Even voorstellen..... J.P. van Zijst uit Roosendaal

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Even voorstellen..... J.P. van Zijst uit Roosendaal

Bericht door jpvzijst » za 17.11.2012 17:32

Hoi allen,

Leuk dat jullie even op mijn topic kijken. Ik ben JP (mijn roepnaam) en heb sinds mijn 3,5 jaar aan beide oren hoortoestellen. Inmiddels happy married en een pracht van een zoon. Tot 2 jaar geleden ging het met mijn gehoor goed. Mijn gehoorverlies is sedert mijn geboorte altijd stabiel gebleven. Nu heb ik mij onlangs opgegeven als lid van het NVVS, omdat ik de laatste 2 jaren tegen problemen aanloop.

Tot op mijn 32ste jaar had ik altijd vanaf mijn 4 jaar 1 audicien gehad. De Heer Andriessen uit Bergen op Zoom was een man dat een bijzondere voorliefde had met alles wat met het gehoor te maken had. Hij heeft diverse titels op zijn naam staan, en ging regelmatig naar seminars in het buitenland op het gebied van allerlei ontwikkelingen over hoortoestellen.
Echter is hij 2 jaar geleden overleden, en heb nu een nieuwe audicien die zijn klantenbestand heeft overgenomen.

Mijn nieuwe audicien is een prima kerel. Al merk ik zelf wel dat hij minder onderlegd is op bepaalde vlakken. Mijn voormalige audicien was in staat om hoortoestellen aan te passen wat in de eerste instantie niet geschikt zou zijn voor mijn gehoor. Mijn eerste model hoortoestel was een Widex G2. De goedkoopste hoortoestel in de jaren 80. En ook het allerfijnste hoortoestel die ik tot nu toe in mijn leven heb gehad. 3 jaar geleden moest ik overgaan naar een digitale hoortoestel, aangezien de Widex G2 (analoog) al jaren niet meer gemaakt word. Bij mijn voormalige audicien kreeg ik de Oticon Sumo XP. Deze heeft qua gedraging in het geluid bijna hetzelfde als de Widex G2. Echter...... volgens de opgegeven waarden (geluidsbereik) zou deze niet geschikt voor mij zijn. Er was toen nog een ander model dat wel veel beter bij mij zou aansluiten, maar dan zou het prijskaartje ook flink omhoog gaan. Helaas heb ik tot nu nog geen goed lot weten te krijgen van de loterij en moet het doen met de financiën dat ik heb. Mijn audicien hield daar heel goed rekening mee en was bereid om er wat extra tijd in te steken om de Oticon zodanig aan te passen dat deze alsnog aan mij zou voldoen.

Vraag mij niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen. Ik zag regelmatig allerlei waarschuwingen op zijn monitor verschijnen dat bepaalde instellingen wat mijn audicien wou veranderen, ten koste zou gaan van de garantie :) veel getyp later, en met een stethoscoop luisterde hij zelf hoe het geluid was. Na heel wat uren (ja ja, echt uren!!) was het gelukt. Ik had nagenoeg een hoortoestel dat gelijk stond als mijn favoriete Widex G2!

Na zijn overlijden kwam ik bij mijn nieuwe audicien terecht. Vanaf dat moment is het helaas alleen maar slechter met mij gegaan. Iets meer dan een jaar geleden ging mijn linkerhoortoestel het microfoontje kapot. Deze moest worden opgestuurd naar de fabrikant. Ik vermeldde mijn audicien er wel nadrukkelijk op dat de fabrikant ONDER geen beding de instellingen op mijn hoortoestel mocht wijzigen! Helaas kreeg ik mijn hoortoestel na reparatie terug met de standaard instellingen van de fabrikant terug. :( Hoe aardig mijn audicien ook is, en er alles aan probeerde om de instellingen zodanig aan te passen, is het tot op heden niet gelukt. De aanpassingen die Andriessen maakte, is blijkbaar hogere kennis vereist. En de meeste audiciens krijgen in hun opleiding niet mee hoe je bepaalde instellingen handmatig kan aanpassen in de terminal (een venster dat veel lijkt op DOS van windows).

Momenteel sta ik qua gehoor (vooral spraakverstaan) er stukken slechter voor. Mijn vrouw merkt het, mijn werk. Iedereen eigenlijk.

Ik hoop mensen te ontmoeten via deze forum die tegen dit soortgelijke problemen aanlopen. Is er iemand die een audicien kent dat universitair geschoold is? Of weten jullie nog of er nog een 2 tal Widex G2 te vinden is?
Kortom, vragen vragen en nog eens vragen. In mijn directe omgeving is iedereen goedhorend. Ik ken momenteel letterlijk niemand in mijn omgeving die met soortgelijke problemen aanloopt als ik.

Groeten uit het Roosendaalse :) !!

Trudie
Expert
Expert

Re: Even voorstellen..... J.P. van Zijst uit Roosendaal

Bericht door Trudie » za 17.11.2012 22:38

Voor een volgend toestel zou ik weer voor een widex kiezen en deze zo lineair mogelijk in laten stellen.
bijv. Widex Mind 19 of Super toestellen.

Jammer dat All Ears alleen het klantenbestand heeft overgenomen en niet de instelinformatie!
Waarom hebben zij dan niet eerst het toestel uitgelezen en opgeslagen? Dat had een hoop ellende bespaard.
Heeft u zelf al bij Oticon geinformeerd of zij de instellingen hebben bewaard?

Succes!

jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door jpvzijst » zo 18.11.2012 00:04

Hoi Trudie,

Zo te zien ben je denk ik iemand die in de nabije omgeving van Roosendaal woont? Aangezien je weet dat het om All Ears gaat? Ze hebben inderdaad het hele klantenbestand overgenomen. Ze hebben wel de instellingen opgeslagen, maar de "bijzondere" instellingen dat mijn voormalige audicien had gedaan, werden kennelijk niet opgeslagen. Op zich niet verrassend aangezien bij de aangepaste versie allerlei waarschuwingen op zijn scherm verscheen. Mijn vermoeden is dan ook dat de software die daar voor gebruikt worden, alleen instellingen opslaat binnen de toegestane waarden van mijn hoortoestel.

De Widex Mind 19 was ook wel eens ter sprake gekomen. Maar na het zien van het prijskaartje, moest ik nogal ff flink slikken! En ik zeg altijd, geld wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven he! :roll:

Het ziet er naar uit dat ik voorlopig hiermee zal moeten redden totdat mijn huidige hoortoestellen oud genoeg zijn om ze te vervangen. Ik heb vorig jaar al geprobeerd bij mijn zorgverzekeraar. Zij gaan niet tot vergoeding over omdat zij van mening zijn dat ik zelf bewust het risico zou hebben genomen om de "verkeerde" hoortoestel aan te laten meten. Dan denk je.... tja, laat ik goed op de kosten letten (zeker in deze tijd gezien de vele media aandacht op de steeds stijgende ziektekosten) is het kennelijk toch weer eens niet goed.

Ik ben van mening dat ik er goed aan had gedaan en mijn zorgverzekeraar mag wel blij zijn dat ik niet voor de maximale vergoedingsbedrag ging! In mijn geval wordt zuinigheid kennelijk bestraft.

Ik hoop dat er over een paar jaar hoortoestellen komen die lineair zijn en hetzelfde klankbeeld geven als mijn grote liefde van de Widex G2.

José
Expert
Expert

Bericht door José » zo 18.11.2012 13:27

Beste JP,

welkom hier op het forum :)

Nou je hebt nog al een geschiedenis achter de rug.
Helaas bent u niet de enige die zich zo voelt dat de audicien van "vroeger" NU niet meer zo zijn.
Er zullen wel genoeg zijn maar zijn moeilijk te vinden. Zo is Trudie 1 van die zeer begaan is en ook weet waar ze het over heeft.

Tegenwoordig moet alles - willekeurige volgorde - volgens boekje gaan, tijd en geld.
Ik ben dan nog niet zo oud, maar ik heb vanaf mijn jongere jaren een hele goede audicien gehad, daar kon ik mee lezen en schrijven.
Die wist al genoeg als ik iets vertelde, sinds enkele jaren is hij de buitendienst in gestuurd :niak:
En heb ik een ander, daar heb ik totaal geen klik mee, beste persoon maar weet gewoon niet wat ik bedoel of zegt dat niet anders kan.
Nou, me neus...gelukkig ben ik niet op mijn mondje gevallen en vraag door en beleefd hoor :D .
Maar ik laat mij niet wegsturen, en weet wat mijn rechten zijn.

Wat mij enorm verbaasd en wat Trudie dus ook al aangaf. Waarom ze geen backup gemaakt hebben van jou instellingen, al was het maar van de andere keren.
In zo geval zou je eigenlijk in alle tijden een print versie van moeten gedraaid worden, want ook al hebben ze het opgeslagen er kan altijd iets mis gaan met de pc.

Ik hoop voor jou dat ze toch nog aan je instelling kunnen wijzigen.
Want tenslotte zijn ze er voor dat jij er weer prettig mee kan horen.

Succes, :gg2:

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Trudie
Expert
Expert

Bericht door Trudie » zo 18.11.2012 21:22

De audicienswereld is een klein wereldje. Ik heb hem weleens gesproken.
(Hij was een kritische vragen steller op bepaalde bijeenkomsten)

U zou eens kunnen kijken of u dit toestel ergens op proef kunt testen:
http://www.audifon.com/avero-x-p-pro-en.html

Dit is een lineair toestel die veel op G2 lijkt qua klank.
Voordeel is dat er trimmers op zitten die u zelf met een schroevendraaier kunt regelen.

Succes!

jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door jpvzijst » zo 18.11.2012 23:26

Wow wat een goeie tip Trudie! Ik ben even wezen googlen op internet op zoek naar de precieze specificaties van je genoemde model.

Het vermogen (vooral piekbelasting in spraak (500 tot 1Kz) voldoet deze ruim voor mij. Hij heeft zelfs nog wat "rek" in zitten wat bij de Widex G2 ook was! Vooral erg prettig idee dat het lineair is! Digitale hoortoestellen zo instellen dat ze lineair gedragen is toch nooit 100% lineair. De trimmers die erop zitten was bij de Widex eveneens. Deze techniek noemt men ook "pico-forte". Voor mij een lekkere grove manier van instellen van diverse klanken. Het is een "druk" toestel in geluid, maar mijn oren zijn het niet anders gewend. De digitale varianten hebben allemaal de eigenschap dat ze zachter klinken, met als gevolg dat ik veel klanken niet eens meer hoor.

Na flink graven op internet op zoek naar grossiers (groothandelaren) heb ik een gemiddelde prijs gevonden van 545 dollar. Rekening houdend met de wisselkoers is het omgerekend 427 EUR. Een prettig prijskaartje. De meeste hoortoestellen liggen beduidend hoger in prijs.

Ik ga zeker eens contact opnemen met mijn audicien of het mogelijk is om deze eens te kunnen testen.

Trudie... Heel erg bedankt met je tip! Het merk avero is bij mijn weten niet eens ter sprake geweest tijdens mijn bezoeken bij mijn huidige audicien. Het lijkt een onbekend merk te zijn?

Trudie
Expert
Expert

Bericht door Trudie » zo 18.11.2012 23:56

Het Avero toestel is van Audifon. www.lizzen.nl heeft dit merk in het assortiment.

Succes!

jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door jpvzijst » wo 19.06.2013 20:49

UPDATE:

Nu we weer een paar maanden verder zijn, wil ik jullie natuurlijk niet onthouden hoe het verder is gegaan!

Na de tip van Trudie (Avero XP) ben ik bij mijn huidige audicien gegaan en gevraagd of hij deze kon leveren. Helaas heeft hij het model niet in zijn assortiment. Na wat googlen ben ik bij een centrale inkoper terecht gekomen die deze hoortoestellen levert aan audiciens. Na een prettig telefoongesprek, heb ik een mooie complete lijst kunnen krijgen van hun afnemers :) Gelijk gezocht naar de dichtstbijzijnde audicien gezocht en gelijk gebeld met de vraag of ik de Avero XP kon laten bestellen. Was geen probleem! Ook al ben ik geen klant van ze (dat is pas service!) Ik ga geen naam noemen welke zaak dat was. Is denk ik ook niet relevant in deze topic.

1 week later na mijn telefoontje, kon ik de hoortoestellen ophalen. Maar toen kwam er weer een probleem tevoorschijn. Sinds 2013 hanteert de zorgverzekeraars een "protocollijst" waarin alle types en modellen hoortoestellen opstaan die worden vergoed. De Avero XP was in 2012 wel op de lijst, maar in 2013 kennelijk van de lijst af gehaald!! En nog te bedenken dat het hierbij om de goedkoopste hoortoestel gaat in de lijst van zorgverzekeraars! De zaak waar ik de Avero XP kon ophalen, zouden voor mij extra inspannen om het alsnog op de protocol lijst te krijgen. In de tussentijd kon ik gewoon de hoortoestellen meekrijgen. Bij de eerste 4 minuten wist ik het al..... Mijn oude vertrouwde geluid heb ik eindelijk na een lange tijd weer teruggevonden!

Vanaf dat moment is er weer 1 maand verstreken. Ik kreeg van de zaak te horen dat de Avero XP in de protocol lijst is opgenomen! Mijn aanvraag (eigenlijk al gelijk de nota) werd bij mijn zorgverzekeraar ingediend. Gezien de vele regels over de vergoedingen van dit jaar, heb ik nergens kunnen vinden dat de regel van "5 jaar" van toepassing is. Kennelijk is mijn zorgverzekeraar wel van mening, maar heeft zich coulant opgesteld inzake mijn probleem en besloot tot volledige vergoeding over te gaan. Ik had mijn oude hoortoestellen vanaf dat moment 3 jaar.

Maar goed. Eind goed, al goed! Het was een hoop ellende die ik heb gehad, maar kan nu gelukkig weer blij horen en lachen.

Het is dankzij de NVVS, met hun goede tips (dank je wel Trudie!) die mij op weg hebben kunnen helpen.

José
Expert
Expert

Bericht door José » wo 19.06.2013 21:11

Hoi JP,

Ha hier wordt ik blij van zo'n verhaal. :D
Wat ben ik blij voor jou dat het je gelukt is dat je na de tip van Trudie zo slim en handig bezig bent geweest.
En jij bent er nu enorm mee gebaat. :cool:

En Fijn om ook eens te lezen dat een audicien inzet heeft getoond naar zijn "cliënt" en dat de zorgverzekeraar ook coulant waren.

Ik hoop dat je ondanks jij nu jou toestel hebt gevonden.
Hier nog wel de ervaringen van deze toestellen wilt delen met de leden.

Ik wens jou heel veel hoor plezier.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » wo 19.06.2013 21:31

Wat een positief verhaal en aangezien ik binnenkort waarschijnlijk aan nieuwe toestellen toe ben hoop ik je ervaringen hier te kunnen lezen.

Trudie
Expert
Expert

Bericht door Trudie » za 22.06.2013 16:37

Fijn, dank voor je positieve reactie!

inekebrinks
Beginner
Beginner

Bericht door inekebrinks » di 02.09.2014 18:37

Beste jp van zijst...zou je mij kunnen vertellen waar je avero xp kunt krijgen?? Zelf heb ik nu de widez g 2 en moet nu naar digitaal..al 3 maand bezig met de phonak...t is een nachtmerrie...schelle geluiden...hoofdpijn misselijk...heb ziekte van meniere...dus gevoelig in t gehoor vooral voor hoge geluiden...wil dolgraag de avero xp proberen...gr ineke

jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door jpvzijst » do 04.09.2014 16:51

Hoi Ineke,

Ik heb jou inmiddels een mailtje gestuurd hierover! Ik hoop dat je met mijn info verder kan. En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”