Voorstellen Lianne

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
lianne

Voorstellen Lianne

Bericht door lianne » wo 27.05.2009 12:47

Hallo ik ben Lianne en ben 40 jaar. Ik heb denk ik een erfelijke vorm van zeg maar een vervroegd ouderdomsslechthorendheid. Hoge tonen hoor ik niet meer. Tot mijn 20e heb ik altijd goed gehoord, daarna werd het heel geleidelijk aan slechter. Na de geboortes van mijn kinderen ging het wat sneller achteruit. Ik moet eigenlijks gehoorapparaten, heb dit 2x geprobeerd maar het viel me reuze tegen. Ik heb nu nog invloed van wat ik wil horen maar gehoorapparaten vangen in groepsverband blijkbaar het geluid allemaal even luid op. Ook vind ik de geluiden erg onnatuurlijk en mijn ene oor die erg gevoelig is doet dan zeer. Maar ik zal ze binnenkort wel moeten want het kost mij steeds meer moeite om te luisteren. Ned. tv red ik allang niet meer hiervoor gebruik ik ondertiteling. Ik zou zo graag herkenning willen en eens met lotgenoten praten. Die schijnen moeilijk te vinden te zijn. Het aud log centr heeft ze niet. Ik voel me nog veel te jong want zie weinig leeftijdsgenoten met dit probleem. Ook 1 groot nadeel ik schaam me ervoor en kom er ook niet voor uit. Dit heeft als het gevolg dat ik op het werk chagrijnig overkom en wat in een sociaal isolement raak. Wie herkent mijn verhaal?
Groetjes Lianne

José

Bericht door José » wo 27.05.2009 13:35

Hallo Lianne,

Welkom hier op het forum :)

Wat vervelend dat je slechter bent gaan horen sinds je 20e. :-(

Ik kan mij wel voorstellen dat als je altijd gewoon hebt kunnen horen en nu slechter hoort dat een hoortoestel niet aan je verwachtingen zal doen.

Een hoortoestel is een hulpmiddel en het klinkt niet altijd zo als je gewend bent.
Maar je geeft zelf al aan dat je eigenlijk ook niet zonder een hoortoestel kan. Want je mis toch wel dingen en je gebruikt ondertiteling.

Maar..... zoals jij het nu omschrijft dat jij met een hoortoestel hebt geprobeerd maar niet voldoet wat jij wilt zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat die type/merk hoortoestel niet geschikt zijn voor jou.

Er zijn zoveel goeie type/merken toestellen waar er vast 1 tussen zit die op jou gehoorverlies past en het meest natuurlijk klinkt zoals je gewend bent.

Dat je niet voor je slechthorendheid uitkomt en er voor schaamt is helemaal niet erg hoor. Dit hebben vele mensen. Maar dat hoeft helemaal niet hoor, de hoortoestellen zijn tegenwoordig zo mooi en klein en met vele leuke kleuren te verkrijgen.

Maar je geeft zelf al aan dat je eigenlijk alleen je zelf ermee hebt. Je voelt je niet lekker in je vel, en je raakt in een sociaal isolement - door bijvoorbeeld omdat je niet alles kunt volgen en niet begrijpt waar mensen het over hebben en je buitengesloten voelt. - en dat zijn hele normale reacties.

Ik denk en weet eigenlijk wel zeker, dat als jij de juiste hoortoestel met de juiste instelling hebt een wereld voor jou open gaat.
Je kunt weer deelnemen in de maatschappij, op je werk, je gezin en je kunt zoveel voordelen ermee doen.

Door dat er zoveel mogelijkheden op een hoortoestel zitten, zoals Ringleiding om goed te kunnen telefoneren, tv./radio te beluisteren, een programma met feedback ( is een achtergrondgeluids onderdrukker die handig is in lawaaiige situaties zoals visite, feestjes ect ).

Kijk eens bij >>>HOORWIJZER en registreer je daar. Daar kun je een hoormatch doen. Als je een audiogram hebt kun je deze daar invullen en dan komt er een advies van diverse hoortoestellen uit. En met deze gegevens kun je weer naar je audicien gaan.

TiP: Ga net zolang door tot je de juiste toestel hebt. En voel je niet verplicht om maar een toestel te nemen. Het is belangrijk dat je er goed mee kan horen en tevreden bent.

Ik hoop dat je aan deze info. wat hebt.
En heb je nog vragen stel ze gerust.

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”