Overgang van analoog naar digitaal

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Gert
Beginner
Beginner

Re: Overgang van analoog naar digitaal

Bericht door Gert » do 06.12.2012 00:32

Hoe de overgang van analoog naar digitaal wordt ervaren, zal ongetwijfeld per gebruiker verschillend zijn. De digitale apparaten worden vooral gepropageerd vanwege zogenaamde verbeteringen. Het verschil met de analoge apparaten zit hem (behalve in de prijs) echter vooral in de uitgebreidere afstelmogelijkheden alsmede diverse opties van toegevoegde extra functies.
Sommigen zullen daar baat bij hebben. Zelf had ik gehoopt op een verbeterde kwaliteit van het doorgeven van spraak, hetgeen niet het geval bleek. Althans niet bij de door mij uitgeteste toestellen, ondanks urenlange sessies bij de (welwillende) audicien om een geschikte afstelling te bewerkstelligen. Dat laatste is in één vertrek met één persoon welhaast ook ondoenlijk, waarmee dus eigenlijk de achilleshiel van de audicien of, zo u wilt, van het digitale toestel is blootgelegd. Feitelijk zou je een hele dag met de benodigde afstelapparatuur om je hals al je dagelijkse dingen moeten doen om zo zelf de ideale settings te verkrijgen, maar dat is natuurlijk een utopie.
Met mijn huidige digitale Oticon Vigo toestellen komt het nog steeds voor dat ik mensen niet goed kan verstaan, zelfs als ze vlak tegenover me staan in een verder rustige omgeving. Vaak gaat het dan om personen die wat snel of binnensmonds praten en/of niet echt duidelijk articuleren (en dat zijn er nogal wat!). Het regelbare volume zo ver mogelijk omhoog schroeven helpt dan niet.
Hetzelfde doet zich echter ook voor bij bv. het kijken naar het tv-journaal of het luisteren naar nieuwsberichten op de radio. Met mijn hoortoestellen niet goed te volgen, ongeacht het volume van radio, tv of hoortoestel. Alleen met een draadloze koptelefoon en zonder hoortoestellen lukt dat (nog) wel . Telefoneren is ook vrijwel niet meer te doen, ondanks een speciaal toestel met ringleiding en extra versterking. Bellen met een GSM kan ik helemaal vergeten.
Op de vraag of dat nu allemaal ligt aan de afstelling van de hoortoestellen of aan de specifieke eigenschappen van mijn soort slechthorendheid (dat 12 jaar geleden is begonnen en langzamerhand steeds erger wordt), heb ik dan ook geen antwoord.

Kim
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Kim » wo 12.12.2012 20:42

Dat klinkt allemaal heel bekend Gert.
Bedankt voor je reactie.

Gr. Kim
Groetjes van Kim

jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re:

Bericht door jpvzijst » wo 19.06.2013 21:44

PienB schreef:Ik heb begrepen dat de overstap helemaal niet per se nodig is, want er zijn best nog analoge apparaten op de markt.
Het zou mooi zijn als fabrikanten deze apparaten ook wat mooier en kleiner zouden maken, in te kiezen kleuren e.d.
Voor sommig gehoorverlies (en voor gevoelige oren?) is analoog nu eenmaal het prettigs. Zoals je al schreef, het oor is ingewikkeld genoeg, die doet zelf al veel aanpassingen. Het is vaak alleen maar vermoeiend als het apparaat dan vanzelf ook nog van alles gaat doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het erg ligt aan je voorkeur. Misschien went alles op den duur, maar als het niet nodig is...
Hier kan ik mij absoluut helemaal in vinden. Het gehoor is al ingewikkeld genoeg. Zelf heb ik al sinds mijn 4de jaar hoortoestellen (analoog) Ik heb 2 digitale hoortoestellen uitgeprobeerd, maar het werkt juist averechts voor mij! Mijn gehoor / brein is gewend om alle geluid wat binnenkomt in mijn gehoor zelf te "filteren". Met digitaal was het filteren en dan nog eens filteren.... dubbelop... Geen succes uiteraard.

Maar wat wel een zorgwekkende ontwikkeling is, is dat analoge hoortoestellen langzaam maar zeker verdwijnt. Ik heb volgens het protocollijst (zorgvergoeding hoortoestellen 2013) gezien dat er maar een paar analoge zijn. Dus de keuze wordt voor ons steeds minder!

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » do 20.06.2013 11:58

Jammer dat de voortschrijdende techniek voor jou niet de oplossing is.

Zelf heb ik een aantal jaren terug de overstap van analoog naar digitaal gemaakt en die beviel mij prima en zo kun je zien dat het maatwerk is en dat het niet voor iedereen hetzelfde is.

joepie1234
Beginner
Beginner

Bericht door joepie1234 » di 12.11.2013 10:59

Uit de verhalen die ik hier al lees, wordt er heel slecht werk afgeleverd met afstellen van digitale toestellen.
Als horen pijn doet, is dat zeer gevaarlijk en dat mag absoluut niet en hier mag je zeker niet aanwennen ivm tinnitus klachten kan krijgen

Het afstellen van digitale toestellen moet echt door een vakman met verstand gebeuren.

Ik heb juist slechte ervaringen met gehoorapparatenketen en kies liever voor eenmansbedrijven.

Een analoog gehoorstoestel heeft maar 1 band frequentie en helemaal uit de tijd.
Een digitaal gehoortoestel kan 5 tot 15 banden frequenties hebben.
De mogelijkheden van de digitale toestellen zijn juist heel erg groot zodat je maximaal kan horen.

Een goede audicien moet heel goed luisteren en geduld hebben wat jij hoort en hij kan niet van audiogram pakken en dat is maar alleen een handvat,
waarbij de pijngrens van bepaalde frequenties rekening gehouden moet worden.
Geluiden die je niet wil horen kunnen ze frequentie volume verlagen.
De tijd die ze moeten nemen is zeker een half jaar ivm gewenning en juiste afstelling.

Mocht je niet uitkomen dan kan je importeur inschakelen en die hebben goed experts in dienst die het maximale van toestel uit kunnen halen.

Echt een goede audicien hebben, is echt een naald in een hooiberg zoeken en je moet dat zeker doen.
Terug naar analoog toestel dan sta ik 20 stappen achteruit, want vroeger kon ik geen Engels verstaan en nu zelf zinnen verstaan.
Deze digitale techniek moeten we echt koesteren.

Kim
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Kim » wo 13.11.2013 10:19

joepie1234 schreef:Uit de verhalen die ik hier al lees, wordt er heel slecht werk afgeleverd met afstellen van digitale toestellen.
Als horen pijn doet, is dat zeer gevaarlijk en dat mag absoluut niet en hier mag je zeker niet aanwennen ivm tinnitus klachten kan krijgen

Het afstellen van digitale toestellen moet echt door een vakman met verstand gebeuren.

Ik heb juist slechte ervaringen met gehoorapparatenketen en kies liever voor eenmansbedrijven.

Een analoog gehoorstoestel heeft maar 1 band frequentie en helemaal uit de tijd.
De mogelijkheden van de digitale toestellen zijn juist heel erg groot zodat je maximaal kan horen.

Een goede audicien moet heel goed luisteren en geduld hebben wat jij hoort en hij kan niet van audiogram pakken en dat is maar alleen een handvat,
waarbij de pijngrens van bepaalde frequenties rekening gehouden moet worden.
Geluiden die je niet wil horen kunnen ze frequentie volume verlagen.
De tijd die ze moeten nemen is zeker een half jaar ivm gewenning en juiste afstelling.

Mocht je niet uitkomen dan kan je importeur inschakelen en die hebben goed experts in dienst die het maximale van toestel uit kunnen halen.

Echt een goede audicien hebben, is echt een naald in een hooiberg zoeken en je moet dat zeker doen.
Terug naar analoog toestel dan sta ik 20 stappen achteruit, want vroeger kon ik geen Engels verstaan en nu zelf zinnen verstaan.
Mee eens. Ik loop bij Decibel (voorheen zat ik bij Beter Horen, ging ik echt niet beter van horen). Decibel neemt de tijd voor en luistert naar wat ik wil. Momenteel komen we er nog niet helemaal uit en nu halen we er een vertegenwoordiger van de Phonak bij. Die hebben nog meer verstand van de toestellen die ik heb en vindt misschien een oplossing voor mij.
Groetjes van Kim

jpvzijst
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door jpvzijst » wo 20.11.2013 22:35

joepie1234 schreef:....................

.................
Toch ben ik met je uitspraken niet helemaal mee eens ;)

Een analoge hoortoestel uit de tijd?? Ik denk dat het voornamelijk voor de 30 plussers (waaronder ik) die zijn opgegroeid met analoge hoortoestellen, vaak veel prettiger is om te horen dan met de digitale. Waarom? Omdat ons brein weet hoe wij het achtergrondgeluid eruit moeten filteren om spraak te kunnen verstaan. Tot op zekere hoogte uiteraard!

................ Deze digitale techtniek moeten we echt koesteren..

Hmm, ik koester het voorlopig nog niet. De digitale hoortoestellen hebben inderdaad het voordeel dat ze meer banden hebben om in te stellen. Maar de digitale "filteren" voor jou het geluid, terwijl mijn brein het altijd al zelf heeft gedaan. Ik heb in het verleden als meerdere keren digitale hoortoestellen uitgeprobeerd. Helaas werd het voor mij er juist slechter op omdat ik filter op filter geluid had! Eerst het hoortoestel dat filtert, en daarna mijn brein dat het geluid hoort! Je begrijpt dat het voor mij absoluut geen succes was ;)

Er is wel 1 ding wat ik met digitale hoortoestellen kan waarderen. In het verleden had ik een digitale hoortoestel met een speciale muziekfunctie erop. Vanwege de uitgebreide instellingen op 15 banden, was de muziekbeleving intens! Ik hoorde veel meer muziekinstrumenten op de achtergrond. Op spraak hebben alle digitale hoortoestellen voor mij bijzonder slecht gepresteerd. Neemt niet weg dat het voor altijd zo zal blijven. Ik hoop altijd dat er na verloop van tijd een "algoritme" gevonden kan worden waarbij een digitale hoortoestel niet teveel geluid filtert, met behoud van het volle intense geluidsbelevenis met muziek.

Tot nu toe ben ik gelukkig met mijn analoge hoortoestellen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”