Iemand die mij aub kan helpen over oorsuizen?

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
noortjeuh

Iemand die mij aub kan helpen over oorsuizen?

Bericht door noortjeuh » zo 20.10.2013 16:18

Hallo,

Eerst wil ik zeggen dat mijn verhaal 2 x onder verschillende rubrieken staat. Ik heb uiteindelijk besloten om het ook onder deze rubriek te plaatsen, want ik denk dat mijn verhaal hieronder best past.

Ik ben een dame van 22 jaar en zit met het volgend probleem. Hopelijk dat iemand mij kan helpen en evt mij geruststellen :s

Ik heb zeker een jaar lang last van een soort gegrom in mijn rechteroor. Dit gegrom is meestal aanhoudend en op ritme van mijn hartslag, vooral s'nachts hoor ik het goed. Ik heb er nooit aandacht aan geschonken (ik dacht immers dat het komt omdat ik een fysiologische geruis heb in mijn hart en dat het daarom straalt naar mijn oor ofso).

Sinds deze zomervakantie heb ik ontdekt dat ik bij hoge tonen (zoals bv een alarm dat afgaat in een kledingwinkel, of alarm dat afgaat op het werk) hard geruis/gegrom hoor in mijn rechteroor. Dit is ENKEL het geval als ik met mijn rechteroor naar de uitgang van de winkel sta, als ik me omdraai en met mijn linkeroor naar de uitgang van de winkel sta waar de alarm afgaat dan stopt dat luide gegrom. Op dat moment besefte ik dat er iets mis was met mijn oor. Ik ben naar de huisarts gegaan en wist niet direct wat het zou zijn, hij kon immers enkel mijn buitenoor onderzoeken, en kon niet verder gaan dan dat. Ik ben dan naar de neus keel oorarts gegaan. Zij heeft alles onderzocht, volgens haar was alles inorde, ook het gehoortest was goed. Ze vertelde dat waarschijnlijk mijn eustachiusbuis verstropt zit, en vertelde dat ik een speciaal bekertje moet kopen bij de aptheker en dat opvullen met lauw water en zout.

Nu is het een week geleden dat ik bij de kno arts ben geweest en ben van plan om morgen dat bekertje te kopen. MAAR er is een bijkomend probleem opgetreden. Twee dagen geleden begin s'nachts ook nog eens 'iets' anders te horen in mijn rechteroor. Het is niet een grom of geruis geluid, maar een soort van aanhoudende mmm-geluid.

Nu weet ik niet wat ik moet doen en maak me best zorgen en zit met volgende vragen.
- Is de nko arts wel juist? is er iets daadwerkelijk mis met mijn eustachiusbuis dat verstropt zit en kan dat verholpen worden met een neusspoeling? Want vind het raar dat er iets mis is met het gehoor en als medicatie neusspoeling krijgt
- Moet ik me zorgen maken met de aanhoudende mmm-geluid dat ik sinds 2 dagen s'nachts hoor? of kan het ook zijn van de verstropte eustachiusbuis?

Nu is het wel zo dat ik wel eens muziek/film beluister via muziekoortjes op mijn pc. Ik zet het geluid dan ook altijd op de volledige maximum. Zou het daardoor komen? ik betwijfel het want slechts enkel mijn rechteroor is mis, mijn linkeroor is normaal. Anders zou de last op beide oren liggen.

Hopend op spoedig hulp en raad
Alvast bedankt.

Frits

Re: Iemand die mij aub kan helpen over oorsuizen?

Bericht door Frits » zo 20.10.2013 17:12

Als ik je verhaal goed begrijp heb je een pulserende tinnitus.
Dan kunnen we elkaar een hand geven want dat heb ik ook.

Vooral in het begin is het angstig. Het kan een cardiologisch
probleem zijn maar daar kan alleen de cardioloog iets over zeggen.

De buis van Eustachius loop van je neusholte naar het middenoor.
Het regelt de luchtdruk rond je trommelvliezen.
Als die verstopt is kan dat vervelend zijn. Spoelen met een zout-
oplossing kan zinvol zijn. Ik zou dat zeker doen.

Tinnitus is een heel vervelende aandoening waar eigenlijk niets aan
te doen is. Het enige wat de Kno-arts kan doen is een MRI-scan en
een CT-scan maken om te kijken of er sprake is van een ernstige
afwijking/aandoening. Meestal komt er niets uit maar dan weet je dat
tenminste. Je hoeft je dan geen zorgen over te maken.

Tinnitusgeluiden kunnen ook steeds veranderen. Het is heel hinderlijk
maar ik zou me daar ook geen zorgen over maken.

Zonder nu direct met oordoppen aan de gang te gaan lijkt het me
toch verstandig om langdurig harde geluiden uit de weg te gaan.
Je voorkomt dan dat de tinnitus erger wordt.

Het enige wat ik nog kan adviseren is zoek zo veel mogelijk afleiding.
Er veel aandacht aan besteden maakt het alleen maar erger.
Voorkom ook langdurige stress. Stress kan een trigger zijn.

Er is ook nog een tinnitusforum. Zie bovenaan deze site.

Ik wens je heel veel sterkte.

noortjeuh

Bericht door noortjeuh » zo 20.10.2013 19:32

Frits schreef:Als ik je verhaal goed begrijp heb je een pulserende tinnitus.
Dan kunnen we elkaar een hand geven want dat heb ik ook.

Vooral in het begin is het angstig. Het kan een cardiologisch
probleem zijn maar daar kan alleen de cardioloog iets over zeggen.

De buis van Eustachius loop van je neusholte naar het middenoor.
Het regelt de luchtdruk rond je trommelvliezen.
Als die verstopt is kan dat vervelend zijn. Spoelen met een zout-
oplossing kan zinvol zijn. Ik zou dat zeker doen.

Tinnitus is een heel vervelende aandoening waar eigenlijk niets aan
te doen is. Het enige wat de Kno-arts kan doen is een MRI-scan en
een CT-scan maken om te kijken of er sprake is van een ernstige
afwijking/aandoening. Meestal komt er niets uit maar dan weet je dat
tenminste. Je hoeft je dan geen zorgen over te maken.

Tinnitusgeluiden kunnen ook steeds veranderen. Het is heel hinderlijk
maar ik zou me daar ook geen zorgen over maken.

Zonder nu direct met oordoppen aan de gang te gaan lijkt het me
toch verstandig om langdurig harde geluiden uit de weg te gaan.
Je voorkomt dan dat de tinnitus erger wordt.

Het enige wat ik nog kan adviseren is zoek zo veel mogelijk afleiding.
Er veel aandacht aan besteden maakt het alleen maar erger.
Voorkom ook langdurige stress. Stress kan een trigger zijn.

Er is ook nog een tinnitusforum. Zie bovenaan deze site.

Ik wens je heel veel sterkte.

Hallo Frits

Allereerst bedankt voor jouw reactie.
Nu is het wel zo dat ik tegen de kno arts niet heb gezegd dat het aanhoudende gegrom op ritme van mijn hartslag is (dit is al zeker een jaar aan de gang). Het enige dat ik heb verteld is dat ik bij hoge tonen (zoals afgaan van alarm) gebrom/ geruis hoor. Dat is het, daarom vertelde ze dat mijn eustachiusbuis verstropt ligt. Nu besef ik wel dat het stom van me was om niet te vertellen dat ik zeker een jaar een aanhoudende gebrom heb op hartslag ritme, misschien had ze dan verdere onderzoek gedaan.

Wat betreft het cardiologisch 'probleem', enkele jaren geleden ben ik naar een cardioloog geweest, want mijn huisarts vond dat het nodig was aangezien het hart een geruis maakte. Maar na het onderzoek vertelde de cardioloog dat er niets mis was en dat het een fysiologisch geruis is. Maar hij vertelde dat ik best voor de zekerheid na 5 jaar mag terug komen voor een controle. Het is nu bijna 7 jaar geleden en wil en durf NIET meer terug te gaan naar de cardioloog. Ben immers doodsbang voor operaties. Bovendien heb ik het gevoel dat af en toe (dagelijks een paar keer) mijn hart een slag overslaat. Ik merk het omdat ik dan het niet meer hoor in mijn oor zeg maar en dat ik ook even snel niet kan ademen, maar dat is in een seconde allemaal.

Nu heb jij dit ook (wat betreft dat fysiologisch geruis en het hart dat een slag overslaat)?
Moet ik mij zorgen om maken en dat er misschien meer aan de hand is dan alleen het 'oor'probleem?
En als het ernstig is, moet ik bij de cardioloog of de kno arts, want het wordt me allemaal onduidelijk :(
Tot slot, wat is de oorzaak van pulserende tinnitus? Is het te veel en harde geluid? Of zit de oorzaak allemaal in het hart?

Ben nu helemaal in de war :(

Frits

Bericht door Frits » zo 20.10.2013 19:58

Dat overslaan van je hartslag is boezemfibrilatie.
Daar word je niet aan geopereerd. Daar zijn
indien nodig medicijnen voor.
Je gaat er niet direct aan doo d maar ik raad je aan
om wel naar de cardioloog terug te gaan.

Wat de kno-arts betreft probeer eerst met zout water
je neusholten (en) buis van Eustachius schoon te maken.
Mocht dat na een of twee weken geen resultaat hebben
dan terug gaan.

Wat dat pulseren betreft, daar kan ik geen zinnig woord
over zeggen.

Nogmaals niet bang zijn en gewoon laten onderzoeken.
Wetenschap geeft rust moet je maar denken.

Veel sterkte en maak je niet onnodig ongerust. Dat geeft
allemaal stress en dat is niet goed voor je.
Laatst gewijzigd door Frits op zo 09.02.2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

noortjeuh

Bericht door noortjeuh » zo 20.10.2013 20:54

Frits schreef:Dat overslaan van je hartslag is boezemfibrilatie.
Je gaat er niet direct aan ** maar ik raad je aan

dan terug gaan.

over zeggen.

Heel erg bedankt om mij gerust te stellen!
Uit angst heb ik vandaag de dag doorgebracht door alleen maar info zitten te zoeken op het internet over het probleem dat ik heb.

Ik ga inderdaad eerst de neusspoeling doen, dan ben ik van het geruis bij hoge tonen van af. Nadien kan ik zien of het nodig is om terug te gaan naar de kno arts.

Wat betreft de cardioloog, zal ik daar ook eens langs gaan. Dit dankzij u, omdat u mij hebt gerustgesteld! Dan ben ik gelijk meer zeker of alles wel 100% ok is.

Nogmaals bedankt Frits! :)

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 21.10.2013 17:53

Inmiddels heb ik het andere topic even verwijderd :wink: om verwarring en dubbele reacties te voorkomen

Wat jouw probleem betreft sluit ik me helemaal aan bij de reacties van Frits en op Tinnitus & Hypercasusforum kun je ervaringen van anderen lezen over tinnitus.

Frits

Bericht door Frits » ma 21.10.2013 18:45

Er is iets in mijn bericht veranderd. D ood is gewijzigd in **.

Ik heb niet het gevoel dat ik is miszegd heb.

hendrik

Bericht door hendrik » di 22.10.2013 14:42

Frits,
Ik zou het ook zo uit kunnen drukken, niks mis mee.
Maar misschien is het wat te confronterend of te direct taalgebruik?

Persoonlijk heb ik het gevoel dat er niks mis is met deze uitdrukking,
en zeker niet in de zin van Frits.
Door het ** te geven, misschien nog wel meer.
Dat zal ook weer niet de bedoeling zijn.

Niet te zwaar aan tillen denk ik, we begrijpen elkaar toch wel.
hendrik

Frits

Bericht door Frits » di 22.10.2013 15:45

Nee Hendrik ik til er ook niet zo zwaar aan. Ik was het
ook haast weer vergeten.

Maar ik zie soms weleens opmerkingen, al is het dan op het andere
forum waarvan ik dan denk, nou nou moet dat nu zo? En daar wordt
dan gewoon aan voorbij gegaan.

Ik had misschien beter kunnen zeggen, "je overlijdt er niet aan maar....,"

Dan had ik het zelfde gezegd.

Het is niet zo belangrijk. Laten we het maar achter ons laten.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » di 22.10.2013 16:45

Frits schreef:Er is iets in mijn bericht veranderd. D ood is gewijzigd in **.

Ik heb niets veranderd in jouw bericht. Maar ik heb geconstateerd dat een aantal woorden op het forum gecensureerd worden en d ood valt daar ook onder ;-)

José

Bericht door José » di 22.10.2013 19:45

Bianca schreef:
Frits schreef:Er is iets in mijn bericht veranderd. D ood is gewijzigd in **.

Ik heb niets veranderd in jouw bericht. Maar ik heb geconstateerd dat een aantal woorden op het forum gecensureerd worden en d ood valt daar ook onder ;-)
Hallo Allemaal even off topic,

Dit klopt wat Bianca schrijft, in deze fora zijn een aantal "woorden die kwetsend" kunnen zijn en/of scheldwoorden vervangen.
Deze zijn gecensureerd door de letter/s te vervangen door ** tjes, maar het kan ook door Bianca gewijzigd worden door een tactische woord die plaats vervangend is.
Dus het woord d ood een gelijknamige woord vervangen. Dan wordt het woord automatische vervangen door het woord.

Bianca als je hier hulp bij nodig hebt weet je mij te vinden. ;-)

Groetjes, José

Frits

Bericht door Frits » di 22.10.2013 20:24

Laten we er geen zaak van maken José. Wat van belang is dat ik
de vragenstelster gerust heb kunnen stellen en dat ze nu hoop ik
naar de cardioloog gaat. En daar ben ik al heel blij mee.
De rest is eigenlijk niet zo belangrijk.

Loslaten dus. :-D

noortjeuh

Bericht door noortjeuh » wo 30.10.2013 21:00

Ondertussen ben ik er weer terug. Ik had besloten om terug een afspraak te maken met de kno arts.
Ik heb tegen de arts alles gezegd, zowel het aanhoudend gebrom dat ik hoor + geruis dat ik hoor bij hoge tonen zoals bv een alarm dat afgaat (maar dat behandel ik met neusspoeling) en het gebrom dat ik ook nog eens hoor op ritme van mijn hartslag.

De arts heeft voor de tweede keer alles nog eens gecontroleerd, en alles bleek inorde te zijn. ze vermoed dat er iets mis is met gewricht aangezien ik af en toe tintelingen voel beneden op mijn achterhoofd. Dus ze besloot om een mri-scan uit te voeren, want aan de hand van het resultaat konden de 3 aspecten/soorten geruizen worden onderzocht. Nu ben ik weer vergeten te zeggen dat ik in mijn zoektocht naar info (enkele weken geleden en nu ook) ervaringen heb gelezen van mensen die mri scan hebben uitgevoerd voor onderzoek naar die oorsuizen en dat er bij sommige door het geluid van de scan de oorsuizen is verergd!! Wat moet ik nu? Afspraak afzeggen en het zo laten of toch gaan? Hoe kan ik me best voorbereiden?

Frits

Bericht door Frits » wo 30.10.2013 23:30

Dat verhaal van die tintelingen en gewrict zou wel eens
kunnen kloppen. Het is goed omdat te onderzoeken.

Afzeggen van de MRI-scan is niet verstandig.
De meeste mensen die een scan ondergaan hebben
er geen problemen mee.
Je zou eventueel wel goede oordoppen in kunnen doen.

Sterkte en veel succes.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » do 31.10.2013 12:55

Ik zou zeker ook de MRI scan laten doen en ik hoop voor je dat ze er wijzer van wordt.

Succes

noortjeuh

Bericht door noortjeuh » za 08.02.2014 18:37

Dag allemaal,

Na een drukke periode, heb ik nu de tijd om hierop terug te komen.

Even een korte samenvatting van mijn verhaal (opdat de voorgaande reacties niet moet worden gelezen, het is immers al een tijd geleden):
- Allereerst ik heb last van oorsuizen, sinds oktober vorig jaar, en dat plots ontstaan;
- Ik ben naar de huisarts gegaan, wist niet precies wat het kan zijn. Hij kon enkel mijn oren nakijken en dat was inorde. Dus verwees hij me door naar de kno arts.
- De kno arts heeft mijn oren gecontroleerd, buis van eustachius en alsook het gehoor gecheckt. Alles was inorde.
- De kno arts gaf me eerst een neuskannetje om mijn neus te spoelen, ze dacht aan een verstopping van buis van eustachius. Dit bleek later niet het geval zijn, want probleem verdween niet.
- Ik ben teruggekeerd en ze gaf mij cortisone (medicijn/pillen heten 'medrol 32 mg') die ik gedurende 6 dagen moest nemen, en op de zevende dag heb ik mri scan gedaan.

Ik heb dus de mri scan gedaan. De kno arts zei dat alles perfect was en dat het waarschijnlijk ligt aan een slechte houding bij het zitten en liggen.

Ik dacht oke, heb geprobeerd om mijn houding te veranderen. Nu na enkele maanden (van oktober tot februari) zijn de oorsuizen niet verdwenen, INTEGENDEEL de oorsuizen zijn verergerd.

Wat hoor ik nu?

Ik hoor het geklop van mijn hart. De kno arts zei al dat er niets aan kan gedaan worden, omdat waarschijnlijk een bloedvaatje loopt in de buurt van mijn oor. Klopt dat? En hoe is dat dan ontstaan? Aangeboren? Het is wel zo dat ik het al een lange tijd (enkele jaren heb, al van toen ik klein was) en dat ik altijd dacht dat het normaal was en dat iedereen dat hoort.

Maar nu hetgeen dat mij gek en ziek maakt.
Ik hoor ook een soort geluid te vergelijken met het geluid van oude TL buizen. In het begin was dat geluid niet constant. Het onderbrak af en toe en zo kon ik van de stilte genieten (dat was dus rond oktober en november). MAAR sinds begin december is het er constant :( Ik weet precies wanneer het constant is begonnen. Het was op een avond. Ik had ruzie met mijn broer en was woedend op hem. Dus ik heb heel hard geschreeuwd tegen hem en huilde ook. Kort daarop ben ik mijn bed ingekropen. OP DAT MOMENT begon het een constante geluid, sindsdien is het niet meer weggegaan. Ligt het aan de stress?

Sinds januari, hoor ik een hardere brom geluid, naast het bovenstaande geluid waar ik last van heb. Dit is ook plots ontstaan.

Ik merk eigenlijk dat het verergd, en wil zo graag de OORZAAK weten. Waarom? zodat ik ermee kan leven of evt naar een oplossing kan zoeken en opdat ik kan vermijden dat het ook ontstaat in mijn ander oor!

Een week geleden ben ik teruggegaan naar de huisarts. Ik heb aan hem mijn verhaal gedaan. Ik heb hem ook verteld dat ik in november het gevoel had dat de oorsuizen verminderd waren met het innemen van cortisone. Eerst zei hij dat ik best die pillen niet terug inneem, omdat het veel bijwerkingen heeft. Kort daarna, nadat hij heeft zitten nadenken, zei hij dat ik de pillen kan terug innemen, maar ipv 6 dg ze 12 dg in te nemen. En dan vervolgens bij hem moest terugkomen.

Nu ik durf eigenlijk die pillen niet in te nemen, om wille van de bijwerkingen. Verder de huisarts twijfelde eerst dus het maakt me een beetje bang.

Nu zit ik met de volgende vragen:

-Zou ik die pillen terug innemen?
-Moet ik teruggaan naar de kno arts?(eigenlijk wil ik niet teruggaan, omdat ze duidelijk is geweest dat alles inorde was en dat ik gewoon mijn houding moest veranderen)
-Weet iemand misschien de mogelijke oorzaak van mijn probleem (iemand die mijn verhaal volledig herkend)?

Misschien wat meer info over mijn levensstijl:
-Ik heb best last van stress, ik ben al 2 jaar niet op reis geweest of gewoon een goede ontspanning genomen. Waarom? Druk met school, en als ik verlof heb ga ik werken en dat zijn dan lange werkuren. Kan dat evt de oorzaak zijn van die oorsuizen?
-Verder drink ik geen alcohol en rook ik niet (heb ik ook nooit gedaan)
-Ik eet wel niet altijd gezond, maar heb geen overgewicht (maar ik sport al 5 jaar niet).
-Huisarts heeft mijn bloeddruk gecontroleerd en die was normaal.

Verder weet ik niet wat ik meer kan vertellen.
Het spijt mij voor zoveel tekst en vragen. Ik ben radeloos. Het maakt me bang omdat ik de oorzaak niet ken, terwijl er sowieso een oorzaak MOET zijn en die wil ik weten.

Ik hoop dat iemand mijn verhaal herkend en mij advies kan geven.

noortjeuh

Bericht door noortjeuh » za 08.02.2014 18:41

Frits schreef:Dat overslaan van je hartslag is boezemfibrilatie.
Je gaat er niet direct aan ** maar ik raad je aan

dan terug gaan.

over zeggen.

Wat betreft het overslaan van mijn hartslag. Ik ben dit verteld aan mijn huisarts. Hij zei dat iedereen dat heeft en dat er niets aan de hand is, alleen ik kan het goed voelen tgo anderen die dat niet kunnen voelen. Hij heeft mij verder niet gecontroleerd, enkel mijn bloeddruk en dat was normaal, en mij ook niet doorverwezen naar de cardioloog. Ik vind het wel raar dat hij daar zeer makkelijk over doet, maargoed zolang ik geen pijn heb zal het wel ok zijn denk ik. Hij zei wel dat ik best moet sporten (ik heb al 5 jaar niet gesport).

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » zo 09.02.2014 00:12

Ik ben uiteraard geen arts maar als ik je verhaal lees doet mij dat denken aan tinnitus. Misschien is het verstandig om ons tinnitus & Hyperacusius eens te bekijken.

Daar zul je waarschijnlijk meer ervaringen lezen van mensen met oorsuizen.

hendrik

Bericht door hendrik » ma 10.02.2014 11:12

Noortjeuh,
Ik ben ook geen arts,
heb wel ervaring
met ontspanning en geven ontspannings training.
Vanuit die invalshoek mijn vraag:
Weet jij van jezelf hoe het voelt,
wanneer je fysiek, mentaal, ontspannen bent?

Zeggen dat je je moet ontspannen,
omdat dat goed zou zijn,
heeft zo weinig zin als je niet weet hoe het voelt,
en wanneer je ontspannen bent.

Op het tinnitus forum kun je lezen
over hoe mensen hun rustpunt vinden/gevonden hebben.
Soms werk iets in de sfeer van Mindfullness,
anderen gebruiken medicatie of supplementen.

Ik wandel dan graag of ga met mijn
handen "aan het werk".
En gebruik ook wel gewoon allopatische medicatie.
Of ik rij een rondje, ritje, met mijn hobbyauto,
een oldtimer DAF.
Die maakt zoveel herrie, daar komt zelfs mijn
tinnitus niet meer bovenuit :mrgreen: :mrgreen:

Want, ontspannen en acsepteren,
dat zijn wel een beetje de dingen
waarmee je zelf de tinnitus te lijf kunt gaan.

Heb jij iets waarmee waarbij je je kunt ontspannen?
Dat is wat anders dan het moderne: "maak het stil in je hoofd".
Want dat is bij ons tinnitus klanten,
niet meer haalbaar.

De nederlandse taal is soms wel mooi,
daarin kun je spreken; "het werd even stil in mezelf"
wanneer je een bijzondere ervaring op hebt gedaan,
iets hoort of leest.
Dan kan het wel even stil in jezelf worden.

Die ervaring wens ik je toe,
en inspiratie bij je zoektocht!!
hendrik

Frits

Bericht door Frits » do 13.02.2014 21:25

noortjeuh schreef:
-Ik heb best last van stress, ik ben al 2 jaar niet op reis geweest of gewoon een goede ontspanning genomen. Waarom? Druk met school, en als ik verlof heb ga ik werken en dat zijn dan lange werkuren. Kan dat evt de oorzaak zijn van die oorsuizen?
Misschien dat daar voor een deel de oorzaak van je probleem zit.

Hard werken kan geen kwaad. Zeker niet als je leuk werk hebt.
Maar een mens heeft op z'n tijd ook rust en ontspanning nodig.
En vakantie is in Nederland maar ik neem aan ook in België een
wettelijk recht. Maak daar dan ook gebruik van!

Verder kan ik alleen maar zeggen, Hendrik heeft wijze woorden
gesproken. Neem dat dus ter harte!

Ga maar weer lekker sporten. Eet gezond, misschien komt het
dan weer vanzelf goed.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”