Keuze hoortoestel

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
d.burggraaff

Keuze hoortoestel

Bericht door d.burggraaff » do 28.11.2013 12:10

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en nieuw in de slechthorende wereld.

Sinds begin 2013 kamp ik met gehoorverlies.
Hiervoor loop ik nu bij de KNO en de audicien.

Mijn gehoorverlies in 35 db, dus nog gering.
Toch ervaar ik grote hinder.
Ik ben werkzaam in het onderwijs, veel in vergadering en in drukke rumoerige situaties.
Het filteren van spraak uit ruis en omgevingsgeluiden is erg lastig.
Daarnaast kan ik de geluidsrichting niet meer herkennen.
Verder wil ik spraak beter kunnen verstaan op grote afstand (in een zaal bijvoorbeeld met een spreker).

De audicien heeft mij 2 opties voor hoorapparaten gegeven, te weten:
Oticon Acto Pro mini liho
Resound Alera 962

Nu heb ik geen idee welk apparaat beter bij mijn gehoorverlies en mijn wensen past.
Heeft iemand van jullie ervaring met een van deze apparaten?

Alvast bedankt voor jullie reacties en het lezen van mijn verhaal.

Groetjes,
Daniëlle

Frits

Re: Keuze hoortoestel

Bericht door Frits » do 28.11.2013 20:51

Ik heb er geen ervaring mee maar je mag ze wel uitproberen?
Iedereen kan er ervaring mee hebben maar jij moet die apparaten
dragen.

Er staat ook een proeftijd voor. Als de audicien dat niet doet dan
subiet naar een ander. Er zijn er genoeg.

Heel veel succes!

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » vr 29.11.2013 00:10

Het uitkiezen van een hoortoestel is een heel persoonlijke keus. De ene persoon zweert bij een bepaald toestel, terwijl de andere hetzelfde toestel rampzalig vindt.

In navolging van Frits kan ik je zeggen dat er inderdaad een proefperiode is en meestal is deze drie maanden. In die tijd moet je gewoon beide toestellen kunnen uitproberen. Als je audicien dat niet doet is dat in mijn optiek geen service en voor mij zou het een zeker een reden zijn om een andere audicien te bezoeken.

Mijn ervaring is ook dat je vertrouwen in jouw audicien moet hebben en hij/zij moet zeker openstaan voor jou commentaar en aanwijzingen. Alleen op die manier kan de juiste afstelling voor jou gemaakt worden.

Ik wens je heel veel succes met het kiezen en ga zeker niet over één nacht ijs, want je moet beseffen dat je met de apparaten zeker de komende jaren uit de voeten moet kunnen.

Zelf heb ik geen ervaring met deze toestellen dus ik kan je daarin niet adviseren, maar heel veel succes met het uitzoeken naar het voor jou meest geschikte toestel

Trudie

Bericht door Trudie » vr 29.11.2013 01:06

Zijn allebei goede toestellen.

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » za 30.11.2013 09:52

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een goed gevoel bij mijn audicien.
Ik ben diverse zaken langs geweest en deze audicien nam echt de tijd voor mij, luisterde naar mijn verhaal, vond mijn kritische houding alleen maar goed en heeft mij veel uitleg gegeven.

Ik heb afgesproken dat we de proef starten met de Resound Alera 962 daar deze net nog iets beter is in ruisonderdrukking.
Mocht dit niet mijn toestel zijn, mag ik de Oticon Acto Pro Mini Liho ook proberen.

Maandag zou de Resound binnen zijn en kan de proef starten.
Ik heb de komende weken diverse afspraken opstaan waar ik met veel mensen ben dus dan kan ik dat toestel prima testen.
Ik zal hier zeker de tijd voor nemen, aangezien je een toestel voor 5 jaar draagt.

Hebben jullie nog tips voor de proefperiode?
Wat wel te doen en wat niet?
Speciale dingen waar ik op moet letten?

Bedankt voor de reacties.

Groetjes
Daniëlle

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » za 30.11.2013 12:54

Ik kon uiteraard niet beoordelen hoe de relatie tussen jou en en audicien is maar door een verhuizing kreeg ik een andere audicien en omdat het contact met hem in de eerste instantie niet al te best verliep realiseerde ik me wel hoe belangrijk dat is. Na een verhelderend gesprek weten we nu beiden waar we aan toe zijn en dat is voor ons allebei een stuk prettiger.

Ik doe gewoon de dingen die ik normaal ook zou doen en ga geen dingen echt uit de weg. Maar nu moet ik wel zeggen dat ik al aan hoortoestellen gewend ben.

Mijn advies is om de toestellen zo lang mogelijk overdag in te houden, waardoor de gewenning makkelijker gaat. Ik kan namelijk me wel voorstellen dat je moe kunt worden vanwege de geluiden die je nu ineens wel kunt horen.

Recentelijk heb ik zelf nieuwe toestellen gekregen en er kwamen ineens geluiden tevoorschijn die ik voorheen ook niet met toestellen in hoorde. Helaas kan ik zeggen dat ik niet overal blij mee ben ..... :wink:

Succes met de gewenning.

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » za 30.11.2013 13:25

Open en eerlijke communicatie is zeer zeker belangrijk. Vooral als het gaat over gezondheid.
Ik ben heel benieuwd maandag.

Ik ga inderdaad proberen mijn toestel direct zolang mogelijk overdag in te houden.
Wel moet ik erop letten dat ik geen laat ervan krijg in de zin van hoofdpijn. Ik krijg namelijk snel last van migraine wanneer ik hoofdpijn voel opkomen.
De audicien gaf aan dat als de geluiden mij echt even teveel worden, ik het toestel best even een uurtje af kan doen.

Ik vind het spannend.
Zie er niet tegen op.
Heb gewerkt in het cluster 2 onderwijs en weet geluk al een deel over toestellen, gehoor, enz.
Dat maakt het voor mij makkelijker te accepteren.
Daarnaast is mijn buurman zeer slechthorend.
In mijn directe omgeving kom ik dus meer mensen tegeb met een hoortoestel.
Desondanks.. ik ben 27.
Had gehoopt dat het nu nog niet nodig was.

Ik hoop dat het toestel mij die geluiden terug kan geven die ik nu mis en dat ik in rumoerige situatie de gesprekken beter kan volgen.
Wel zo handig in het onderwijs, de peuterspeelzaal en als eigenaresse van een praktijk in begeleiding van kinderen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Spannend...

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » ma 02.12.2013 19:49

Nou.. vanmiddag 14.30 uur was het moment daar: de afspraak met de audicien waarop mijn eerste hoortoestel werd afgesteld en aangezet.

Eerst nog uitleg over de proefperiode gekregen en mijn vragen kunnen stellen.
Daarna werd mijn toestel gereed gemaakt voor gebruik.
De audicien deed hem de eerste keer bij mij in.
Dat ging erg goed.

Nou, het moment was daar om hem aan te zetten...
spannend.. en ja hoor!
Daar was al het geluid weer (en mijn tranen!).
Wat prachtig weer alle geluiden te kunnen horen.
Ik hoorde meteen het verschil in geluiden weer, de kleur van de klank. Het laatste jaar waren alle geluiden heel dof en gedempt en monotoon.
Nu waren er verschillende soorten geluiden, van verschillende hoogte.

Wauw.

Na 10 minuten en een gewoon koetjes kalfjes gesprek verder begon het mij te gonzen en te duizelen.
Een golf van geluiden en waarnemingen komt binnen.
Dat is schrikken én wennen.. pff. Heftig hoor.

De audicien heeft diverse tests uitgevoerd en mijn toestel ingesteld. Het staat nu op automatisch en ik kan er niets zelf aan veranderen. Mocht iets niet goed zijn, dan kan ik langsgaan en stellen ze het anders in.

Uitleg over schoonmaak en onderhoud.
Hop naar huis.

Ik sloot de winkeldeur en er liep een meneer voorbij waarvan de telefoon overging. Ik zeg zo leuk neem op. Haha.
In de winkel zingt de man achter mij in de rij een liedje, de kassajuf legt kleingeld op haar kassalade, de bakker schrobt de vloer en ik hoor mijn voetstappen door de winkel gaan. Ik merk op dat er muziek klinkt door de winkel.
In de auto hoor ik de wind tegen de ramen.
Thuis springt de koelkast aan.

Wat een geluid.

De tranen springen mij in de ogen.
Wat een stukje kunst heb ik achter mijn oor.
Wat ben ik dankbaar.
En dat om 18.50 uur, een krappe 4 uur na de eerste keer mijn hoorapparaat aangezet te hebben.

We gaan ervoor!

aroc

Bericht door aroc » di 03.12.2013 15:05

Wat ik doe als ik weer een nieuw hoortoestel krijg?
In de proefperiode schrijf ik elke dag op hoe ik geluid ervaar zoals bijv. te harde of te zachte geluiden. Geluiden die irriteren. enz.
Kort maar krachtig en dat geef ik dan aan de audicien.
Voor mijn gevoel kom je dan zo dicht mogelijk bij de beste afstelling.
Mijn audicien is er altijd blij mee want hij geeft aan dat hij op deze manier het toestel goed voor mij kan instellen.

Groeten,
Cora

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » di 03.12.2013 16:07

Bedankt Cora voor de tip!
Ik ga zeker ook een soort dagboek bijhouden van mijn proefperiode.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » wo 04.12.2013 22:22

Er gaat inderdaad een wereld voor je open. Zelf heb ik sinds kort andere toestellen en toen ik deze indeed kreeg ik ineens meer geluiden binnen. Wat wel te verwachten was, want mijn gehoor was de laatste twee jaar zichtbaar achteruit gegaan.

Het was voor mij wederom weer een ontdekkingsreis in het land der horenden :cool:

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » vr 06.12.2013 12:01

Een ontdekkingsreis kun je het wel noemen ja!

Inmiddels dag 4 van de proef.
Ik heb geen klachten meer van hoofdpijn of duizelig.
Ik merk duidelijk verschil met en zonder toestel.

Ik betrap mijzelf erop dat ik vaak achterom kijk omdat ik daar weer een nieuw geluid hoor.

Van de week de eerste vergadering gehad.. dat was heftig.
Veel geluid. Wow. Moest erna echt even bijkomen.

Ook de eerste keer op de fiets geweest weer.
Hoor de auto's achter mij naderen.
Veilig.

Tot nu toe vooral positieve ervaringen.
We gaan vrolijk verder :).

Trudie

Bericht door Trudie » vr 06.12.2013 21:44

Leuk om zo'n verhaal eens te lezen.
Dank je wel!

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » vr 06.12.2013 22:41

Trudie dank je wel voor je reactie.

d.burggraaff

Bericht door d.burggraaff » za 07.12.2013 15:27

Goed... Misschien was ik iets te voorbarig.

Ik ben zeer te spreken over mijn toestel.
Ik ervaar duidelijk verschil tussen het wel of niet dragen van het toestel.
Voel mij prettig met toestel terwijl ik het gevoel heb "doof" te zijn zonder toestel.
En dat op dag 6 van mijn proef.

Nu komt het:
Wanneer ik mijn toestel in heb, niets aan de hand.
Wanneer ik mijn toestel uit doe, voel ik een druk in mijn hoofd, een doof gevoel in mijn beide oren en komt een vervekende stejende hoofdpijn opzetten waardoor ik erg misselijk en duizelig wordt.
Wanneer ik ondanks deze klachten op dat moment mijn toestel in doe, neemt de stekende hoofdpijn af en verdwijnt het misselijke en duizelige gevoel.

Heel raar.
Hoort dit bij de gewenning?
Heb mijn audicien gebeld die zei het weekend even aan te kijken en anders maandag terug te komen.

Ik snap er niets van.

Is dit een teken van mijn lichaam dat ik gewend ben en mijn lichaam aangeeft niet zonder toestel te willen?

Uur geleden met barstende hoofdpijn op bed gaan liggen.
Had mijn toestel niet in vanmorgen.
Ondanks de hoofdpijn ingedaan en we zijn een uur verder en.. mijn hoofdpijn is zo goed als verdwenen.

Wie herkent dit? Of heeft hier meer uitleg over?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”