Voorstellen ari-atari, slechthorend, tinnitus, werk

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Ari-Atari
Beginner
Beginner

Voorstellen ari-atari, slechthorend, tinnitus, werk

Bericht door Ari-Atari » ma 17.08.2015 10:30

Ik ben al sinds 2007 lid van dit forum, maar heb mij eigenlijk nooit voorgesteld, en heb hier ook nog nooit wat gepost. In de praktijk ben ik vaker op het tinnitus & hyperacusis te vinden. Nu toch maar eens ook hier een voorstelberichtje.

Ik ben Arianne, 55 jaar, en ben sinds mijn puberteit progressief slechthorend. Sinds 20 jaar draag ik hoortoestellen en inmiddels is mijn gehoordrempel rond de 80-85 dB.
Daarnaast heb ik al zolang als ik mij kan herinneren tinnitus. Vroeger dacht ik, dat iedereen dat had, en ik noemde het "het horen van de stilte". Het is best een hevige tinnitus, maar ik heb er minder last van, wanneer ik mijn hoortoestellen in heb. Dan maskeert de extra herrie van de versterking de tinnitus enigszins.
Zowel de slechthorendheid als de tinnitus kosten mij veel energie. Daar komt bij, dat ik slecht slaap.

Ik werk fulltime bij de overheid. Dit gaat momenteel nog wel, maar ik moet zeggen, dat het me in toenemende mate veel energie kost. Mijn huidige arbeidsomstandigheden helpen daar niet bij: tot november vorig jaar had ik een eigen kamer, maar daarna zijn wij met het werk verhuisd naar een kantoortuinsituatie. Dit is voor mij niet zo bevorderlijk. In mijn personeelsdossier staat weliswaar, dat ik een rustige kamer moet hebben met niet meer dan twee personen, maar die kamers zijn er domweg niet meer.
Ik zit wel op een vaste werkplek en vrij snel na de verhuizing is daarover een arbeidshygiënische rapportage gemaakt. Het doorvoeren van de daaruit gekomen aanbevelingen schiet nog niet zo op. Daar zijn wel verklaringen voor, maar dat neemt niet weg dat ik er last van heb. Na overleg met de bedrijfsarts werk ik daarom momenteel in principe 2 dagen thuis. In principe, omdat dat domweg niet elke week lukt. Als ik op mijn thuiswerkdagen vergaderingen heb, dan moet ik te veel heen en weer reizen.

Officieel moet ik nog 10 jaar werken, maar ik vraag mij steeds meer af, of ik dat vol ga houden. Ik werk sinds mijn 16e, dus heb er wel al bijna 40 jaar opzitten. Ik heb een jaar of 8 geleden al eens de overstap gemaakt van een managementfunctie naar mijn huidige adviseursfunctie. Dat was toen een goede keus, maar inmiddels ben ik natuurlijk nog weer veel slechthorender geworden.

Door de energie, die mijn werk mij kost, moet ik daarbuiten weloverwogen keuzes maken over waar ik mijn energie aan besteed, en waarom. Ik besteed bijvoorbeeld wel tijd aan mijn hobby’s, maar niet zo veel tijd aan sociale activiteiten. Wat ik dan weer wel doe is mijn vrijwilligerswerk als schipper op een rondvaartboot door de natuur. Motieven om buiten mijn werk iets te doen zijn “geeft het mij energie of niet”. Sociale activiteiten zijn soms leuk, maar vaak kost het meer dan dat het oplevert.

Nog even privé: ik ben getrouwd en heb vier volwassen kinderen. Hobby's van mij zijn zeilen, wandelen met de honden, breien, spinnen van wol, lezen, koken en ik mocht altijd graag naar een klassiek concert gaan. Dat laatste schiet er steeds meer bij in, omdat ik daar dan achteraf wel veel last van heb (tinnitus).

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”