sudden deafness

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
schildt

sudden deafness

Bericht door schildt » do 22.01.2015 11:11

Goedemorgen,

Mijn naam is Hans Schildt en heb sinds juni 2007 achteruitgang in mijn gehoor, ik zal het beknopt samenvatten.
In juni 2007 blies ik tijdens het wielrennen mijn neusgaten leeg, daarbij sloeg mijn linker dicht, iets wat iedereen wel eens overkomt en ik wachtte tot deze weer open zou springen. Na een dag of wat nog steeds dicht met een vervelende hoge toon. Vervolgens naar de dokter gegaan en met een spray op vakantie gestuurd. Na de vakantie nog steeds dicht en na bezoek KNO de mededeling, doe voorzichtig met het goede rechter oor en wen aan het piepje links, ik hoorde links een stuk minder en rechts nog goed.
Onderzoeken in diverse ziekenhuizen gehad (Erasmus en Leiden), daaruit kwam de conclusie dat ik waarschijnlijk/maar of het nou wel of niet zeker was, een brughoektumor zou hebben. Na beraad in Leiden was dat niet het geval, ik moest het er mee doen.

In april 2008 wordt ik verkouden en ga na de nachtdienst naar bed. Vervolgens wordt ik wakker om een uur of kwart over één en heb een ontzettende kakafonie in mijn hoofd, echt een ongelooflijke herrie, maar zowel links als rechts totaal helemaal niets meer horen. Kinderen en vrouw hebben echt in mijn oor staan schreeuwen, maar niets, helemaal niets te verstaan.

Ik wordt direct op een prednison stootkuur gezet en er volgt weer een reeks van onderzoeken, gehoorzenuwen, evenwichtsorganen etc.

Maar ondertussen ben ik links totaal doof en hoor het zoemen/suizen/piepen en dit wordt meer of minder als ik wel of niet gespannen ben. Rechts hoor ik alleen nog maar de hoge tonen goed, de lage tonen ben ik zo goed als kwijt.

Ik ben op zoek naar mensen die deze ervaring ook hebben en hoe zij omgaan met hulpmiddelen. Ik gebruik een Phonak, duur ding, maar helemaal top vind ik het niet.

groeten,

Hans Schildt
Hellevoetsluis

aroc

Re: sudden deafness

Bericht door aroc » ma 26.01.2015 17:23

Hallo Hans,

Ieder gehoorverlies is anders. Zelf heb ik ook meegemaakt dat ik geen spraak meer kon verstaan.
De hulpmiddelen die ik toen gebruikte waren papier en pen, mailen en sms-en.
Ik heb geen idee hoe groot het gehoorverlies is op je nog "goede" oor.
Verder maakte ik ook wel gebruik van solo-apparatuur en dan kon ik het ietsje beter verstaan maar dat was doodvermoeiend.
Het heeft bij mij ca. 2 jaar geduurd voordat mijn gehoor zich weer enigszins stabiliseerde.

Nu een aantal jaren verder heb ik rechts een CI en maak ik links gebruik van een hoortoestel ( Phonak Naída IIIUP). Sinds ik mijn CI heb is mijn andere oor weer stabiel.
Voorheen had ik regelmatig last dat het geluid soms zwaar vervormd was.
Dat lijkt nu verleden tijd maar je weet maar nooit.

Sterkte en laat ons weten hoe het verder gaat.

Cora

Gino

Re: sudden deafness

Bericht door Gino » vr 20.02.2015 16:40

Hoi Hans,

Ook ik ben momenteel aan 1 oor zo goed als doof en aan het andere oor zwaar slechthorend.
Het tot 2 maanden geleden beste oor is er plots mee gestopt om het zomaar te zeggen.
Ik ben nu in de race voor een CI.
Een 2 tal jaar geleden was ik toe aan nieuwe toestellen (mijn oude waren van Widex).
Mijn Audioloog dacht dat de het merk Phonak het beste bij mij paste maar daar had hij zich enorm in vergist, zoals ik van veel mensen hoor en zelf ook ervaren heb geven de Phonak toestellen nogal een schel hard geluid af, dit is er niet uit te filteren.
Op dat moment ben ik weer overgestapt op Widex (Clear).
Widex heeft een voor mij zeer prettige klankkleur.
Het grote nadeel van Widex is dat de ruisonderdrukking stukken minder is dan die van Phonak en Widex heeft minder keuze in randapparatuur en over deze accessoires is niet goed nagedacht maar dit is een andere discussie.

Ik wens jou veel succes in de zoektocht naar verstaanbaarheid.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”