Ook even voorstellen; Mieke

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Mieke68

Ook even voorstellen; Mieke

Bericht door Mieke68 » wo 30.05.2012 17:41

Hallo allemaal, mijn naam is Mieke en ik ben 44 jaar. Sinds een jaar of 10 zijn mijn oren achteruit gegaan. Ik was toen zwanger van mijn oudste en hoorde ineens een piepgeluid, waardoor ik bij de KNO-arts terechtkwam. Hij constateerde gehoorverlies, en dit is steeds erger geworden. Het zit in de familie, aan mijn moeders kant, zij kreeg rond haar 40e gehoortoestellen en ze had tantes die totaal doof waren. Ikzelf heb nog geen hoortoestellen, daarvoor zijn mijn oren nog te goed. Ik ben onder controle bij een audiologisch centrum op eigen verzoek, ook vanwege de tinnitus. Hierop ben ik nog niet getest, maar dit zal in de toekomst wel gebeuren. Het lastigst aan slechthorendheid vind ik dat niemand het ziet, en ik vraag me altijd af wanneer je het tegen iemand moet zeggen. Een poosje geleden heb ik op deze site buttons gekocht met de tekst: "Spreek duidelijk, dan hoor ik je beter", en soms draag ik die, zodat mensen gaan vragen waarom ik die op heb. Dit maakt het onderwerp meteen bespreekbaar, maar ik heb er niet altijd zin in.

Misschien hebben jullie tips voor deze lastige overgangs fase; dat je nog te goed bent voor hoortoestellen en mensen toch slecht kunt verstaan. Bedankt voor het lezen, groetjes Mieke.

Robert

Bericht door Robert » za 02.06.2012 09:22

Hoi Mieke,

Geweldig van die button.
Wist je dat de button met precies diezelfde tekst 30 jaar geleden er ook al was ? Ik werkte toentertijd op de markt als verkoper, en droeg die button toen ook al.

Wat betreft tips: wacht niet op het moment dat je denkt: "nu hoor ik zo slecht, ik moet gehoorapparaatjes"

Vaak zit je nog in de ontkenningsfase als het gehoor eigenlijk al te slecht is.
Je geeft zelf al aan dat je nu al mensen te slecht kunt verstaan. Hoezo is je gehoor dan te goed voor gehoortoestellen ?

Rosy

Bericht door Rosy » zo 03.06.2012 22:12

Hallo Mieke,

Super dat je zo'n button op doet!

Je hebt dus nog geen hoortoestellen, maar verstaat slecht door je tinnitus?
Dat is een lastige.
Zelf heb ik hoortoestellen, maar met die apparaatjes in evengoed nog een verlies van 35 db. Waarschijnlijk zit jij ook met zo'n verlies.

Tips zul je op deze site zeker vinden. Ik denk dat je door zo'n button al een heel eind bent. Buiten dat je mensen zult moeten vragen om je aan te kijken, zou ik je als tip willen geven om regelmatig een rust-moment in te bouwen. Ik heb ook tinnitus en die wordt veel erger als ik moe ben of stress heb.

Heel veel sterkte met je gehoor!!

Mieke68

Bericht door Mieke68 » wo 06.06.2012 10:44

Hoi Robert, bestaat die button al dertig jaar? Jee, ik vond hem al een beetje oubollig, haha! Leuk zou zijn als hij in verschillende kleuren uitgebracht zou worden, nu is hij er alleen in donkerblauw en je krijgt er vijf.... :)

Over dat mijn oren te goed zijn voor hoortoestellen; bij het audiologisch centrum zeiden ze dat ik er tegen aan zit, maar dat het me nu waarschijnlijk nog te veel last zou bezorgen ipv hulp. Als ik tegen mensen zeg dat ze me aan moeten kijken en rustig praten, kan ik het prima verstaan. Het is meer wanneer iemand ineens tegen me begint te praten, zeker achter mijn rug of met hun rug naar me toe, dat ik het niet kan verstaan. Dus ja, het blijft lastig, wanneer is het moment daar dat je aan de hoortoestellen gaat/moet?????

Robert

Bericht door Robert » do 07.06.2012 19:47

Mieke68 schreef:Als ik tegen mensen zeg dat ze me aan moeten kijken en rustig praten, kan ik het prima verstaan. Het is meer wanneer iemand ineens tegen me begint te praten, zeker achter mijn rug of met hun rug naar me toe, dat ik het niet kan verstaan. Dus ja, het blijft lastig, wanneer is het moment daar dat je aan de hoortoestellen gaat/moet?????
Ik neem aan dat de mensen je aan moeten kijken zodat jij kunt liplezen ? Dan versta je ze dus niet (volledig) maar ben je gewoon aan het liplezen en die samen met de klanken die je hoort aan het omzetten naar hele zinnen.
Probeer eens met iemand die tegenover je zit en de hand voor de mond houdt losse woordjes na te zeggen. Als je die dan slecht kunt volgen is dat een teken dat je al voor een groot deel afhankelijk bent van liplezen. En dan heb je echt gehoorapparaatjes nodig.

Probeer eens gehoorapparaatjes uit op proef. Er gaat vast een wereld voor je open.

José

Bericht door José » vr 08.06.2012 13:39

Hallo Mieke,

Welkom hier op het forum :D

Mijn grote complimenten :cool: voor je dat je de button draagt als het nodig is.
Hiermee geef je duidelijk aan dat je minder goed hoort en kunnen mensen hier rekening mee houden.

Verder heel herkenbaar jou verhaal. Slechter horen en Tinnitus.
Deze combinatie heb ik ook, en ik weet dat met Tinnitus veel invloed heeft op het goed horen.
Dit haalt je uit de concentratie op iets kunnen verstaan en dit is heel vermoeiend.

Met een hoortoestel kan de Tinnitus een beetje meer op de achtergrond komen en je spraakverstaan verbeteren.

Heeft de KNO arts gezegd dat je nog te goed hoort voor hoortoestellen?

Ik zou ook niet zo maar hoortoestellen nemen, maar er wel naar informeren.
Ga met je audiogram naar 1 van de audiciens in jou buurt en vraag naar hun advies.

Juist met een lage gehoorverlies hebben ze mooie kleine geavanceerde hoortoestellen die nauwelijks zichtbaar zijn, maar wel JOU weer kan laten horen.

Succes :cool: en groetjes,

José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”