Even voorstellen, Susan

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Susan36

Even voorstellen, Susan

Bericht door Susan36 » wo 19.12.2012 12:42

Beste Allemaal,

Ik ben sinds twee dagen bezoeker van dit forum.
Ik ben 36 jaar, getrouwd, moeder van twee kinderen en werk 24 uur per week op een groep voor kinderen met gedragsproblematiek en verstandelijke beperking.
Ik ben slechthorend en heb een dB verlies van 60.
Ik draag hoortoestellen, deze helpen mij goed in het dagelijkse leven, alleen op mijn werk word het steeds lastiger.

Mijn vraag is wie van jullie gebruik maakt van NmG?
Ik zit nu in het traject via de GGMD om dit mogelijk te gaan leren.
Dan krijg ik een AWBZ indicatie en de cursus vergoed.
Dit alles met het vooruit zicht dat ik mijn gehoor ooit zal verliezen en volgens mijn KNO arts nog wel in aanmerking kom voor een CI maar dat is beslissing waar ik nog lang niet aan toe ben om deze te nemen.
Ik wil dan ook goed kunnen blijven communiceren binnen ons gezin.
Verder heb leren spraakafzien bij een logopediste. Dat helpt mij ook veel.

Ik hoor graag jullie ervaringen over NmG.
Dank je wel.

Gr van Susan

TC
Gevorderd
Gevorderd

Re: Even voorstellen, Susan

Bericht door TC » wo 19.12.2012 20:13

Dag Susan, welkom op dit forum.

Als je gehoor niet snel achteruit gaat zal het nog even duren voor je in aanmerking komt voor een CI, alle tijd om aan het idee te wennen dus. En je kan af en toe een kijkje nemen op het OPCI forum (zie de link helemaal bovenaan). Ik heb het CI en ben er blij mee. En ik ben met mijn vrouw en twee vriendinnen bezig met de derde module van NmG. Heel leuk en erg handig als de apparatuur niet aan staat of kan staan. Spraakafzien lukt me vrijwel niet ondanks twee cursussen.

José

Re: Even voorstellen, Susan

Bericht door José » zo 23.12.2012 23:54

Hallo Susan,

Welkom hier op het forum :lol:

Net als TC heb ik zelf ook een CI en een hoortoestel ter ondersteuning voor mijn CI.
En ik heb de cursus NMG ( 1, 2 en 3) gevolgd en ik kan heel goed spraakafzien.
NMG = Nederlands met ondersteunende gebaren is handig en leuk om te leren.
NGT = Nederlands gebaren taal is weer een vervolg hierop en is een stuk zwaarder en anders wat betreft grammatica.

NMG ondersteuning is handig, maar dan moet jou omgeving dit ook kunnen en begrijpen.
Met NMG kun samen met je familie en vrienden doen, mogen het ook gratis volgen volgens de indicatie die jij krijgt.
Maar je moet het wel meteen aangeven wil er mee willen doen.
Het is best pittig, 2 uur per les en afhankelijk waar je les kan volgen in jou buurt en/of thuis les wil hebben.
Kan het 1 x per week zijn tot elke week of om de 14 dagen.

Wat jou gehoorverlies betreft ben je inderdaad nog niet aan een CI toe, daar hoor je nog te goed voor. :)
Maar dat neemt niet weg dat jij "slecht' hoort en dat je in je werk lastig is.
Voor je werk zou je andere praktische mogelijkheden kunnen toepassen waar het nodig is.
Ik weet natuurlijk niet waar en wanneer je moeite hebt.
Dus bijvoorbeeld;
Voor vergaderingen en/of andere bijeenkomsten met meerdere mensen zou je kunnen gebruiken: persoonlijke ringleiding = solo apparatuur, een schrijftolk of NMG tolk. Voor telefoneren: telefoonversterkers of een telefoon die geschikt is voor ringleiding.
Wat overigens ook buiten je werk ook ingezet of gebruikt kan worden.

Kan je hier verder mee?

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”