Voorstellen: Jolanda

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Maxje13579

Voorstellen: Jolanda

Bericht door Maxje13579 » do 16.09.2010 08:14

Hallo allemaal,

Ik ben Jolanda, 18 lentes jong en al sinds mijn geboorte slechthorend aan beide oren. Ik heb ook beide oren een hoortoestel van het merk Widex Aikia. Het zit bij ons in de familie. Van de 13 kleinkinderen die mijn grootouders hebben, hebben er 8 in enige mate te maken met slechthorendheid. Mijn slechthorendheid is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven(gelukkig :lol: ). Ik ben twee weken gelden begonnen met mijn engelstalige studie aan de Hogeschool Saxion. Het gaat op dit moment redelijk. Best vermoeiend, dat moet ik wel zeggen. In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met hockey en alles er om heen. Ik coach en ik geef training.
Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn van mijn leeftijd. Ik las laatst ergens dat de gemiddelde leeftijd van hoortoesteldragers 72 jaar is! :shock: En dan kom ik eraan met mijn 18 jaar.

Groetjes Joladna

José

Bericht door José » do 16.09.2010 09:40

Hallo Jolanda,

Welkom hier op het forum :)

Je gaat goed om met je slechthorendheid en je bent zeer gemotiveerd bezig. :cool:

Er zijn inderdaad veel oudere die slechthorend zijn, maar er komen naast de erfelijke slechthorendheid veel jongeren die slechter gaan horen.

Van jou leeftijdsgroep komen er steeds meer slechthorenden jongeren bij door dat ze veel en vaak luide muziek luisteren via concerten, disco's en MP3 spelers!

Knap dat je een studie engels volgt. Je schrijft dat het best vermoeiend is.
Je kunt voor je school een soloapparatuur gebruiken, deze kun je goed gebruiken bij klassikaal les en individuele lessen.

Succes!

Groetjes, José

Maxje13579

Bericht door Maxje13579 » do 16.09.2010 10:32

José schreef:Hallo Jolanda,

Welkom hier op het forum :)

Je gaat goed om met je slechthorendheid en je bent zeer gemotiveerd bezig. :cool:

Er zijn inderdaad veel oudere die slechthorend zijn, maar er komen naast de erfelijke slechthorendheid veel jongeren die slechter gaan horen.

Van jou leeftijdsgroep komen er steeds meer slechthorenden jongeren bij door dat ze veel en vaak luide muziek luisteren via concerten, disco's en MP3 spelers!

Knap dat je een studie engels volgt. Je schrijft dat het best vermoeiend is.
Je kunt voor je school een soloapparatuur gebruiken, deze kun je goed gebruiken bij klassikaal les en individuele lessen.

Succes!

Groetjes, José
Hoi José,

Ik zat inderdaad al te denken aan het soloapparatuur. Ik heb dat ook op de basisschool gebruikt. Daar werd ik raar aangekeken door het soloapparatuur. Op de middelbare school ging het best zonder solo maar op de hogeschool zijn de leraren toch meer geneigd om in het midden van de klas te gaan staan. En klasgenoten van mij vinden elkaars verhalen vaak interessanter dan de les. Ik ben net ook bij Beter Horen binnen gelopen om te vragen hoe ik weer aan solo moet komen. Ik ga daar de komende tijd achteraan.
Wat betreft de jongeren, ik snap niet dat ze dat zo ver laten komen. Mijn zusje ook. Die heeft wat gehoorverlies maar niet zo erg als ik. Maar die heeft ondertussen haar Ipod zo hard staan dat ik mee kan genieten. Dan heb ik zoiets van: 'Wees eens wat voorzichtiger met je gehoor!'. Ik heb zelf oortjes met ringleiding, dus niemand kan meegenieten met mijn muziek. Helemaal geweldig!

Rosy

Bericht door Rosy » do 16.09.2010 15:00

Hoi Jolanda,

Wat fijn om jouw verhaal te lezen! Het gaat echt heel goed met je studie en hobby's. Ik heb zelf 2 slechthorende kinderen, die het met solo-apparatuur goed redden op de basisschool. Zij worden gelukkig niet vreemd aangekeken ;). Ik hoop dat het hun net zo goed vergaat als jou.

Robert

Bericht door Robert » ma 20.09.2010 16:21

Hoi Jolanda,

Heb je al eens gedacht aan de inzet van een schrijftolk ?
Je kunt bij het UWV een voorziening aanvragen voor een schrijftolk voor de studie-situatie. Een schrijftolk typt op een speciaal toetsenbord wat er in de klas wordt gezegd. Niet alleen door de leraar, maar ook wat medeleerlingen zeggen. De tekst verschijnt direct op het scherm van een laptop van de schrijftolk.

Op die manier is het luisteren niet zo vermoeiend en pik je meer op.

Meer informatie staat er bijvoorbeeld -->HIER <--

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”