kosten hoortoestellen. Dat is schrikken. Eerlijk advies?

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
MichelH

kosten hoortoestellen. Dat is schrikken. Eerlijk advies?

Bericht door MichelH » di 27.03.2012 00:15

zie ook:
http://forum.nvvs.nl/forum/algemeen/vie ... =3918#3918

Ik ben naar Beter Horen en naar Schoonenberg geweest voor het aanmeten van hoortoestellen. Vooral om beter te kunnen functioneren met vergaderingen en in gezelschappen.

Ik ben erg geschrokken van de prijs (ca 1500,- euro per stuk) en van wat mijn verzekering daar maar aan bijdraagt (ca 50%).

Mag ik bij deze leveranciers verwachten dat zij mij inderdaad eerlijk geadviseerd hebben? Of dat ook zij mij graag een te duur toestel willen verkopen?

Groet
Michel

PienB

Bericht door PienB » di 27.03.2012 12:40

Tja, er wordt momenteel onderzoek gedaan naar mogelijke kartel-afspraken in de audiciens branche, zie ook:
http://forum.nvvs.nl/forum/algemeen/vie ... php?t=1084

Maar daar zijn wij natuurlijk nog niet zo gauw mee geholpen...

Antony

Bericht door Antony » ma 16.04.2012 12:02

Hi Michel,

e1500 is nog 'goedkoop'. Ik zit in de e4800 klasse :-(

Over de vergoeding...
De zorgverzekeraar vergoed alleen toestellen voor thuisgebruik.
UWV geeft vergoedingen om gehandicapen aan het werk te krijgen/houden.
Ik meen e750 per toestel.
http://www.uwv.nl/Particulieren/formuli ... 01785.aspx

MichelH

prijs-kwaliteit hoortoestellen

Bericht door MichelH » ma 16.04.2012 19:04

Ik ben nog zoekende naar objectieve informatie over prijs en kwaliteit van hoortoestellen.
Als ik een televisie ga kopen vind ik overal vergelijkende tests over merken en types. Zo niet bij hoortoetstellen.

Kan iemand mij een verwijzing geven naar een objectief vergelijkend warenonderzoek.

Hoe kan ik bijvoorbeeld beoordelen wat het verschil is tussen de gerenommeerde merken zoals Phonac, Widex en bijvoorbeeld de merken die Hans Anders voert ((Bernafon, Audio Service)
Moet ik die verschillen nou zoeken in zaken zoals geluidskwaliteit en instelbaarheid? Of zit het in zoiets als robuustheid?

Concreter: zou ik bij Specsavers of bij Hans Anders voor veel minder geld even goed geholpen zijn als bij de dure Schoonenberg of Beter Horen'?
Het gaat mij er niet om om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Vergelijk het maar met auto's. Daar kan kies ik bijv. voor een zeer betrouwbare Toyota Corolla. Daarin hoef ik ook geen luxe Mercedes of een rammelende oostblok-auto

'mijn audioprofiel' (later aan bericht toegevoegd)

resp. AD AS

0,25k: 20 30
0,50k: 25 25
1,00k: 30 30
2,00k: 40 40
4,00k: 45 50
8,00k: 45 65
Laatst gewijzigd door MichelH op ma 16.04.2012 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

primera

Re: kosten hoortoestellen. Dat is schrikken. Eerlijk advies?

Bericht door primera » di 16.10.2012 19:37

De prijzen zijn inderdaad absurd hoog.

Dit geld voor de analoge evenals de digitale toestellen.

In het verleden koste een hoortoestel tussen de 500 en 900 gulden!!!

MichelH

Bericht door MichelH » wo 17.10.2012 09:07

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Oticon.

Helaas ja, relatief duur als je het vergelijkt met een high-end stereo-installatie.
Inderdaad verdenk ik 'hunnie' van prijsopdrijving.

Door Streukens-hooroplossingen ben ik wel erg goed geholpen.
Hiervoor niets dan lof.

M.

hendrik

Bericht door hendrik » wo 17.10.2012 14:14

Tja, ik ben ook behoorlijk geschrokken van de prijzen van hoortoestellen. Ik heb nu Orticon Intiga 10 op proef. Kosten samen een 4800 euro!
Ik heb bij Beter Horen verschillende toestellen geprobeert, maar had bij alemaal last van een "eigen ruis".
Toen ben ik naar een andere audicien gegaan.
In eerste instantie ook eigen ruis bij de daar geprobeerde toestellen. Tot ik bij de Intiga 10 uitkwam dus.
Tja, ik kan nu een lovend verhaal houden over de kwaliteit van dit toestel en de heel erg mooie klankkleur.
Maar moet dat dan zoveel geld kosten?

Dilemma: ik ben heel erg goed geholpen door deze audicien, prettig maar ook vakkundig!!
Kopen of niet kopen, dat is de vraag! Op zich hoor ik zonder de hoortoestellen de spraak nog goed.
Vanaf een 3000hertz komt er een dip tot 75 DB aan beide oren.
Maar boven de 6500-7000 hertz is het ook weer goed.
Deze toestellen zijn wanneer ik functiegericht kijk, dus geen aanwinst.
Ik versta immers iedereen, spraak bevind zich over het algemeen tussen de 500 en de 2000 hertz.
Maar ik hoor niet de vogels, sommige fietsbellen. Het ene is kwaliteit van leven het andere is veiligheid.

Laat nu net dat niet worden meegenomen in de onderzoeken naar hoortoestellen in relatie tot vergoedingen en noodzaak! Niet door bv het UWV, maar ook niet bij een test die ik had bij een audiologisch centrum.

Mijn afweging zit dus in het vlak van veiligheid en kwaliteit van leven.
En of "hunnie" nu aan prijsopdrijving doen of niet, bezuinigingen zorgen dat we hier niet meer als maatschappij solidair zijn met/voor elkaar.
Tja, ook na dit "preekje" ben ik er dus nog niet uit.
Ik heb ze nog 2 weken op proef en moet dan beslissen om geld bij elkaar te vinden of niet
Dus slechthorend te zijn of hulpmiddelen te hebben.

Ik blijf het erg veel geld vinden voor hoortoestellen!
Hendrik

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”