Op zoek naar slechthorende verpleegkundigen!

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Ezgi88
Beginner
Beginner

Op zoek naar slechthorende verpleegkundigen!

Bericht door Ezgi88 » zo 24.08.2014 15:53

Hallo allemaal,
Ik ben slechthorend aan beide oren en wil graag de opleiding verpleegkundige (BBL MBO) volgen.
Heeft iemand ervaring met de opleiding verpleegkundige als slechthorende? Liep je ergens tegen aan? Zoals het gebruiken van een stethoscoop? Dat kunnen wij als een slechthorende of een dove niet gebruiken. Zijn hier oplossingen voor?

Graag wil ik van 'slechthorende verpleegkundigen' of slechthorende leerlingen die de opleiding verpleegkundige studeren hun ervaringen hier graag lezen! Tips en adviezen zijn ook welkom. :-)

Bedankt alvast!

Groet,

Ezgi

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Op zoek naar slechthorende verpleegkundigen!

Bericht door Forummoderator » ma 25.08.2014 12:42

Welkom op het forum en ik hoop dat je mensen zal vinden waarmee je ervaringen kunt delen. Misschien kun je bij de NVVS informeren of zij hier informatie over hebben.

Ik wens je heel veel succes met de opleiding

Mango
Beginner
Beginner

Re: Op zoek naar slechthorende verpleegkundigen!

Bericht door Mango » vr 14.11.2014 23:01

Geachte,

Ik zelf ben slechthorende maar kan me nog in de mate van het mogelijke behelpen zonder toestellen. Ondanks ik onlangs er toch voor koos om hoortoestellen te gebruiken.

Dus als student zijnde in verpleegkunde heb ik beide kanten gezien, met nu toestellen te dragen is er een andere wereld voor me open gegaan!
dat allemaal terzijde.

Ervaringen van andere studenten verpleegkunde?
Tgoh ervaringen kunnen uit zoveel verschillende perspectieven te zien zijn...

Mijn ervaring? VERMOEIEND!
Ik doe nog redelijk veel in zelfstudie omdat ik soms dingen niet hoor en eigenlijk een beetje te beschaamd ben om het nog eens te vragen... slechte eigenschap, weet ik...
Ik probeer dingen op te vangen met liplezen, maar ben ik dan net niet goed genoeg in, ik ga vaak uit op de gezichtsuitdrukkingen en eventueel vraag ik men buurtje of er iets belangrijks was, je hoeft daarom niet te zeggen dat je het niet verstaan hebt omdat je niet goed hoort, das een keuze die je maakt.

Eventueel via de studentenzaken (weet niet hoe het in NL is eventueel, ben van BE) voor een regeling te treffen in verband met examens/lessen/Stage ect

Je moet na je opleiding het zelfde kennen als de andere studenten, maar de manier kan verschillen... wat overigs goed is!

Regelingen die ik getroffen heb in functie van mijn slechthorendheid
- Ik ga ALTIJD vooraan zitten
- Ik probeer als ik denk dat ik iets belangrijks gemist heb dit na de les nog eens te vragen
- voor mondeling examens heb ik toestemming gekregen deze schriftelijk af te leggen, een blinde mag evengoed een schriftelijk examen mondeling afleggen. Iedereen gelijk voor de wet!
- Ik heb mijn docent (mijn klasdocent) op de hoogte gebracht van mijn situatie in verband met de toestand van mijn gehoor...

Op stage heb ik vermeld (omdat dit toch wel belangrijk is!) dat ik slecht hoor, hier wordt rekening mee gehouden.. Mij aankijken als ze iets willen zeggen, mij op de schouder tikken als ik hen eventueel niet gehoord heb, me er niet op afrekenen dat ik ze 'negeer'... enfin, dat is iets dat je zelf moet aangeven, wat voor jou belangrijk is dat ze doen...

Zoals ik al zei, je moet evenveel kennen, maar de weg is anders..
je hebt het verstand, je hebt de motivatie, het enige wat je misschien mist (wat niet altijd het geval is, soms in het midden van de dag doe ik mijn hoortoestellen uit omdat het zooooooooooo druk kan zijn) is je gehoor... Om een goede verpleegkundige te zijn moet je niet kunnen fluisteren!

Ik kan veel zeggen over hoe ik me voel of hoe ik me niet voel, maar het is jij die het zelf moet ondervinden! iedereen is anders en iedereen ervaart de dingen anders.

Wil je de opleiding doen? informeer je dan ook even bij het studiehoofd of instantie rond studentenzaken, zij kunnen je helpen met allerlei vragen... maar ook dan, probeer! lukt het niet, kan je achteraf geen spijt hebben dat je het niet geprobeerd hebt!

Ik wens je heel veel succes met je keuze/Studie!
Mocht je toch nog iets van specifieke vragen hebben, mag je altijd een berichtje sturen, ik sta daar absoluut voor open.

Ik zit overigs in mijn 2de jaar op dit moment

mvg
Mango

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”