Annemiek (1 oor goed, 1 oor hoortoestel)

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
annemiek

Annemiek (1 oor goed, 1 oor hoortoestel)

Bericht door annemiek » za 23.07.2011 15:20

Hoi allemaal,

Ik ben Annemiek, 26 jaar. Ik heb als kind veel oorontstekingen gehad, en daardoor aan 1 oor (links) slechthorend geworden.

Ik weet dit al sinds mijn 16e jaar ongeveer. Voornamelijk ikzelf merkte dat ik slecht hoorde. Ik ben best kritisch, dus wilde alles gewoon horen.
MAAR de KNO-arts waar ik al jaren liep, vond het verlies nog niet 'erg' genoeg.. :shock:
Uiteindelijk ben ik dus nu pas aan een hoorapparaat! Omdat ik zelf het dus spuugzat was om zoveel te missen :(

Sinds een week heb ik de Phonak AudeoS Smart III. En ik ben er superblij mee! :-D
Het is natuurlijk wel erg wennen. Want alle geluiden klinken heel anders dan met mijn rechteroor. Maar ik hoor alle gesprekken al veel beter!

Ik zing bij een koor, dus hoop dat ik daar ook uit de voeten kan met dit hoorapparaat. Maar ik zit nog een poosje in de probeer-fase, dus ik ga het ondervinden..

Graag hoor ik van jullie (personen met aan 1 oor een gehoorapparaat) wat jullie aan positieve/negatieve ervaringen hebben.

Verder ben ik heel blij met dit forum! Wat een begrip heb ik opeens voor mezelf!

Groetjes Annemiek

José

Bericht door José » za 23.07.2011 19:34

Hoi Annemiek,

Hartelijk Welkom hier op het forum :D

Ik ben zelf tot mijn 37e 1 zijdig doof en 1 zijdig zwaarslechthorend geweest.
En ik had dus maar 1 hoortoestel. Dus ik heb geen ervaring hoe het in evenwicht is met 1 goedhorende oor en 1 slechthorende oor.

Op mijn 37e werd ik plotsdoof op mijn beste oor. en ik heb sinds 7 jaar een CI = Cochlear Implantaat op mijn dove oor en op mijn slechte oor een hoortoestel voor ondersteuning op mijn CI. ( ik kan met mijn hoortoestel geen spraakverstaan meer volgen).
Hier in ervaar ik wel dat ik nu met 2 oren kan "Horen" en duidelijk in evenwicht is.

Hiermee denk ik dat het een soortgelijke situatie is met jou.
Dat ik in het begin heel erg moest wennen dat er 2 verschillende geluiden "binnen" kwam/komt.
Maar was er snel aan gewend, je hersenen kunnen dit heel goed in evenwicht brengen en onderscheid maken dat er 2 verschillende geluiden binnen komen.
Maar toch samen 1 geheel vormen en hierdoor nauwelijks verschil opmerkt in geluiden.

Hier is wel heel erg belangrijk dat jou hoortoestel goed afgesteld moet zijn die in evenwicht gaat komen met je andere goede oor.

Dit merk je gauw genoeg als je te veel vorming in geluiden hoort,
dan kan het zijn dat er misschien te veel laag of hoge tonen in je hoortoestel is in gesteld.

Tegenwoordig hebben audiciëns een programma van VSM waarin verschillende alledaagse situaties worden na gebootst.
Waarin jij goed kunt aangeven hoe het klinkt met je hoortoestel en hoe je het zou willen dat het klinkt.

Ik wens je heel veel succes :cool: en ik hoop dat je snel gewend bent
en probeer het goed uit, mocht je nog een andere willen proberen. Probeer dat ook want je hebt recht op.

Want je zit er minimaal 5 á 7 jaar aan een hoortoestel vast.

Groetjes, José

Leeuwhans

Bericht door Leeuwhans » vr 12.08.2011 12:57

Hoi Annemiek,

Ik ben ook aan een oor dovig en aan het andere nog niet doof genoeg voor een bijdrage van de zorgverzekering. Ik heb een apparaatje van Interton. Door mijn zeer nauwe harige gehoorgang werkte het niet goed met een stukje in de gehoorgang en had ik om de haverklap ontstekingen. Daarom heb ik nu een stukje dat in het buitenoor hangt. Mijn gehoorgang loopt schuin omhoog en mijn oorschelp werkt ook niet goed mee. Daarom moet ik gedurende de dag dat oorstukje steeds weer wat omhoog duwen om beter te horen. Zodra die omlaag zakt begint het apparaatje n.l. te fluiten (van het rondzingen denk ik). Door het gehoorapparaat kan ik wel meer horen, maar ik kan niet beter verstaan. In gezelschappen is het helemaal pet met een rietje. Ik heb het gevoel dat mijn andere oor ook slechter begint te worden. Als het even kan doe ik het apparaat niet in. Mijn KNO arts heeft juist geadviseerd om het zoveel mogelijk in te doen, zodat ik er beter aan kan wennen, maar omdat de verstaanbaarheid niet beter wordt zie ik vaak het nut er niet van in. Het is wel zo dat als mensen echt heel zacht praten ik ze zonder apparaat niet meer kan verstaan, met het apparaatje gaat het dan nog een beetje. Ik ben pas 60 geworden. Lange tijd was ik ook, volgens KNO artsen, niet doof genoeg voor een apparaat. Nu dus wel aan een kant. Mijn gehoorverlies is ook precies andersom dan bij de meeste mensen heb ik begrepen. Ik geloof dat het vooral bij mij in de lage frequenties zit.

Volgens de KNO arts is het niet zeker of de oorzaak erfelijk is of een ziekte. Nou, de oorzaak interesseert me nu niet meer zo. Ik kom er toch nooit meer van af. Wel is het zo dat aan de linkerkant van mijn hoofd een gevoel zit (en ook in het oor) dat rechts er niet is. Ik vraag me wel eens af of de oorzaak zit in het gehoorgebeuren of ergens in de buurt van het gehoorgebeuren, wat dan weer het hoorprobleem tot gevolg heeft. Ik heb dit echter nog steeds niet goed duidelijk kunnen maken aan huisarts en KNO arts, want die besteden daar geen aandacht aan.

Ik ga ook periodiek naar de KNO voor het uitzuigen van mijn oren. Met water bij de assistente van de huisarts hoeft gelukkig niet meer. Het deed nooit pijn (gebeurt al vanaf mijn 8e jaar), maar tegenwoordig moest ik nogal eens een paar keer terugkomen, omdat het oor nog niet schoon was.

Nou, de pauze is voorbij.
Ben blij voor je dat jouw apparaat wel goed werkt.
Ik denk wel eens, die audicien in de winkel zou ook doof moeten zijn, dan pas begrijpt hij mijn probleem. Maar dat wil je een gezonde niet dove persoon toch nooit toewensen.

Leeuwhans

PienB

Bericht door PienB » wo 31.08.2011 12:34

Hoi Annemiek,
Ik draag ook meestal maar één apparaatje. Het is misschien goed te beseffen dat alles sowieso vermoeiender is omdat je oren voortdurend een balans aan het zoeken zijn. Wel ongelofelijk hoe het zich toch aanpast enzo aan de nieuwe situatie.
Heb je bij het zingen geen last van rare bijgeluiden? De anti-fluit van apparaten wil er nog wel eens voor zorgen dat harde geluiden worden vervormd. Kijk misschien hoe zacht je het kunt zetten.
Veel succes!

annemiek

Bericht door annemiek » wo 07.09.2011 17:39

Bedankt voor jullie antwoord.

Mijn ene apparaatje: Phonak Audeo S Smart III bevalt erg goed.
Tijdens het zingen op koor, zet ik hem op het 'gewone' programma want het muziekprogramma vind ik dan geen verbetering. Alles komt dan even hard binnen terwijl ik liever mijn mede-koorleden goed hoor, dan elk toontje dat de band aanslaat. Dan word ik echt horendol.
Maar muziek luisteren bij de boxjes van m'n PC klinkt wél prettig met het muziekprogramma.. Is die stand toch nog ergens goed voor :P

@PienB: tot nu toe is het me niet opgevallen dat ik rare dingen hoor..

Ik hoop binnenkort uitslag te krijgen van de verzekering. Qua wel/geen vergoeding. Ik ga van het ergste uit, omdat de kans daarop het grootste is. Dan kan het altijd nog meevallen :-)

Ik heb nu het gevoel weer bij de horende wereld te horen, is dat gek? :shock: Hebben jullie dat ook? Of vind je jezelf echt bij de slechthorenden horen?

Groetjes Annemiek

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”