Bizarre ontwikkeling

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Mieke68

Bizarre ontwikkeling

Bericht door Mieke68 » wo 13.02.2013 13:24

Hallo lotgenoten,

Vanochtend voor het eerst bij een audicien geweest met mijn 'recept' voor twee hoortoestellen. Heb veel informatie gekregen, maar wat vooral is blijven hangen is dat je nu in het kader van het nieuwe vergoedingssysteem eerst twee hoortoestellen verplicht moet uitproberen (waarvan je eigenlijk nu al weet dat die niet de juiste zijn voor mij) vóór dat je kunt overgaan op een geavanceerder toestel, die de audicien eigenlijk zou aanbevelen voor mijn gehoorverlies. Ik vind dit wel bizar, zeg! Dat is toch zonde van ieders tijd? En zo duurt het dus een stuk langer voordat ik het juiste toestel heb... En dan heb ik nog het geluk dat ik bij mijn zorgverzekeraar mág bijbetalen, want schijnbaar mag dit niet eens altijd. En dan moet je het dus maar doen met een minder goed toestel voor je gehoor. Ik vind het een heel vreemde ontwikkeling.

Anyway, wat mij is aanbevolen is Unitron Quantum 12, iemand hier ervaring mee?

(eerst moet ik dus Unitron Moxi E CRT 'uitproberen', en nog een andere in dit segment, daarna kan ik overgaan op de Quantrum)

Hoop op jullie reacties,
groetjes Mieke.

Trudie

Re: Bizarre ontwikkeling

Bericht door Trudie » wo 13.02.2013 15:08

Het is inderdaad heel raar zo.
Maar je hebt de vragenlijst ingevuld? Dan mag je samen met je audicien bepalen in welke categorie je terechtkomt.
Kun je dan niet meteen een hogere categorie uitkiezen?
Dat scheelt wat in tijd.

Ps. ik heb geen ervaring met Unitron.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » wo 13.02.2013 17:38

ik heb nu al een aantal jaren de Unitron Moxi en ze bevallen mij prima. Destijds was het een goede middenklasser zoals mijn toenmalige audicién zei.

Zelf ben ik nu aan nieuwe toestellen toe maar ik wil de ontwikkelingen afwachten voor ik richting audiciën stap en ik moet ook nog eerst eens bij mijn verzekering gaan informeren of zij mij toestaan om te mogen bij te betalen.

Mieke68

Bericht door Mieke68 » do 14.02.2013 11:32

Hoi Trudie,

Heb inderdaad die lijst ingevuld gisteren, die natuurlijk heel subjectief is (en ook gewoon te manipuleren, want je kunt de antwoorden zo 'zwaar' maken als je wilt). Maar goed, ik ben natuurlijk netjes en eerlijk geweest ;) , dus we kunnen nog kijken wat dat oplevert. Als ik toch eerst de eenvoudiger toestellen moet uitproberen, zal ik dat doen. Wie weet kan ik er wel mee uit de voeten.

Heb jij al lang hoortoestellen? Hoe is je gehoorverlies? Ik heb licht tot matig gehoorverlies, vooral in het spraak/taalgebied, kan mensen vaak moeilijk verstaan. Vind het wel heftig, hoor, ben pas 45 jaar....

Mieke68

Bericht door Mieke68 » do 14.02.2013 11:36

[quote="bianca hilhorst"]ik heb nu al een aantal jaren de Unitron Moxi en ze bevallen mij prima. Destijds was het een goede middenklasser zoals mijn toenmalige audicién zei. Zelf ben ik nu aan nieuwe toestellen toe maar ik wil de ontwikkelingen afwachten voor ik richting audiciën stap en ik moet ook nog eerst eens bij mijn verzekering gaan informeren of zij mij toestaan om te mogen bij te betalen.[/quote]

Oké, dat is fijn om te horen, heb jij ook de '3-kanalen' toestellen? Die zou ik dan eerst moeten proberen. De audicien denkt dat voor mij de de '12-kanalen' beter zouden zijn.

En dat niet elke verzekeraar toestaat om bij te mogen betalen, vind ik ook echt héél raar.... Ik heb geluk dat mijn verzekeraar het wel toestaat, maar anders zit je mooi te kijken....

Wanneer ben jij aan hoortoestellen begonnen, en wat heb je voor gehoorverlies? Ik kom net kijken op dit gebied, het is bij ons een erfelijke kwestie. Mijn moeder was slechthorend en ging ook op haar 45e aan toestellen, en zij had tantes die op het laatst echt stokdoof waren... hoop niet dat dat mijn voorland is :shock:

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » do 14.02.2013 13:39

Ik heb inderdaad de drie kanalen toestellen en ik heb geen ervaring met 12 kanalen.

Ik ben rond mijn 40ste aan hoortoestellen begonnen, maar ben wel slechthorend geboren, maar destijds was de techniek nog niet zo ver dat er hoortoestellen behorend bij mijn gehoorverlies beschikbaar waren.

Ik heb aan een oor matig gehoorverlies en aan het andere oor ernstig gehoorverlies.

Trudie

Bericht door Trudie » vr 15.02.2013 15:16

Mieke68 schreef:Hoi Trudie,
Heb jij al lang hoortoestellen? Hoe is je gehoorverlies? Ik heb licht tot matig gehoorverlies, vooral in het spraak/taalgebied, kan mensen vaak moeilijk verstaan. Vind het wel heftig, hoor, ben pas 45 jaar....
Mieke, ik ben audicien en draag geen hoortoestellen.

Mieke68

Bericht door Mieke68 » di 05.03.2013 12:09

Hoi Trudie, wel apart dat jij als audicien hier meepraat, maar misschien heb je nog wel tips voor me :-D Ik heb een vraag geplaatst in deze rubriek over telefoneren, kun jij daar iets over zeggen?

Vanmiddag mijn 2e afspraak bij de audicien, spannend!

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » di 05.03.2013 20:16

Apart? Hartstikke goed! :cool: :cool:

Mieke68

Bericht door Mieke68 » di 12.03.2013 12:54

Heb sinds gisteren 14.00 de oortoestellen in. Het gevoel van de plugjes in mijn oren is wel wennen, gisteravond begon het echt pijn te doen, een soort zenuwpijn leek het wel. Het jeukte ook een beetje... Heb ze 's avonds uitgedaan. Nu sinds vanochtend 8 uur heb ik ze weer in. Sommige geluiden zijn echt vreemd, zoals mijn sloffen op de vloer, het ritselen van de krant, of geluiden van buiten. Ik vind het toch wel een verrijking, moet ik zeggen, en ben dankbaar voor deze mogelijkheden. Zijn hier nog meer mensen met deze toestellen? Hoe gaat het met bellen?

Mieke68

Bericht door Mieke68 » di 12.03.2013 12:57

[quote="Bianca"]Ik heb inderdaad de drie kanalen toestellen en ik heb geen ervaring met 12 kanalen.[/quote]

Bianca, op mijn toestellen zit een knopje en dan kan ik voor 3 situaties kiezen: rustig, verjaardag oid, of muziek. Heb jij dat ook? Maar je er veel gebruik van? Bij 'muziek' merk ik niet veel verschil...

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » di 12.03.2013 15:01

Ik heb een knopje waar die ik kan instellen als ik drukke ruimtes ben om zo een gesprek beter te kunnen volgen. Dit werkt redelijk maar dat wil niet zeggen dat ik de geluiden om mij heen niet meer hoor. Ik heb ook twee standen voor de ringleiding er op zitten. De T stand waarbij je de omgeving niet meer hoort en de gemengde stand. Zo hoor je en de tv en de geluiden om je heen. Mijn ervaring is dat ik daar geen gesprek mee kan voeren terwijl ik de tv hoor. Het is bij mij of luisteren naar de tv of luisteren naar een gesprek.

Een muziekstand heb ik niet op mijn hoortoestellen dus ik kan dat niet beoordelen. Misschien op mijn volgende toestellen die ik inmiddels zou mogen aanschaffen, maar ik wil even de ontwikkelingen afwachten.

Mieke68

Bericht door Mieke68 » zo 24.03.2013 22:35

[quote="Bianca"] Ik heb ook twee standen voor de ringleiding er op zitten. De T stand waarbij je de omgeving niet meer hoort en de gemengde stand. [/quote]

Hee, dat wil ik ook! Heeft de audicien dit voor jou zo ingesteld? Want ik kan dit nu niet regelen op mijn toestellen. Ik wil dit ook graag, zodat ik beter mobiel kan bellen dmv een halslus. Hoe doe jij dat, mobiel bellen?

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 25.03.2013 11:12

Ik kan gewoon mijn gsm op mijn oor zetten als ik moet bellen en hij schakelt vanzelf naar een telefoonstand en als de gsm van mijn oor weggehaald wordt "springt" hij gewoon terug naar de normale stand. Ik hoef daar verder niets voor te doen.

Mieke68

Bericht door Mieke68 » ma 25.03.2013 14:30

Hoi Bianca, maar dan zijn jouw hoortoestellen daar op ingesteld, toch? Dat is bij mij niet het geval, de audicien heeft hier niets over gezegd in ieder geval. Denk je dat hij mijn toestellen ook zo kan instellen??

Wout1

Bericht door Wout1 » do 23.05.2013 11:44

Gewoon even kijken of je hoortoestel zo'n functie heeft en dus compatibel is voor mobiele telefoons! Als je er niet uitkomt kan je altijd even bij je audicien langsgaan, die weten er alles van af!

KeesA

Bericht door KeesA » do 10.10.2013 23:54

Mocht iemand meer willen weten over hoe of wat er nu allemaal gaande is in de wereld van hoortoestellen en vergoedingen etc.
Kijk dan zaterdag avond naar het programma KASSA. Ik heb begrepen dat er aandacht besteed gaat worden aan dit onderwerp. Wellicht dat het wat meer duidelijkheid gaat geven voor u allen.

Zoals eerder al vermeld is het sinds januari 2013 zo dat de audicien samen met u, icm de nieuwe amsterdamse vragenlijst/audiogram en persoonlijke situatie naar een gepaste oplossing word gezocht. Het is momenteel helemaal niet zo dat een audicien u kan melden dat uw zorgverzekeraar u een bepaalde categorie van toestel oplegt, want zo zijn de regels op het moment helemaal niet! Dat zal de audicien naar eigen inzicht moeten doen. Wel zal het zo zijn, dat uw audicien moet kunnen hard maken dat u een bepaalde categorie zou moeten krijgen, maar dat is logisch.

Binnen de gestelde 5 categorien die er momenteel zijn in Nederland zijn er genoeg goede toestellen om uit te kiezen, die kunnen voldoen aan alle wensen die mensen hebben.
Welke toestellen er binnen die 5 categorien worden gevoerd is de keuze van de firma waar u bent. Daar zijn alle audiciens vrij in.

Laat u goed voorlichten en ga bij twijfel altijd rondkijken om voor zekerheid te gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”