Ik ben Johan

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Johan

Ik ben Johan

Bericht door Johan » wo 30.05.2007 00:34

Hoi,

Ik ben Johan, 19jaar, en woon in de provincie Groningen, en ik doe op dit moment HBO informatica.
Heb een hele lieve goedhorende vriendin van 20jaar, die geneeskunde studeert aan de RuG.

Wanneer mijn slechthorendheid is begonnen is niet 100% zeker. Ik ben namelijk 10weken te vroeg geboren, en de kans is dat ik het al was bij mijn geboorte, maar het kan ook zijn dat het is gebeurd in de couveuze.

De oorzaak ervan ligt in de cochlea, het slakkenhuis. Hierin zitten trilhaartjes welke bij mij niet rechtop staan, maar plat liggen. Mijn gehoorverlies schommelt per toonhoogte.
Het zwakste zijn bij mij de middentonen met een verlies van 55dB, de hoge en lage tonen zitten rond de 30dB verlies. Mijn linkeroor is iets minder dan mijn rechteroor, maar het verschil is niet groot.

Mijn ouders hadden nooit echt door dat ik slechthorend zou zijn. Totdat ik een paar tests deed, waar dit uit bleek. Mijn ouders geloofden dit eerst niet, aangezien ik wel reageerde op 'eten', en 'lekker' enzovoort. Dit komt natuurlijk, omdat je als ouder niet wil dat jouw kind zoiets heeft. Daarnaast zei men in het ziekenhuis dat ik nooit zou kunnen fietsen en dergelijke, door mijn evenwichtsorgaan.

Ik heb vlak voor mijn vierde verjaardag gehoorapparaten gekregen, en toen ging ik ook naar een speciale school voor slechthorende kinderen. De Skelp in Drachten. Hier heb ik tot en met mijn zevende jaar op gezeten, hierna ben ik naar een gewone basisschool gegaan.
Dit verliep allemaal voorspoedig. Heb uiteindelijk in 2004 mijn havo-diploma N+T en N+G gehaald, hierna een jaar vwo gedaan, wat niet lukte vanwege de luistertoetsen bij de talen, en te weinig inzet van mezelf.

Hierna ben ik in 2005 begonnen met HBO werktuigbouwkunde. Achteraf dom dat ik er snel mee gestopt ben, het was een leuke opleiding, maar ik vond de leraren lastig te verstaan, en projectwerk ligt mij totaal niet. Groepswerk, overleggen, ik word er gek van, al die blatende mensen.

Hierna ben ik ICT gaan doen, ook weer groepswerk, dit keer nog slechter eigenlijk, en daarnaast bevalt de opleiding mij absoluut niet. Dus ik ga mijn propedeuse halen, en WO doen, wat moet ik nog allemaal uitzoeken.

Mijn gehoor is al sinds mijn derde ongeveer hetzelfde gebleven, één keer uitschieter naar beneden bij het audiologisch centrum in Leeuwarden, maar dat kwam door verkoudheid.

Mijn beide gehoorapparaten zijn zo ingesteld als ik dat wilde, aangezien de instelling zoals het volgens mijn audiogram zou moeten mij totaal niet aanstond. Dat komt ook omdat ik eerst analoge hoortoestellen heb gehad, en die waren nog niet zo precies in te stellen als de nieuwe digitale.
De nieuwe digitale hoortoestellen echter, zijn erg onbetrouwbaar, en gaan snel kapot.

Nou wat betreft mijn fysiek is het allemaal goed gekomen, fietsen, voetballen, eigenlijk heb ik nergens problemen mee. Alleen soms heb ik wat last van de luchtwegen, wat misschien ook een aandoening kan zijn, dat ik te vroeg geboren ben.

Ik ga elke zomer met vrienden fietsen in Limburg, ik heb voorheen 11 jaar op voetbal gezeten, verder doe ik nu een beetje aan fitness.

//edit

Na wat rondneuzen lijkt het er ook op dat ik tinnitus heb. Vroeger kon ik weleens niet slapen van plopjes en brommetjes in mn oren. Maar nu heb ik er geen last meer van, en sporadisch hoor ik ze.
Laatst gewijzigd door Johan op wo 30.05.2007 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.

José

Bericht door José » wo 30.05.2007 07:48

Hallo Johan,

Welkom, op het Algemeen NVVS-FOSS Forum.

Ik heb met veel bewondering je 'levensverhaal' gelezen.

Het is wel erg vervelend voor je dat je een flucturerende gehoor hebt en een perceptieverlies ( gehoorverlies in je slakkenhuis).

Maar gelukkig kun je je redden met hoortoestellen.
Je schrijft dat je niet zo tevreden bent over de digitaal hoortoestel. Het is per merk verschillend.
Ik las elders dat je Widex hebt, misschien kun je t.z.t. een ander merk proberen. Ik weet uit eigen ervaring dat het niet makkelijk is om een goede en prettig hoortoestel te vinden.
Ook ik heb jaren eerst een analoog toestel gehad en later waren de zwaarste niet meer te verkrijgen - althans analoog - en kreeg digitaal, ik heb enorm aan moeten wennen aan het nieuwe geluid - wat ik altijd wel heb gehad, is opnieuw wennen aan het nieuwe geluid- .

Maar, je bent het voorbeeld hoe het ook kan zijn als 'slechthorende', je hebt je gaande weg erdoor heen geslagen. En je bent goed terecht gekomen. Je bent een doorzetter en je hebt een lieve vriendin.

Groetjes, José

Johan

Bericht door Johan » wo 30.05.2007 12:48

De reden dat ik juist Widex nam, was omdat ik hiervoor een érg goed analoog toestel van Widex heb gehad, de DS6. Het enige wat weleens kapot ging was het knopje van de M/MT/T stand.

Met mijn nieuwe Widex B12 is na 2 maanden de volumeregelaar kapot. Die ik nu in heb is toch al meer dan een jaar stuk, gelukkig heb ik hem eigenlijk nooit nodig. verder vind ik het knopje van de M/MT/T midner goed aanvoelen, ook al is het optisch hetzelfde apparaat als de DS6, (behalve het knopje voor geluidssterkte, en de mogelijkheid tot het aansluiten van een schoentje voor ringleiding.

Verder vind ik een enorm nadeel aan het hoortoestel, de manier hoe hij aangeeft dat de batterij bijna leeg is. Elke 5-10 seconden 3piepjes. Je wordt er serieus gek van. Dus vervang je de batterij eigenlijk te vroeg.
Met de oude DS6 ging ik gewoon door totdat er geen geluid meer uitkwam.

Daarnaast vind ik het een nadeel dat harde geluiden worden afgezwakt.

Misschien maar eens een ander hoortoestel proberen als ik weer een nieuwe mag. Phonak, of Oticon. Mijn moeder, die geleidingsverlies heeft bij de gehoorbeentjes vindt Oticon erg goed.

Gehoorverlies is in mijn geval, en mijn moeders geval niet erfelijk. Mijn moeder is aan één kant slechthorend, de gehoorbeentjes zijn daar vergroeid, door een oorontsteking.

Dus misschien vind ik het geluid wat de Oticons produceren wel helemaal niets.

Ik heb vóór ik de B12 kreeg, de B1 als test gehad, maar deze waren duidelijk te zwak, en gaven geluiden hierdoor te zacht en vervormd weer.

José

Bericht door José » wo 30.05.2007 13:21

Hallo Johan,

Ja, ik ben het met je eens dat sommige onderdelen niet zo 'goed' zijn, dan als voorheen de 'analoog-toestellen'.

Door de electronika zijn deze digitaal toestellen wel kwetsbaarder, althans dat is mijn mening.

Ik heb vroeger voor dat ik mijn digitaal toestel kreeg. Altijd Oticon gehad. Ik wilde ook nooit anders, mede door het prettige en aangename geluid die ik aan had. En was na opnieuw instellen altijd meteen goed en had ook nooit problemen mee, alleen zo nu en dan een nieuwe bocht erop.

Nu heb ik naast mijn CI nog een hoortoestel erbij. Dit is een Phonak supero 413 AZ. En goed digitaal toestel maar ook deze heeft zijn kwetsbare punten. En hiermee ben ik zeker ruim 1 jaar bezig geweest om de juiste instellingen te vinden. En moest enorm wennen aan het nieuwe geluid.

Ja, het bekende piep-geluidjes (signaal voor batterij-vervangen) is voor mij na jaren gewenning; nog steeds onwennig. In het begin schrok ik mij steeds een hoedje, later wist ik het wel en beter nog ik wist dat als ik het weer opnieuw aan/uit zetten. Dat de batterijen nog wel even een poosje door gaan, van uren tot dagen.

Op mijn CI heb ik een soortgelijk ervaring. Alleen van deze piep schrik ik nog wel steeds. Deze is zo indringend...dat als het begint te piepen tijdens een gesprek, dan schijn ik nog al vreemd te gaan kijken. Niet zo gek natuurlijk voor mij, want ik schrik weer omdat het zo onverwachts komt en de persoon tegenover mij. Denkt... Wat doet die nou?. De meeste zijn het nu wel gewend van mijn reactie. Maar het is en blijft vervelend.

Nou, ik hoop voor jou als je t.z.t. weer toe bent aan andere toestellen, dat je iets anders kan uitproberen.

Groetjes, José

ps. zijn de gehoorbeentjes van je Moeder niet te vervangen?

José

Bericht door José » do 03.07.2008 16:29

Hallo Johan,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag :D

Ik wens je een hele fijne dag vandaag :cool:

Groetjes, José

José

Bericht door José » vr 03.07.2009 08:57

Hallo Johan,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.

Lang niets van je gehoord, hoe gaat het nu met jou?

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”