Ik ben Ingrid

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Ingrid2303

Ik ben Ingrid

Bericht door Ingrid2303 » ma 17.11.2008 21:04

Hallo allemaal,

Ook ik zal me even voorstellen. En proberen mijn verhaal te vertellen.
Meer ook voor mezelf, omdat ik nog steeds niet mijn beperking onder ogen wil zien.

De meesten van jullie beginnen met, ik ben ....., en ik ben slechthorend.
Dat was voor mij al de eerste confrontatie....
Ik ben Ingrid, 29 jaar, en ook slechthorend. Dit is de eerste keer dat ik me zelf zo benoem. Ik zie mezelf als iemand met hoorapparaatjes, maar niet slechthorend.

In een moeilijke periode van acceptatie, ben ik in blijde verwachting geraakt van een , inmiddels, kerngezonde dochter. Gelukkig was haar uitslag van de gehoortest perfect.
Mede door de zwangerschap heb ik minder bij mezelf stilgestaan, en ik vind t nu een goed moment om te leren omgaan met mijn slechthorendheid ,en dit te accepteren.

Zo´n 1,5 jaar geleden is t balletje aan t rollen gegaan. Vanwege mijn werk als apothekersassistente in een ziekenhuisapotheek, moest ik bereikbaarheidsdienst gaan draaien. Wat inhield dat ik een pieper mee naar huis kreeg. Toen begon ik door de mand te vallen, en zag ik ook in dat t niet normaal was dat ik de pieper niet af hoorde gaan. Natuurlijk had ik elke keer een smoesje om ´m niet te horen. Maar uiteindelijk ben ik toch, met lood in de schoenen, naar de dokter gegaan.
Daar bleek dat mijn oren potdicht zaten. Wat een opluchting, even uitspuiten en probleem opgelost. Toch niet....
Bij de volgende dienst weer t zelfde probleem.

Eerst kreeg ik t advies van de dokter om mijn oren te laten testen. Daar werd bij de uitslag een beetje lacherig gedaan, terwijl t probleem toch best ernstig was. Ik voelde me doodongelukkig over de uitslag, en dat meisje lachte er maar een beetje mee...
Met die uitslag ben ik naar de KNO/arts verwezen, waar ze een iets uitgebreidere test hebben gedaan.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel verlies (zoals iedereen dat benoemd) heb, maar in elk geval is t niet goed. Vanaf de 1000Hz zakt t bij beide oren sterk naar beneden. Links is t bij 8000Hz, 80 Db, en rechts heb ik zelfs een piek naar onder bij 4000Hz, 105 Db. Bij 8000Hz is t weer 90 Db.
Als ik t goed begrepen heb, heb ik aan 1 oor een spraakverstaan van 50% en aan de andere 75%. Lijkt me dus niet al te best.

Met die gegevens ben ik dus aan t proberen gegaan met apparaatjes. En ondertussen heb ik de Siemens Centra Active.
Ik wilde per sé apparaatjes met een dun slangetje, omdat deze t minst opvallen, ondanks dat voor 1 oor eigenlijk een ander apparaatje beter zou zijn.
Op zich ben ik heel tevreden over t geluid, en dat komt mede denk ik doordat mijn gehoorgang niet volledig is afgesloten.
T probleem is alleen dat ik hele kleine gehoorgangen heb, voornamelijk t linker apparaatje vind ik niet altijd even prettig zitten. Ik druk voortdurend t slangetje aan, omdat ie steeds een beetje naar buiten komt. T dopje in parachute vorm is te groot voor dat oor, en t kleinere dopje is te klein.

Drukke feestjes vind ik ook niet veel aan, omdat ik gesprekken niet goed kan volgen.

Achteraf gezien vallen bepaalde signalen nu wel op zijn plaats. Zo sloot ik me op mijn werk in de pauze ook altijd af van gesprekken. Ik ging gewoon de krant lezen, omdat ik t gesprek toch niet kon volgen.

Vroeger bij de schoolarts, werd tegen mijn moeder verteld dat ik de hoge tonen niet goed hoorde. Ik kan me nog zo goed herinneren dat ik met zo'n test lange pauzes ertussen had zitten, doordat ik de tonen niet hoorde.
Hier is dus nooit wat mee gedaan, ik heb dus geen idee, hoe ernstig t toen eigenlijk was.

In mijn omgeving zijn maar weinig mensen die weten dat ik hoorapparaatjes heb. Van de ene kant wil ik dat zo houden. Aan de andere kant maak ik t mezelf daardoor heel moeilijk, doordat anderen niet ik de gaten hebben wat er met mij aan de hand is.

Hopelijk vind ik hier mij steuntje in de rug, om iets opener te zijn over mijn tekortkoming.

Tot zover!

Groetjes Ingrid

TC
Gevorderd
Gevorderd

Re: Ik ben Ingrid

Bericht door TC » ma 17.11.2008 22:34

Dag Ingrid,

Welkom op dit forum.

Ik zie mezelf als iemand met hoorapparaatjes, maar niet slechthorend.
Naar wat je beschrijft ben je al behoorlijk slechthorend. Met een spraakaudiogram van 75% zou je nog voldoende verstaan om een gesprek te volgen maar dat wil niet zeggen dat het ook makkelijk gaat. Is die 75% trouwens met of zonder hoorapparaten?

In mijn omgeving zijn maar weinig mensen die weten dat ik hoorapparaatjes heb. Van de ene kant wil ik dat zo houden. Aan de andere kant maak ik t mezelf daardoor heel moeilijk, doordat anderen niet ik de gaten hebben wat er met mij aan de hand is.

De uiterlijke kenmerken van slechthorendheid zijn niet of terughoudend reageren. Nietszeggende antwoorden geven. Niet begrijpen wat er gezegd is. Je afzonderen. Niet meedoen. En nog veel meer van dit soort dingen. Op basis uitsluitend deze waarnemingen zal de omgeving de slechthorende op den duur voor dom en/of een zonderlinge eenling aangezien die met niemand kontakt wil en hem (m/v) op den duur laten vallen.

De omgeving die weet en ziet dat de SH hoorapparaten draagt, die regelmatig op vreedzame wijze de hoogte wordt gehouden van de hoorproblemen van de SH, die ziet dat de SH op cursus spraakafzien gaat, die ziet dat de SH hulpmiddelen gebruikt om toch zoveel mogelijk mee te doen, die omgeving zal proberen om je te helpen. Al dan niet met succes want het is voor een goedhorende moeilijk om slechthorendheid op waarde te schatten.

Hopelijk vind ik hier mij steuntje in de rug, om iets opener te zijn over mijn tekortkoming.
Ik adviseer je om hard te werken aan openheid. Ga de strijd aan met je slechthorendheid. Niet de strijd om het als een normaal horende te leven, die strijd verlies je waar je bij staat. Nee, vecht om wat je nog wel kan. Laat de kwaliteit van de hoorapparaten voorop staan, niet het formaat. Betrek gezin, familie, vrienden, collega's bij je slechthorendheid. Kom ervoor uit, laat weten dat je niet dom bent maar het gewoon niet hebt verstaan. Maak duidelijk waarom je op de verjaardag/het personeelsfeest niet uitbundig meekwekt. Maar ga er wel naartoe en praat een paar minuten met de een, een paar minuten met de ander en help tussendoor de gastvrouw in de keuken. Dan ben je erbij maar je balast niemand (inclusief jouzelf) te lang met het moeizame communiceren.

José

Bericht door José » di 18.11.2008 23:41

Hallo Ingrid,

Ook namens mij hartelijk welkom hier op deze forum :)
Jij schreef:Mede door de zwangerschap heb ik minder bij mezelf stilgestaan, en ik vind t nu een goed moment om te leren omgaan met mijn slechthorendheid ,en dit te accepteren.
"
Als eerste hartelijk gefeliciteerd met je dochtertje. :D
En ook gefeliciteerd met het eerste stap in de goede richting om je slechthorendheid ( proberen )te accepteren.
Jij schreef:Als ik t goed begrepen heb, heb ik aan 1 oor een spraakverstaan van 50% en aan de andere 75%. Lijkt me dus niet al te best.
Als ik mag uitgaan dat het resultaat is met de audiogram en spraaktest. Dan hoor jij inderdaad slecht en met name je rechter oor.
Jij schreef:Ik wilde per sé apparaatjes met een dun slangetje, omdat deze t minst opvallen, ondanks dat voor 1 oor eigenlijk een ander apparaatje beter zou zijn.
Op zich ben ik heel tevreden over t geluid, en dat komt mede denk ik doordat mijn gehoorgang niet volledig is afgesloten.
T probleem is alleen dat ik hele kleine gehoorgangen heb, voornamelijk t linker apparaatje vind ik niet altijd even prettig zitten. Ik druk voortdurend t slangetje aan, omdat ie steeds een beetje naar buiten komt. T dopje in parachute vorm is te groot voor dat oor, en t kleinere dopje is te klein.
Ha, je hebt niet alleen moeite om je slechthorendheid te accepteren maar je bent ook ijdel :P . en op zich kan ik mij wel iets bij voorstellen, je bent jong en mogelijk dacht je ook dat de toestellen enorm groot zouden zijn met jou gehoorverlies. Maar dat hoeft niet. En natuurlijk wil iedereen zo ontzichtbaar mogelijke toestel hebben.
Maar zoals je al aangeeft heb je eigenlijk voor je andere oor een ander toestel beter zou zijn en misschien zelfs met een oorstukje. Zo'n open aanpassing is niet voor elke gehoorverlies geschikt. Het is natuurlijk mooi dat je het nauwelijks kan zien en dat het hele dunne slangentje verstopt zit in je oorschelp en je 'parapluutje' na genoeg in je gehoorgang kan.
Jij schreef:T probleem is alleen dat ik hele kleine gehoorgangen heb, voornamelijk t linker apparaatje vind ik niet altijd even prettig zitten. Ik druk voortdurend t slangetje aan, omdat ie steeds een beetje naar buiten komt. T dopje in parachute vorm is te groot voor dat oor, en t kleinere dopje is te klein.
Dat is inderdaad hinderlijk, maar misschien kunnen ze wat aan het 'parapluutje' doen. Bijv. wat te groot is misschien iets kunnen bij polijsten waardoor het misschien net voldoende is om het passend te maken voor jou gehoorgang. Of misschien kan de audicien informeren bij de fabrikant of ze andere type parapluutje hebben, want er zullen wel meer mensen zijn met verschillende gehoorgangen, dus mogelijk ook meer maten aanwezig.

Verder denk ik net als TC, dat je er toch probeert om wat opener in je slechthorendheid te zijn. Geef zelf bijvoorbeeld aan, dat je niet zo goed hoort, maar dat je verder nog steeds de zelfde Ingrid bent, maar misschien dat de mensen 1 of 2 keer meer moeten herhalen omdat je het niet hebt gehoord of verstaan hebt.
Vertel ook gerust dat je toestellen hebt, en dat je hierdoor ook nog moet wennen en vraag of ze jou erbij willen helpen doormiddel van geduld.

Want als je het aangeeft zal je merken dat ze veel meer zullen begrijpen dan je denkt. Want ook voor hun zal dan veel duidelijker zijn waarom jij soms iets niet hoort ( of gehoord hebt in het verleden) en dit voorkomt ook misverstanden. Want stel dat jij iets ( denkt) gehoord te hebben en het blijkt anders te zijn. Dan zal er misschien hierdoor iemand geirriteerd of boos of verbaasd zijn. Maar als ze weten dat jij het misschien verkeerd verstaan zou hebben, zullen ze je dat minder gauw kwalijk nemen. Want je hebt het immers niet goed gehoord of helemaal niet gehoord.

En verder geniet lekker van jullie kleine meid en het komt allemaal wel goed. :cool:

En ik lees graag straks hoe het verder gaat met jou. :)

Groetjes, José

Trudie

Bericht door Trudie » wo 19.11.2008 11:07

Hallo Ingrid,

Je zou bij de audicien eens na moeten vragen in hoeverre het mogelijk is om een 'op maat' dopje te plaatsen ipv een universeel dopje.

Het voordeel is dat er meer versterking mogelijk kan zijn, het zit veel comfortabeler omdat het op maat is, je hoeft het slangetje niet meer aan te duwen en bovendien is het nog steeds niet zichtbaar.

Op de opvolger van de Centra (de Pure van Siemens) is het wel mogelijk om een custom-made dopje te zetten, maar bij Centra weet ik dat niet zeker.

Kijk hieronder maar, nr. 6 is wat ik bedoel. Ik kon zo gauw geen duidelijkere afbeelding vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Rosy

Bericht door Rosy » wo 19.11.2008 21:40

Hallo Ingrid!!

Welkom :D !!

Allereerst wil ik zeggen, dat ik het knap vindt dat je zo duidelijk kunt aangeven waar je moeite mee hebt!! Daarmee ben je al een heel eind op weg :cool: .
Wat jij beschrijft zullen vast een hoop mensen (ik zelf ook) herkennen.
Je snapt dat je slechthorend bent en ervaart de beperkingen / problemen. Echter jezelf zien als iemand met een handicap....... dat is moeilijk.

Daarbij is er al een hoop verandert in je leven: Je hebt een kindje gekregen!!! Dat is natuurlijk geweldig! Ben blij dat alles goed met haar is.

Ben je trouwens nog aan het werk?

Ik hoop dat je wat hebt aan andersmans verhalen. Ik wens je heel veel succes met het accepteren van je slechthorendheid. Dat gaat zeker lukken.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”