Hoi, ik ben Marianne

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
bordino

Hoi, ik ben Marianne

Bericht door bordino » di 25.11.2008 17:59

Ik ben Marianne (56 jaar). De trilhaartjes zijn versneld afgesleten (als ik me nog goed herinner zei de KNO arts dat). Ik heb dat al mijn hele leven, alleen wist ik dat pas bij een keuring voor werk zo'n 12 jaar geleden.
Destijds analoge toestellen gehad. Ik hoor nauwelijks de hoge tonen. Ik heb ze toen weinig gedragen, ik had de indruk dat ik er niet veel beter door kon horen.
In 2006 had ik gelezen over digitale toestellen. Ik ben weer naar de KNO arts gegaan. Ik merkte dat ik heel fors bij zou moeten betalen en ben toen naar Hans Anders gegaan. In het begin leek het goed te gaan, maar op den duur niet. Ik ga nu op zoek naar ervaringen met Beter Horen en een plaatselijke audicien Bakker hoortoestellen. Ik krijg weliswaar dan niks vergoed. Maar in de schouwburg zitten en iedereen lacht om mij heen en ik begrijp niet waarover het gaat....dat wil ik niet langer!!!!!
Groeten van Marianne

marina

Bericht door marina » di 25.11.2008 19:29

Een basisvergoeding krijg je altijd; ik meen 467,- per toestel.
Als je werkt kun je via het UWV nog een extra vergoeding krijgen van ongeveer 700,- per toestel.
Ze helpen je bij de winkel met de vergoeding van de zorgverzekering.
Hoe duur je het daarboven maakt ligt vooral aan je wensen.

bordino

Bericht door bordino » di 25.11.2008 19:42

Hoi Marina,
Helaas, maar het is minder dan 5 jaar geledendat ik bij Hans Anders digitale hoortoestellen nam. Dus ik heb nergens recht op.....

José

Bericht door José » di 25.11.2008 20:04

Hallo Marianne,

Hartelijk Welkom hier op het forum :D

Wat vervelend zeg, dat je met de huidige toestellen niet meer voldoende kan horen als voorheen.
Mogelijk heeft je versnelde gehoor achteruitgang iets mee te maken.

Ik weet niet hoe oud je huidige hoortoestellen zijn, maar in principe kun je en mag je na 5 jaar weer nieuwe hoortoestellen aanschaffen en krijg je een basisvergoeding.
En hoe ouder je toestellen des te meer je vergoeding krijgt.
Maar je zal altijd een eigen bijdrage moeten bijleggen.

Maar je kunt wel iets proberen, stel dat je nu nog maar net 1 jaar ( of iets ouder) deze toestellen hebt en je KNO-arts en de audioloog kan met een audiogram aan tonen dat je gehoor enorm achteruit gegaan is, en hierdoor deze huidige hoortoestellen niet meer voldoen.
Dan kan je misschien met deze verklaring naar je - plaatselijke- audicien of bij de AC in het ziekenhuis gaan en vragen of zij wat voor je kunnen regelen dat je voor een bijzondere uitzondering in aanmerking komt.

Dan kun je waarschijnlijk wel nieuwe toestellen aan laten meten en zal je misschien een kleine vergoeding terug krijgen.
Het is te proberen. Ik weet dat het kan.

Verder zou je ook eens een HOORMATCH kunnen doen bij klik hier >> HOORWIJZER om te kijken voor welke hoortoestel met jou nieuwe audiogram geschikt zijn.
En aan de hand daarvan kun je bij je audicien kijken welke toestel ( die dan geschikt zou kunnen zijn) de meest gangbare functies heeft en voordelig is.

Om de hoormatch te kunnen doen moet je wel eerst registreren.
Mocht je het niet lukken of je weet niet hoe het moet.
Kun je bij mij een uitleg opvragen die stuur ik dan naar je toe. :cool:

Ik wens je heel veel succes :cool: en hou ons op de hoogte. :)

Groetjes, José

marina

Bericht door marina » di 25.11.2008 22:20

ik heb ook 1 toestel nog maar drie jaar maar omdat mijn gehoor meer dan 20% achteruit is gegaan kom ik gewoon weer in aanmerking voor een vergoeding. ( dus er zijn wel uitzonderingen)

bordino

Bericht door bordino » wo 07.01.2009 11:35

Eindelijk weer 's een berichtje van mij..... Na mijn slechte ervaringen bij Hans Anders ben ik in december 2008 naar de vestiging van Schoonenberg gestapt. Het was eerst een zelfstandig werkende audicien. Deze audicien staat er voor zijn klanten.
Het bleek dat het voor mijn hoorprobleem niet goed was om het systeem te hebben van Hans Anders (dun slangetje met soort parapluutje). Ook was het type hoortoestel totaal niet geschikt.
Hij heeft ook gekeken of het mogelijk was om toch een vergoeding te krijgen van de zorgverzekering. Mijn gehoor is niet achteruit gegaan. En het was ook niet heel duidelijk aan te tonen dat het gehoortoestel van Hans Anders totaal ongeschikt is voor mij. Soms hoor ik het wel, soms niet. Anders had ik dit via een brief van de KNO arts kunnen aantonen bij de zorgverzekering.
Maar ik kan het gelukkig zelf betalen door een jaarlijkse schenking van de erfenis van mijn schoonvader. En ik hoorde van de audicien dat in 2009 je nog steeds de kosten van een hoortoestel bij de belasting kan aftrekken. Alleen de drempel is verhoogd. Ik werk niet meer.
Ik heb nu Oticon Vigo AHO op proef. En ik weet gewoon niet wat me overkomt..... Op Oudejaarsavond waren we met een gezelschap van 12 mensen, met muziek, lachen, door elkaar praten. En ik kon praktisch alles verstaan. Alleen de vaste telefoon en mobiel hoor ik minder. Ik heb vanmiddag mijn volgende afspraak.
Tot nu toe ben ik heel erg tevreden!!!
Groetjes van Marianne

José

Bericht door José » wo 07.01.2009 14:22

Hallo Marianne,

Wat fijn dat je na je overstap zo tevreden bent.
En helemaal geweldig dat je met de Oticon weer meer hoort met uitzondering van vaste telefoon en mobiel. Vraag vanmiddag of ze een aparte programma voor je telefoon willen maken waarin je wel mee kan horen. Dan is het alleen een kwestie van druk op je knopje als je gaat telefoneren en als je klaar bent terug zetten in je huidige programma.

Ik wens je heel veel succes vanmiddag.

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”