Kennismaking

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Katrine

Kennismaking

Bericht door Katrine » za 02.11.2013 23:36

Hallo,
Ik ben een vrouw van 60 met een aangeboren slechthorendheid. Er zijn veel hoorapparaatdragers in de familie. We hebben een komvormig audiogram. De een hoort wat slechter dan de ander. Ik heb een hoorverlies van zo'n 60 dB, mijn dochter van 33 ongeveer 80dB, mijn moeder van 90 zit ook rond dat verlies. Maar dat is in de loop van de jaren erger geworden.
Mijn audiogram wordt vlakker, omdat er in de hoge tonen meer verlies ontstaat.

Ik hoor altijd mijn hartslag. Voornamelijk links, denk ik, een vrij hoog, suizend, tinkelend geluid. Ik kan niet tegen harde geluiden. Boven de 90 db wordt het snel te hard voor mij.
Ik heb drie jaar een oticon vigo. Versterker in het oor. De overstap van analoog naar digitaal was erg lastig. Ik ben wel twee jaar bezig geweest.

Mijn dochter heeft ook een licht verstandelijke handicap. Nu is zij met phonak naida I begonnen. Tot mijn schrik is zij voor het eerst, zij heeft sinds haar 3 hoortoestellen, niet naar het AC geweest ( zij woont nu begeleid) en is er in het ziekenhuis een audiogram gemaakt. Om die reden valt zij nu in categorie 3 en het loopt tot 5. Dit is nieuw voor mij. Ik vraag me nu af of ik toch met haar naar het AC moet gaan, zodat zij een duurder toestel kan uitproberen.

José

Re: Kennismaking

Bericht door José » wo 06.11.2013 14:56

Hallo Katrine,

Zo dat is nog al een verhaal.
En heeft u ruime ervaring op het gebied van slechthorendheid.
De overstap van analoog naar digitaal hoortoestel is bij de meeste mensen een overgang en gewenning.
Ik heb hier ook last van gehad en zelf nu nog als ik een nieuwe krijg moet ik weer wennen.

Wat betreft u dochter, hebben ze u hier op de hoogte gesteld dat ze naar het ziekenhuis ging voor een nieuwe audiogram.?

Ik weet niet of het echt verschil uitmaakt dat ze een audiogram via het ziekenhuis heeft gekregen of naar een externe AC.
Want in het ziekenhuis hebben ze ook een AC op de KNO afdeling.

Maar heeft u dochter de nieuwe hoortoestel nog op proef?
En u wil toch zekerheid hebben of er een andere mogelijkheid is.
Dan zou u alsnog naar het AC kunnen gaan als second opinion.
En de situatie uitleggen hoe dit tot stand is gekomen.
Laat u vooral goed informeren hoe het met de nieuwe regelvorming is.

Succes :cool:

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Kennismaking

Bericht door Forummoderator » vr 08.11.2013 21:29

Ik kan me aansluiten bij het advies van José en voor een second opinion gaan.

Ik weet dat om in categorie 4 of 5 terecht te komen er een extra machtiging moet worden aangevraagd bij de verzekering. Er is blijkbaar van deze mogelijkheid niet gebruik gemaakt door degene die heeft bepaald dat zij in categorie 3 thuis hoort.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”