HD-tv via CanalDigiitaal

Ervaringen met (geen) ringleiding in het theater, (geen) ondertiteling op tv, bejegening door personeel, problemen in het verkeer en al die andere aspecten van het leven met een gehoorprobleem.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Gert
Beginner
Beginner

HD-tv via CanalDigiitaal

Bericht door Gert » di 27.09.2016 23:14

Daar ik in het “buitengebied” woon, heb ik min of meer noodgedwongen een schotelontvanger voor de tv. Om als slechthorende het gesproken woord op de tv het beste te kunnen verstaan, maak ik gebruik van een draadloze koptelefoon. Dat gaat beter dan met mijn hoortoestellen en een ringleiding.
Met een schotel ben je echter overgeleverd aan de monopolist CanalDigitaal, die bepaalt welke zenders ik kan ontvangen. De zenders NPO 1, 2 en 3 worden al enige tijd via HD-kanalen uitgezonden, maar daarnaast tot voor kort ook nog via SD-kanalen. Helaas gaan die laatstgenoemde nu verdwijnen. Helaas, omdat het geluidsniveau van de HD-kanalen van NPO 1, 2 en 3 een stuk minder is (en feitelijk net niet sterk genoeg voor mijn koptelefoon) en bovendien loopt tot overmaat van ramp de ondertiteling via T888 ook nog eens niet synchroon met het geluid. Dat laatste schijnt te worden veroorzaakt doordat een analoog signaal (teletekst) aan een digitaal signaal (beeld en geluid) wordt toegevoegd en via de satelliet spoort dat niet bij HD-tv van de NPO. Het is een structureel probleem waar in feite iedere slechthorende met een schotelontvanger mee wordt geconfronteerd. Heeft daar nog nooit iemand over aan de bel getrokken bij de NOS? Samenwerkingsverband Ondertitel Alle Programma`s?
Technisch gezien zijn het geen onoplosbare problemen, zoals mag blijken uit diverse HD-kanalen van Duitse tv-stations, waarbij geen sprake is van verminderd geluidsniveau of niet synchroon lopende ondertiteling via teletekst.

Kees de Zwerver
Blijvertje
Blijvertje

Re: HD-tv via CanalDigiitaal

Bericht door Kees de Zwerver » wo 28.09.2016 18:19

Hoi Gert,

Ik heb de luxe om naast de kabel ook nog een schotel te hebben.
Ik ken het probleem wel want dat was hier op mijn schotel niet anders bij NPO 1, 2 3.

Het probleem wat jij aangeeft ligt niet bij de NOS, maar bij Canal Digitaal.
Je geeft zelf al aan dat de Duitse HD kanalen er op de schotel geen last van hebben en dat klopt.
De geleverde kwaliteit van Canal Digital vind ik beneden peil
en heb mede daarom mijn abbo. bij hun al een paar jaar geleden opgezegd.
Kijk nu alleen nog de vrij te ontvangen kanalen via de schotel, de rest via de kabel.

Mogelijk dat je eens kunt informeren bij een zaak die schotels levert/plaatst of je met een andere HD ontvanger,
betere resultaten kunt halen.
Het kan maar zo zijn dat een andere ontvanger over meer uitgebreidere ontvangst protocollen beschikt,
waardoor het probleem opgelost kan worden.
Er zit nogal wat verschil tussen de diverse ontvangers en wat ze wel of niet kunnen ontvangen
en bewerken om er een goed signaal van te maken.

Omdat ik naast de schotel ook een kabel heb, ben ik daar niet aan begonnen en kijk de NL zenders via de kabel.

Zoals mij is verteld zit het probleem niet bij de aanbieder van het signaal, maar wat Canal Digitaal er mee doet.
Als de kanalen van de publieke omroep gewoon vrij te ontvangen zouden zijn (net zoals de Duitse zenders)
is er geen enkel probleem.
Door het coderen/versleutelen van Canaal Digitaal ontstaan de problemen.

Succes met het zoeken naar een oplossing.

Greetz Kees. :cool:
Stress kan altijd nog, eerst relaxen daar geniet je veel meer van.

Gert
Beginner
Beginner

Re: HD-tv via CanalDigiitaal

Bericht door Gert » za 08.10.2016 19:28

Waar exact het probleem ligt, kan ik niet beoordelen. Ik heb het voorgelegd aan CanalDigitaal, waar men mij verwees naar de NOS. Na een paar weken ontving ik het volgende bericht van de NPO/NOS als antwoord op mijn e-mail aan hun:

"Na overleg met CanalDigitaal en Telenet hebben we het probleem op kunnen lossen. De ondertiteling zou dus weer synchroon moeten lopen met het geluid op televisie.
Mocht u alsnog problemen ervaren met het synchroniseren van geluid en ondertiteling bij CanalDigitaal, dan horen we het graag.
"

En inderdaad, tot mijn verbazing (en opluchting) blijkt het inderdaad opgelost. Wel merkwaardig dat niemand hierover eerder aan de bel heeft getrokken.

Plaats reactie

Terug naar “Hoorproblemen in de maatschappij”