Soldaat van Oranje

Ervaringen met (geen) ringleiding in het theater, (geen) ondertiteling op tv, bejegening door personeel, problemen in het verkeer en al die andere aspecten van het leven met een gehoorprobleem.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Bkoops
Beginner
Beginner

Soldaat van Oranje

Bericht door Bkoops » za 05.01.2013 19:44

Ik wil naar Soldaat van Oranje. Wie heeft ervaring met de verstaanbaarheid? Er is wel ringleiding, maar mijn ervaring is dat wat ik geacht wordt te horen via ringleiding volledig verloren gaat in het bombardement (toepasselijk...) uit de luidsprekers.
Bezoek daarom al jaren geen theaters meer ;-) (behalve ballet, ha, ha)
Wie heeft ook dezelfde ringleiding-ervaringen in theaters in het algemeen?

mapol
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Soldaat van Oranje

Bericht door mapol » za 20.01.2018 15:04

Ik was gisteren in theater Carré bij een voorstelling van Herman van Veen. Ik heb prima hoortoestellen, maar uit ervaring weet ik dat Herman soms slecht te verstaan is voor mij. Ik kon voor de voorstelling een kastje met neklus halen voor ringleiding. Ik heb echter geen T-stand op mijn toestellen, omdat mijn audicien mij vertelde, dat ringleiding haast nergens meer voorkomt. Hier dus wel. Bestaat er nog steeds geen alternatief? Mijn hoortoestellen hebben bluetooth en tegenwoordig de meeste, waarmee ik ongestoord naar mijn tv en de muziek in mijn telefoon kan luisteren. Waarom dan niet in het theater? Moet toch mogelijk zijn?

Trudie
Expert
Expert

Bericht door Trudie » di 30.01.2018 20:51

gevedepe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door gevedepe » wo 31.01.2018 17:02

In tegenstelling tot wat op de site van de Soldaat van Oranje is vermeld heeft de zaal geen ringleiding. Er is een draadloos zend en ontvangstsysteem in gebruik waarvan je de ontvanger moet gebruiken met een halslus waarbij het hoortoestel in de T-stand wordt gezet. Het hoortoestel moet dus over een T-coil beschikken. Vanwege de hoeveelheid ontvangers die voor deze voorstelling nodig zijn vragen ze ook om je vooraf te melden.

Ik lees ook een bericht van iemand die ondanks het gebruik van de T-stand in een zaal werd overdonderd door het geluid van de geluidsboxen. Daar is een simpele oplossing voor. Ga naar de audicien en laat het luisterprogramma bij gebruik van de T-stand zo instellen dat de microfoons van de hoortoestellen daarbij zijn uitgeschakeld.

Laseu002
Beginner
Beginner

Bericht door Laseu002 » zo 12.08.2018 10:52

Het horen in theaters is een groot probleem.
Soldaat va O heeft laatst een eenmalige voorstelling gedaan met boventitels en doventolk, schijnt groot succes te zijn geweest.
HELP!
Ik ben al geruime tijd bezig in de Stadsschouwburg in Amsterdam boventitels te krijgen .tegenwoordig zijn veel theatervoorstellingen met improvisatie, en dus niet geschikt.
De vaste bespeler van de Stadsschouwburg, de TA, toneelgroep Amsterdam (sinds kort Internationaal theater Amsterdam), heeft voorstellingen die “ gescript” zijn.Zij reizen over de hele wereld en boventitelen in de taal van het land waar ze spelen.
Het zou een kleine moeite zijn ook in het Nederlands te boventitelen, al was het maar 1 keer per week, maar na vier geslaagde proeven zien zij er vanaf, met het argument, hoorde ik onlangs, dat doven niet kunnen volgen WIE er spreekt , en dus alle titels voorzien zouden moeten worden door een initiaal van degene die aan het woord is.
Dit gaat volledig voorbij aan het feit dat bij regeringsbesluit van october 2006 ( nota bene) alle programma s van de publieke omroep ondertiteld zijn.
Ik hoor dat daar vaak over geklaagd wordt, maar het vak ondertitelen is heel erg moeilijk, en wat geeft een fout, of een te latestart tegenover al het plezier wat wij, slechthorenden, hiervan hebben.
Graag reactie op dit probleem, en bovendien zoek ik iemand die me kan helpen bij deze STRIJD!
Merel Laseur

Plaats reactie

Terug naar “Hoorproblemen in de maatschappij”