Meanderette...plotsdoof?

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

TC
Gevorderd
Gevorderd

Re: Meanderette...plotsdoof?

Bericht door TC » di 12.03.2013 12:15

Het zal tijd kosten Meanderette. Voor jou om die balans te vinden (en als je hem vindt kan hij weer gaan schuiven). Voor je omgeving zal het altijd een onbegrijpelijk fenomeen blijven. De echte vrienden (binnen en buiten de familie) zullen het van je aannemen. :cool: Anderen zullen het waarschijnlijk moeilijk vinden om rekening met je te houden. :-( En dáár moet jij dan ook weer een balans in vinden... Zo blijf je zoekende :mrgreen:

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » di 12.03.2013 15:11

Er zal wel een tijd overheen gaan voor je een balans kun vinden.

Het is anderen heel moeilijk duidelijk te maken wat er precies mis is met het je gehoor en mijn ervaring is dat ik niet aan anderen kan uitleggen hoe ik de dingen hoor. Verschil met jou is dat ik wel slechthorend ben geboren, waardoor ik niet kan aangeven wat ik in mijn gehoor zou missen., omdat ik gewoon niet beter weet.

Ik stoor me ook regelmatig aan de "achtergrondmuziek" op de televisie. Recentelijk heb ik "Wie is de Mol" gevolgd, maar regelmatig ontgingen mij dingen die er gezegd werden vanwege de storende en vrij luide muziek er doorheen. Ondanks mijn ringleiding die ik bij de tv altijd gebruik.

Als het goed gelezen heb in de pers is de NVVS momenteel erover bezig om de programmamakers ervan te overtuigen om minder achtergrondmuziek te gaan gebruiken in hun programma's

Meanderette

Bericht door Meanderette » wo 13.03.2013 00:34

Oh wat goed van de NVVS! Als de media er alleen al op geattendeerd worden hoe storend dat is. Ikzelf heb het ook al bij een redactielid van het betreffende programma, Labyrint (hoe grappig), gelegd via social media. Zij heeft alleen geen invloed op de montage omdat zij de research doet. Maar nogmaals, erg goed dat de NVVS dit oppakt!

Bianca, heb jij dat bij alle "achtergrondmuziek"? Bij Labyrint ligt het voor mij vooral aan de combinatie muziek+deze stem, die ik zonder muziek ook al minder goed versta. Wie is de Mol heb ik dit jaar overgeslagen, ik kon mijn hoofd er niet bij houden helaas.

TC, ik vermoed dat jullie me nog regelmatig tegen gaan komen hier... ;)

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » wo 13.03.2013 14:06

Gezellig Meanderette :cool: Als zou ik vanwege de oorzaak eigenlijk willen dat ik je hier nooit meer tegen kwam (als je begrijpt wat ik bedoel). :shock:

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » wo 13.03.2013 18:46

Meanderette schreef: Bianca, heb jij dat bij alle "achtergrondmuziek"? Bij Labyrint ligt het voor mij vooral aan de combinatie muziek+deze stem, die ik zonder muziek ook al minder goed versta. Wie is de Mol heb ik dit jaar overgeslagen, ik kon mijn hoofd er niet bij houden helaas.
Helaas heb ik dit met alle achtergrondmuziek. Ik kan die twee dingen niet uit elkaar halen en het stoort mij enorm. Dat is een van de redenen dat ik overdag geen radio luister of als de tv aanstaat heb ik het geluid bwust uit. Als ik wel naar iets wil luisteren dan doe ik mijn ringleiding aan en bij buitenlandse programma's lees ik gewoon de ondertiteling zonder geluid. Het geluid van de tv gaat pas aan als mijn echtgenoot uit zijn werk komt. Ik kan het niet onderscheiden tenzij ik de hele buurt aan de deur wil hebben ivm geluidsoverlast, waardoor het mij stoort. Tegenwoordig luister ik muziek die op mijn mp3 speler staat of met Spotify op mijn gsm met behulp van de T-musiclink. Dan kan ik het in ieder geval goed verstaan.

Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met "Wie is de Mol" te volgen als dit jaar. De achtergrondmuziek overstemde voor mij in elk geval wat er gezegd werd en het irritante was dat dit er ook doorheen kwam als je juist goed moest luisteren ivm een opdracht of wanneer Art aan het praten was met een deelnemer.

Meanderette

Bericht door Meanderette » do 14.03.2013 01:21

He bah. Iemand heeft bijna alle afleveringen van de Mol opgenomen en ik zou gaan kijken maar als ik dat zo lees is dat vrij nutteloos. Ik geen ringleiding, hoorapparaat, oid, ik moet het doen met de prut die mijn oren mij geven en bij mij maakt het niet zoveel uit of ik de tv knoerthard zet, verstaan doe ik het toch niet, ook niet op standje lawaai.
Zelfs bij actualiteitenprogramma's stoppen ze er tegenwoordig muziek achter...

Ik heb een deel van de dag mn tv heel zachtjes aan staan om mn tinnitus iets te kunnen maskeren, wil ik echt wat volgen dan gaat ie harder, wel harder dan voorheen maar volgens mij niet zo hard dat de buren er last van hebben. Ik heb ze iig nog niet aan mijn deur gehad! Wel zet ik tegenwoordig vaker ondertitels aan en baal ik dat ik nu dus ondertitels moet lezen bij Engelstalige programma's/films/series. Ik kijk erg graag BBC en films keek ik altijd zonder ondertitels, mijn Engels is prima en ze stoorden me in het beeld.
Hoe het met films gaat weet ik niet, nog niet geprobeerd en het surroundset heb ik ook nog niet aan durven zetten, bang dat er te veel lawaai uit komt en ik me telkens rotschrik. Een (goedhorende) kennis was laatst slim door te zeggen dat ik dat juist aan moest zetten omdat spraak via de center speaker gaat en ik het dan wellicht beter zou verstaan maar nog niet uitgeprobeerd om wat ik net schreef.

Meanderette

Bericht door Meanderette » do 14.03.2013 01:56

Ik zit trouwens ergens mee...

De KNOarts vond op basis van mijn toonaudiogram dat ik niet meer terug hoefde te komen. Toen ik hem vroeg naar de tinnitus, hyperacusis, doffe schelp en wang, duizelig- en misselijkheid zei hij dat dat bij gehoorverlies hoort, dat hij dat niet kan behandelen en dat dat vast nog wel wegtrekt al, zei hij, zal dat nog een poos duren.

Klaar.

Toch ervaar ik veel last. M'n gehoorverlies is dan wel wat bijgetrokken, er is nog wel licht restverlies en die andere klachten belemmeren me, in ieder geval momenteel, behoorlijk in mijn dagelijkse gang.
De KNO zei dat hij naar mijn huisarts zou schrijven dat ik naar het audiologisch centrum mag van hem en ik denk ook wel dat ik dat wil.
Ik heb al wel het een en ander erover gelezen, gezien dat ze dan weer audiogrammen gaan maken, evt ook andere testen kunnen doen, ze zouden me psychosociale ondersteuning kunnen bieden (misschien niet onverstandig!) en TRT. Mocht er toch iets van een hulpmiddel moeten komen zit ik op de goede plek.

Maar. Wanneer kaart ik dat aan? Ik ben nog maar een maand verder. Moet ik niet nog wat langer wachten?

Ik probeer zoveel mogelijk mijn gewone dingen te doen maar ik loop tegen muren van mijn gehoorprobleem op, laat staan de muren van mensen.
Voor een bezoek aan de supermarkt maak ik tegenwoordig geen boodschappenlijstje maar een "sjeeslijstje". Ik wil er zo snel als ik kan doorheen vanwege het kabaal maar ook omdat ik moeite heb, door het kabaal, denk ik, om de kassiére te verstaan. Ik hoop geen bekenden tegen te komen omdat ik ze slecht versta, want niet in stilte, en als dat wel gebeurt merk ik dat ik wat schuchter reageer, iets wat totaal niet bij mij hoort. Mensen reageren dan raar op omdat ik me anders gedraag, liefst loop ik ze straal voorbij.
De museumnacht was duidelijk te veel, dat weet ik dat ook weer dat ik dat soort dingen in ieder geval voorlopig beter even niet moet doen.
Vermijden probeer ik zoveel mogelijk, jawel, te vermijden ;) maar ik vind het lastig.
Zo'n dag als vandaag; ik heb met een vriendin gebeld, even snel wat gehaald bij de AH en bij een andere, luidsprekende maar zich soms wel inhoudende, vriendin gegeten en dus een paar uur zitten praten. Ik ben op. Hoofdpijn, overprikkeld. Vanavond vroeg, gelukkig vroeg hij, iemand of hij mij mocht bellen en ik heb nee gezegd om deze redenen. En wat heb ik dan gedaan? Niks toch?!

Wil ik soms te snel? Kan het audiologisch centrum mij hiermee wel helpen?

Frits

Bericht door Frits » vr 15.03.2013 18:34

Ik denk dat het heel verstandig is om naar een audiologisch
centrum te gaan. Er zijn genoeg aanknopingspunten om over
te gaan praten.

Verder zijn er natuurlijk Kentalis, GGMD en de Riethorst in
Ede/Wageningen.

Maar begin eerst maar bij een audiologisch centrum in je buurt.

Voor adressen zie http://www.fenac.nl

Heel veel sterkte.

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » za 16.03.2013 10:41

Je loopt nú tegen je problemen aan Meanderette, niet over een paar maanden (nou ja, dat hópen we dan maar). Dus nú naar het audiologisch centrum en NC PLD (GGMD). Leer dat gehoorproblemen hebben een energieslurpende zaak is. Je kan niet je leven van vroeger weer oppakken. Je moet wegen vinden om je leven van vroeger zo goed mogelijk te benaderen. Voor zover dat verstandig is. Het zal je duidelijk zijn dat die geweldige tenor die zijn stembanden kwijt raakt, niet meer als tenor het podium op kan. Vertaal dit naar jezelf en herken je nieuwe beperkingen.

Meanderette

Bericht door Meanderette » di 14.05.2013 00:40

Hoi allen,

ik ben nu bijna 2 maanden verder en ik vind dat ik nu beter leer omgaan met de tinnitus, hyperacusis, het verminderd dynamisch bereik en het lichte gehoorverlies. Het wil niet zeggen dat het minder is want nog steeds is de spraakverstaanbaarheid in rumoer hopeloos maar ik ben mezelf langzaam weer aan muziek aan het wennen en al gaat dat de ene dag beter dan de andere, meestal kom ik uit op een liedje of 5 en dan niet te hard en daar ben ik al heel blij mee! Ook zet ik soms de muziek op mijn telefoon aan, zachtjes, als ik toch mijn oordopjes in heb. Die gebruik ik vaak tegen de wind en ook wel om de mensen in het openbaar vervoer het signaal te geven dat ik ze toch niet versta/kan horen ;)
Nog steeds zijn café's niet meer de plekken om mij te vinden maar ik heb inmiddels wel een flinke treinreis gehad van 2,5 uur en dat ging best goed :) Ik word ook minder bang om dingen te ondernemen al mijd ik nog steeds groepen mensen vanwege het door elkaar praten.
Naar een audiologisch centrum ben ik nog steeds niet geweest... :oops: Er speelt nog steeds veel en ik begin me nu redelijk wel te redden. Stress, spanningen werken duidelijk nadelig en dat probeer ik tot een minimum te reduceren bijvoorbeeld.
Het blijft vallen en opstaan want vandaag ervoer ik het tripje met de metro weer als een kwelling; extra lawaai want de ramen stonden open en een groepje scholieren die naast me zaten te 'gillen'. Ik was blij dat ik er na 5 haltes uit kon want ik raakte zo onderhand behoorlijk opgefokt door het geschreeuw en de pijn in mijn oren. M'n vermoeidheid zal niet mee hebben geholpen hierin denk ik.

Dat ik hier weer kom posten is om het volgende. Ik heb wat problemen met mijn voedselinname sinds ik mijn huidige pijnstillers gebruik en dat begint inmiddels oncomfortabele vormen aan te nemen. Om een oplossing hiervoor te vinden ben ik nu, na maanden voor me uit schuiven, toch naar mijn huisarts gegaan en die is eerst eens bloed gaan prikken. Nu lijkt er uit mijn bloed te komen dat ik wellicht een vitamine B12 tekort heb. Zoekend naar informatie ben ik hele klachtenlijsten tegen gekomen waarop onder andere, bij de neurologische klachten, ook tinnitus staat. In mijn hoofd gaat het dan 1+1 en ik denk dan tinnitus is een bijverschijnsel van perceptief gehoorverlies, wie weet dat het B12 tekort, wat aanzienlijk is zo lijkt uit deze test, mijn klachten vergroot?
Of er een daadwerkelijk verband is weet ik natuurlijk niet met lekenkennis maar wie weet dat het aanvullen van de B12 de klachten wat reduceert? Ik wilde het in ieder geval met jullie delen, op het algemene forum. Wie weet dat iemand het tegen komt en er wat aan heeft.

Goeds!

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » di 14.05.2013 06:41

Ha Meanderette, fijn wat van je te horen. Ups en downs, het is een hele klus om met tinnitus en hyperacusis te leren omgaan merk ik wel. Ja, dan is de tram geen pretje. Ik heb mijn CI altijd op de audiokabel staan in de metro.

Bedankt dat je je ervaring met voeding deelt. Ik ben benieuwd wat je ervaart als je b12 gehalte flink verbeterd.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”