hallo allemaal

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Frankl

hallo allemaal

Bericht door Frankl » za 20.07.2013 11:29

Hallo,ik ben nieuw hier. Frank, ik gebruik niet mijn volledige naam want ik wantrouw internet, social media.

Ben 59 jaar, slechthorend en lijdt aan gehoorbeschadiging, gehoorverlies in wat hoger frequenties. Valt dus erg mee in vergelijking met veel andere forumleden.
11 jaar geleden geprobeerd met een in het gehoortoestel. Dat was niets. Beter horen wil niet zeggen beter verstaan. 7 jaar terug nogmaals geprobeerd, achter het oor toestel (oticon) was meteen goed.
Onlangs weer een test laten doen, geen achteruitgang objectief. Maar ik heb het idee dat ik toch slechter hoor. Ik vraag me af of het probleem niet in mijn hersenen zit. Vaak hoor ik mensen maar zeker als ze snel praten gaat een hoop aan me voorbij. Zo'n Youp van het Hek bijv. kan ik gewoonweg niet volgen. Kennen anderen dit fenomeen?
Vanaf mijn kindertijd krijg ik te horen dat ik "niet goed luister", misschien is dit alles nooit onderkend.

Ik werk in een kantooromgeving, onlangs verhuisd naar een nieuwe lokatie met flexplekken. Vreselijk, veel mensen bij elkaar, praten, telefoneren in een grote ruimte. Kost me veel energie.

Gehoorschade is met de jaren wel toegenomen, ik merk dat het me verandert, je wordt introverter en je zondert je liever af dan drukke omgevingen opzoeken. Jammer.

Frits

Re: hallo allemaal

Bericht door Frits » za 20.07.2013 18:07

Welkom op het forum Frank.

Ja, ik herken dat wel. Horen is niet altijd (spraak)verstaan.
De gekste geluiden kan ik tot mijn verbazing wel horen
maar het spraakverstaan is meestal heel slecht. Ondanks
de gehoorapparaten.
Je ervaringen als kind kan ik me ook nog wel herinneren.
Verlies van gehoor is sluipend.

Omdat ik ben gepensioneerd hoef ik gelukkig niet meer
in een kantooromgeving te functioneren. Ik zou het ook
niet meer kunnen.

Natuurlijk heeft gehoorverlies invloed op je gedrag en
het sociaal functioneren. Maar houd je niet te veel bezig
met wat je niet kan maar probeer vooral te doen wat je
wel kan. Dat is toch meestal wel veel..
Maar bewaak je grenzen! Ga daar vooral niet overheen.

Heel veel sterkte en blijf toch vooral de moed er in houden.

TC
Gevorderd
Gevorderd

Re: hallo allemaal

Bericht door TC » zo 21.07.2013 13:31

Dag Frank, welkom op dit forum.

Voor je werkt zouden aanpassingen verricht moeten worden. Een kantoortuin met flexplekken is leuk maar niet geschikt voor mensen met weinig spraakverstaan. In principe zou je moeten kunnen beschikken over een afgeschermde ruimte en anders over de nodige apparatuur om jouw hoorapparaat aan de telefoon te koppelen zonder dat je omgevingsgeluiden hoort. En voor gesprekken met enkele collega's is solo apparatuur mogelijk een uitkomst. Leren spraakafzien is misschien een optie (helpt natuurlijk niet bij bellen en mij is het niet gelukt om het te leren). En zo zijn er nog vele aanpassingen mogelijk. Oriënteer je ook eens op het vlak van schrijftolken. Een schrijftolk zet de gesproken tekst om in geschreven tekst. Jij kan die tekst lezen op de laptop van de tolk en dat combineren met wat je hoort waardoor je vrij ontspannen kunt mee vergaderen. Zowel vaste aanpassingen op de werkplek als maximaal 15% van je werktijd aan tolkuren wordt (tot het veranderd?) door het UWV vergoed. Meeneembare aanpassingen zoals soloapparatuur vallen in principe onder de zorgverzekering.

Het audiologisch centrum heeft waarschijnlijk een afdeling maatschappelijk werk die je kan ondersteunen in het voorlichten van je collega's (en jezelf, onderschat dat niet) en werkgever over de problemen die een slechthorende heeft in het dagelijks leven en hoe dit zoveel mogelijk beperkt kan worden. Misschien kan je ook bij GGMD terecht.

Slechthorendheid is een beperking en de gevolgen ervan kunnen niet opgeheven worden maar wel zoveel mogelijk beperkt worden. Als je aan je werk minder energie kwijt bent kan je meer energie in de sociale contacten met de collega steken.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”