BAHA

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Tom de Beer

BAHA

Bericht door Tom de Beer » do 31.01.2013 20:21

Ik ben vandaag bij m'n vaste KNO-arts geweest, omdat een audioloog mij enkele weken geleden had voorgesteld een BAHA te nemen. Omdat ik echter geen goede ervaring heb met uitspraken van die audioloog (hij trekt vaak te snel conclusies), besloot ik het tegen mijn moeder te zeggen en haar te vragen of ze een afspraak kon maken met de KNO-arts (waar ik wel degelijk goede ervaring mee heb). En daar ben ik dus vandaag geweest.

We vroegen naar het nut van een BAHA en hij was er erg enthousiast over. Hij raadde het me ook aan om naar de mogelijkheden te kijken. En dus ben ik alvast op de wachtlijst gezet. Twee weken voor de operatie zal ik te horen krijgen wanneer deze precies is.

Nu heb ik wat vragen over de BAHA: hoe zit het met optionele functionaliteit als FM, bluetooth/connectiviteit met smartphones, ringleiding enzo? Niet dat het me zozeer uitmaakt, want ik heb die dingen (op FM na) nooit gehad op m'n normale hoortoestellen. Maar ik dacht dat de BAHA meer van functionaliteit biedt?

En dan vroeg ik me ook nog af wat de ervaringen zijn met het apparaatje. Want ik heb bij mijn audioloog wel zo'n BAHA kunnen uitproberen (wat een ervaring, zeg!), maar dat was met zo'n band om m'n hoofd. En uiteindelijk is het de bedoeling dat het bij mij op zo'n schroef komt die verankerd is. Hoe groot is een BAHA tegenwoordig? Want ik zit ook met het idee dat ze vrij groot zijn. Mijn KNO-arts zei dat ze in mijn geval, vanwege m'n vrij lange haren, niet snel te zien zullen zijn. Maar hij kon niet aantonen hoe 'groot' de kleinste BAHA's zijn. :P

Graag zie ik een reactie. :)

José

Re: BAHA

Bericht door José » vr 01.02.2013 01:18

HalloTom,

Spannend Tom, maar goed van je dat je naar een andere arts om informatie hebt gevraagd. :cool:

Ik heb zelf geen ervaringen met BAHA, maar ik hoor hier wel goede reacties over.
Vooral nu met de vernieuwde technieken hoor ik dat ze enorm verbeterd zijn ten opzichten van enkele jaren geleden.
Ze zijn heel erg klein ten opzichte van vroeger.
Cochlear is de merk van BAHA.

Hier kun je alles lezen over BAHA bij Cochlear

En ik weet wat nodige informatie over BAHA zelf.
kenmerken:
14 gram gewicht
30 x21 x 12 mm klein. :D
gebruikt batterijtype : 13
er kunnen 3 programma's ingeprogrameerd worden
Ze zijn in 6 kleuren te verkrijgen

Voor accessoires klik hier >>BAHA accessoires
Voor meer informatie kijk hier >> BAHA

Wil je weten hoe het precies werkt kijk dan naar dit -nederlands ondertitelt -filmpje >>Hoe werkt BAHA?

Weet je wie ook een BAHA draagt? Misschien ken je hem niet maar je ouders wel.
Harry Slinger van de muziekgroep : Drukwerk.
Hij is zelf zeer tevreden over en is blij dat hij weer goed kan horen maar vooral blij voor zijn muziek en zang.

Succes :gg2:

Groetjes, José

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » vr 01.02.2013 17:30

Hallo José,

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik ken de site al, maar die kenmerken was ik nog nergens tegengekomen, bedankt! Het feit dat batterijtype 13 gebruikt wordt, is toch wel fijn. Want ik gebruik die momenteel ook bij mijn normale toestellen. Maar gaan die ook langer mee? Ik had namelijk begrepen dat de batterijen van BAHA's gemiddeld langer meegaan, maar dat kan natuurlijk dus anders liggen?

Die muziekgroep kende ik nog niet, maar nu ik er meer over heb gelezen (Wikipedia), ontdekte ik dat Coen van Vrijberghe de Coningh de producer was. En die ken ik dan weer wel. Interessant om dat te lezen. En zeker om te weten dat hij er tevreden mee is. :)

In ieder geval bedankt voor de uitleg. Het filmpje ga ik gelijk even bekijken. ;)

EDIT: ik heb het filmpje bekijken en moet zeggen dat het toch wel interessant was om te zien. Weer wat geleerd. :)

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » za 02.02.2013 18:18

Vandaag een brief ontvangen dat 28 februari de ingreep is. Lekker snel dus. ^^

José

Bericht door José » za 02.02.2013 18:56

Hoi Tom,

Gefeliciteerd met de datum van je aanstaande BAHA operatie.
Ik wens je heel veel succes :gg2:
En dat alles voorspoedig maar gaan verlopen.

Fijn dat je door het filmpje meer weet :D .

Groetjes,José

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » za 02.02.2013 20:01

Bedankt! Zal wel goedkomen, lijkt me. :)

Ik zal uiteraard laten weten hoe de operatie verlopen is naderhand. ;)

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » vr 01.03.2013 16:41

Gisteren ben ik geopereerd aan mijn linkerzijde. Operatie is goed verlopen, zei de KNO-arts. Had (en heb) hier en daar nog wat pijn, maar dat is vrij snel over. Heb momenteel alleen nog een zere kaak, wat waarschijnlijk door de verdoving komt. Dat is zo'n beetje alles. Vandaag werd het verband er alweer afgehaald. En komende donderdag gaat de healing cap er ook af, zodat het abutment te zien is. Daar zal ik dan ook een foto van plaatsen. ;)

Hier alvast een foto van vandaag, na het verwijderen van het verband. Let niet op de scheve bril. Die was ik op dat moment nog vergeten goed te zetten. :P En het rode dat je ziet is bloed op een stukje verband. Niets ergs dus. Wat boven dat rode zit, is de healing cap op het abutment.
Afbeelding

Over zo'n 2 maanden krijg ik de Baha aangemeten. Duurt helaas dus nog wel even, maar dat heb ik er wel voor over. :)

José

Bericht door José » vr 01.03.2013 21:54

Hallo Tom,

Gefeliciteerd :D dat de operatie goed is verlopen.
Het is dan wel heel snel gegaan dat je al weer thuis bent :)
Laat je maar lekker goed verwennen en verzorgen.
De pijn zal in de loop van de tijd weg gaan, slik gerust een paracetamol in.
Niet onnodig pijnlijden hoor :hum: , dan slaap je ook waarschijnlijk wat lekkerder.

Heel veel beterschap en op een voorspoedig herstel.

Groetjes, José

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » za 02.03.2013 17:13

José schreef:Hallo Tom,

Gefeliciteerd :D dat de operatie goed is verlopen.
Het is dan wel heel snel gegaan dat je al weer thuis bent :)
Laat je maar lekker goed verwennen en verzorgen.
De pijn zal in de loop van de tijd weg gaan, slik gerust een paracetamol in.
Niet onnodig pijnlijden hoor :hum: , dan slaap je ook waarschijnlijk wat lekkerder.

Heel veel beterschap en op een voorspoedig herstel.

Groetjes, José
Komt wel goed. Heb nog last van m'n kaak, maar that's it. Zal wel vrij snel over zijn. :)

Dat ik zo snel naar huis kon, was inderdaad opmerkelijk. Maar dat komt onder andere omdat de operatie slechts een half uur kostte, volgens mijn KNO-arts (die tevens de operatie uitvoerde). Hij vond dat ook ongelofelijk. :P

Het gaat in ieder geval prima met me. Maandag gewoon naar school, maar natuurlijk wel een beetje rustig aan. :)

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » do 07.03.2013 18:27

Heb vandaag de hechtingen, op twee na i.v.m. onvoldoende genezing, weg laten halen. Ziet er volgens de KNO-arts in ieder geval prima uit. :)

Afbeelding

derrez

Bericht door derrez » do 04.04.2013 15:17

Hoi Tom,

Ik krijg morgen mijn baha-operatie, ben wel erg benieuwd hoe dat gaat.

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » vr 19.04.2013 19:01

derrez schreef:Hoi Tom,

Ik krijg morgen mijn baha-operatie, ben wel erg benieuwd hoe dat gaat.
En, hoe is het gegaan? Want het is inmiddels al een paar weken geleden. Ben benieuwd!

Ik krijg mijn Baha trouwens over zo'n drie weken. Althans, dan is de nacontrole. En ik mocht van de KNO-arts, als dat lukte, diezelfde dag nog de Baha laten installeren. Helaas is dat audioloog er dan niet blijkbaar, maar gelukkig staat het installeren gepland voor enkele dagen later.

Uiteraard zal ik dan ook over mijn eerste ervaring vertellen. :P

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » ma 13.05.2013 20:01

Heb sinds vandaag m'n Baha (BP110) en opzich werkt deze fantastisch, op enkele problemen zoals feedback na. Maar dat wordt morgen hopelijk opgelost na m'n afspraak bij de audioloog (terwijl ik daar vandaag vandaan kwam voor de Baha).

De problemen nemen echter gelukkig niet de voordelen van een Baha weg. Het geluid is super en op veel momenten kan ik mensen op een vrij grote afstand nog verstaan. Ook als ze naast me zitten, uiteraard. :)

Afbeelding

José

Bericht door José » di 14.05.2013 10:54

Geweldig, dat je nu eindelijk je BAHA aangesloten is. :cool:
En dat je al zoveel succes mee hebt - op een enkel min puntje is vast op te lossen. :)

Een vraagje, als men een CI krijgt krijgen we training om weer te leren horen en verstaan.
Ik weet eigenlijk niet hoe het revalidatietraject met een BAHA verloopt en werkt.

Kan jij dat ons vertellen?

Verder wens ik jou heel veel hoorplezier :D

Groetjes, José

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » di 14.05.2013 20:14

José schreef:Geweldig, dat je nu eindelijk je BAHA aangesloten is. :cool:
En dat je al zoveel succes mee hebt - op een enkel min puntje is vast op te lossen. :)

Een vraagje, als men een CI krijgt krijgen we training om weer te leren horen en verstaan.
Ik weet eigenlijk niet hoe het revalidatietraject met een BAHA verloopt en werkt.

Kan jij dat ons vertellen?

Verder wens ik jou heel veel hoorplezier :D

Groetjes, José
Hoi José,

Dat minpuntje is inmiddels opgelost door de audioloog vandaag. Feedback komt niet meer voor bij hoge tonen en het stemvolume is verhoogd (het achtergrondgeluid is weer naar beneden gehaald juist). Werkt nu goed.

Bij een Baha is trouwens geen speciale training. Tenminste, tot nu toe heb ik daar zelf nog niets van gehoord. Het is wel wennen, omdat alles natuurlijker klinkt. Maar voor de rest functioneert het als een normaal gehoortoestel. Enige 'lastige' in het begin was eigenlijk het feit dat het vrij moeilijk is om de Baha op het abutment te klikken. Je moet deze namelijk schuin erop plaatsen, maar wel goed. Om nog maar te zwijgen over hoe je het abutment kunt vinden, want dat kost me toch nog altijd meer tijd, haha. Maar inmiddels weet ik alweer precies hoe dat moet. :)

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”