Hoi, ik ben Jacqueline alias Jasmino

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Jasmino

Hoi, ik ben Jacqueline alias Jasmino

Bericht door Jasmino » vr 29.06.2007 22:24

Hallo allemaal,

Wat fijn dat er nu een gewoon forum is! Ik ben wel een tijdje lid geweest van de maillijst van de middengroep, maar dat vond ik toch niet zo fijn werken. Ik werd helemaal gek van de spam, en ook de berichten zijn dan niet zo mooi bij elkaar gegroepeerd, alles komt door elkaar heen. Ik hoopte al langer dat er zoiets als dit zou komen! Geweldig dus!

Maar laat ik mezelf eerst even voorstellen, dat "praat" wat gemakkelijker.

Ik ben Jacqueline, mijn alias is Jasmino en ik ben (nog net) 35 jaar oud. Ik ben slechthorend geboren, de oorzaak kan liggen in 2 dingen: oftewel het zuurstofgebrek bij de geboorte, oftewel een erfelijke oorzaak. Ik heb nooit een erfelijkheidsonderzoek laten doen. Ik heb me altijd laten vertellen dat mijn "probleem" niet anatomisch is, ik heb een "defect" achter het slakkenhuis. Dat betekent dat geluid dus niet goed "aankomt" bij mijn hersenen, althans dat is mij ooit zo uitgelegd. Ik lees hier over perceptieverlies e.d. maar ik ken dat soort vaktermen niet zo goed in mijn geval, misschien weten anderen dat beter uit te leggen. Wat ik wel weet is dat mijn gehoorverlies op bijna alle frequenties ruim 80dB is aan beide oren, slechts de eerste frequentie (de bastonen) hoor ik voor 80%. Mijn audiogram ziet er dus uit als een stijle afdaling van een achtbaan. :D

Dat betekent dus ook dat ik rond het spraakgebied (de banaan) een groot verlies heb. Wonder boven wonder kan ik me heel goed redden met de (analoge) hoorapparaatjes van Oticon, ik draag nu al 20 jaar hetzelfde apparaatje. Helaas worden die apparaatjes niet meer gemaakt, en ik ben dus heel benauwd voor de volgende ronde wanneer deze aan vervanging toe zijn, ik zal ooit eens moeten overstappen op digitale apparaatjes, maar daar kom ik later nog wel op.

Ik heb niet op een slechthorendenschool gezeten, maar regulier onderwijs gevolgd. Na de lagere school naar het VWO gegaan en met vallen en opstaan de opleiding afgemaakt. Tijdens de opleiding heb ik hulp gehad van stichting Studie en Handicap, om de school duidelijk te maken wat mijn handicap betekende en hoe zij daar het beste mee konden omgaan.Na de middelbare school ben ik gaan werken in een administratief beroep, en gaandeweg mijn carrière heb ik in de avonduren gestudeerd. Ik heb SPD gedaan en post HBO bedrijfskunde. Het was niet altijd gemakkelijk, maar mijn doorzettingsvermogen en assertiviteit compenseerde veel van het ongemak.

Ik ben door mijn ouders opgevoed met de strategie "overleven in de grote kwade wereld", en ik ben dus altijd heel strijdbaar geweest. Heb gedaan alsof mijn handicap geen rol speelde, maar nu weet ik wel beter.

Hoewel ik inmiddels een mooie positie heb bereikt, en nog steeds heel goed kan functioneren, weet ik ook dat mijn handicap wel degelijk de nodige "bijwerkingen" heeft. Dat merk ik aan mijn energieniveau, dat toch aanzienlijk sneller opraakt en ik merk het aan mijn "radar". Met de radar bedoel ik de sensiviteit en het "zien" dat ik heb ontwikkeld om mijn handicap te compenseren. Wat anderen horen, voel ik of zie ik. En dat is best lastig, soms! Ik ben er nu achter dat ik mijn radar niet meer kan uitschakelen, en dat veroorzaakt een continue spanning in mijn lichaam die allerlei vervelende klachten met zich meebrengt. Ik besteed nu dan ook veel tijd aan ontspanningstechnieken om er wat meer controle over te krijgen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

Ik functioneer tegenwoordig als een manager binnen een woningcorporatie, en dat is gelukkig een heel sociale omgeving. Leuke collega's, die allemaal bereid zijn om rekening te houden met mijn slechthorendheid. Mijn dagen bestaan uit veel overleg, vergaderen en soms lang telefoneren, en eigenlijk is het best een wonder dat dat zo goed gaat met mijn zware gehoorverlies.

Om nog even terug te komen op mijn apparaatjes: ik draag dus nog steeds analoge apparaatjes. Ik heb wel al verschillende keren digitale apparaatjes geprobeerd, maar dat was helemaal geen succes. Geen enkel digitaal apparaat kan het spraakverstaan overtreffen dat ik haal met de Oticons. Al moet ik wel zeggen dat ik bij enkele digitale apparaatjes de extra functies voor rumoerige omgevingen wel erg prettig vond.

Ik vind het doodeng om de volgende ronde van vervanging in te gaan, want ik ben erg bang dat ik moet inleveren op de kwaliteit die ik nu heb. De digitale apparaatjes die ik heb geprobeerd gaven allemaal problemen omdat mijn gehoorverlies vooral op de eerste frequentie niet zo slecht is, en daarna opeens heel slecht wordt. Veel digitale apparaatjes konden dat 4 jaar geleden nog niet aan. Misschien is dat nu veranderd. Ik ben voornemens om het wel weer te proberen, maar ik zie er wel erg tegenop.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die zich (enigzins) herkennen in mijn beschrijving, en ik hoop dat we informatie en tips kunnen uitwisselen, en misschien kunnen "babbelen" over de consequenties die we dagelijks ondervinden.

Groetjes
Jacqueline

José

Bericht door José » za 30.06.2007 08:10

Hallo Jacqueline alias Jasmino,

Welkom op het nieuwe forum.

Ik heb je verhaal met grote belangstelling gelezen. Heel herkenbaar allemaal.

Ook wat betreft het vertrouwde gevoel met je analoge hoortoestellen van Oticon - deze heb ik ook gehad, heette heel simpel Oticon P38 of P36 i.p.v. al die mooie luxe namen van nu - . Maar net als jij hadden ze de analoge toestel niet meer; die ik heel graag wilde hebben en daarbij ook niet meer voldoende uithaalde om te kunnen horen. Kreeg ik ook een Digitaal toestel, ik vond het heel erg en moest heel erg wennen - ook dat heb ik altijd gehad met de analoge, een lange gewennings periode :-D - Het heeft zeker een jaar geduurd voor dat ik er aan gewend was. Ondanks dat ik er aan gewend ben - inmiddels 4 jaar-, Mis ik nu nog steeds mijn vertrouwde Oticon p38. Naast mij hoortoestel heb ik een CI.

Dus ik hoop voor jou dat je hier de informatie kunt vinden en ervaringen kunt wisselen met andere lotgenoten.

Ik zou zeggen begin hier op het forum in het rubriek: Algemeen. Met een vraagstelling en dan komen er vast reacties.

Groetjes, José

Jasmino

Bericht door Jasmino » zo 01.07.2007 19:41

Dankjewel voor je hartelijke welkom!

Ik heb trouwens de Oticon 425........Ze zijn eigenlijk weer aan een grote onderhoudsbeurt toe, ik moet binnenkort eens even kijken hoe lang ik ze nu precies heb. Kan ik me in elk geval mentaal voorbereiden op vervangen.

Als ik lees dat jij er een jaar over hebt gedaan om eraan te wennen, dan zakt me de moed al in de schoenen :-(

Groetjes
Jacqueline

José

Bericht door José » zo 01.07.2007 19:50

Hoi Jacqueline,
Als ik lees dat jij er een jaar over hebt gedaan om eraan te wennen, dan zakt me de moed al in de schoenen :-(
Ik kan mij wel daar iets bij voorstellen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring, misschien valt het bij jou wel mee. :cool:

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen met je zoek tocht naar een prettig toestel.

Groetjes,José

José

Bericht door José » do 03.04.2008 22:03

Hallo Jacqueline,

Ik heb al lang niets meer van je gehoord.
Hoe gaat het nu met jou?
Nog een goede audicien gevonden? In jou buurt.

Groetjes, José

José

Bericht door José » za 12.07.2008 17:41

Hoi Jacqueline,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag :D
Hoe gaat het nu met jou?

Groetjes vanuit het zonnige zuiden, José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”