Schoonenberg verkoopt geen Phonak

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Eagle

Schoonenberg verkoopt geen Phonak

Bericht door Eagle » wo 24.02.2010 18:10

Gisteren had ik afspraak bij Schoonenberg. Na het bestuderen van mijn audiogram vertelde audicien mij dat zij geen Phonak meer verkopen. Dat is van bovenaf opgelegd en hij was er niet mee eens (ik heb begrepen dat meerdere medewerkers van Schoonenberg niet mee eens zijn).

Dus heb ik mijn conclusie getrokken en heb gelijk afspraak gemaakt bij Beter Horen. Zij verkopen wel Phonak.

Het heeft puur te maken met commerciele belangen. Schoonenberg heeft met aantal merken contract afgesloten tegen scherpere prijzen (althans, dat werd mij verteld).

Op zich vond ik het wel jammer, want de audicien met wie ik sprak vond ik wel een fijne man.

Sonja

Bericht door Sonja » do 25.02.2010 18:27

huh? dat ga je toch niet menen zeg :?

Eagle

Bericht door Eagle » ma 01.03.2010 01:07

Is hier al bekende verhaal. Zie http://forum.nvvs.nl/forum_oud/algemeen ... .php?t=923

Beter Horen en HoorProfs (althans mijn vorige audicien) verkoopt nog steeds Phonak.

Ik vind persoonlijk een verarming dat diverse ketens eigen merklijn hebben. Daarin beperk je juist de klanten. Klanten die NovaSense hoorapparaat hebben zijn ook bij verhuizing naar ander plaats gebonden aan Schoonenberg. Hetzelfde geldt voor Hans Anders en Specsavers (al verkoopt Specsavers ook Siemens) Met Phonak kan ik nog kiezen uit diverse audicien. Eigen merk is verkapte klantbinding (dat is de enige reden die ik kan bedenken). Daarin doen zij tekort aan hun klanten. Daarom mijn advies, geen eigen merk.

Sonja

Bericht door Sonja » di 15.11.2011 18:52

Het draait tegenwoordig blijkbaar alleen maar om geld, en niet om het comfort voor de slechthorenden. Het is ook wel heel commercieel, zo dure mogelijk toestellen verkopen aan de klanten

simon

Bericht door simon » wo 16.11.2011 23:25

Een half jaar geleden Phonak aangeschaft bij schoonenberg. Zelf uitstekende service gekregen en een scherpe prijs het scheelde ongeveer 20% met beter horen en van Boxtel.
Ik heb wel begrepen dat ze uit commerciële overwegingen liever andere merken verkopen. Maar ik had een voorkeur voor Phonak.

johantwee

audicien

Bericht door johantwee » wo 22.02.2012 16:47

Ik loop ook soms tegen muren op als ik ontdek dat "een audicien" een voorkeur of advies heeft voor "een hoortoestel" terwijl ik een andere keus gemaakt heb. Dat zeggen ze dan niet letterlijk geven een mening dat ik dat dan doe op eigen verandwoording om dat ze weinig ervaring hebben met het instellen en misschien dat de nieuwste instelsoftware niet hebben. Dat is een kwestie van bezuinigen op de ook steeds duurder wordende fabriekssoftware.

simon

Bericht door simon » wo 22.02.2012 21:07

De software wordt gratis geleverd, samen met het hoortoestel (bij phonak) hoge aankoopprijs is dus geen argument.
De klant is koning, tenminste daar ga ik van uit. Als een toestel om één of andere reden (meestal een commerciële) niet geleverd kan worden ga dan naar een andere audicien die dat wel doet.
Het staat toch voorop dat je het hoortoestel krijgt wat het beste aansluit bij de behoefte.

Antony

Bericht door Antony » ma 16.04.2012 12:08

Mijn audiocien (Beter Horen) zei dat Phonak zijn favoriete toestel is. Dus adviseert hij vooral Phonak. De bedrijfsleiding is daarmee minder blij omdat de marge/winst op Phonak laag is.

simon

Bericht door simon » di 17.04.2012 21:12

Dit is mij ook verteld over phonak. Ik ben blij dat een collega mij phonak geadviseerd heeft (na veel uittesten).
Ben super tevreden met m'n audeo smart. En m'n moeder inmiddels ook (die had een resound met heel veel rondzingen).

Antony

Bericht door Antony » di 17.04.2012 21:32

Rondzingen komt vaker voor bij toestellen met een slangetje.
Bij Beter Horen kun je tegen een meerprijs van e100 een microfoontje in het oor krijgen. De afstand microfoon luidspreker is dan groter. Daardoor is de kans op rondzingen minder. En het geluid natuurlijker.

simon

Bericht door simon » do 26.04.2012 21:19

Liever een speakertje in de gehoorgang zoals bij de audeo smart. In de software is via instellingen het rondzingen prima tegen te gaan en bij een grotere versterking, dichte parapluutjes voor in de oren.
Maar nu gaan we een beetje off topic geloof ik.

johantwee

Bericht door johantwee » vr 27.04.2012 20:26

[quote="simon"]De software wordt gratis geleverd, samen met het hoortoestel (bij phonak) hoge aankoopprijs is dus geen argument.
De klant is koning, tenminste daar ga ik van uit. Als een toestel om één of andere reden (meestal een commerciële) niet geleverd kan worden ga dan naar een andere audicien die dat wel doet.

---
Ik heb uw reactie gelezen, ik neem aan dat u gelijk hebt, gratis software. Wat mij gezegd werd dat software voor toestellen die ze weinig verkopen dat ze daarvoor moeten betalen, daarom hebben ze bijv. Hi-Pro dat kun je universeel gebruiken. Er zijn meer bijv. NOAH en Genie 2010. Bij de Oticon hoort Genie 2000 met een nekkraag (draadloos) dat kan als er veel toestellen van Oticon worden "verkocht". Dat is wat ik er van te weten ben gekomen. Anders sluiten ze het aan met een paar draadjes. Ik heb nu geen Phonak maar voor vier jaar terug had ik die wel. Toen wilde ik een Phonak Audio hebben maar dat kon niet want zei de audicien, dat toestel is niet geschikt voor jou, omdat ik daar niet goed mee kan horen, niet sterk genoeg. Ik heb het toestel toch mogen proberen, ik denk dat de luidspreker in het oor niet goed gekozen is. Toen heb ik de Oticon Agil "laten bestellen" en dat ging goed, daarom heb ik dat toestel nu nog. Ik kan er goed mee horen. Waarom dat met de Phonak Audio niet kan weet ik niet.

simon

Bericht door simon » vr 27.04.2012 22:34

Op de phonak website kun je zelf zien of de audeo geschikt is voor jouw hoorverlies. Bij een groot verlies kan een power reciever gebruikt worden.
Het kan dat een audicien niet de goede interface heeft of niet de juiste kabels heeft, en dat hij daarin niet wil investeren omdat hij vaker oticon verkoopt.

Maar de software is gratis, en was geruime tijd ook te downloaden via de phonak site. Dat heb ik ook gedaan, en toen ik een icube kocht op ebay kon ik zelf m'n hoortoestel instellen. Ideaal..
Ervaring met oticon of andere merken heb ik niet, maar ik heb me behoorlijk in de materie verdiept voor mij is phonak perfect.

johantwee

Bericht door johantwee » zo 29.04.2012 22:27

simon schreef:Op de phonak website kun je zelf zien of de audeo geschikt is voor jouw hoorverlies. Bij een groot verlies kan een power reciever gebruikt worden.

Ik reageer hier tussen de regels door. Het kan zij dat de audicien niet de power luidspreker heeft besteld, dat heb ik niet kunnen zien, denk ik.

Simon schrijft:
Het kan dat een audicien niet de goede interface heeft of niet de juiste kabels heeft, en dat hij daarin niet wil investeren omdat hij vaker oticon verkoopt.

De audicien verkoopt meer Phonak dan Oticon maar ik had er maar eenzijdig een nodig en dat kan niet want dan werkt de volume regelaar niet. Omdat ik tijdens het proberen ontdekte dat ook niet in combinatie met andere Phonak toestellen de iCom niet werkte, ik had al verschillende Phonak toestellen gehad, maar wilde nu een toestel met luidspreker in het oor hebben en dat kon niet, de iCom heb ik in de kast liggen en gebruik is niet, ik ben overgestapt op Oticon en dat ging goed.
Ik ben naar de inporteur geweest (hoofdkantoor) en daar doen ze het met een nekkraag (draadloos) automatisch worden de twee toestellen aan elkaar gekoppeld en ingesteld. Bij toeval kwam ik daar terecht en daar hebben ze "spullen"die zie ik nergens bij audiciens. Bij Phonak heb ik wel eens gezien dat ze op de iCom gelijkende instel apparatuur (draadloos) hebben.

Maar de software is gratis, en was geruime tijd ook te downloaden via de phonak site. Dat heb ik ook gedaan, en toen ik een icube kocht op ebay kon ik zelf m'n hoortoestel instellen. Ideaal..

Ik zou dat ook wel willen maar er is zoveel in te stellen dat je in een doolhof terecht komt en niet meer weet wat je moet doen. Alleen al dat de toonhoogtes (frecwentiegebieden) en het volume hebben al 36x4 mogelijkheden. U hebt het over software downloaden maar dat is niet genoeg. Ik zou dan een code moeten invullen en gaat het automatisch en kan ik nog niets instellen. (??)

Ervaring met oticon of andere merken heb ik niet, maar ik heb me behoorlijk in de materie verdiept voor mij is phonak perfect.
Ik heb mij er wel in verdiept maar het is moeilijk om de materie te weten te komen, ik heb wel ervaring in gebruik van de toestellen en ervaring met verschillende audiciens.

simon

Bericht door simon » ma 30.04.2012 22:43

Het zelf instellen valt reuze mee, nee geen 63x4 instellingen. Je gebruikt de audiogram (dat doet een audicien natuurlijk ook) en een feedback controle nadat je de configuratie ingegeven hebt. Hierna kun je nog extra programma's toevoegen en hiermee kun je natuurlijk helemaal los gaan om allerlei variaties te maken.
Als je één hoortoestel gebruikt kun je wel verschillende programma's gebruiken waardoor je je hoortoestel zelf aan kan passen aan de situatie waarin je bent.
De icube (programmeer interface) lijkt veel op de icom.

Heb je nu twee hoortoestellen?

johantwee

Bericht door johantwee » di 01.05.2012 17:25

simon schreef:Het zelf instellen valt reuze mee, nee geen 63x4 instellingen. Je gebruikt de audiogram (dat doet een audicien natuurlijk ook) en een feedback controle nadat je de configuratie ingegeven hebt. Hierna kun je nog extra programma's toevoegen en hiermee kun je natuurlijk helemaal los gaan om allerlei variaties te maken.
Als je één hoortoestel gebruikt kun je wel verschillende programma's gebruiken waardoor je je hoortoestel zelf aan kan passen aan de situatie waarin je bent.
De icube (programmeer interface) lijkt veel op de icom.

Heb je nu twee hoortoestellen?
Ik heb nu twee toestellen maar die van Phonak gebruik is niet, ik heb nu links en recht een Oticon en je hebt het over een feedback systeem dat heb ik niet nodig want dat gaat automatisch als een van beide toestellen het doet dan zweeft het geluid even rond en verdwijnt, de techniek in het toestel zorgt ervoor dat er geen storing is. De toestellen mits goed afgesteld hebben veel voordelen, het is anders dat bij Phonak dat heb ik ook gemerkt. Ook de streamer werkt anders. De binaurale bewerking is ook iets waar je aan moet wennen. Moeilijk om dat in te stellen, met de hand. Ik ben lanzaam van begrip, dat lukt mij niet om het goed in te stellen. Over die volume regelaar, die heeft twaalf stappen, maar met goede instelapparatuur en software kan het in 36 stappen geregeld worden met 4 freqentie regelaars. Dat is wat ze TriState Noise Management noemen. Ik begrijp er weinig van. Dus ik kan daar niet over discussieren.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”