SubSense - Wij vragen uw mening!

Hier kun je enquêts en projecten/workshops plaatsen die te maken hebben met over het gehoor.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
ThiboG

SubSense - Wij vragen uw mening!

Bericht door ThiboG » di 16.10.2012 17:26

Beste lezers,

wij zijn een team van 4 studenten die voor een project werken aan een nieuwe manier om geluid te ervaren. Deze manier is SubSense, een armband die vibraties creëert gebaseerd op een nummer dat u beluisterd. We richten ons naar slechthorenden, omdat we denken dat deze moeilijkheden hebben met muziek beluisteren (in het dagdagelijkse leven).

Hiervoor hebben wij uw mening nodig. Om zeker te zijn dat onze doelgroep dit probleem daadwerkelijk heeft en onze oplossing ziet zitten, hebben we enkele vragen voor u.

Als u de tijd vind, zouden wij het hartelijk appreciëren als u deze enquete kon invullen:

http://www.surveymonkey.com/s/8Q39XLR

In deze enquete is er een vraag over ontwerp, gelieve deze afbeelding even te bekijken (voornamelijk het rechterproduct):

http://d.pr/i/lNyG

Bedankt voor het lezen van deze post, wij kijken uit naar uw mening.

José

Re: SubSense - Wij vragen uw mening!

Bericht door José » di 16.10.2012 18:38

Hallo ThiboG,

Wat leuk dat jullie dit project doen. :cool:
Ik ga zeker deze enquête invullen.

Ik zou het leuk vinden als jullie later een conclusie over deze enquête hier zou willen vermelden wat er uit is gekomen.

Groetjes, José

hendrik

Bericht door hendrik » wo 17.10.2012 14:26

Kun je iets meer vertellen over jullie SubSense?
Deze armband geeft vibraties aan de pols?
Wat is dan de toegevoegde waarde voor de oren/het luisteren.
Werken jullie met zenuwgeleidings technieken die hoorsensaties geven oid?
Hoe werkt het en wat ga ik voelen?

Een tip over jullie vragenlijst; gedeeltelijk doven worden volgens mij meer slechthorenden genoemd.
En nog even prekerig blijvend: wanneer de benaming meer in de wereld komt, google/of kijk bij de KvK, dan even.
Het is/lijkt me een beschermde productnaam die al bestaat voor andere diensten en producten.
Hendrik

ThiboG

Bericht door ThiboG » wo 17.10.2012 18:37

Ik kan zeker wat meer vertellen. De armband geeft inderdaad vibraties bij de pols. Net zoals oorbellen, koptelefoons, halskettingen, ... zijn armbanden deel van uw uiterlijk. Wij wouden een functie toevoegen aan dit uiterlijk element. Deze functie is uw ervaring van muziek vergroten. We hebben ons oorspronkelijk gericht naar muziekfanaten, die graag muziek beluisteren met veel bas-tonen. Door research te doen en de technologie te onderzoeken, kwamen we erachter dat muziek ook volledig via trillingen kan ervaren worden. Automatisch dachten we dan meer in de richting van mensen die muziek auditief niet kunnen ervaren. Wij zouden hun dan een alternatieve ervaring bieden. De toegevoegde waarde, van deze armband, is dat u de ervaring van een subwoofer (zoals bijvoorbeeld in een club) dagdagelijks kunt krijgen. Volgens research hebben we gevonden dat trillingen dezelfde sensatie kunnen teweegbrengen als audio.

De manier waarop deze armband werkt is met AudioGel. Dit is een soort gel die trillingen verspreid op de oppervlakte waarop het staat. Zet je het bijvoorbeeld op een tafel, dan veranderd de tafel in een subwoofer. Door deze gel rond je pols te plaatsen, worden de trillingen/vibraties verspreid via je huid. Bij de pols liggen je aderen ook dicht tegen je huid, waardoor de ervaring versterkt wordt.

Waarschijnlijk vraag je je dan af, wat kan ik dan doen? Wel, in het product steekt er een bluetooth receiver die een verbinding kan maken met je smartphone of computer. Je kan dan eender welk nummer doorsturen en de armbanden produceren de bas-tonen van dat nummer. Niet-slechthorenden kunnen uiteraard ook met hun oortjes of koptelefoon meeluisteren en zo een uitgebreidere ervaring hebben. Slechthorenden en doven kunnen dit ook, maar volgens research blijkt dat er veel slechthorenden zijn die een kleiner bereik van hertz kunnen horen (een normaal mens kan ongeveer 20hz-20.000hz horen, bij slechthorenden kan dit bereik dalen tot 100hz-15.000hz, of meer). Dit betekend dat ze auditief de muziek al minder ervaren. Het missende deel van deze ervaring kan opgevangen worden door SubSense.

We hebben al research gedaan om te controleren of de naam gebruikt mag worden. Tot nu toe hebben wij geen producten of services tegengekomen onder deze naam die hem gepatenteerd hebben.

Bedankt voor uw interesse. Als u nog andere vragen heeft, beantwoord die ik graag.

hendrik

Bericht door hendrik » wo 17.10.2012 19:51

Oke, dat collectief van muzikanten kennen jullie en dat bijt elkaar niet(hoop ik). Goed dat jullie dat uitgezocht hebben.

Als ik het goed begrijp zeg je dat deze armband middels gel trillings sensaties doorgeeft.
Kort door de bocht gezegd: ik beleef dan geluid aan mijn pols en voornamenlijk basgeluiden. Of lage tonen in elk geval. Wat hebben aderen dan te maken met deze band en tonen?
Prikkelingen en sensaties verspreiden zich toch via ons zenuwstelsel? Ook onze huid is natuurlijk met allerlei "sensoren" uitgerust. Warm, koud etc.
Geluid alleen is voor mij nieuw.

Persoonlijk lijkt me dit voor mij geen aanwinst, sorry dat dit zo negatief klinkt.
Dat bedoel ik niet zo. Ik kom alleen niet zo veel verder dan dat er een trillend ding aan mijn pols hangt.
Teminste dat beeld blijft een beetje bij me hangen.
Als ik jullie tekort doe hoor ik dat natuurlijk graag.

Lage tonen kan ik met mijn hele lichaam goed ervaren. Gelukkig ook nog met mijn gehoor overigens.
Of misschien zelfs wel helaas, ik ben extra gevoelig geworden voor lage tonen sinds mijn slechthorendheid op andere frequenties. Ik ben benieuwd of meer slechthorenden het gevoel hebben dat met name lage tonen gevoeld worden door je lichaam. Dus niet alleen je oren zeg maar. Ik voel ze bv resoneren in mijn hoofd.

Misschien kunnen jullie eens op "onderzoek" gaan bij een audiologisch centrum?
Misschien is dit een uitbreiding of aanvulling voor een beengeleidingstechniek oid.

Ik merk dat ik vragen stel omdat ik eigenlijk ook benieuwd ben vanuit welke invalshoek/opleiding jullie dit onderzoek doen. Komt het vanuit de HT hoek?

Hendrik

ThiboG

Bericht door ThiboG » do 18.10.2012 12:32

Het is geen probleem dat u zo'n vragen stelt, zo weten wij wat we extra moeten benadrukken.

Ik zal misschien even uitleggen wat ons project inhoud. Wij zijn een team van 4 CMD studenten. Communicatie & Multimedia Design houd in dat wij ons bezig houden met nieuwe media en nieuwe manieren om met media om te gaan. Dit betekend ook dat wij problemen opzoeken en deze proberen op te lossen door research en innovatie. Voor een 10-week durende module kregen wij de opdracht een product te bedenken en hier een bedrijf rond te bouwen. Hiervoor moeten we ook een volledig businessplan schrijven. In zo'n businessplan moet je kunnen aantonen dat er interesse is voor uw product en hoeveel er financieel mogelijk te verdienen valt. Daarom doe ik deze enquete, om te onderzoeken of er interesse voor is. Anders moeten wij onze doelgroep aanpassen naar jongeren die veel met muziek bezig zijn. Toch had ik me liever toegelegd op slechthorenden, omdat ik het gevoel heb dat dit product echt een meerwaarde zou kunnen bieden voor hen.

Het klopt inderdaad dat prikkelingen en trillingen zich verspreiden via uw zenuwstelsel. Bij uw pols zit er namelijk een bundeling van deze zenuwen. Al de zenuwen die in uw hand zitten bijvoorbeeld lopen door uw pols. Door onze armband daar te plaatsen, worden meerdere zenuwen op één gelijk moment "aangesproken" en ervaar je meer van de trillingen. Volgens research is het goed mogelijk dat uw handen een deel van deze trillingen zullen ervaren, omdat deze doorgegeven worden van uw pols via zenuwen naar uw hand.

Het lijkt misschien alsof dit enkel trillingen gaat maken, maar het idee ligt iets verder dan dat. Wanneer u op een feestje komt, staan daar meestal 4-6 subwoofers. Deze produceren vibraties die zich verspreiden via de grond naar u lichaam. Zo ervaart u de muziek ook fysiek en niet alleen auditief. Het is dit concept dat wij willen overnemen, maar dan zonder de nood aan een ruimte met enkele subwoofers. De armband wordt de subwoofer en u lichaam wordt de ruimte waar deze vibraties verspreid worden. Kort gezegd: u ervaart de muziek alsof u echt in zo'n ruimte staat gevuld met subwoofers. Niet enkel een paar trillingen dus.

Het is best interessant dat u zegt dat u lage tonen extra ervaart. Dit was één van de redenen waarom wij richting slechthorenden gingen kijken. Doordat een deel van jullie gehoor zintuig verminderd is, wordt een ander deel van dat zintuig overactief. Zo ervaart u deze lage tonen extra. Het leek ons daarom ook zeer geschikt voor die doelgroep.

Zie onze armband niet als gewoon een armband met trillingen, maar zie het als een krachtige, persoonlijke subwoofer die je altijd met je mee kunt dragen.

hendrik

Bericht door hendrik » vr 19.10.2012 14:24

Misschien wat kort door de bocht, maar ik kan me niet voorstellen dat het zenuwzintuig systeem trillingen rond de pols als hoorpikkels kan gebruiken cq omzetten.
Met de beengeleidingstechniek kun je geluid en dus de mate van slechthorendheid meten. Net zoals met een koptelefoon of boxen. Maar daar wordt direct op het slakkenhuis gewerkt.

Klinkt misschien wat denegrerend, maar is niet zo bedoeld; voor mij komt het dus niet veel verder dan trillingen rond de pols voelen en iets wel of niet horen.

De afgelopen week liepen we in het bos en hoog in een boom was een specht aan het hameren.
Toen ik mijn handen tegen de stam aan drukte kon ik het hameren voelen.
En kon ik het hameren dus horen.
Maar als twee losse processen van het zenuwzintuig systeem.
Jullie schrijven in een reactie dat de SubSense gezien mag worden als vervanging van het missende deel van het geluidsspectrum wat een slechthorende niet meer kan horen.
En dit dus nu via de pols kan ervaren. Maar het zenuw systeem zal dit vertalen als prikkelingen cq trillingen ter plekke. Waar is de link met het zenuwsysteem van het slakkenhuis die je nodig hebt om hoor senaties te hebben? Snap je, op grond hiervan het ik het over "trillingen van de pols als extra ervaring".
In mijn ervaring kan het dus geen krachtige persoonlijke subwoofer zijn die je altijd bij je draagt.
Het geeft geen geluids sensaties zoals het slakkenhuis kan.
Dan zul je echt met boxen/hoofdtelefoon of beengeleiding moeten werken.

Vanuit de accupunctuur, of de accupressuur , is er wel iets te zeggen over de pols en het prikkelen van deze plek.
Maar dat gaat buiten jullie onderzoek neem ik aan.

Een opmerking daarover: vanuit een bepaalde invalshoek zou je kunnen kijken naar de pols.
Er bevindt zich daar een punt die het IK punt genoemd wordt.
Jullie armband zit op dat punt.
Met bepaalde pressuur, massage of accupunctuur zou je dan IK versterkende impulsen kunnen geven.
Maar dan ga je dus vanuit die bepaalde visie met behandeling bezig.
Bij sommige drogisten kun je zooltjes kopen die op punten onder je voeten wat druk geven, vergelijk het daar mee. Je zit dan in de hand/voet-reflex methodiek van behandelen.

Maar genoeg over mijn reactie en vragen/invalshoek.
Ik ben benieuwd naar ervaringen en nieuwsgierigheid van andere forumbezoekers.
Mochten jullie die armbanden een keer echt gaan testen, dan wil ik best "meevoelen".
Teminste wanneer het een beetje in de buurt van Groningen of Utrecht is.
Hendrik

Ik ben dus wel benieuwd naar een mogelijke werking van jullie armband, maar meer op een ander vlak.
Het aanvullen cq vervanging van geluids ervaringen, zie ik nog niet zo komen.
Maar misschien kun je me overtuigen van het tegendeel?

José

Bericht door José » vr 19.10.2012 22:02

Hallo ThiboG en mede collega's van het project,

Ik heb de enquête ingevuld. Maar .... ik had er iets meer van verwacht.
Ik vond de vragen erg lastig om te beantwoorden.
Niet dat ik de vragen niet begrijp maar ik heb te weinig informatie of jullie SubSense.
Zoals meneer Hendrik eigenlijk ook al aangeeft.

Zou er meer informatie gegeven moeten worden. Zou ik graag een paar suggesties willen geven.
Om jullie op weg te helpen :wink:

1. Hoe werkt het SubSence?
a. geeft trillingen,
b. signaal,
c. kleur per geluid,
d. extra functie zoals bijv. horloge, datum ect.

2. Wat mag de cliënt verwachten van SubSense?
a. duidelijk signaal,
b. duidelijk weergave van ... ( bijvoorbeeld; gitaar, drum)
c. geeft ook voor andere geluiden en signaal af; zoals Deurbel, telefoon ect.

3. Waar is SubSense van gemaakt?
a. het heeft een kunststof/leren/stoffen ect... band.
b. Is in kleuren ..... te verkrijgen
c. werkt op knoopcelbatterijen of Litihumaccu.
d. Banden zijn gemakkelijk te verwijderen en kan de houder als sieraad gedragen worden in de vorm van een ketting, armband ect.

4. voor wie ?
a. Geschikt voor slechthorende, doven, CI gebruikers....ect.
b. is te verkrijgen voor mannen, vrouwen en kinder uitvoering.

ect.

Dan maakt de vragen beantwoorden makkelijker.
Tevens staan er alleen gesloten vragen, er zouden meer open vragen moeten staan.
Waarbij je ook meer informatie van je achterban krijgt.

Maar het is absoluut niet negatief bedoeld maar als positief kritiek want wil je goede achtergrond informatie van je doelgroep hebben.
Mag je wel meer vertellen over SubSense en de vragen open dan krijg je de informatie die jullie zoeken.

Ik hoop toch dat er nog veel jullie enquête zullen invullen.

Groetjes,José

hendrik

Bericht door hendrik » za 20.10.2012 17:38

Jose,
Je maakt erg mooi duidelijk waar ik balanceer op het gevoel tussen interresse en irritatie.
Gesloten vragen kan ik niet zo goed tegen merk ik.
Sorry ThiboG en mede studenten. Een tikje beroepsdeformatie van mijn kant.

Op dit forum is een enorme know how aanwezig over hoorproblemen en manieren van ermee leren leven.
Beter horen, mooi klankbeeld, meer horen, geluidssensaties ervaren, is voor mij, en ons denk ik, een toevoeging aan onze kwaliteit van leven.
Wanneer je met open vragen een onderzoek op dit forum zou doen over hulpmiddelen, de toepassing, wat we missen, krijg je een schat van ervaringen en tips boven tafel.
Dat was ook voor mij de reden om dit item te gaan lezen en serieus te willen nemen.
Door jullie manier van vragen riep je bij mij op dat het jullie ging om een product en onze reacties daarop.
Alles was zo productgericht en niet gericht op je doelgroep en kennis van deze doelgroep.

Weet je, ik heb jaren geleden studenten, en ook instellingen, begeleidt met dit soort onderzoeken en uitzoekenwerk.
Mijn werkterrein van arbeidsbemiddeling voor mensen met een arbeidshandicap leent zich daar erg goed voor.
De vragen lijst deed me herinneringen oproepen van onduidelijke intervieuws, enquetes, "sturende" vragenlijsten etc. Dan krijg je niet de informatie die je graag wilt.
Daar zit een tikje beroepsdeformatie van mijn kant.

Mijn vrouw was even mee aan het kijken omdat ze mij irritatie wilde begrijpen.
Ze heeft als voorlichtingskundige en beleidsmedewerker bij patienten verenigingen en organisaties erg veel ervaring met onderzoek opzetten en uitvoeren. Zowel zelf, als aansturend voor externe organisaties.
Een blik op de vragen was voldoende om aan te geven dat het een studenten stage enquete was.
En dat terwijl ook zij het onderwerp uitdagend vond.

Vanuit genoemde ervaringen zou ik zeggen: stap naar je docent/mentor, en zet het onderzoek en de vraagstelling anders op. Open vragen, maar ook kennis van de doelgroep die je voor ogen hebt.
Het is een leuke stageopdracht die voor mij nog erg theoretisch ergens blijft hangen.
En dat vind ik echt jammer!!

Vanuit het belang wat ik als slechthorende heb bij kwaliteit van leven, en ik neem aan met mij vele slechthorenden, ben ik gespitst op verbetering en kunnen horen.

Ik hoop echt dat jullie mijn opmerkingen niet alleen maar als vervelende kritiek willen lezen.
Het is echt opbouwend bedoelt. Ik had jullie met dit onderwerp graag gecoached jaren geleden.
Uiteraard ook vanuit eigenbelang als slechthorende :mrgreen:

Jose, je mag me gerust Hendrik noemen hoor. Meneer Hendrik dan voel ik me zo oud :mrgreen: :mrgreen:
Hendrik

Plaats reactie

Terug naar “Enquêtes en projecten/workshops”