Schrijftolk mee, een goed idee?

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
PienB

Schrijftolk mee, een goed idee?

Bericht door PienB » ma 15.11.2010 15:50

Laatst heb ik een schrijftolk van dichtbij bezig gezien. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een ouderwetse vertoning. De slechthorende zat achter een tafel met daarop een scherm. De tolk had een enorm toetsenbord op de schoot, een ouderwets beige ding. En het ergste nog: het ratelde als een gek. Met als gevolg dat veel mensen telkens verstoord opkeken van het voortdurend getik.

Is er niet wat modernere apparatuur voorhanden? Bijvoorbeeld iets met een zender zodat de slechthorende gewoon ergens in de ruimte kan plaatsnemen met een klein schermpje dat hij/zij op schoot kan houden of voor zich op een tafel kan zetten.
Een modern geluidloos toetsenbord zou ook fijn zijn.
Ik zou me anders een beetje te kijk voelen staan als ik met zo'n tolk aankwam.

Heeft iemand ervaring?

Kees

Bericht door Kees » di 16.11.2010 20:12

Waarschijnlijk heeft deze schrijftolk nog een "oud" toetsenbord.

De nieuwere versies maken weinig lawaai.

Robert

Bericht door Robert » do 25.11.2010 01:46

Pien, ik herken mijn ervaringen helemaal niet in jouw verhaal.
De V-boards van de schrijftolken die ik zelf inzet zijn helemaal niet groot en maken écht niet veel lawaai
Bovendien: het belangrijkste van een schrijftolk is dat hij of zij typt wat er gezegd wordt. Dat dat ding al dan niet lawaai maakt is voor een slechthorende of dove niet bijster interessant. Wil je nou de gesprekken meekrijgen of niet ?

Ik heb alleen maar goede ervaringen met schrijftolken. Je kunt volwaardig meedoen met vergaderingen zonder dat je je buitengesloten voelt.

José

Bericht door José » za 27.11.2010 01:08

Hoi Pien,

Zelf leer ik gebarentaal NmG ( het is handig voor mijn werk en me zelf omdat ik met andere slechthorende/doven mensen in contact kom die gebarentaal gebruiken). En ik vind het ook handig en leuk :)

Daarnaast gebruik ik in sommige situaties een schrijftolk - bij vergaderingen en bij grote bijeenkomsten ) Dit is omdat ik Tinnitus heb, en op den duur raak ik vermoeid en kan ik mij slechter concentreren op het spraakverstaan.

Ik vind de Veyboard niet zoveel lawaai maken.Afbeelding
Maar mogelijk erger jij er meer aan dan lijkt het ook veel erger. :-(

Dit is een van de nieuwste versie Veyboard voor een schrijftolk.
Afbeelding

Soms maakt de Beamer ( de projector om de tekst op het scherm op de muur af te beelden) meer lawaai dan het typen van de schrijftolk.

Als ik gebruikmaak van een schrijftolk en ik ben de enige.
Doen we het zonder beamer, lees ik ik direct af van de Laptop en dat gaat prima. :cool:

En als tip wil ik mee geven aan de mensen die zich toch aan het typlawaai storen.
Ga niet dichtbij de tolk zitten maar verder vanaf.
Dan wordt het ook een stuk minder luid.

Fijn weekend.

Groetjes, José
Laatst gewijzigd door José op vr 14.01.2011 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert

Bericht door Robert » vr 14.01.2011 12:42

Van de folder over de tolkurenvoorziening is er nu ook een digitale versie beschikbaar.

PienB

Bericht door PienB » zo 16.01.2011 01:14

Ik had hier toch info van het uwv neergezet? En andere reacties...
Vergis ik me, of worden hier berichten zomaar zonder waarschuwing/verzoek verwijderd? :shock:

José

Bericht door José » zo 16.01.2011 21:19

PienB schreef:Ik had hier toch info van het uwv neergezet? En andere reacties...
Vergis ik me, of worden hier berichten zomaar zonder waarschuwing/verzoek verwijderd? :shock:
Beste PienB,

Nee, hoor dat heb je niet op deze topic geplaatst.

Je kunt jou bericht over UWV hier terug vinden. Klik hier >> hoorproblemen en in de maatschappij
( wel even naarbeneden scrollen dan vind je jou bericht over UWV. :)

En PienB er worden nooit berichten zonder waarschuwing/verzoek verwijderd.

Groetjes, José

PienB

Bericht door PienB » zo 16.01.2011 21:45

Dank voor je bericht Jose, dan heb ik met mijn neus gekeken, excuses. :oops:

PienB

Bericht door PienB » za 12.02.2011 21:17

Bestaan er leuke, vlotte schrijftolken met moderne apparatuur (die geen lawaai maakt) die het leuk vinden om ook wat PR (public relations, netwerken e.d.) en PA (personal assistence) werk te doen? Dan houd ik me aanbevolen!

Het moet tegenwoordig toch mogelijk zijn om met een klein, draadloos schermpje op schoot alles te kunnen volgen, terwijl de schrijftolk elders onopvallend met moderne apparatuur aan het typen is?
Het is niet dat ik me per se zou schamen. Het is meer dat ik juist de blits zou willen maken! :-D
Waarom niet van de nood een deugd maken?
Het werkt zo stigmatiserend als wij slechthorenden alleen maar met grote, beige kleurige apparatuur kunnen werken.
Waarom niet een beetje meegaan met de tijd? Er is zoooveel mogelijk in moderne technologie!

Robert

Bericht door Robert » wo 16.02.2011 08:50

Pien,

Alle schrijftolken werken met dezelfde apparatuur. Tenminste hetzelfde Veyboard. Dit kan alleen via een usb-aansluiting met een laptop verbonden worden. De schrijftolk moet dus altijd naast je zitten bij de opdracht. Verder weg is ook niet handig, want de schrijftolk moet natuurlijk wel kunnen zien wat hij of zij intypt. Bovendien moet hij of zij natuurlijk ook kunnen horen wat er gezegd wordt. En dat gaat wat moeilijk als je verder weg zit.

Het stigmatiserende van een schrijftolk moet je me eens uitleggen.
Je zit daar met een schrijftolk omdat je graag wilt meekrijgen wat er gezegd wordt, toch ?

GeaD

schrijftolk mee

Bericht door GeaD » wo 23.03.2011 15:45

Hallo allemaal,

Graag wil ik reageren op de discussie over het gebruik van diverse Veyboards door de schrijftolken en de daarbij ontstane geluiden.

Op dit moment zijn er een 4-tal versies van het Veyboard beschikbaar in Nederland.
Op de foto is de laatste versie te zien die tevens ook het minste geluid maakt.
Versies die bv groen van kleur zijn, kunnen iets lawaai maken bij de aanslag maar die kan je door middel van een matje onder de toetsen stiller maken. Voor sommige schrijftolken is dat echter lastig omdat ze de zwaardere aanslag niet gewend zijn.
Sinds zaterdag 12 maart is bekend gemaakt dat er rond augustus 2011 een geheel nieuw toetsenbord, de Velotype, beschikbaar zal zijn dat bijna geluidloos en heel licht is bij de aanslagen. Wat wel blijft is wat Robert ook schrijft, er moet nog een laptop aan en de verbinding moet gemaakt worden door middel van snoer/usb-aansluiting.

Als cliënt is het ook belangrijk om te weten dat het veyboard of straks de velotype niet goedkoop is. Ondanks dat schrijftolken likkebaardend uitkijken naar het nieuwe toetsenbord zal dit niet automatisch betekenen dat binnen 2 maanden bijvoorbeeld schrijftolkend Nederland zal beschikken over dit nieuwe geluidloze velotypebord. De kosten kunnen namelijk oplopen richting de 2000 euro…

Ook wil ik nog reageren op een schrijftolk/modern/kleinscherm/draadloosscherm/etc.

Ook in schrijftolkenland staan de ontwikkelingen niet stil, er worden op dit moment testen gedaan om via internet te kunnen schrijftolken. Dus inderdaad schrijftolk in ruimte A (hetzij op locatie hetzij thuis) en cliënt in ruimte B. Struikelblokken zijn hierbij oa de kwaliteit van de microfoon die het geluid richting de schrijftolk moet sturen, zonder goede geluidskwaliteit kan een schrijftolk ook geen goede kwaliteit leveren. Maar ook de internetverbinding moet stabiel zijn. Bv als vergadering op een locatie plaatsvindt waar geen internetverbinding is, tja dan houdt t op.. Maar ook is er bv investering nodig aan de kant van de cliënt, want hij of zij moet dan zelf aan het tweede scherm zien te komen! Maar niet iedereen kan of wil dit, want deze cliënt zal ook de techniek moeten beheersen om te kunnen inloggen en verbinding te maken. Maar ook wie regelt de microfoon op de locatie?? Want door de eerste serie testen is al gebleken dat bv een microfoon die standaard in een minilaptop zit absoluut niet geschikt voor bijeenkomsten/gesprekken met meerdere personen. Maar wie betaalt/regelt die extra microfoon dan??
Ook zijn er ontwikkelingen/testen op het gebied van schrijftolken via een account van AnnieS. Cliënten met een blackberrie van AnnieS kunnen de tekst via RTT ontvangen. Ook hiervoor geldt dat de geluidsoverdracht van het gesprek waar deze cliënt zich bevindt van goede kwaliteit moet zijn.
Op dit moment is de werkgroep van de NSV (Nederlandse Schrijftolken Vereniging) druk bezig met testen van diverse situaties en zoekt men nog steeds of cliënten die willen meewerken of situaties waar men een platform kan uitproberen.

Kortom de tijd staat gelukkig niet stil in schrijftolkenland maar we hebben te maken met diverse factoren.
Wilt u meer weten, neem dan aub contact op met de NSV!!

Groeten
Gea

jacobjanvoerman

Bericht door jacobjanvoerman » di 12.04.2011 10:20

Ik had ook mijn bedenkingen bij het nut van een schrijftolk.
Toch gebruik ik nu bewust voor een aantal momenten (vooral vergaderingen) een schrijftolk.

zie ook http://voermansparadijs.blogspot.com/20 ... -tolk.html

Ik ga ook een schrijftolk voor leefsituaties aanvragen.

Robert

Bericht door Robert » di 12.04.2011 16:37

jacobjanvoerman schreef:Ik ga ook een schrijftolk voor leefsituaties aanvragen.
Zeker doen Jacob, je hebt er recht op.

Sonja

Bericht door Sonja » di 15.11.2011 18:27

ik was afgelopen zaterdag naar de contactdag van Stichting Plotsdoven, en daar was ook een schrijftolk, het was prettig, om nu gewoon alles 100% mee te krijgen, zonder al teveel actief te hoeven luisteren.
Wel denk ik dat ik niet een schrijftolk zal aanvragen voor mezelf,
omdat ik mij eigenlijk altijd wel redt zo. Maar misschien voor in de toekomst, als mijn gehoor achteruit gaat. Nu weet ik dat ze er zijn, e hoe je ze moet aanvragen. Maar voor congressen of iets dergelijks, is het absoluut een tip die elke slechthorende zou moeten aanvragen!

Ga zelf naar Social Media Power Event 25 november in Maarssen,
en gelukkig zijn daar mogelijkheden voor slechthorenden en dove mensen. Ik ga er heen! Nog meer mensen die er ook heen gaan?

Kees

Bericht door Kees » di 15.11.2011 19:31

Volgens mij is het ook niet echt handig als de schrijftolk in een andere ruimte zit.

Hij moet ook snel kunnen aangeven dat hij/zij het gesprek wel
of niet goed verstaat, of vragen of de spreker iets wil herhalen.

Hij/zij moet ook de essentie van het gesprek kunnen volgen
om het verhaal op een goede maniet op het scherm te zetten.

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » wo 16.11.2011 11:07

Sonja schreef:ik was afgelopen zaterdag naar de contactdag van Stichting Plotsdoven
Heb ik met jou staan praten over CI kort voordat je vriendin zei dat jullie weg moesten?

Wel denk ik dat ik niet een schrijftolk zal aanvragen voor mezelf,
omdat ik mij eigenlijk altijd wel redt zo.
Het hangt natuurlijk van je gehoorverlies af. Maar ik kom heel vaak zichzelf reddende mensen tegen die zich achteraf afvragen hoe ze zo hebben kúnnen leven. Achteraf nadat ze... noem maar op: een hoorapparaat/CI kregen, een schrijftolk inschakelden, soloapparatuur kregen ... enz. Kortom, nadat ze een stap deden die ze eerst niet nodig dachten te vinden.

Het werkoverleg zo geconcentreerd volgen dat je alleen maar hoort en misschien net verstaat maar geen tijd hebt om mee te denken om zelfs maar onthouden? Of een ontspannen combinatie van beetje verstaan en met de schrijftolk meelezen en intussen nadenken over jouw standpunt?

Ok, ik beken, ik heb zelf nog geen tolk ingeschakeld. Toen ik het hard nodig had was ik er niet bekend mee, was iets vaags voor doven. En nu heb ik het niet meer echt nodig. Maar ik ga wel de indicatie voor persoonlijke tolkuren aanvragen (heb ik me voorgenomen, nu nog écht doen).

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”