Luidsprekertjes oxideren door transpiratievocht

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Marie Rose

Luidsprekertjes oxideren door transpiratievocht

Bericht door Marie Rose » zo 15.03.2015 16:29

Mijn probleem is dat ik voor het eerst sinds een jaar twee Chronos 5 Nano RITE apparaatjes heb met een open parapluutje, maar ongeveer elke twee maanden moet ik terug naar de audicien omdat eentje niet meer werkt.

Vaak wordt dan kosteloos een luidsprekertje vervangen. Het lijkt dat deze onderdeeltjes door vocht aangetast zijn.
Ik ben zeer zorgvuldig, draag de apparaatjes niet bij vochtige omstandigheden, droog ze elke nacht in een Cedis elektrisch droogdoosje met UV licht ontsmetting, doe alles wat er maar gezegd en geschreven wordt om ze schoon en droog te houden.

Ook ten einde raad stelt mijn audicien voor gratis gesloten oorstukjes aan te meten om de luidsprekertjes droog te houden. Nadat de blauwe siliconen maatstukjes gemaakt zijn, blijkt dat er voor mijn kleine gehoorgang geen leverancier te zijn om daarvan een oorstukje te kunnen maken.

Ondertussen stel ik me ook vragen. Ik ben niet erg sportief, beweeglijk of zweterig. Dus zal de transpiratie van binnenuit de gehoorgang komen?
Een gesloten oorstukje zal de boel dan alleen maar vochtiger houden. Kennelijk wordt mijn kleinste maat parapluutje in mijn kleine gehoorgang zoveel samengedrukt, dat er te weinig ventilatie is omdat de gaatjes dicht zijn?

Mijn man denkt er over om te proberen de parapluutjes meer open te maken door de drie gaten te vergroten of de ring open te knippen. Maar dat zal niet eenvoudig zijn en het is de vraag of het goed werkt.

Er bestaat ook een nieuw spuitbus middel, dat elektronica gegarandeerd waterbestendig maakt. Een smartphone werkt daarmee ook nog onder water. Maar een dergelijk middel zal de luidspreker afsluiten en dat is niet goed voor de akoestiek. En wat doet zo'n coating met je gehoorgang?

De twee Bernafon apparaatjes zijn nu 1 jaar oud en zullen nog vier jaar mee moeten kunnen. Even een nieuw systeem kopen is dus prijzig.

Heeft iemand ervaring of goede suggesties?

Dank jullie wel.

Trudie

Re: Luidsprekertjes oxideren door transpiratievocht

Bericht door Trudie » ma 16.03.2015 17:59

Wat vervelend!
Ik heb het al wel meer gehoord.
En zo te lezen heb je al aardig wat adviezen gekregen.
Ik zie er nog niet bij staan: houdt een zakdoekje bij de hand en droog de toestellen midden op de dag een keer extra af.

Ps. is het altijd vocht? Of wordt de luidspreker steeds preventief verwisseld?
Er zit namelijk een filter onder het 'parapluutje' die vocht en vuil moet tegenhouden.
Misschien kunt u deze zelf regelmatig verwisselen?

Marie Rose

Bericht door Marie Rose » di 17.03.2015 00:49

Dank je.

Ze zeggen dat het transpiratievocht is, maar eerlijk gezegd zien we niet dat de apparaatjes vochtig zijn. Het hoeft natuurlijk ook maar microscopisch weinig te zijn binnen in het luidsprekertje. Ik zou inderdaad eens door de dag kunnen controleren of er vocht in of op zit.

De filtertjes worden niet vuil, maar we vervangen ze wel. Tegenwoordig iets meer dan in het begin.

Het wisselen is wat onduidelijk. Ook de reden waarom. Meer van aanpakken, mee naar achteren nemen en weer terug geven: "Zo beter"?
Maar ze zijn zelfs op ons aandringen al een keer opgestuurd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Kwamen terug met de mededeling "Ze zijn nu goed en nee, ze hebben niet gezegd waarom ze stuk gingen"

Eigenlijk zoeken we de oplossing in voorkomen van vocht door meer te ventileren. Is dat een zinnige denkwijze? Moeten de gehoorgangen ventileren? Ons lijkt van wel, dat is natuurlijk.

Bedankt voor het meedenken.

Trudie

Bericht door Trudie » di 17.03.2015 22:31

Ja, elke nacht in de SanDry, goed drooghouden overdag en regelmatig filters vervangen.
Veel meer kunt u niet doen. (Ventileren is zeker goed!)

Zou goed kunnen dat uw audicien de luidsprekers alleen droogt (met een speciale föhn!) en niet vervangt.
Zijn namelijk best kostbare onderdelen, die luidsprekers.
Audiciens krijgen er soms maar één per toestel voor 5 jaar!

Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”