Hoorfrustraties

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
OTW
Beginner
Beginner

Hoorfrustraties

Bericht door OTW » do 22.09.2011 23:31

Hallo, ik ben nieuw hier en zal mij kort even voorstellen. Ik ben Jacob en 32 jaar en heb sinds een jaar of zeven last van slechthorendheid. Daarvoor was het prima, en merk dat het nu verder achteruit gaat.

Ik heb in-het-oor apparaten van Schoonenberg (Widex) - maar ben er niet tevreden over. Heb net bij vrienden gegeten en merkte dat ik nu vaker niet dan wel het gesprek kon volgen. Het is luid zat, maar ik "versta" het gewoon niet. Alsof ze een andere taal spreken.

Eigenlijk is het van kwaad tot erger gegaan, televisie kijk ik niet meer omdat ik het toch niet kan volgen en ik niet aan teletekst-ondertitels wil. Eigenlijk merk ik dat ik iets van behoefte heb aan lotgenoten contact - eigenlijk vind ik alleen maar mensen die of ouderdomsgehoorproblemen hebben óf van jongsaf aan last hebben van een ernstige gehoorstoornis. Ik merk dat mijn leven steeds beperkter wordt en ik last heb bij simpele dingen (afrekenen bij de kassa, daten, gesprekjes in de lift,..)

Ik woon in Amsterdam, en ga binnenkort maar weer naar de KNO arts in het OLVG. Twijfel ook of ik weg moet gaan bij Schoonenberg. Al met al voel ik mij er toch knap beroerd over.

Danielle Ridderhof
Beginner
Beginner

Bericht door Danielle Ridderhof » vr 23.09.2011 15:43

Hallo Jacob,

Dat is ook raar, je zou juist plezier moeten hebben van de hoortoestellen en geen hinder. Dit is een kwestie van of goed af stellen (door de audicien) of de audicien moet kunnen concluderen dat dit misschien niet het juiste hoortoestel is in deze situatie.
Het is misschien een optie om eens een second opinion te laten doen bij een andere audicien van Schoonenberg of een zelfstandige audicien, als het gevoel niet goed is.

Belangrijk is dat er goed de tijd wordt genomen om het probleem te verhelpen. Ik ben zelf audicien en doe wel vaker een second opinion uitvoeren.

Het is sowieso verstandig om hier met de audicien over te hebben. Een hoortoestel mag geen hinder geven in het dagelijks leven, ben ik van mening.

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 23.09.2011 20:35

Hallo Jacob,

Hartelijk welkom hier op het forum :)

Wat vervelend allemaal, dat je juist nog slechter verstaat met hoortoestellen. :-(
En dat is inderdaad niet de bedoeling ervan.

Hoe slecht hoor je ? waar zit bij jou het gehoorverlies, als het in je - lage of hoge tonen - spraakverstaangebied zit..
Dan zou het misschien mogelijk kunnen zijn dat de in-het-oor toestellen voor jou te licht is voor een beter spraakverstaan.

Misschien kun je een AHO = achter het oor toestel proberen van Widex, daar hebben ze ook zeer kleine toestellen van; nauwelijks zichtbaar.
Maar deze zijn misschien iets geschikter voor jou gehoorverleis en zijn net iets beter af te stellen om jou spraakverstaangebied te verhogen.

Want in-het- oor toestellen hebben maar een beperkte instel mogelijkheden omdat deze alleen voor matig gehoorverlies geschikt zijn.

Geluiden zal je altijd met elke toestel binnen krijgen maar voor het spraakverstaan heb je iets meer instelmogelijkheden nodig om het te kunnen verfijnen.

Verder sluit ik mij aan op het advies van Danielle. :cool:
OTW schreef:Twijfel ook of ik weg moet gaan bij Schoonenberg. Al met al voel ik mij er toch knap beroerd over.
Bij twijfel moet je juist altijd terug gaan en het voorleggen. En je moet niet onnodig je rot blijven voelen maar zo snel mogelijk een goede oplossing hiervoor vinden.

Want als je beroerd voelt is dat ook niet bevordelijk op je gehoor,
want dat is jou "zwakke" plek en ga je nog minder goed horen en hier door minder prettig voelen.

Kun je hier wat mee?

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

PienB
Expert
Expert

Bericht door PienB » vr 07.10.2011 16:43

Hoi Jacob,

Heel herkenbaar je frustraties! Ik ben ook nog (vrij) jong en heb een geleidelijk ontwikkelde doofheid. Ik sta midden in het leven en baal ontzettend dat mijn ambities en enthousiasme worden aangevreten hierdoor.
Heb verschillende apparaten en verschillende audiciens geprobeerd, maar echt veel verder ben ik niet gekomen, en heb nu een oplossing die verre van ideaal is. Alle audiciens zeggen de oplossing te hebben voor jou, maar het zijn natuurlijk geen ervaringsdeskundigen. Ze krijgen vaak zelf maar weinig ruimte en tijd van hun bazen, er moet liefst hoge winst behaald in wat inmiddels een big business is geworden. Ook werkt men met bonus systemen van de fabrieken, allemaal bijkomstigheden die ervoor zorgen dat het lastig is echt een goed, objectief advies te krijgen.

Ik ben ervoor om een netwerk op te zetten met cliënten die voor zichzelf en voor elkaar het allerbeste willen realiseren. Waar we weer wat positieve energie en inspiratie van krijgen. Wie weet kunnen we ook middagen organiseren om aparatuur uit te proberen e.d.
Ik mail je ook nog even per PB.
Groetje, en hou vol, we gaan er gewoon het beste van maken!
P.

Trudie
Expert
Expert

Bericht door Trudie » wo 19.10.2011 21:20

Is het toestel al uw eigendom?
En zo ja, hoe oud is het toestel?

Ingrid2303
Beginner
Beginner

Bericht door Ingrid2303 » di 22.11.2011 11:26

Hoi Jacob,

Ik begrijp je frustraties. Ik heb hetzelfde probleem, en ook ik vraag me af of ik de enige ben.
Ik ben net als jij 32 jaar, en ben er sinds 4 jaar achter dat mijn gehoor niet in orde is. Daarvoor heb ik eigenlijk nooit problemen gehad.
Bij mij zit het probleem in de hoge tonen, daar is het verlies behoorlijk, de hoge tonen komen zelfs niet eens door. Ook de lage tonen zijn slechter, maar acceptabel.
Ik merk ook dat juist de normale dingen niet meer vanzelf gaan zoals jij schrijft, aan de kassa bijv., maar ook bellen met vreemden vind ik (bijna) rampzalig.
Ik ben juist blij als er een programma met ondertiteling wordt uitgezonden, dat geeft mij net die ondersteuning zodat ik t programma wel kan volgen. En thuis op de bank is het veilig, de buitenwereld ziet het niet.
Wat mij het meest in de weg zit is dat er gewoonweg geen verklaring voor mijn slechthorendheid is. Een CT-scan heeft helaas ook niks uitgewezen.
Het komt er dus op neer dat je er maar gewoon mee moet leren leven, en dat valt niet mee met onze leeftijd. En daarbij gaat het in korte tijd ook nog behoorlijk snel achteruit, waar moet dat heen? Geen idee hoe bij jou het verloop is?

Hopelijk heb je hier iets aan, zodat je weet dat je niet de enige bent.

Groetjes Ingrid

Sonja
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door Sonja » do 24.11.2011 09:40

Wat vevelend Jacob. En, hoe gaat het nu? Al achteraan gegaan voor je hoortoestellen? Denk dat de hoorapparaten die je nu hebt, misschien niet voldoende is voor je gehoor? Of niet goed genoeg aangepast? Blijft natuurlijk dramatisch als de omgeving wel luid genoeg is, maar dat je niet verstaat wat ze zeggen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”