Ik ben Dennis Nordhausen.

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
dennisnordhausen

Ik ben Dennis Nordhausen.

Bericht door dennisnordhausen » do 29.03.2012 19:33

Hallo mensen

Ik ben dennis Nordhausen uit limburg.

sinds dit jaar ben ik lid van de nvvs. mijn moeder is zelf ook slechthorend en heeft mij dit ook geadviseerd om me van de nvvs lid te maken. ik ben nu inmiddels 27 en ik besef nu pas wat slechthorend zijn met mij doet.

Ik zou al vanaf mijn slechthorend hebben vanaf mijn geboorte. nu is dit nog niet wettelijk vast gelegd. In de tijd t/m 2011 sep heb ik mijn gehoor aan de kant gegooid. of ik er geen wil van weten. en ging ik door met mijn leven. Tot dat ik weer zonder werk kwam te zitten en me geen raad meer wist. ik ben langzaam maar zeker meer informatie gaan inwinnen. nu probeer ik meer met mijn gevoel te praten over mijn slechthorendheid. ik zit nog in mijn begin fase. Omdat hier ook nooit in thuis situatie over gesproken werd wist ik ook nooit hoe ik er mee om moet gaan.

Daarbij kan ik wel een aantal schuldigen aanwijzen maar dat licht achter me. Doordat ook vele instanties in gebreken zijn gebleven was het ook moeilijk om keuzes te maken. of in ieder geval de juiste.

ik zie nu pas dat ik het aan moet geven bij een sollicitatie wat ik heb maar hoe ze met mij om kunnen gaan. dat zou een hoop belemmering uit de weg gaan tot zelf geen. Mijn vader is zelf niet slechthorend en zegt dat je dit absoluut niet aan moet geven bij een sollicitatie gesprek. dat komt later wel als je eenmaal binnen bent.

Nu is mijn vraag eigenlijk hoe jullie er over denken of doen?

Zelf zit ik nog met een 2 strijd en zou het fijn vinden door jullie mening en ervaring te delen. zodat ik voor mezelf een betere keuze kan maken.

Groetjes dennis nordhausen

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » vr 30.03.2012 08:14

Tijdens een sollicitatiegesprek zal je slechthorendheid opgemerkt worden. Dan heb je misschien al een puntje in je nadeel gescoord want verzwegen in je sollicitatiebrief. Of je weet je slechthorendheid te verbergen door raden en gokken. Dat gaat meestal niet zo goed dus dan kom je dom over. Heb je geluk en raad & gok je toch precies goed, dan vlieg je er tijdens de proeftijd uit omdat je onbetrouwbaar bent (slechthorendheid verzwegen) en eventueel je slechthorendheid je functioneren blijkt te belemmeren (hangt van de functie af).

Of je je slechthorendheid al of niet in de sollicitatiebrief moet vermelden ben ik nog niet uit. Maar verder moet je er open en eerlijk over zijn. Wel handig om meteen informatie te kunnen overleggen hoe en waarom je als slechthorende toch goed kan functioneren. Natuurlijk door relevante kennis en vaardigheden maar ook door hulpmiddelen die door UWV of verzekeraar vergoed worden waardoor je toch kunt bellen en/of vergaderen en/of .... enz.

PienB

Bericht door PienB » zo 01.04.2012 00:04

Hoi Dennis,
Balen van je gehoor. Het is nog niet zo simpel om alles goed voor elkaar te krijgen zodat je goed kan functioneren op je werk. Mij lukt het niet erg goed, toch ga ik gewoon door met van alles uitproberen.
Wat solliciteren betreft, ik zou als het lukt eerst mijn kwaliteiten goed kenbaar maken, en pas later beginnen over de zwakke kanten. Net als iedere andere sollicitant dat zou doen, toch?
Het helpt mij verder ook wel om niet te veel te focussen erop, je bent immers niet je handicap, je hebt er alleen maar een.
Heel veel sterkte en succes!

José

Bericht door José » zo 01.04.2012 18:25

Hallo Dennis,

Welkom hier op het forum :)

Fijn dat je zo openhartig over je slechthorendheid bent, en dat is voor jou een grote stap.
Dat je deze stap nu hebt genomen om hier lid te worden is al heel goed. :cool:

Je vraag of je al kenbaar moet maken in je sollicitatie brief dat je slechthorend bent.
Nee, dat hoeft niet en is ook niet verplicht.

Ik heb het vroeger in het verleden dit wel gedaan, maar dan werd ik niet uitgenodigd of juist wel en stelde ze vreemde vragen over wat los stond van de functie.
Toen heb ik advies ingewonnen van een "eigen baas" wat ik wel of niet moest doen, en die zei. Nooit van te voren aangeven, kijk hoe het gesprek loopt en dan komt het vanzelf wel tersprake als het nodig is.

Na dit advies ging het veel beter en ik werd er ook sterker door, omdat ik het gesprek hierdoor zelf in de hand had en kon leiden door zelf vragen te stellen. Niet makkelijk, ,maar wel te leren.
En ik heb ook toen zo banen gevonden en gekregen destijds.

Ook tijdens je sollicititatie gesprek is het niet noodzakelijk om het te vertellen.
Maar het is ook afhankelijk van om wat voor soort functie je sollicititeert, werkplek ( omgeving lawaai of veel mensen, veel apparatuur ect/ of juist zelfstandig, alleen op kantoor of op de weg, eigen hulpmiddelen mee kunnen nemen ect. )

Er zijn veel functies die je heel goed kunt uitvoeren met een gehoorverlies maar er zijn ook functies waar je beter niet op kunt solliciteren waarvan je bij voorbaat al kan weten dat het problemen kan geven.

Dus als je telefonische verkoop moet gaan doen dan is het verstandig dat je het aangeeft, maar dan wel op zo'n manier dat het in een positieve zin is.
Dus niet aangeven jullie kunnen dit of dat aanschaffen.
Maar, geef duidelijk jou sterke punten aan wat je kan, want daarom solliciteer je want je weet dat je dit werk kan. Daar moet je gebruik van maken. ( dus je zelf goed verkopen :D )
en ik hoor slecht maar dat hoeft geen belemmering te zijn in mijn taak want ik kan...... en indien nodig zijn er ook hulpmiddelen om dit op te lossen en dat kost u geen extra geld want ....
Hou het bij je zelf en draag zelf eventueel voor oplossingen aan.

Wat ook helpt is het bedrijf waar je naar gaat solliciteren uitzoeken wat voor soort bedrijf het is en wat ze voor hun werknemers doen.
Probeer nieuwsbrieven te vinden, cao's, ervaringen van werknemers/ gevers van het bedrijf.

Dit kun je op internet vaak terug vinden, maar je kunt hierover ook vragen stellen tijdens het gesprek; dit doe je meestal bij een 2e gesprek omdat je dan dieper in gaat op de functie/salaris en mogelijkheden.
Maar je kunt ook al oppervlakkige vragen stellen die voor jou nuttig zijn om te weten.

Ik wens jou heel veel succes :cool:

Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

Groetjes, José

Rosy

Bericht door Rosy » zo 03.06.2012 22:37

Hallo Dennis,

Goed dat je nu je SH accepteert en dat je beseft welke impact het heeft op je leven.
Wat het solliciteren betreft, ik ben vorig jaar druk aan het solliciteren geweest en heb per situatie bekeken wat het beste was.
Je zult voor jezelf moeten besluiten hoe je ergens binnen wilt komen.

Ik wilde het bedrijf van te voren iets laten weten. Daarom schreef ik in al mijn sollicitatiebrieven een opmerking waaruit zou kunnen blijken dat ik een beperking heb (ik schreef: aangezien een frontoffice functie voor mij niet meer haalbaar is, zoek ik nu een afwisselende backoffice functie). Ik heb het woord slechthorend niet genoemd, maar wel iets dat er naar verwijst. Op een sollicitatiegesprek was er op die manier een aanleiding om vragen te stellen van hun kant uit. Dat maakte het voor mij dan weer makkelijker om te vertellen dat ik SH ben.
Ik heb mijn vorige baan verloren doordat ik te lang op mijn tenen had gelopen door mijn SH en ik oververmoeid raakte. Dat risico wilde ik niet meer lopen.

Maar goed, dat was mijn manier en heeft voor mij goed uitgepakt.

Jij zult zelf een keuze moeten maken hoe je het aan wilt pakken.

Ik wens je heel veel succes!!

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”