Phonak Certéna en Versáta

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Eagle
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Phonak Certéna en Versáta

Bericht door Eagle » vr 19.02.2010 00:14

Zijn er forumleden die ervaring hebben met Phonak Certéna en/of Versáta?

Is meer mogelijkheden automatisch ook beter? Versáta heeft meer kanalen dan Certéna. Maar voegt die meerdere kanalen ook echt iets toe aan kwaliteit van het horen?

Versáta heeft ook onderdrukking van windruis. Werkt dit goed? Als ik met mijn vrouw op de strand tegen de wind in wandel, dan kan ik haar niet verstaan. Dan voert de windgeluid de boventoon. Ook tijdens het fietsen voert deze geluid de boventoon.

Phonak Naída is duurder, maar is het deze meerprijs boven Versáta wel waard?

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 19.02.2010 13:17

Hallo Arend,

Ik heb zelf een Phonak Supero, en 1 keer de Nadia te leen gehad omdat mijn Supero in de reparatie was.

Ik vond de Nadia al een hele verbetering van mijn Supero.
Maar heb hem niet lang genoeg kunnen uittesten op diverse mogelijkheden.

Het is zeker niet zo dat duurder en meerkanaals toestellen BETER zijn.
Er zit wel verschil in de toestellen qua instel mogelijkheden. De ene toestel kan misschien meer toeters en bellen hebben en duurder zijn.
Maar als jij het alleen nodig hebt voor alledaagse dingen, werk, eventueel een extra programma voor telefoneren of feedback ( ruisonderdrukker) welke bijv. goed gebruikt kan worden voor een strandwandeling waardoor de achtergrond geluiden meer op de achtergrond worden "weggedrukt" en het spraakverstaan versterkt wordt.

Dan heb ik nog een tip voor je. Kijk eens op de website. www.hoorwijzer.nl Daar staan de meest voorkomende toestellen die nu verkrijgbaar zijn en vergelijkbaar zijn.

Lees hier>>>Uitleg Hoorwijzer.nl

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Eagle
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Eagle » vr 19.02.2010 20:22

José schreef: Dan heb ik nog een tip voor je. Kijk eens op de website. www.hoorwijzer.nl Daar staan de meest voorkomende toestellen die nu verkrijgbaar zijn en vergelijkbaar zijn.

Heb ik al lang gedaan en Phonak Certéna en Versáta vallen binnen mijn budget en audiogram. Versáta heeft windblock en Certéna niet. Vandaar mijn vraag of het goed werkt of dat ik er niet veel van moet voorstellen.
Bovendien heeft Phonak Versáta 16 kanalen en Certéna 'slechts' 6 kanalen. Een fors verschil. Het verschil in prijs is ongeveer 170 euro per toestel. Ik zou best willen weten of het die prijsverschil waard is. Die verschil moet ik nl in ieder geval zelf betalen.

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 19.02.2010 22:15

Hoi Arend,

Ha fijn dat je Hoorwijzer al hebt ontdekt. :cool:

Prijs verschil en verschil van aantal kanalen = aantal instel mogelijkheden.

Elke hoortoestel heeft zijn instelmogelijkheden. Voor licht, matig en zwaar slechthorenden.
In de hoortoestellen branch wordt er gesproken over de termen: Banden en Kanalen.

De term ‘banden’ verwijst naar het aantal frequentiebanden waarin het ingangssignaal wordt opgesplitst.
De term ‘kanalen’ heeft betrekking op het aantal compressieregelingen dat parallel aan elkaar voor verschillende frequenties werkt.

Hierbij betekenen de kanalen: Hoe meer kanalen des te nauwkeuriger uw audicien uw hoortoestel op uw gehoorverlies kan aanpassen.

In jou geval zou ik zeggen probeer ze alle twee.
Want alleen op die manier kan je achter komen welke van de 2 jij het prettigst vindt. En als je bereid bent om zelf de 340 euro te betalen.
Is het denk ik de moeite waard om het uit te proberen.

Groetjes, José

Bron: audiologie.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Eagle
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Eagle » vr 05.03.2010 21:48

Over 3 weken mag ik Phonak Versáta gaan uitproberen. Moet wel flink wat bijbetalen. Maar hopelijk kan naast vergoeding van ziektekostenverzekering nog uit diverse potjes vergoed krijgen. Anders wel via bijzondere ziekte van belastingteruggaaf.

Ik ben benieuwd naar het digitaal geluid.

Ik ben content met BeterHoren. De audicien was heel open. Ook over de prijzen deden zij niet geheimzinnig. Ook eerlijke uitleg over diverse mogelijkheden en nadelen ervan.

Ook gaf hij aan voor mij ruime proefperiode te hanteren omdat ik nu overstap van analoog naar digitaal. Al met al een goede begin.

Eagle
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Eagle » do 29.04.2010 00:45

Het is Phonak Versáta geworden. Overstap ging veel soepeler dan ik had verwacht. Ik ben juist blij met digitaal geluid. Veel meer mogelijkheden. Je kunt werken met verschillende programma's. Dat is heel erg handig. Ook de samenwerking met iCom is subliem. Ik hoef bijna nooit aan mijn toestel zitten. Gewoon op knop van iCom drukken en alles komt tot stand. Voor de rest doet hoortoestel alles echt automatisch.

Zit er echt geen nadelen aan nieuwe toestel? Jawel.....de wristleblock gaf bij bepaalde toonhoogte een soort nagalm. Dan denkt het toestel dat het aan het rondfluiten is, terwijl dat helemaal niet het geval is. Dus heb ik een programma erbij gedaan waarbij wristleblock is uitgeschakeld. Dat is vooral prettig bij muziek. Al moet ik zeggen dat na de laatste bijstelling van mijn hoorapparaat nagalm zo goed als verdwenen is. Bovendien heb ik opnieuw oorstukje moeten aanmeten. De vorige nieuwe was niet helemaal goed. Waarschijnlijk heeft dit ook bijgedragen aan vermindering van nagalm.
Een ander, meer storende nadeel: pieptoon bij bijna leeg batterij. Die komt bij mij vaak op meest ongelegen moment. Als ik telefoon aanneem, schakelt de hoorapparaat over naar ringleiding. Juist die overschakelen vraagt even een piek in energieopname uit batterij. En dan is dat bij dalende energie van batterij de sein voor hoortoestel om piep te laten horen.......juist midden in de eerste zin van degene aan de andere kant van telefoon. Dat is mij een aantal keren overkomen. Dan versta ik die zin echt niet. Zo hard is die piep en op dat moment lijkt het ook nog dat het geluid even wordt afgeknepen. Die piep mogen ze achterwege laten.....ik merk zelf wel wanneer batterij bijna leeg is. Dat is nooit een probleem geweest bij oude toestellen.

Wat ik ook mooi vind van digitale hoortoestel: ik versta mijn vrouw tijdens het autorijden beter. Mijn hoortoestel herkent spraak en haalt deze als het ware meer naar voren. Geldt ook voor windgeruis. Windgeruis blijft aanwezig, maar deze drukt ander geluid niet naar achtergrond. Is meer andersom. Tijdens het fietsen hoor ik auto aankomen. Dat was voorheen wel minder.
Het geluid klinkt ook anders, meer helder. Water uit de kraan was ruisen, nu meer klaterend. Het zijn kleine dingen die digitaal net eventjes meer extra geeft.

Al met al ben ik blij met nieuwe toestellen. Het wennen aan nieuwe toestel heeft nog geen week geduurd. Ik vond op de eerste dag al verademing.

:D

José
Expert
Expert

Bericht door José » do 29.04.2010 10:38

Hoi Eagle,

Gefeliciteerd :D

Wat fijn om te lezen dat de Phonak Versáta jou goed bevalt.
En dat er veel pluspunten het overwicht heeft gekregen op de min. punten.

Overigens is de piep signaal voor batterij uit te zetten - dat kan bij de meeeste toestellen - door de audioloog.
Want er zijn namelijk meer mensen die hier hinder van hebben.
Ik herken dat trouwens wel dat het lastig is als je plots een piep hoort.
Bij mij is het zelfs zo dat ik 2 verschillende piepjes heb ( 2 verschillende toestellen :hehe: ) waarbij het soms niet te onderscheiden is van een mobiele telefoon signaal of een telefoon wat op t.v. gaat! :roll: heel lastig.
Daarnaast schrik ik er gewoon van - nog steeds na 5 jaar! - :D

Ik wens jou heel veel luister en hoor plezier met jou toestellen.

Groetjes, José

johantwee
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door johantwee » wo 28.03.2012 16:55

Eagle schreef:
José schreef: Dan heb ik nog een tip voor je. Kijk eens op de website. www.hoorwijzer.nl Daar staan de meest voorkomende toestellen die nu verkrijgbaar zijn en vergelijkbaar zijn.

Heb ik al lang gedaan en Phonak Certéna en Versáta vallen binnen mijn budget en audiogram. Versáta heeft windblock en Certéna niet. Vandaar mijn vraag of het goed werkt of dat ik er niet veel van moet voorstellen.
Bovendien heeft Phonak Versáta 16 kanalen en Certéna 'slechts' 6 kanalen. Een fors verschil. Het verschil in prijs is ongeveer 170 euro per toestel. Ik zou best willen weten of het die prijsverschil waard is. Die verschil moet ik nl in ieder geval zelf betalen.

De Phonak toestellen heb ik geprobeerd in de tijd dat dit geplaatst is, die hebben geen windblock, alleen de duurste de Exelia heeft dat. De Versata heeft meer kanalen enz. en kan daarom beter worden ingesteld op de persoonlijke wensen wat betreft freqentie gebied versterking. Ik hoorde toen ook van de audicien dat hij de onderdrukking kan instelling, de werkelijkheid is anders. Dat kan kan niet, al die extra mogelijkheden stellen niets voor en worden bijna nooit gebruikt. De Nadia is een zwaarder toestel en dus geschikt gemaakt voor zwaar gehoorverlies.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”