Heeft iemand ervaring met Bluetooth op gehoor-apparaten?

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
AntonDoove
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Heeft iemand ervaring met Bluetooth op gehoor-apparaten?

Bericht door AntonDoove » vr 17.10.2014 22:19

Beste Mensen. Mijn gehoor-apparaten kunnen worden voorzien van Bluetooth als draadloze verbinding met mijn Samsung Smartphone.
Op mijn smartphone zit ook Bluetooth,dus die verbinding kan wel worden gemaakt,maar op mijn gehoor-apparaten kan dat alleen worden ingesteld met
een apparaat dat TEK heet,zoals de audiciën van Specsavers te Zoetermeer dat vertelde. Helaas kost die TEK ongeveer € 300,00.
De zorgverzekeraar vergoed dit niet,zoals dat bij navraag is gebleken. Toen ik voor het eerst die Bluetooth probeerde viel mij dat tegen.
Ik had toen nog niet die Samsung Smartphone dus ik kon het destijds nog niet uitproberen met Bluetooth.

Het gaf een raar gevoel in mijn hoofd. Mijn vraag is nu: Ben ik de enige die dit ervaart of zijn er meer mensen die dit ervaren?
Nu ik volgende maand hopelijk 75 jaar wordt,vraag ik mij af of die Bluetooth wel echt nodig heb op mijn ouder wordend hoofd.

Naar mijn idee kan ik wellicht net zo goed mijn Phonak Mijlink en Zoomlink met een audio-kabeltje verbinden met mijn Samsung Smartphone.
Graag verneem ik van ervaren hoortoesteldragers of dit juist is. Wie onder jullie hebben hiermee ervaring en wonen ook in Zoetermeer?

Bijvoorbaat mijn dank voor de mogelijke reacties en ik groet iedereen vriendelijk. Anton Doove.

gevedepe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Heeft iemand ervaring met Bluetooth op gehoor-apparaten?

Bericht door gevedepe » ma 20.10.2014 13:18

Jouw idee om de zoomlink via een kabeltje met de Samsung smartphone te verbinden is prima. De audio ingang van de zoomlink is ook voor die toepassing gemaakt.

AntonDoove
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door AntonDoove » ma 20.10.2014 16:19

Beste Gevedepe. Ik dank je voor je reactie over de Zoomlink en Mijlink,maar daarmee weet ik nog niets over de Bluetooth.
Over Bluetooth gaf je geen reactie. Ik wil weten of die Bluetooth echt zo strikt nodig is voor mijn gehoor-apparaten. Dat kan wel worden ingesteld op mijn gehoor-apparaten,maar dat kan misschien een soort straling geven,dat niet goed is voor mijn hoofd. Dat weet ik niet.
Volgens de audiciën bij Specsavers te Zoetermeer,kan dat alleen met een apparaat dat TEK heet en het kost ongeveer €300,00. Ik heb dat niet.

Heb jij misschien ergens gelezen of Bluetooth met een bepaalde soort straling werkt voor de draadloze verbinding?
Natuurlijk kan die draadloze verbinding makkelijk zijn,maar als het alleen kan worden ingesteld met TEK,dan is dat wel erg kostbaar.

In dat geval kies ik niet voor Bluetooth,maar hou ik het wel bij mijn solo-apparatuur van Phonak,want dat bespaart een fiks bedrag.
Graag verneem ik nog je reacties over deze nieuwe vraag waarvoor ik je vriendelijk dank en groet. Anton Doove.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 20.10.2014 21:21

Ik heb hoorapparaten zonder bluetooth. Maar bij mijn Oticon Ino Pro heb ik wel een streamer gekocht die om mijn nek hangt. Met de streamer kan ik middels bluetooth contact maken met ringleiding, een losse microfoon en mijn Samsung GSM.

Het bellen gaat prima met de streamer. Ik kan ook via een audio kabeltje mijn mp3 speler beluisteren die geen bluetooth in huis heeft. Ik weet niet hoe het zit met eventuele straling, maar ik merk daar niets van.

Je kan inderdaad de Samsung ook verbinden met een audio kabeltje. Die stop je bij de Samsung in de uitgang waar je normaal de oordopjes op aansluit.

Het was voor mij een behoorlijke uitgave die streamer, want alleen de ringleiding werd vergoed door de verzekeraar. Mijn oude ringleiding wel (de bedrading ligt nog keurig onder de plinten) want die was na ruim 10 jaar trouwe dienst aan vervanging toe.

AntonDoove
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door AntonDoove » di 21.10.2014 10:54

Beste Bianca. Dank je voor je reactie,waarop ik nu pas kan antwoorden,want gisteravond werd het te laat om te antwoorden.
Op mijn hoortoestellen heeft wel Bluetooth gezeten in het begin bij de aanschaf,maar door vreemde gevoelens in mijn hoofd,liet ik het verwijderen.

Ik vraag mij wel af of die Bluetooth echt noodzakelijk is voor draadloze verbinding als het alleen met TEK kan worden ingesteld op mijn gehoor-apparaten,want dat is ook vrij prijzig net als jouw streamer,dus dat schaf ik niet aan,want ik heb het niet.

Daarom hou ik mij voorlopig aan de solo-apparatuur van Phonak,wat zonder Bluetooth werkt,dus dan maar geen draadloze verbinding.
Heeft die streamer dan wel Bluetooth omdat het zo prijzig is? Je zorgverzekeraar vergoedde dit niet heb ik begrepen. Dat schiet niet echt op.

Ik kreeg echter van Kentalis/Oorakel 3 bijlagen met verschillende info dat wel op elkaar aansloot,maar het testen daarvan kan alleen in Den Haag.
Dat weet ik als geboren Hagenaar wel te vinden,vanuit mijn woonplaats Zoetermeer,maar dat duurt erg lang en is ook duur met het Openbaar Vervoer.

Ik heb geen eigen auto,maar wel een 3-wielige fiets met motortje en accu. Daarmee kan ik onmogelijk naar Den Haag door de geringe capaciteit. Zo kan ik die producten onmogelijk testen.

Wel heb ik gemaild naar Kentalis dat het onhandig is om naar Den Haag te reizen en dat het testen ook in Zoetermeer mogelijk behoort te zijn.
Dat zou heel goed kunnen in het Langeland-Ziekenhuis onder contrôle van de 4 KNO-artsen. Medisch testen is m.i.het veiligste. Wat denk jij?

Je nieuwe reactie is welkom en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

gevedepe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door gevedepe » di 21.10.2014 11:59

Beste Anton,

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je Siemens hoortoestellen hebt waarin een T-stand aanwezig is zodat je ook de Mylink met halslus van Phonak nog kunt gebruiken, zoals blijkt.
Voor het maken van een verbinding van de Tek met de hoortoestellen wordt eenzelfde soort techniek (inductie) gebruikt als bij de halslus van de Mylink maar dan digitaal. De Bluetooth zit dus niet in het hoortoestel. Die Bluetooth zit in de Tek en wordt gebruikt voor de verbinding tussen de smartphone en die Tek.

AntonDoove
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door AntonDoove » di 21.10.2014 14:20

Beste Gevedepe.Mijn gehoor-apparaten werden geleverd door Specsavers en die naam staat ook op mijn gehoor-apparaten vermeld.
Aangezien Specsavers een Engels bedrijf is,denk ik niet dat mijn apparaten van Siemens is,want Siemens is Duits van oorsprong.
Toen ik mijn gehoor-apparaten voor het eerst probeerde zat er wel Bluetooth op,maar dat gaf een vreemd onbetrouwbaar gevoel in mijn hoofd.
Daarom liet ik het weer verwijderen door de toenmalige audiciën van Specsavers te Zoetermeer wat hij deed met TEK.
TEK wordt niet vergoed door mijn zorgverzekeraar Azivo/Menzis en zelf kon ik het niet betalen,dus ik heb op mijn apparaten geen Bluetooth zitten.
De huidige audiciën van Specsavers vertelde mij dat die TEK wel ongeveer € 300,00 zou kosten,wat ik niet zelf kan betalen.
Op mijn gehoor-apparaten kan ik dus geen Bluetooth laten terugplaatsen met TEK door die audiciën. Dat vreemde gevoel ben ik dus kwijt.
In dat geval zeg ik dus: Dan maar geen Bluetooth en geen draadloze verbinding. Daarom hou ik het maar op mijn Solo-apparatuur van Phonak.
Hierbij wordt dan toch het audiokabeltje gebruikt tussen de Solo-apparatuur en mijn Samsung Smartphone.
Op die Smartphone zit ook Bluetooth,maar die zal ik dus niet kunnen toepassen met de Solo-apparatuur waarop geen Bluetooth zit.
Helaas zal ik dus geen gebruik kunnen maken van de Bluetooth-optie,want ik kan dat onmogelijk zelf betalen. Dat hoeft ook niet.
Ik zit niet te wachten op vreemde gevoelens rond of in mijn hoofd door die Bluetooth. Dan maar gewoon het audio-kabeltje gebruiken. Het is niet anders.
Dat is dan mijn oplossing omdat ik niet het genoemde bedrag kan betalen en de zorgverzekeraar niets vergoed. Ik heb al genoeg kosten te dekken.
Voorlopig zijn dit mijn ervaringen en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”