Onticon Intiga 10

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
hendrik

Onticon Intiga 10

Bericht door hendrik » ma 01.10.2012 22:10

na de ReSound en de Widex, en ook een Oticon acto, heb ik nu een kleine 2 weken een Oticon demo's. Vandaag de 2 toestellen op proef gekregen.
De vorige toestellen gaven een extra ruis.

Mijn ervaringen met de Oticon tot nu toe:
De toestellen dragen prettig achter het oor, ik heb ook een bril. Zijn na gewenning vrij snel te plaatsen. Ze zijn wel erg klein, en dus is het even friemelen voor je aan ze gewend bent. Waar ik zeer tevreden over ben is het mooie natuurlijke geluid.
Zo rondom de 4000hertz heb ik 75 en 80 decibel verlies. Boven de 6000 en in het laag hoor ik goed, dat hoeft dus niet versterkt.
De versterking van deze oticon is erg mooi en klnkt erg natuurlijk. Past zo ook prima tussen en bij de geluiden en geluid wat ik zelf nog wel hoor.
Vormt er als het ware 1 geheel mee.
Het is zelfs zo dat ik soms het gevoel had dat ze niet meer werkten omdat ik ze niet hoor. of niet meer hoorde waar ze versterkten/extra geluid geven. Wanneer ik ze dan uit doe hoor ik ogenblikkelijk wat ik dus dan mis!
En waar ik dus zeer tevreden over ben is dat deze geen eigen ruis hebben. Teminste die eigen ruis die hoor ik nu niet. Bij de Resound en de Widex, en ook de Oticon Acto, was er wel dat extra geluid van dat ruisen. Alsof er een gaskraan openstond zo iets.
Ik heb er ook een zgn streamer bij, een afstandbediening met verschillende fucties als volume en programma's wisselen.
Maar ook bluetooth inschakelen voor de mobiele telefoon, TV, etc etc.
Aan het toestel zelf kun je niks doen, alleen aan/uit door de batterijhouder open te zetten.
Zonder streamer/afstandbediening kun je dus niks, dat is een nadeel.
Een ander nadeel is dat ze tussen de 2200 en de 2500 euro kosten volgens hoortoestellen.nl
Dat is en blijft een hoop geld.
Maar voorlopig ben ik erg blij met deze toestellen op proef. Nu maar nadenken over kopen en wanneer.
hendrik

anton

Bericht door anton » za 06.10.2012 17:27

Ik loop nu vanaf Mei dit jaar met de Oticon Intiga 10 en ben tot nu toe nog steeds zeer tevreden. Ook ik heb rond de 4000 Hz een dip van 70db. Ze zijn klein en na een korte gewennings periode merk je eigenlijk niet meer dat je ze draagt. Ik merk pas hoe slechthorend ik ben als ik de Oticon Intiga uit doe. Bijna al een keer onder de douche gestaan en daar kunnen ze echt niet tegen. In combinatie met de streamer en de connectline (connectline TV en telefoon) een aanrader. Via de bluetooth connectie is zijn de Intiga als headset te gebruiken (in combinatie met de streamer). In de streamer heb ik 4 programma's laten zetten welke zeer gemakkelijk zijn te wisselen.

Je gaf aan dat de toestellen tussen de 2200 en 2500 euro moeten kosten. Ik heb er minder voor betaald, namelijk 1795 euro per toestel. Ik kon namelijk 200 euro korting krijgen per toestel. Verder heb ik de hele connectiline serie ook met 40% korting kunnen aanschaffen en heb nog een hele goede deal kunnen maken met de batterijen van Rayovak Proline Advanced voor 1 euro per pakje (verpakking van 6 batterijen). Gelijk 50 pakjes aangeschaft, hier redt ik het wel 2 jaar mee. Verder heb ik nog een vergoeding gekregen van 1400 euro van het UVW (als je een baan hebt). Het openstaande bedrag heb ik vervolgens gedeeld met de werkgever. Deze had namelijk ook voordeel bij de aanschaf van de hoortoestellen. Uiteindelijk met aftrek van de vergoeding van de ziektekosten verzekering heb ik totaal nog geen 800 euro betaald en dat ik vergeleken met het totaal bedrag een koopje.

Batterij verbruik is bij mij gemiddeld 6 dagen. Ik heb eerst veel merken uitgeprobeerd van Royavak (alle types), Duracell, Powerone, Energizer, Action en Hans Anders. Het verbruikt verschilt dan 2 dagen voor de Action batterijen tot bijna 7 dagen voor de Royovak Extra Advanced.

Het is dat ik zeer goedkoop de Royovak Proline Advanced heb kunnen aanschaffen maar als ik door mijn voorraad heen ben ga ik voor de Rayovak Extra Advanced.

Je zit nog in je proefperiode maar als je het financieel kunt opbrengen kan ik ze je zeker aanbevelen.

hendrik

Bericht door hendrik » za 06.10.2012 19:51

Anton,
Dank voor je uitgebreide reactie!
Grappig, ik heb ze ook een paar keer uit moeten doen om te horen wat ik normaal niet hoor.
De streamer heb ik er nu ook bij, de eerste week niet, toen mocht ik de twee demo toestellen van ze gebruiken. Zonder streamer is het lastig omdat je dan niet kunt schakelen tussen de programma's en ook niet met volume kunt regelen. De streamer krijg je erbij, dus geen extra 260- 300 euro!

Tja, de kosten, ik kan het me veroorloven ze gewoon te kopen. Die keus hoef ik dus niet te maken. Eventuele vergoeding ben ik nog uit aan het zoeken. Via het UWV kan dit jaar nog van juni tot 01-01-2013. Daarna is deze regeling wegbezuinigd!
En om er na 1 juni nog voor in aanmerking te komen moest je een onderzoek laten lopen via een audiologisch centrum. Een audiogram van je KNO arts is niet meer voldoende.
Volgend jaar wordt een hoortoestel functiegericht voorgeschreven en vervalt dus de mogelijke inbreng via het UWV.
Ik heb een WAO uitkering en ben ZZP-er met een kleine eigen praktijk.
Op grond daarvan zou ik in theorie dus nog in aanmerking komen voor de 1400 euro van het UWV. De volgende week heb ik een onderzoek bij het audiologisch centrum. Ik ben doorverwezen door de KNO arts ivm een mogelijke objectieve tinnitus naast, of bij, mijn tinnitus.
Ik moet dus nog kijken of ik nog voor die vergoeding in aanmerking kan komen, het lijkt van wel.
Het onderzoek van het audiologisch centrum kost een 700 euro en wordt niet door elke zorgverzekeraar vergoed. De UWV bijdrage kan dus praktisch ook een 700 euro zijn. Immers het onderzoek met je dan zel betalen.

Voor mij is het van belang om te weten of ik een positieve tinnitus heb, dan ga ik het traject inzetten dat ik dit hoortoestel nodig heb omdat de anderen die ik heb getest mijn tinnitus dus versterken. Het gaat dan om een van buitenaf te horen tinnitus dus die door het hoortoestel versterkt wordt. En dan is het een tinnitus onderdrukker. En gelden er andere vergoedingsregelingen.

Pff, een heel verhaal dus, maar al met al ga ik er van uit dat ik dit toestel ga kopen. Wel in overleg met het centrum. Ik betaal dat dan zelf en hoop op vergoedingen. Want het geld moet er natuurlijk wel komen.
Een keuze voor deze toestellen betekend bezuinigen elders.

Weer even rug naar het item, ik ben nog steeds erg blij et dit toestel. In de verschillende situaties werkt het gewoon prettig. Tijdens vergaderingen, in een op een gesprekken, groepsgesprekken, het is een goed geluid.
Daarnaast ben ik onder de indruk van de snelheid van dit toestel, een luide knal/klap oid, en ogenblikkelijk is er minder versterking waardoor het geen dreun in je oren wordt.
En het versterkte geluid ps zo mooi in het totaal palet van geluid wat ik nog wel hoor.
Ik ga met plezier proefen dus!
Hendrik

ps, dank voor je tip over de batterijen.

anton

Bericht door anton » za 06.10.2012 21:04

Ik heb ook alle onderzoeken gehad bij KNO en Audiologisch Centrum van het UMCG in Groningen en ik heb 0,0 hoeven te betalen voor onderzoek. Alles was gedekt via de zorgverzekeraar.

Nog een tip, mocht je de toestellen aanschaffen. Koop er ook gelijk een drybox bij. Via UV licht worden de toestellen en oortips ontsmet en tevens gedroogd. Komt de levensduur alleen maar ten goede en kleinere kans op ontstekingen in de gehoorgang door bacterien/virussen/schimmels.

Succes verder met de proef periode.

hendrik

Bericht door hendrik » zo 07.10.2012 14:34

Omdat ik ben doorverwezen door de KNO arts wordt mijn onderzoek bij het audiologisch centrum ook vergoed.
Goeie tip die drybox.
Hendrik

hendrik

Re: Onticon Intiga 10

Bericht door hendrik » ma 05.11.2012 17:23

Ik heb besloten deze oticon intiga 10 aan te schaffen. Het zijn echt prettige toestellen EN ik hoor geen ruis. Dat wil zeggen op 2 van de 3 standaard programma's niet.
Alleen wanneer het zgn Full Focus programma ingeschakeld is hoor ik die ruis.
Standaard en muziek geven geen ruis of versterking eigen ruis.
Het is en blijft overigens een vraag of ik nu een ruis hoor die ik zef heb, of de eigen ruis van een toestel.
Het audiologisch centrum kan dat niet testen of meten.
En het blijkt dat ik laag en hoog erg goed hoor. Dus misschien over het geheel van de frequenties niet doof genoeg zeg maar. Er was een testuitslag waarbij mensen die slechthorend waren een ruis niet hoorden terwijl mensen die goed hoorden de ruis wel konden horen. Eigen ruis van een toestel dus.
Het maakt me weinig uit eigenlijk, ik ben zeer tevreden met de hoorapparaten. Mijn hoorfabriekjes noem ik ze!
Wat kunnen die dingen veel en mooi geluid geven terwijl ze zo klein zijn.

Omdat ik niet zeker ben of deze toestellen volgend jaar onder de 75% vergoedingsregeling vallen koop ik ze nu. Allerlei zorgverzekeraars en ook de commissie gebeld die zich met prijzen en vergoeding bezig houdt. maar geen garantie of echte zekerheid gekregen!
Ik krijg van het AC een brief om in aanmerking te komen voor vergoeding van het UWV.
Verder zoek ik uit wat de belastingdienst er van vindt dat ik noodzakelijke extra kosten maak als ZZPer.

Kortom, hier zit een gelukkig man die weer veel meer hoort.
Een prima toestel voor mij deze intiga10.
hendrik

José

Bericht door José » ma 05.11.2012 23:08

Hallo Hendrik,

Fijn om te lezen dat je een paar toestellen hebt gevonden waar je tevreden over bent. :)

Groetjes,José

hendrik

Bericht door hendrik » do 29.11.2012 15:11

Na enkele weken ben ik nog steeds zeer tevreden over dit hoortoestel.
Al vind ik wel dat ze batterijen vreten. Om de 5 dagen nieuwe batterijen.

Maar, deze ochtend ontving ik de brief van het AC waarmee ik recht heb op de 1400 euro vergoeding van het UWV.
Snel indienen, kan alleen dit jaar nog.
Al met al dus nu 1 toestel zelf moeten betalen, de helft van de aanschafprijs voor beide toestellen heb ik nu vergoed gekregen.
En het maakt mijn werk ook daadwerkelijk anders, ik versta mijn klanten gewoon veel beter.
hendrik

José

Bericht door José » do 29.11.2012 23:48

Hallo Hendirk,

Ik vind dat u het niet slecht doet met de batterijenverbruik 5 dagen en dat is netjes.
En dat voor een klein batterijtje.

De Batterijenverbruik:
Is op basis van gestandaardiseerde metingen voor batterijververbruik.
De werkelijke levensduur van de batterij is afhankelijk van de kwaliteit van de batterij,
het gebruikspatroon, de instelling van de eigenschappen, het gehoorverlies en de geluidsomgeving.

Shoppen loont want dat scheelt in de prijs maar soms ook in levensduur.
Ik zou zeggen probeer een pakje van een ander.

Wel fijn dat je nu een toestel hebt gevonden waar je goed mee doet. :D

Groetjes, José

hendrik

Bericht door hendrik » vr 30.11.2012 09:03

Dank voor je reactie, ik had al gezien dat inderdaad kleine batterijen die ik nu gebruik bij de langst-scorenden horen.
Maar op zich maakt het me ook weinig uit, heb bij een aanschaf een aanbod gekregen om voor 5 jaar batterijen, oorstukjes etc gewoon op te kunnen halen voor een nu te betalen bedrag.
Ben toen gaan rekenen met de internetprijzen. Alleen al voor de batterijen was ik bij de goedkoopste internet aanbieder na 2 jaar meer kwijt.
Het is meer dat ik met wennen op een paar plekken een doosje batterijen neer te leggen.
Nu ligt dus in de auto en in de stacaravan een doosje, en thuis een voorraadje.
En in mijn jaszak heb ik er twee.
Zal wel bij het wennen aan een hoortoestel horen, dat plannen van een stroomvoorraad :mrgreen:
hendrik

hendrik

Bericht door hendrik » di 06.01.2015 17:27

Na 2 jaar even een update.
Nog steeds zeer tevreden met deze toestellen.
Ze zijn wel 1 keer naar de fabriek terug geweest omdat er een storing in zat.
Binnenwerk is toen vervangen.

De laatste maanden had ik de indruk dat ik minder goed hoorde.
Net op bezoek geweest bij de audicien, en een hoortest gedaan.
In mijn slecht gebied, tussen de 1500 en de 3500 hertz is er
inderdaad een aantal Db bij gekomen.
Ben dus wat dover geworden in dat frequentie gebied.
En nu ben ik dus heeeeeeeeeel erg blij met deze toestellen
en de audicien.
Even een (gratis) hoortest, toestellen bijstellen, en ik hoor de vogeltjes
in de tuin weer een stuk beter!
De delen in het frequentiegebied kan bij deze toestellen
heel specifiek bijgesteld worden.
(Het totaal spectrum is in 10 gebieden verdeeld.)
Zodat niet een heel breed spectrum aan geluid
opeens versterkt het oor binnen knalt.
De wereld is wel gelijk een stuk lawaaiiger geworden :mrgreen: :mrgreen:

Maar ik ben dus erg blij met mijn audicien, gewoon een man/bedrijf,
wat goed luistert kan meten in alle rust.
Met een tinnitus op de achter/voorgrond is dat zo belangrijk.
Dus, Assen e.o. denk bij je hoortoestellen, eens aan Lammers audicien.
Oeps, mag ik reclame maken voor een bedrijf?
hendrik

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”