maatje gezocht (net etiket slechthorend gekregen)

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Oortje

maatje gezocht (net etiket slechthorend gekregen)

Bericht door Oortje » wo 31.10.2012 08:43

Hallo, ik ben Saskia, 41 jaar. Gisteren bij Beter Horen geweest en direct een doorverwijzing naar audiologisch centrum, omdat mijn gehoor in 6 jr tijd te veel achteruit is gegaan en ze wel willen dat ik voor UWV aanpassingen in aanmerking kan komen.
6 jr geleden zat ik net op de grens, wel/ niet vergoed hoorapparaat en met een paar gesmokkelde decibellen erbij heb ik een apparaatje aangeschaft, wat ik overigens nooit heb gedragen. Maar nu is het zo slecht dat ik wel moet (dat wist ik eigenlijk wel).
Geen idee wat ik ga tegen komen. Snap niets van mijn audiogram, ringleiding (welke wordt geadviseerd) en heb geen flauw idee wat er nog meer te koop is en of Beter Horen wel zo betrouwbaar is. Uiteraard wil ik alle onderzoeken dit jaar nog afronden en voor het nieuwe jaar met een zoveel mogelijk vergoed hoorapparaatje mijn nieuwe leventje ingaan.
By the way; ik vond het altijd wel lekker rustig om niet alles te horen. Ook in mijn werk (leidinggevende in de GGZ) redt ik het nog bijzonder goed met kijken. Ik kan alleen niet notuleren en sommige mannen niet verstaan aan de telefoon.

Wie kan/ wil me een beetje gidsen in de zoektocht naar mijn hoorapparaatje en het altijd dragen hiervan (want daar hik ik wel een beetje tegenaan!).

Ben benieuwd!

José

Re: maatje gezocht (net etiket slechthorend gekregen)

Bericht door José » do 01.11.2012 23:05

Hallo Oortje,

Hartelijk Welkom hier op het forum :)

Het is heel lastig om te zeggen of Beter Horen wel of niet goed is.
Dat is per vestiging/regio verschillend, je moet net de juiste audicien treffen die welwillend en behulpzaam is.
Overigens geldt dat voor elke audicienwinkel. Wat in het Noorden goed/slecht is kan in het Zuiden ook zijn.
Het is heel persoonlijk. Als je meerdere audicienwinkels in jou woonplaats hebt of nabij gelegen regio van je woonplaats.
Adviseer ik je om in elke winkel binnen te stappen en vragen te stellen en kijken hoe ze op je overkomen.
Zijn ze behulpzaam, voel je op je gemak, voel je vertrouwd. Dus wat is jou indruk en kijk gerust rond in de winkel.
Wat hebben , wat verkopen ze.

Het belangrijkste is dat jou nieuwe hoortoestel past bij jou audiogram.
Om jou een beetje een idee te geven hoe een audiogram in elkaar zit verwijs ik je graag naar deze topic >>Een audiogram...

En op http://www.hoorwijzer.nl kun je aanmelden en bij kies en zoek je audiogram invullen .
Dan komt er 1 of meerdere geadviseerde hoortoestellen uit die geschikt zijn voor jou gehoorverlies.

Ook staan daar ervaringen van diverse audiciens misschien zit jou audicien er ook bij.
Lees en vergelijk...

Als je eenmaal de juiste hoortoestel gevonden hebt en goed is afgesteld zou je altijd je hoortoestel kunnen dragen.
Wel een tip een hoortoestel kies je niet 1,2,3 en het uitproberen ook niet.
Dit heeft zijn tijd nodig en laat je vooral niet opjagen. Neem de tijd om het uit te proberen en schrijf al je - en + punten op.
En omschrijf ze goed, op dat de audioloog/audicien weet waar ze kunnen kijken en zoeken naar de juiste en prettigste afstelling.

Maar maak vooral meteen duidelijk wat je wil om je functie op je werk zo goed mogelijk kan uitvoeren.
Dus er moet een goede afstelling gemaakt worden dat je een goed telefoongesprek kunt doen, en vergaderingen kunt volgen. ect.

Ik wens je heel veel succes, en ik hoop dat je hier de nodige informatie vind die je zoekt.

Groetjes, José

Rosy

Bericht door Rosy » vr 16.11.2012 18:26

Hallo Oortje,

Knap dat je het zog zo goed volhoudt op je werk! Krijg je ondersteuning van je collega's?

Ik wens je veel succes met je zoektocht!
Zal nog best een beetje doorbijten worden; aangezien je je al behoorlijk gewend was aan de 'stilte'.
Dus hou vol ;-)

Die ringleiding waar je het over hebt; waar zou die moeten komen?

Zoals Jose al aangeeft; is hoorwijzer fijn om eens rond te neuzen.

hendrik

Bericht door hendrik » vr 16.11.2012 21:09

Oortje,
Ik ben sinds een 2-3 maanden ook hoortoestel drager, de afgelopen jaren verstond ik nog genoeg.
Dacht ik in elk geval. Tot me duidelijk werd dat ik sommige fietsbellen gewoon helemaal niet hoor!

De eerste winkel waar ik naar toe ben gegaan is het niet geworden qwa keus en toestel.
Ik was er nog niet aan toe en het klkte gewoon niet met die man.

Mijn tip voor je is dat je misschien iemand mee moet nemen en op zoek moet gaan naar een goede en sociale audicien. Vanuit je werk in de GGZ weet je vast wel dat er een klik moet zijn met je hulpverlener.
Neem dat gewoon mee wanneer je een audicien zoekt. En neem iemand mee die je kent en/of vertrouwd.
Maak er ook iets leuks van. ik hoorde bij een test opeens weer gerinkel van euro's. Wanneer je iemand bij je hebt met gevoel voor humor, kun je daar echt wel iets van maken. Ik had ook een audicien met gevoel voor humor.

Het dragen in het begin was een ramp!!!!! Enerzijds hoorde ik opeens veel meer en had zelfs mijn vrouw een andere stem. Ook herkende ik mijn oude grammofoonplaten opeens weer!
Maar de ramp, ik moest heel erg wennen aan die proppen in mijn oren.
Bij 1 toestel waren dat hardplastieken dingen. Die heb ik er dus uit gesodemiterd!!
Mijn insteek was dat ze of goed moeten zitten of er komt niks!
Na een 3tal weken was ik gewend aan de hoortoestellen. De toestellen met de harde loop naar de oren waren afgevallen. Heb nu een toestel met een speaker in het oor en een mooi zacht gevomd kabeltje, waarmee het toestel blijft hangen.
En een mooie zachte "prop", open stukje, in mijn oren.
Kortom ik ben redelijk gewend en ben er erg gelukkig mee.
Het wennen aan de andere geluiden vroeg ook even tijd, maar ging vrij snel.

Ik kan er nu ook mee "spelen".
Ben net gaan zingen in een shanty koor en opeens was het moeilijk om te toon te zoeken en te houden.
Al die brullende mannen om me heen maakten luisteren niet makkelijker.
Ik doen dan de toestellen gewoon even uit of zet ze een stuk zachter.
En ach, altijd dragen?
Mijn vrouw was een paar dagen weg, en ik had geen afspraken en was thuis.
En ik had dus geen zin om alles te horen. Heerlijk rustig was het toen even.

Sterkte met zoeken en proefdragen.
Maak er ook gewoon iets leuks van. Je bent nu eenmaal slechthorend, daar is niks meer aan te doen.
Hoortoestellen geven geluid terug!
Soms leuk en soms niet :mrgreen: :mrgreen:
hendrik

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”