moeite met eigen stem

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
sport

moeite met eigen stem

Bericht door sport » wo 07.12.2011 19:56

Hallo!

Dit is mijn eerste post hier. Ik ben licht slechthorend maar kan me redelijk goed redden zonder gehoorapparaten (kost wel veel energie).
Sinds mijn achttiende heb ik uiteindelijk toch gehoorapparaten genomen en deze compenseren het gehoorverlies bijna helemaal.

Kortom: weinig problemen, op vermoeidheid door sociale contacten na.
Maar wat wel een issue is. Mijn stem. Ik heb een typisch slechthorende stem. Sommige mensen zeggen dat het best meevalt. Lief bedoeld, maar er zijn vaak genoeg mensen die me na gaan praten met een vervelende stem.
Ik denk altijd: och ja, laat ze dat maar lekker doen. Ik weet hoe het komt. En als mensen ouder worden, worden ze vanzelf wijzer en gaan ze me niet meer napraten.

Maar... stiekem vind ik het heel vervelend. Als ik nieuwe mensen ontmoet wil ik graag met ze gaan praten, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze voor hun plezier naar mij willen luisteren. Dus ik ben altijd erg gespannen om mensen te gaan ontmoeten. Verder ben ik niet verlegen, ligt puur aan mijn stem.

Ik wil met kinderen gaan werken en kom dus ook veel in aanraking met ouders. Ik vind dat mijn stem heel jong/leeg/emotieloos klinkt en dat komt niet erg professioneel over.

Voor mijn opleiding moeten we binnenkort een filmpje terugluisteren waarop je zelf staat. Ik weet dat iedereen er moeite mee heeft om zichzelf terug te horen, maar ik vind het echt heel erg. Kan er niet naar luisteren zonder dat ik me heel erg schaam.

Paar vragen aan jullie:
- is de stem voor jullie ook zo'n vervelend punt?
- heeft iemand er iets aan gedaan (helpt logopedie bijvoorbeeld?)
- rare vraag misschien maar... weet iemand iets over een mogelijkheid om de stem operatief te veranderen??

Bedankt voor de reacties alvast!!

PienB

Bericht door PienB » za 10.12.2011 21:38

Hoi Sport,
Wat goed dat je daar mee bezig gaat. Ik kan al meteen zeggen: logopedie helpt natuurlijk! Als je een goeie treft, kan die je heel goed helpen met een juiste ademhaling, andere klank etc.
Je kunt denk ik zelf verder best veel doen, met oefenen en uitproberen.

Ik merk enorm verschil. Als ik (voor mijn gevoel) normaal praat, is dat vaak veel te zacht. Maar als ik met meer ademsteun praat en beter articuleer, merk ik dat mensen meteen anders op me reageren, alsof je dan meteen meer respect afdwingt.

Dus, ja, ik zou er zoveel mogelijk werk van maken. Ik merk als je eenmaal doorhebt hoe je met je stem kunt spelen, wordt het leuk!
Veel succes.

José

Bericht door José » di 13.12.2011 23:38

Hallo Sport,

Welkom hier op het forum :)

Over het algemeen spreken slechthorende en/of doven anders dan goedhorende mensen.
Bij de een is het meer dan de ander ( voor bij doven is het heel herkenbaar) .

Slechthorenden en zwaarslechthorenden mensen praten over het algemeen door hun "neus" zoals men het zegt.
Hierdoor klinkt je stem anders.

Als ik jou verhaal zo lees krijg ik ook een beetje de indruk dat je hierdoor onzeker bent, en dan ga je ook anders praten - omdat je eigenlijk al bij voorbaat denkt en weet dat je misschien na gepraat wordt - en dat heeft ook natuurlijk invloed op jou stem.
Ik geloof dan ook zeker dat als jij meer zelfvertrouwen hebt in de stem die jij graag en prettig vind dat het ook een stuk beter zal gaan.

Maar om op jou vragen terug te komen.
- is de stem voor jullie ook zo'n vervelend punt? Nee, voor mij is het geen punt en heb er ook geen problemen mee.
- heeft iemand er iets aan gedaan (helpt logopedie bijvoorbeeld?) Ik denk dat het wel zou kunnen helpen, omdat je dan leert te luisteren naar je eigen stem en deze kun je door ademtechnieken veranderen. Dus het kan wel of het ook lukt is een ander verhaal. Maar je wil is er dus dan lukt het ook wel denk ik. :cool:
- rare vraag misschien maar... weet iemand iets over een mogelijkheid om de stem operatief te veranderen?? Nee, je kunt niet aan je stem geopereerd worden om van klank te veranderen.

Zoals PienB al schrijft als je zelf oefent door je stem anders te gaan gebruiken zal je stem anders gaan klinken, maar daar moet je voor oefenen net als je bij een logopediste doet.

Je kunt bijvoorbeeld zingen, hard op praten en luisteren naar je zelf hoe je in verschillende toon hoogtes klinkt. En dat oefen je een paar keer, tot dat je zelf je nieuwe stem ontwikkeld. Door bijvoorbeeld Krachtiger of juist rustiger te praten.

Mocht dit niet lukken, dan zou ik zeggen.
Ze moeten je nemen zo als je bent. Want iedereen heeft zijn of haar stem. Van mij zeggen ze ook wel eens dat ik hard praat, soms merk ik het niet en soms wel. Maar daar trek ik niets van aan.

Succes :cool: en laat je ons nog weten hoe het met je gaat. :D

Groetjes, José

sport

Bericht door sport » vr 16.12.2011 22:03

Beste Pien en Jose,

Bedankt voor jullie reacties op mijn post. Misschien een beetje een late reactie van mijn kant. Had de berichtjes gelezen, maar nog geen tijd gehad om even wat uitgebreider te reageren (beetje spitsweken qua studie o.a 8-) ) Maar vandaag dus wel.

Goed om te lezen dat de stem niet echt een issue is bij jullie. Gelukkig maar!

Jose... het klopt inderdaad dat ik wat betreft mijn stem weinig tot geen zelfvertrouwen heb (klinkt mischien nogal overdreven dit, maar het is wel waar.)
Eigenlijk heb ik er nooit zo bij stil gestaan dat de onzekerheid over mijn stem ook in de stem zelf doorklinkt. Maar ik denk dat dat zeker het geval is. Als ik het idee heb dat mensen mijn stem vervelend vinden, zal ik onbewust de dingen ook zo zeggen dat het niet echt gehoord wordt (beetje snel, niet zo duidelijk). Dus goed punt dat ik misschien ook eens aan m'n zelfvertrouwen qua stem moet gaan werken.

Pien... wat fijn dat je door te oefenen met je stem merkte dat andere mensen ook meteen anders op je reageerden!!
Dat de ene stem meer respect afdwingt dan de ander is absoluut waar en mijn stem is dan helaas het voorbeeld van zo'n stem die geen respect afdwingt. Maar, het is dus te oefenen en dat is dan weer positief.
Zodra de drukte op school weer even voorbij is, ga ik eens zoeken naar iemand die kan helpen om meer invloed uit te oefenen met mijn stem.

Verder ga ik nog even de docent mailen die we hebben voor het vak waarbij we dat filmpje moeten terugkijken. Weet ze in ieder geval dat ik er heel veel moeite mee heb en dan moet ik er daarna toch maar door heen. Want we zullen nog veel contactmomenten met kinderen moeten terugkijken.

Jammer dat er geen operatieve mogelijkheden zijn om je stem te veranderen. Had het er graag voor over gehad. Maar goed, met oefening en wat meer zelfvertrouwen is er ook wel wat te veranderen. Dus dan komt het vast wel goed.

Met het 'ze moeten je maar nemen zoals je bent' ben ik het eens, maar daar hebben jonge mensen vaak nogal moeite mee helaas.

José

Bericht door José » za 17.12.2011 01:20

Beste Sport,
sport schreef:Met het 'ze moeten je maar nemen zoals je bent' ben ik het eens, maar daar hebben jonge mensen vaak nogal moeite mee helaas.
Daar heb je gelijk in, dat is inderdaad heel erg jammer. :-(
Maar hopelijk zullen "ze" het wel leren om verder te "luisteren en kijken" naar de persoon met wie ze in gesprek zijn.

Fijn dat je wat aan onze tips hebt en ik wens jou heel veel succes :cool:
Laat je ons nog weten hoe het verder met je gaat straks en vooral hoe je het gedaan hebt.
Dan kunnen de andere hier ook van leren.

Fijn weekend,

Groetjes, José

guido

Bericht door guido » di 03.01.2012 16:28

Hallo,

Ik herken wel wat in jouw probleem. Bij mij is het vnl. dat ik volgens anderen zacht praat en slecht gearticuleerd, zeker met bepaalde medeklinkers (d, t, m etc.). Probleem is dat ik mijn eigen stem niet zo goed (neutraal)hoor en dus ook niet zo objectief kan beoordelen hóe hij klinkt en of hij hard of zacht klinkt. Soms krijg ik er wel opmerkingen over, mijn partner die zich ergert omdat ze steeds moet vragen of ik harder wil praten. Dan gaat het even beter omdat ik extra hard ga praten, maar even later vergeet ik dat weer..tot ik er weer aan herinnerd word etc.
Mijn eigen idee van hoe mijn stem 'normaal' klinkt klopt blijkbaar niet met de realiteit. Juist als ik harder praat voelt het allemaal heel schreeuwerig aan en ik word er ook snel moe van.
Ik heb me er wel bij neergelegd en probeer eraan te denken..meer kan ik niet doen. Toch blijft het een vervelend en vermoeiend probleem dat naast het zelf slecht horen er nog eens bij komt helaas.
Ik heb vroeger wel logopedie gehad..is helaas niks geworden omdat ik er niks van bakte..

In ieder geval veel sterkte toegewenst, kan me voorstellen dat jongeren hierin wat intoleranter zijn. Da's echter vnl. hun probleem, maak het niet het jouwe.
Good luck!
Guido

Robert

Bericht door Robert » wo 04.01.2012 19:27

Mooi onderschrift Guido ! :cool:

sport

Bericht door sport » zo 11.03.2012 13:05

Ik bedacht me ineens dat ik nog helemaal niet gereageerd had op de laatste reacties. Maar bij deze bedankt voor jullie posts!!

Robert... inderdaad een mooi onderschrift dat Guido heeft!
Guido... het moeite hebben met het 'beoordelen' van hoe hard of zacht je praat herken ik ook wel. Al praat ik eerder te hard dan te zacht. Zachter praten is lastig omdat ik me niet kan voorstellen dat m'n gesprekspartner me dan nog kan verstaan.

Ja, jongeren zijn wat minder tolerant helaas. Omdat ik nogal lang over mijn opleidingen heb gedaan zit ik met mensen op school die een stuk jonger zijn dan ik. Ben zelf 25 (over een paar maanden 26) terwijl mijn klasgenoten rond de achttien zijn (heb eerst een mbo opleiding gedaan, nu hbo dus vandaar)
Al geloof ik dat ze nu ook wel aan me beginnen te wennen om het maar zo te zeggen.

Het terugkijken van het filmpje viel mee. Mijn stem is wel iets veranderd sinds ik gehoorapparaten heb. Die draag ik pas sinds mijn achttiende. Er bleek wat meer intonatie in mijn stem te zitten dan 'vroeger'

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”