2012 of 2013

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
marlous1983

2012 of 2013

Bericht door marlous1983 » do 29.11.2012 20:45

Mijn ervaring zal een beetje rommelig geschreven zijn, maar wilde het toch delen. Vandaag bij de audicien geweest. Ik had recent een nieuw recept gehad voor hoortoestel voor 2013 omdat ik net op een maand nog in de oude regeling zit.
Wat blijkt dat het waarschijnlijk zo is, dat het recept volgend jaar niet meer geldig is en ik dus opnieuw een aanvraag moet gaan doen. Daarnaast mag de audioloog geen merk meer voorschrijven! Bij mij stond er dus Phonak voorgeschreven.
De man die mij hielp wist me aan te geven dat zij ook totaal niet weten hoe het gaat lopen. Het schijnt dat je dadelijk vragenlijst moet ingaan vullen en dan val je in categorie 1,2,3,4 of 5. Aan de hand daarvan val je onder bepaalde merken.
De audioloog gaf aan dat mijn verzekering volgend jaar maar 3 merken zou vergoeden, dit bleek dus weer niet zo te zijn.
Kortom ik snap er geen snars meer van.
Bij mij wordt nu geprobeerd toch een machtiging te krijgen om in de oude regeling te vallen in de hoop dat het goedgekeurd wordt, anders mag ik in januari weer om een nieuw recept gaan vragen bij de audioloog en dan mag er geen merk in staan.
Ik vind het heel verwarrend, want erg gunstig lijkt de nieuwe regeling niet te worden volgens mij.

Marlous

José

Re: 2012 of 2013

Bericht door José » do 29.11.2012 23:39

Hallo Marlous,

Ja, het is allemaal nog heel onduidelijk voor veel mensen.
En is ook heel moeilijk in het kort uit te leggen hoe het precies zit.
Daarom verwijs ik je graag door naar het volgende NVVS artikel op de NVVS Website >>Hoortoestel Vergoedingen 2013
Hier kun je lezen hoe en wat is met de nieuwe regeling.

Groetjes, José

Trudie

Bericht door Trudie » vr 30.11.2012 20:34

Mij is verteld dat als de klant voor 1 december 2012 de proef is begonnen de regels gelden van 2012.

Ik vind dat de vergoedingsregel alleen maar beter is geworden.
Men krijgt immers waar men recht op heeft.
Bij de meeste zorgverzekeraars blijft er keus uit alle merken, maar is de klasse niet meer zelf te kiezen.
De 25% eigen bijdrage kan mbv aanvullende verzekeringen betaald worden.
Zo zou een volledig vergoed toestel toch nog tot de mogelijkheden kunnen behoren.

marlous1983

Bericht door marlous1983 » vr 28.12.2012 17:28

Inmiddels door een fout is mijn aanvraag te laat en moet ik weer alles opnieuw doen en zal ik niet direct het toestel krijgen wat ik had besproken met de audioloog.
Ik zou gaan kijken voor een Phonak vanwege de uitbreidingsmogelijkheden ook vanwege school.
Was bepaald niet vrolijk door de situatie, nu dus alles weer opnieuw maar niet bij deze audicien.

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”