerruis en een programma zonder versterking met alleen ruis.
Ik merk dat ik het lastig vind om goed te verstaan. Op een terras bijvoorbeeld, hoor ik de dame 4 tafels verder woordelijk en manlief naast me kan ik niet verstaan... nu ga ik een microfoon uitproberen die mijn man dan omhangt. ( ga ik vandaag ophalen) Dit werkt volgens mij alleen als je echt met z’n tweeen bent, met z’n vieren bijvoorbeeld kun je moeilijk de microfoon doorgeven toch? We gaan het zien.... Ik hoor jullie ervaringen graag.
Begin van de vakantie kreeg ik weer oorontsteking en die is nu na 6 weken nog niet over. Dus binnenkort weer naar de kno arts.
Voor nu ben ik vooral benieuwd naar hoe het op school zal gaan. Praktijklessen zijn in een open ruimte met zo’n 3 klassen en 3 collega’s. Of in een kapsalon met al het bijbehorende geluid. Ik heb de toestellen eind april gekregen, door dat de examenleerlingen toen al weg waren had ik niet zoveel lessen meer. Volgende week beginnen, ik ben benieuwd.
Daarbij hebben manlief en ik ons aangemeld voor de cursus spraaklezen.
Ik hoop op dit forum wat overeenkomstige ervaringen te lezen. Zijn er meer mensen die in het (voortgezet) onderwijs werken? Wat zijn jullie tips en tops?
Ik hoor graag van jullie.
Rita

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”