Hallo, ook even voorstellen

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
John
Beginner
Beginner

Hallo, ook even voorstellen

Bericht door John » do 19.06.2014 14:15

Ik ben sinds mijn jeugd langzaam doof geworden, veelal door operaties vanwege chronische cholosteatoma. Artsen hadden destijds geen idee wat ze moesten doen en heb daardoor een operatie of 30 gehad, zowel links als rechts. Sinds een jaar of 20 ben ik volledig doof en afhankelijk van hoortoestellen. Sinds eind jaren 90 is daar tinnitus en meniere bijgekomen, eerst redelijk licht maar nu behoorlijk zwaar en ik kan er steeds slechter mee omgaan. Ik zit nu pas in de acceptatiefase daar ik tot een jaar of 2 geleden er best goed mee om kon gaan. Meer en meer heb ik me afgezonderd van mijn omgeving en dan kom je in een sociaal isolement terecht. Je bent boos op alles en iedereen en vraagt je constant af waarom niemand het begrijpt...Ik ben altijd enorm sterk geweest maar nu is de energie die ik had wel een beetje op. Ook in relaties gaat het altijd mis na een poosje, ik moet altijd 2 x vragen wat er gezegd werd en kan me voorstellen dat dat voor een partner soms teveel wordt. Ik denk dat mensen die dit lezen en hetzelfde is overkomen wel begrijpen wat ik bedoel.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Hallo, ook even voorstellen

Bericht door Forummoderator » vr 20.06.2014 14:47

Welkom op het forum John.

Het is al moeilijk te accepteren dat je al sinds je jeugd langzaam meer zeker doof en afhankelijk van hoortoestellen bent geworden.

Meniere en Tinnitus zijn ook aandoeningen waar je mee om hebt moeten leren omgaan. Als deze dan nog verergeren kan ik me voorstellen dat je inmiddels in een sociaal isolement dreigt terecht terecht te komen. Zeker als je tegen mensen aanloopt die niet begrijpen waarom je twee keer vraagt om iets te herhalen omdat je ze niet goed meer kan verstaan. Ik ervaar dat ook bij mijn partner dat het voor hem soms moeilijk is om iets meermalen te herhalen, omdat het gewoonweg niet verstaan heb.

Ik hoop voor je dat de weg naar acceptatie zal vinden en misschien kunnen de leden van het Tinnitus & Hypercasius en het Meniere forum je hiermee verder op weg helpen. Zij zijn ervaringsdeskundigen van Tinnitus en Meniere.

Frits
Gevorderd
Gevorderd

Re: Hallo, ook even voorstellen

Bericht door Frits » vr 20.06.2014 20:25

Beste John,
De problemen waar jij tegen aan loopt zijn niet gering.
Doof/slechthorend en ook nog tinnitus maakt dat jij je opgesloten voelt.

Aan de aandoeningen is waarschijnlijk niet zo veel te doen.
Maar ik zou wel gebruikmaken van de hulpmogelijkheden die er zijn.
Er zijn instellingen zo als http://www.kentalis.nl en http://www.ggmd.nl
Deze instellingen hebben veel ervaring met mensen die problemen
hebben zoals jij en ik. Maak daar gebruik van.

Er bestaan ook trainingen voor spraakafzien en gebarentaal.
Alleen moet gebarentaal wel van twee kanten komen. Als je partner
het niet wil heeft het weinig zin.

Ga dus niet bij de pakken neerzitten maar zoek professionele hulp.
Het is er dus maar er gebruik van!

Behalve veel ruis staat er op het ménière- en tinnitusform best wel
veel informatie. Maar bedenk wel je wordt er niet beter van. Hoogstens
vind je daar begrip. Maar dat is ook wel wat waard.

Heel veel sterkte.
Hartelijke groeten,

Frits

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”