Meanderette...plotsdoof?

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Meanderette

Meanderette...plotsdoof?

Bericht door Meanderette » do 28.02.2013 01:20

Hoi allen,

al informatie zoekend kwam ik hier en na een paar dagen wikken en wegen heb ik me toch aangemeld.

Altijd een prima gehoor gehad, ook nooit problemen op wat hardnekkige oorontstekingen in mijn pubertijd na, blijk ik 12 feb jl "plotsdoof" te zijn geworden.
Bij het opstaan hoorde ik nauwelijks meer wat met mijn linkeroor, schelp en wang voelde verdoofd, ik was duizelig, alsof de vloer 20 graden scheef staat, en misselijk en het deed een beetje pijn. Aangezien ik een afspraak had die dag heb ik doorgezet en ondanks dat ik me goed beroerd voelde naar mijn afspraak gegaan. Twee dagen later was er niks veranderd en kon ik nauwelijks slapen doordat het zo verdoofd voelde en achter mijn oor wat pijnlijk was dus ben ik naar een vervangende huisarts gegaan die oorontsteking constateerde en me met antibiotica/cortison druppels naar huis liet gaan.
Na het weekend was er nog geen verbetering en was mijn gehoor vervormd, muziek is vals, vrouwenstemmen klinken als de chipmunks, dus ben ik naar mijn eigen huisarts terug gegaan met de verwachting dat ik een nieuwe antibiotica kuur zou krijgen.
Het consult verliep anders dan ik verwachtte. Er bleek geen ontsteking zichtbaar en de huisarts belde meteen naar de KNOarts in het plaatselijke ziekenhuis, waar ik dan ook meteen terecht kon.
Ook de KNO kon niks zien aan en in het oor. Een toon- en spraakaudiogram volgde waaruit kwam dat ik gehoorverlies heb in mijn linkeroor, hoeveel weet ik nog niet, het woord "plotsdoof" viel en hij vertelde dat er een probleem is met mijn slakkenhuis. Nogmaals de stemvork op mijn hoofd en nogmaals zei ik dat ik het geluid vooral in mijn rechter, het goede, oor hoorde. Dat vond hij vreemd.
Omdat de klachten nog net geen week geleden begonnen waren, het was dag 6, moest ik van hem zo snel mogelijk met een prednison stootkuur beginnen, 5 dagen, 2x 25mg per dag en 2 weken later, 4 maart, terug.

Ik ben me rotgeschrokken... "plotsdoof" "hoge dosis prednison" Ik begreep het allemaal niet zo...
Op de 4e dag van de kuur merkte ik dat mijn gehoor doffer werd en dat spraak ging slissen. Op aanraden toch de KNO weer gebeld en de volgende dag kon ik vroeg komen, bij een ander want de KNO die ik had gezien was op vakantie. Weer een hoortest. En daaruit kwam dat mijn gehoor niet achteruit was gegaan, wat ik vreesde. Helaas ook niet was verbeterd. Deze KNO benaderde het probleem als zijnde definitief, vertelde me dat de duizeligheid nog wel zou stabiliseren en dat mijn brein nu te veel prikkels kreeg, iets wat met de tijd ook wel rustiger zou worden. Meer deed hij niet, omdat ik 4 maart zijn collega weer zie.

Ik ben nogal overdonderd. Van de een op de andere dag hoor ik slecht, een deel van het geluid lijkt onhoorbaar geworden, rumoer is in kabaal veranderd wat ik maar niet kan filteren, spraak versta ik slecht. Een deel van de stemmen is vervormd, zo ook de mijne. Ik hoor verkeer maar waar het vandaan komt is me een raadsel waardoor ik me regelmatig rotschrik. Mijn oor suist, piept soms. Mijn oorschelp en wang voelen nog steeds alsof ik net bij de tandarts vandaan kom. Soms denk ik dat ik ineens wat beter hoor maar als ik dan mijn goede oor afdek is dat niet zo... Ik merk dat ik veel te gespannen aan het luisteren ben. Bellen lukt hooguit nog 3 kwartier, dan ben ik te moe en heb ik hoofdpijn. Slapen gaat slecht omdat liggen op mijn linkerkant raar voelt...
Simpele dingen als boodschappen doen zijn nu niet zo simpel; het zweet breekt me letterlijk uit bij zoveel lawaai in de supermarkt en als ik daar de deur uit stap ben ik misselijk en in staat om in huilen uit te barsten door die prikkeloverload.

Maandag mag ik terug en ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst van de hoortest. Ook hoop ik dat de KNO dan naar een oorzaak gaat zoeken, ik wil daar zeker wel op aansturen. Natuurlijk heb ik hier en op meer plekken zitten lezen maar het kan van alles zijn en een oorzaak kan ook net zo goed niet gevonden worden.

Er ontstaat steeds meer behoefte bij mij aan contact met andere mensen die hetzelfde ervaren, hoe goed mijn omgeving mij ook opvangt, ik merk dat het zo moeilijk te snappen is. Gelukkig zijn dierbare vrienden bereid zich wat aan me aan te passen, zo gaat het geluid van de tv uit als ik langskom, wordt er zo min mogelijk doorelkaar gesproken, whatsappen en chatten we nu vooral omdat bellen zo vermoeiend is. Ik ben wel nog meer gesteld geraakt op mijn smartphone kan ik zeggen!

TC
Gevorderd
Gevorderd

Re: Meanderette...plotsdoof?

Bericht door TC » do 28.02.2013 10:15

Tjonge Meanderette, dat is een stevige ervaring die je beleeft. :;-(( :gogol2: Er lijkt iets gaande in je slakkenhuis en evenwichtsorgaan. Ben je wel doorgegaan met die prednison? Probeer wat leuke dingen te vinden de komende dagen en probeer je dag niet te laten overheersen door je ziekte. Maandag hopelijk meer duidelijkheid. De gehoortest is denk ik minder relevant, als je nu iets hebt waardoor je slechter hoort kan dat bij vlagen erger of minder worden totdat de oorzaak is aangepakt.

Sterkte de komende dagen en laat maandag weten hoe het verder gaat :|

Meanderette

Bericht door Meanderette » do 28.02.2013 15:57

Hoi TC,

de prednison was voor 5 dagen, gelukkig wil ik bijna zeggen want ik werd er helemaal hyper van. Ik heb 5 dagen lopen trillen. Althans, ik neem aan dat dat van de prednison kwam want in de dagen nadat de kuur op was werd ik fysiek wat rustiger.
Het overdonderd zijn, het niet snappen en het geen grip hebben, het maakt namelijk niet uit of ik me rustig hou of druk ben een overprikkeld hoofd heb ik aan het eind van de dag toch, maakt me, emotioneel, onrustig.
Plannen waarvan ik me afvraag of ze nog wel door kunnen gaan... Ik heb besloten toch 9 maart naar de MuseumNacht te gaan, ik zie er enorm naar uit en ik weet van voorgaande jaren dat ik dat leuk vind! Maar hoe lang ik dat vol ga houden...? Ik zie het wel.

Verder probeer ik inderdaad te doen wat je zegt; lezen, mooie plaatjes zoeken op internet, ik ben hobbyfotograaf, dan maar mezelf visueel 'verwennen'. Maar, ik vind het moeilijk. Constant is er de confrontatie met dat gehoor... Het zal ook een kwestie van wennen zijn maar hoe doen jullie dat?

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » do 28.02.2013 16:42

Ik kan me voorstellen dat het een behoorlijke schok is en ik kan me voorstellen dat je behoorlijk overdonderd bent door de diagnose.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je maandag meer duidelijkheid krijgt van de KNO arts.

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » do 28.02.2013 23:15

Constant is er de confrontatie met dat gehoor... Het zal ook een kwestie van wennen zijn maar hoe doen jullie dat?
Voor mij duurde het zo'n 30 jaar om van goedhorend naar doof te gaan, had dus de tijd om eraan te wennen. Het heeft zo z'n eigen nadelen om langzaam doof te worden, kan het niemand aanraden :mrgreen: maar het bespaart je wel de schok van plotsdoof worden. Jij moet in korte tijd dat hele proces door Meanderette. Of niet als het misschien toch tijdelijk is. Maar hoe dan ook, het is een hele klus om ermee om te gaan, dat gaat tijd kosten.

José

Bericht door José » vr 01.03.2013 00:22

Beste Meanderette,

Welkom hier op het forum :)

Wat goed dat je toch lid geworden bent.
Nu kun je vragen stellen en hopelijk weer antwoorden geeft.
En hierdoor wat geruster kan worden.

Het is allemaal niet mis wat je mee maakt :-(
Jou verhaal is voor mij herkenbaar.

Even kort samengevat: Zelf ben ik 1 zijdig doof en 1 zijdig zwaarslechthorend geboren.
Na diagnose op mijn 4de levensjaar een hoortoestel op mijn beste oor.
Tot mijn 37e jaar goed mee kunnen horen en toen op een avond mij niet lekker voelde.
En eigenlijk het zelfde ervaring zoals jij omschrijft de volgende dag ermee wakker geworden. :peur:
Mijn beste oor daar hoorde ik niets meer mee , eerst nog wat ik noem "klotsend water stemmen in de verte". :snif:
En wat ik ook met mijn hoortoestel deed, ik hoorde niks meer.

Eind diganose: plotsdoof ( KNO arts zei: leer er maar mee leven!)
en na ruim 5 maanden erna kwam er heel klein beetje restgehoor weer tot "leven"
maar niet genoeg voor spraakverstaan en gebruik van hoortoestel.
Daarnaast kreeg ik tijdens mijn "aanval" een geluid, wat achteraf Tinnitus bleek te zijn.
Na overstappen naar een andere ziekenhuis.
Tinnitus heb ik nu nog steeds maar ik kan weer horen dankzij mijn CI ( Cochlear Implantaat)

Ik hoop dat bij mijn verhaal halverwege voor jou de weg terug komt en dat het gehoor weer zich stabiliseerd.
Een goede raad van TC maar ik weet uit eigen ervaring dat het niet makkelijk is.
Maar voel je niet schuldig als je toch boos, verdrietig of zelfs angstig/bang bent.
Laat je emoties gaan dat lucht zeker op. en schrijf het hier maar lekker op het forum van je af :wink:

Want het is voor jou nu tot maandag zeker een onzekere periode.
Ik wens jou heel veel sterkte en ik hoop dat de KNO-arts je maandag duidelijkheid en antwoorden kan geven.

Groetjes, José

Meanderette

Bericht door Meanderette » vr 01.03.2013 23:07

Dank voor jullie reacties! Voelt fijn terwijl het tegelijk confronterend is. Van José raakte ik wel even stil...

M'n gehoor is niet geheel weg maar ik mis wel flink wat, hoeveel moet nog blijken maar spraak vind ik vaak lastig te verstaan. 1 op 1 gesprekken in een rustige ruimte, met iemand die rustig en duidelijk spreekt gaan nog best wel, al kost het me wel veel energie merk ik, maar zodra er een radio aan staat of er is iemand bij die ook deelneemt aan het gesprek of die een telefoongesprek voert wordt het moeilijk. Het valt me nu ook meer op hoe vaak mensen door elkaar heen praten. In de supermarkt, op straat, met meerder mensen of in een grand café is het bijna onmogelijk. Spraak lijkt ook te slissen, zo raar, en mijn eigen stem klinkt vreemd. Toch heb ik de indruk dat muziek wel iets minder vals is nu, de dissonantie valt me minder op.
Maar wat kost het energie zeg... Ik merk dat ik vaak wat schichtig reageer als mensen tegen me praten, ook iets wat ik totaal niet ken van mezelf; ik ben van nature behoorlijk extravert en sociaal gericht.

Ik heb ook een suis in mijn oor en een paar keer per dag een piep. Gisteravond veranderde die piep van hoogte en intensiteit en dat deed gewoon pijn! En vooral in de nacht last van wanneer ik niet kan slapen. Want slapen gaat ook nog steeds niet lekker. Zorgen maar ook niet lekker op dat linkeroor kunnen liggen omdat het nog steeds verdoofd voelt, ook zoiets raars vind ik.

Gisteren moest ik wel lachen toen ik in een winkel was. Ik vroeg een product en daar moest de medewerkster voor opzij stappen dus automatisch liep ik mee maar ik zag niet dat ze alweer terug was gestapt. Ze vroeg aan me of ze het goede product had gepakt maar ik hoorde haar helemaal niet. Bleek ze wel rechts van me te staan maar aan de andere kant van een pilaar. Ja...dan houdt het toch echt op, ook met het goede oor! :-P
Ook heb ik nogal last van het kabaal wat mijn senseo apparaat maakt dus tegenwoordig maak ik op een nogal atletische wijze koffie: terwijl ik mijn vinger bij het aan-knopje houd sta ik in de startblokken om vervolgens het apparaat aan te zetten en snel de keuken uit te lopen. Wat dat betreft moet ik wel lachen om mezelf :-)

En tegelijk ook zo boos... Zo gefrustreerd dat muziekluisteren me geen ontspanning bied, dat ik op deze manier niet naar mijn vaste koffie-en-lunch-plekken kan, zo weinig kan hebben, plotseling terwijl ik gezellig ben met iemand duizelig, en dan vaak ook misselijk, kan worden en moet stoppen waar ik/we mee bezig was/waren. Dan baal ik enorm, waardoor ik weer ga balen van het balen.... Nou ja, jullie kennen het cirkeltje wel. Ik voel me niet zo leuk op dit moment. Ondanks dat er dan weer mensen zijn die dat tegenspreken ;-)

Natuurlijk laat ik maandag weten hoe het is gegaan!

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » za 02.03.2013 15:51

Kijk, dat zijn de eerste stapjes Meanderette, als je om jezelf kunt lachten. Zelfs als het is gelijk een boer die kiespijn heeft. Want humor is onmisbaar bij het doorgaan.

Je vrienden zouden best wel eens gelijk kunnen hebben. Het komt wel voor dat de patiënt zelf zwaarder aan zijn gedrag tilt dan de omgeving. Baal gerust hoor, het is heus geen kleinigheidje dat je nu moet hanteren.

hendrik

Bericht door hendrik » za 02.03.2013 20:59

Ik hoor het nu ook bij meanderette, het lawaai van de senseo.

Jaren geleden ben ik begonnen met het opschenken van koffie, naast dat ik het lekkerder vind, is het ook stiller. En bovenal ontspannener!
We hebben hem nog wel staan in de keuken, zo'n koffie maker van Siemens,system porsche of zo dacht ik. Maar doe mij dus maar het ouderwetse opschenken.
Rust en stilte moet je soms, en kun je ook soms, zelf organiseren.
Voor mij is dat dus het met de hand opschenken van de koffie.

Maar ik herken het balen ook hoor.
Ik zit op een "oude mannen" koor. Shanty koor dus :mrgreen:
De vorige week had ik erg last van ruisen en piepen van de tinnitus.
Ik hoor de andere zangers dan niet zo goed, zo luid is de piep..
Mijn hoortoestellen bieden dan ook geen uitkomst.
Kan ze wel uit doen, maar dan hoor ik een deel tussen de 2500 en de 3000 hertz niet.
Dat maakt samenzingen zo moeilijk.
En dat is dus dan gewoon een avond balen!
Vals zingen voert dan de boventoon zal ik maar zeggen.
Gelukkig was het geen uitvoering.

En is de sfeer op het koor erg goed, ze kunnen het wel van me hebben.
hendrik

José

Bericht door José » zo 03.03.2013 23:36

Hallo Meanderette,

Ik wil je voor morgen heel veel succes en sterkte wensen.
Ik denk morgen aan je. :)

Groetjes, José

Meanderette

Bericht door Meanderette » ma 04.03.2013 00:04

Wat lief van je Jose, dit had ik even niet verwacht :-)

Dank voor de tip Hendrik! Zo back to basic dat ik daar nog niet aan had gedacht. Morgen na het zh ga ik meteen een filterhouder kopen! De koffie zal ook beter smaken dan de Senseomodder ;-)

Vanavond zat ik er even door. Een hele nette dag gehad; niet gebeld, niet weer eens geprobeerd om muziek te luisteren, geen supermarkt bezocht, wel even de tv aan gehad ondanks dat ik maar een deel versta. Wat klusjes gedaan. Buitengeluiden kwamen wel wat rot binnen maar daar probeerde ik me niet te veel aan te storen.
Toch bleek het gesis en geknetter in de pannen vanavond te veel. Sterk geagiteerd liep ik snuivend door mijn keuken, "hoe moet dit nou weer!?" Eén iemand een verkeerd woord en ik had diens hoofd er af gebeten! :-D Ja, nu kan ik er wel om lachen maar de tranen stonden op dat moment hoog. Wat. Een. Gedoe. En ik hoop heel erg dat dat minder wordt... Ik was duidelijk tóch overprikkeld geraakt, al snap ik totaal niet waardoor.
Toen ik aan tafel zat te eten merkte ik dat er een flinke piep in mijn oor kwam en omdat ik had gelezen dat dat best eens zou kunnen komen doordat je je druk maakt heb ik eens een paar keer diep adem gehaald. Gelukkig trok die piep weer snel weg en kon ik weer verder genieten van mijn suis.
Het zal ook wel stress zijn dat ik zo snel geagiteerd raak. Morgen weer KNO en ik vind het reuze spannend. Elders met mensen grapjes zitten maken over dat ik de KNO door ga zagen en dat ik dan wel een zaag mee moet nemen. Ach en zo rol ik er wel doorheen...

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » ma 04.03.2013 10:02

Mag best hoor, Meanderette. Als je het hoofd maar weer terug plakt. En tevoren hebt verteld dat je af en toe over de rooie gaat en waarom dat is en dat het niets persoonlijks betekent.

Succes bij de kno-arts. Een kettingzaag kan nuttig zijn als de arts erg taai is.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 04.03.2013 12:23

Heel veel succes bij de KNO arts en sterkte

Meanderette

Bericht door Meanderette » ma 04.03.2013 15:36

Net terug van de KNO en ik ga taart uitdelen: audiogram is verbeterd!

Ik heb nog steeds wel iets verlies tov de vorige audiogrammen en mijn rechteroor maar er zit progressie in!
De hyperacusis en tinnitus moeten volgens hem ook langzaam verdwijnen maar dat kan nog wel even duren. Als ik daar veel last van blijf houden mag ik naar het audiologisch centrum.
Ik ga dus nog steeds Hendrik zijn tip opvolgen :-)

Pfff...opluchting!

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 04.03.2013 16:21

Dat is goed nieuws Meanderette en ik zal duimen dat deze positieve progressie zich voortzet.
:cool:

José

Bericht door José » ma 04.03.2013 16:30

Hoi Meanderette,

Ik heb aan je gedacht hoor. :)
Goed om te lezen dat er iets verbetering in zit.
Dat is zeker een opluchting voor je.

Ja, het klopt dat "stress zowel-positief als negatief" invloed op je Tinnitus heeft.
Maar je had het al gelezen en meteen gemerkt dat als je rustiger doet en niet "in paniek" raakt, dat het weer afneemt.

Goede tip van Hendirk He :cool:

Nou, ik hoop dat je geen zaag hoeft te gebruiken :P

Groetjes, José

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » di 05.03.2013 11:23

Mooi mooi, het trekt allemaal langzaam weg. Doe mij maar de schwartzwalder punt Meanderette. :P Koffie opschenken, dat wordt moeilijk. Je hebt een paar stapppen: water koken, 1e keer opschenken, 2e keer opschenken, 3e keer opschenken. Mijn probleem is dat ik na iedere stap het koffiezetten vergeet. Dus het water is alweer koud als ik de eerste keer opschenk en tussen het opschenken kan ook zomaar een half uur liggen. Of de koffie dan nog lekkerder is dan de Senseo??? :-(

Je moet wél in je achterhoofd houden dat wat je nu is overkomen ook weer terug kán komen. Dus houdt een schuin oogje op onze wereld gericht zodat je sterk staat áls het echt terug komt. :niak:

Meanderette

Bericht door Meanderette » di 05.03.2013 16:54

Ik weet het TC...en zelfs als ik het niet wist ben ik zo geschrokken dat ik mijn gehoor wel in de gaten blijf houden. Ik merk het inmiddels kleinere verschil met mijn rechteroor nog steeds, wellicht ook door de suis?
Van het weekend had ik weer keelpijn en de week voor ik doof werd, had ik ook keelpijn, toeval?, en ik schrok me rot, zag het hele scenario opnieuw beginnen wat gelukkig niet het geval was.

De koffie ga ik gewoon proberen. De waterkoker maakt ook lawaai maar dat is beduidend minder dan mijn huidige senseokreng. Die maakt echt meer herrie, dat vond ik voor dit gedoe met mijn oren al, de vorige was beduidend stiller... En wat meer thee drinken ;)

Ik heb me nu ook op het T&H forum aangemeld aangezien ik naast dat kleine verlies daar ook last van heb. Dat de KNO mij ingang heeft gegeven tot een audiologisch centrum vind ik een fijne gedachte. Als ik er om vraag, kan ik er naar toe.

En dan is het nu verder afwachten hoe het verder gaat. Of het verder weg trekt en tot hoever dan nog. Die dissonantie die ik hoorde is wel zo goed als weg, heel soms hoor ik die nog of denk ik die te horen, maar communicatie in een lawaaiige ruimte blijf ik lastig vinden. Het lijkt dan wel of het lawaai de spraak wegdrukt en vervlakt waardoor het nog lastiger is om te horen wat iemand zegt. Zelfs met een duidelijk sprekend iemand die ik dan op straat tegen kom vind ik het lastig en moet ik echt mijn goede oor de kant van de spreker op draaien. En leren om gaan met lawaai. Ik had al herriedopjes gekocht bij de hoorwinkel, omdat ik ook zo kan schrikken, en die blijven voorlopig in mijn tas altijd mee gaan! Maar, ik wil ze niet te veel gebruiken ik zal ook moeten wennen er aan dat geluid toch anders binnen komt.
Voor de suis heb ik gemerkt dat als ik de tv, geen muziek, heel zachtjes aan zet het meestal wat minder storend is. Verstaan doe ik de tv dan niet maar dat is op zo'n moment niet mijn doel. Alleen in de nacht...dan houdt het me uit mijn slaap. Neem aan dat ook dat wel weer beter gaat met de tijd :)

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » di 05.03.2013 20:10

Nou, voorlopig kan je alleen maar afwachten hoe het verloopt. Hopelijk trekt alles weg. Ben wel benieuwd het het verder met je gaat in de toekomst Meanderette.

Meanderette

Bericht door Meanderette » ma 11.03.2013 03:30

Ben nu bijna een week verder en het gaat wisselend. Ook was gisteren die Museumnacht waar ik zo graag naar toe wilde... Grootste deel van de tijd heb ik met die, niet denderend werkende, oordopjes in gelopen omdat erg veel lokaties een DJ hadden ingehuurd. Ook door de drukte, er blijken 15.000 mensen op af te zijn gekomen, werd ik weer overvallen door het lawaai (praten, schreeuwen) en kon ik de persoon waar ik mee was slecht verstaan. Gelukkig begreep ze het probleem erg goed en hield zij er ook rekening mee door zoveel mogelijk aan mijn goede kant te lopen zodat we zo goed mogelijk met elkaar konden praten. Erg prettig!

Vandaag viel het me tijdens een bepaald televisieprogramma weer op dat ik de voiceover slecht kon verstaan door de muziek die er in was gemixt en ik denk ook door de toonhoogte? frequentie? van de stem. Blijf dat een aparte beleving vinden. Weer aan goedhorenden gevraagd of zij dit ook ervoeren maar nee.

Het blijft gewoon een raar fenomeen en slecht uit te leggen, lawaai(over?)gevoelig en ietwat slechthorend. Ik heb soms de indruk dat het eerste het tweede negatief beïnvloed.
Doseren en opnieuw ervaren, ik blijf door gaan en balans zoeken.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”