Guido

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
guido

Guido

Bericht door guido » zo 25.04.2010 13:30

Hallo,

Mijn naam is Guido en ik ben een slechthorende 43 jarige man. Het slechte horen zit in mijn familie..van de 4 zussen en 2 broers horen 3 zussen en 1 broer slecht, net zoals mijn moeder die bijna doof is. Ik heb rechts een gemiddeld verlies van 75 dB en links van 57 dB, voornamelijk in de hogere tonen.
Vanaf mijn 7e weet ik dat ik slechthorend ben (ik moest op onderzoek door een "professor", maar er was toe niks mogelijk werd gezegd), maar ik draag pas hoorapparaten sinds mijn 32e. Nu heb ik Phonaks (mijn 3e stel) en ben eigenlijk voor het eerst tevreden over mijn hoorapparaten.
Het slechter horen is bij mij zo geleidelijk aan gegaan en ik had zoveel trucjes en manieren ontwikkeld om dit te maskeren dat ik er heel lang over gedaan heb er achter te komen dat veel van mijn psychische klachten en sociale isolement door mijn slechthorendheid kwam. Soms kijken mensen verbaasd op als ze horen dat ik slechthorend ben, kan aardig liplezen en inschatten wat mensen bedoelen te zeggen. Toch heb ik allerlei therapieën voor sociale fobie gehad waar de therapeut geen raad met me wist omdat ik niet voldeed aan de gemiddelde sociale fobie- verwachtingen.
Pas later na grondig onderzoek ivm werk en reïntegratie bij Viataal vielen er een hoop kwartjes. Sindsdien gaat het stukken beter met me..

PienB

Bericht door PienB » wo 28.04.2010 13:55

Hee Guido.
Wat goed dat je jezelf liplezen hebt geleerd! En dat het nu, na al die strijd, beter met je gaat. Je kunt wel trots zijn op jezelf denk ik!
Ik zou wel een groepje willen starten met mensen die midden in het leven staan qua werk en leeftijd en die weerbaarder willen worden door liplezen te oefenen enzo.
Ik geloof niet zo in maatschappelijk werkers en psychotherapeuten (hoewel er natuurlijk goeie zijn), want die hebben immers zelf geen ervaring met slechthorendheid. Maar zelf iets van een 'steungroep' op poten zetten, en er ook nog voor zorgen dat het gezellig is, dat zie ik wel zitten. Wie weet?

José

Bericht door José » do 29.04.2010 09:58

Hallo Guido,

Welkom hier op het forum. :)

Het is dus bij jou erfelijk. :-(
Sommige dingen zijn bij mij herkenbaar in jou verhaal.
M.n. het liplezen zelf aanleren en nooit iemand van mij gemerkt had dat ik slechthorend was - tot ik plotsdoof werd :snif: -

Maar wel fijn om te lezen dat je - ondanks lang durige proces - bij Viataal eindelijk rust hebt gevonden.

Ik hoop dat je hier de informatie vind die je zoekt.

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”