Hallo, ik ben aroc

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
aroc

Hallo, ik ben aroc

Bericht door aroc » di 03.11.2009 17:33

Het heeft even geduurd maar nu moet het er maar van komen.
Mijn naam is Cora, daar deze naam blijkbaar al in gebruik is heb ik de letters omgekeerd. Dit is iets wat ik al veel langer doe.

Ik ben 59 jaar en woon in Alkmaar en heb 2 dochters.
Wat doe ik zo al: Ik zit al 20 jaar in het bestuur van de NVVS afdeling Alkmaar en heb daar 15 jaar het secretariaat gedaan. Nu ben ik bestuurslid met als belangrijkste taak voorlichting. Verder ben ik contactadres voor Méniere en Tinnitus, spreekster en informatrice. Op dit moment leid ik een lotgenotencontactgroep Tinnitus ( 2x per jaar).

Verder werk ik als facilitair medewerker en heb als hoofdtaak de mobiele telefonie. Vanwege de grote achteruitgang van mijn gehoor ben ik in principe mijn werkplek kwijt dus moet er naar een andere werkplek voor mij worden gekeken.

Wat het gehoor betreft ben ik rechts al zo'n 15 jaar doof en links is ook weer flink achteruit gegaan.
Afgelopen jaar is qua gehoor niet erg prettig geweest. Verkouden, oorontsteking ( middenoor) met daarbij enorme aanvallen van duizeligheid en overgeven en verder het zomaar omvallen en een heel sterke vervorming van het geluid. Weken lang Hyperacusis en later na het plaatsen van een buisje aanvallen van Tinnitus. Ik heb al zeker 25 jaar Tinntus maar nu weet ik pas echt wat Tinnitus is. Zo heftig dat je denkt dit kan toch niet harder? Gelukkig is het bij aanvallen gebleven, soms een paar dagen of zelfs een paar uur. In de periode na het plaatsen van het buisje is mijn gehoor gedurende enkele weken helemaal weggevallen wat trouwens best een "enge" ervaring was. Medisch is alles uitgezocht maar men heeft geen verklaring voor het feit dat ik opnieuw 20dB kwijt ben. Op dit moment heb ik nog op proef het hoortoestel Phonak Nadía UP.
De laatste weken kon ik mij hier weer goed mee redden maar nu weer verkouden en duizelig en weer vervorming van het geluid. Voorlopig ga ik er maar vanuit dat mijn gehoor weer tot rust komt.

In het voorjaar heb ik er voor gezorgd dat ik gebruik kon gaan maken van een schrijftolk waar ik erg veel plezier van heb. Ook heb ik mij toen meteen laten inschrijven voor een cursus NmG via de GGMD. Op dit moment ben ik bezig met deze cursus.

Zo dat was het wel zo'n beetje,
Groetjes,
Cora

José

Bericht door José » do 12.11.2009 16:00

Hallo Cora,

Welkom hier op het forum :)

Wat leuk dat je hier lid bent worden.
Ik zal je vast kennen maar kan je gezicht even niet voor me zien.

Wat vervelend dat je gehoor nog meer achteruit is gegaan.
Ik hoop dat je toch nog op je werkplek kan blijven.

Ik ben erg benieuwd naar wat de inhoud van je taak Mobiele telefonie is? Doe je specifieke onderzoek naar voor slechthorende en Mobiele Telefoon.

Succes met je cursus NmG. :cool:

Groetjes, José

aroc

Bericht door aroc » za 14.11.2009 02:17

Hallo José,

Ik ben facilitair medewerker bij een groot bedrijf en een groot deel van mijn werk is mobiele telefonie. Daarnaast ondersteun ik de facilitair manager.
Mobiele telefonie betekent het beheren op dit moment van iets meer dan 300 toestellen. Ik koop dus in en alles wordt geregistreerd in een software programma. Je zult begrijpen dat er dus ook veel dingen gebeuren zoals bijv. verlies, diestal, breuk verzin de meest rare dingen maar en ik kom het wel tegen. Toestellen die te water raken of in bad vallen, in een motormaaier terecht komen enz.
Bij diefstal of verlies direct de Sim kunnen blokkeren.

Ik moet dus ook mensen te woord staan die problemen hebben met hun toestel of defecten hebben.
Dit kan soms een "aanslag" zijn op mijn gehoor en soms is dat erg vermoeiend, vooral als je meerdere mensen moet helpen.
Er werken ook doven en mensen met een CI bij ons. Hebben deze mensen een GSM dan wordt die gebruikt d.m.v. sms-en.

Zo, ik hoop dat het iets duidelijker is wat mijn taak inhoud.

Groeten,
Cora

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » za 14.11.2009 13:15

Hallo Cora,

Er werken ook doven en mensen met een CI bij ons. Hebben deze mensen een GSM dan wordt die gebruikt d.m.v. sms-en.

Gebruiken deze mensen geen van allen de gsm om mee te bellen? Ik heb een Phonak Smartlink en fm-ontvangers voor hoorapparaat en CI en daarmee gaat het bellen best goed. De smartlink en ontvangers worden veelal door de ziektekostenverzekeraar vergoed en bij afwijzing kunnen ze voor werksituaties bij het UWV terecht.

Zou een CI inmiddels niet ook wat voor jou zijn? Tot kort voordat ik het CI-traject in ging, ging ik er ook van uit "dat ik me best kon redden". Als ik nu even met alleen het HA loop weet ik wel beter.

José

Bericht door José » za 14.11.2009 14:06

Hallo Cora,

Dat is een veelzijdig beroep. Dus genoeg te doen. :)

Het is zeker lastig voor je op het moment dat je mensen te woord moet staan en nu extra je best moet doen om te kunnen verstaan. :-(

Ik hoop dat de Phonak Nadia UP nog wat voor je kan betekenen.
En anders is er altijd nog misschien de CI de mogelijkheid.

Verkoudheid is voor slechthorenden altijd een groot probleem.
Ik hoop dat je er gauw van af bent. Dan kun je ook beter 'testen' of de Nadia wat is voor je.

Groetjes, José

aroc

Bericht door aroc » zo 15.11.2009 02:04

Hallo TC,

Mensen die bij ons werken zijn mensen in de buitendienst en het gaat vaak alleen om zich af te melden en ook dat ze bereikbaar zijn. Het gaat dus niet om hele gesprekken vandaar het gebruik van sms.
Ik weet van 1 persoon binnen ons bedrijf die gebruik maakt van een loopset ( halslus).

Voor verdere aanpassingen zal bij ons de werkgever dat moeten doen want wij ( SW = Sociale Werkvoorziening) kunnen geen beroep doen op het UWV. Onder de SW in Nederland vallen ca. 90.000 mensen. Wil je verder voor vergoeding in aanmerking komen dan vallen wij onder de WMO. Hier kan je ook aanvragen voor extra vergoeding als je zelf moet bijbetalen en bijvoorbeeld werkzaam bent als vrijwilliger/ster.

Wat een CI betreft dat is voor mij nog niet aan de orde daar mijn spraakverstaan nog te goed is. Er is in juli wel even sprake van geweest maar met het gebruik van de Phonak Naída UP kan ik een 1 op 1 gesprek wel weer aan als mij gehoor het toelaat.
Afgelopen week heb ik de Phonak Naída besteld in de kleur zilver/zwart met een zwart oorstukje.

Cora

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » zo 15.11.2009 11:10

Hoi Cora,

met het gebruik van de Phonak Naída UP kan ik een 1 op 1 gesprek wel weer aan als mij gehoor het toelaat.
Ik heb de Naída SP en kan daar inderdaad 1 op 1 gesprekken mee voeren. Maar daar wordt ik niet blij van. Houdt de mogelijkheid van een CI toch vooral in je achterhoofd. En lees erover, bv. hier en hier en hier (Ook daar ben ik als TC ingeschfreven). Best kans dat je je "goede" oor kunt behouden en in je dove oor geïmplanteerd kan worden.

Afgelopen week heb ik de Phonak Naída besteld in de kleur zilver/zwart met een zwart oorstukje.
Tof! Ik heb ook zilver/zwart. Een zwart oorstukje was ik nog niet op gekomen maar toen 1,5 jaar geleden de kleur van het CI moest kiezen besefte ik dat het afgelopen moest zijn met de standaard beige kleuren die ik altijd zonder discussie had geaccepteerd. Voor het CI heb ik ook zwart gekozen.

aroc

Bericht door aroc » zo 15.11.2009 18:31

Hallo TC,

Wat betreft een CI, daar ben ik wel van op de hoogte. Als mijn gehoor slechter gaat worden dan zal ik zeker tijdig reageren. Ik geef ook voorlichting en ben van de meeste zaken vrij goed op de hoogte.

Wat een gekleurd oorstukje betreft dat had ik 10 jaar geleden al. Ik had toen een hoortoestel en een bicross ( kabeltje) met lichtgroene oorstukjes.
Bij mijn volgende hoortoestel, Phonak Savia 312, met crosslink gebruikte ik het standaard ( doorschijnend) oorstukje afgewisseld met mijn groene.
Nu voeg ik daar dus een zwarte aan toe. Draag graag zwart en zo valt dat leuk te combineren.

Cora

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”