Even voorstellen:)

stel je zelf voor als ouder/verzorger van kind

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Mamma van Deem
Beginner
Beginner

Even voorstellen:)

Bericht door Mamma van Deem » do 18.02.2016 14:54

Hallo,

Na maanden lang zoeken heb ik denk eindelijk iets gevonden waar er meerdere ouders mee dealen.

Mijn naam is Roos en ik ben moeder van 2 prachtige jongens. Mijn oudste is inmiddels al 6 jaar en hij heeft TOS.
Sinds zijn 2de levensjaar had ik altijd het gevoel dat er iets is. Hij bleef maar op trein, pappa, mamma oma en opa hangen. Iedereen zei "Roos komt echt wel goed want in de familie was ook altijd iedereen laat" of" Roos zodra hij naar school gaat dan gaat het echt goed komen" Ik had in die tijd een gastouder en ook zij heb er niet alles uitgetrokken wat er uitgetrokken kon worden. Toen hij 4(2014) werd was ik soort van opgelucht, hij mocht naar school en daardoor zou mijn gevoel weggaan. Maar niet dus, in juni( 2014) heb ik aan de bel getrokken en heb ik gezegd ik laat hem onderzoeken. Ik ben via de KNO arts terecht gekomen bij het spraak taal centrum in Gouda. Ik kon daar snel terecht en Deem ging hier erg goed mee om:)

Na 4 weken mochten we terug komen en idd hij daar is vastgesteld dat hij TOS heeft. Hier kan goed mee worden om gegaan, maar het zal voornamelijk veel tijd, energie en geduld kosten om deem te begeleiden. School heeft helaas in deze paar maanden niet zoveel gedaan en de juffrouws wisten niet goed hoe ze hiermee om moesten gaan. In groep 2 kwam hij bij een juffrouw terecht die ervaring heeft met dit soort kinderen, en is hij in groep 2 terecht gekomen in een klas die hem accepteerd hoe hij is:)

Kortom hij heeft zijn plek gevonden, maar toch heeft hij moeite met dingen. Voornamelijk op het taalgebied. Cijfers en sommetjes kent hij, letters kan hij, maar als er zinnen bij komt kijken dan raakt hij in paniek. Ik weet niet of jullie het herkennen, maar als hij niet nadenkt komt het er goed uit, maar zodra hij na gaat denken raakt hij de kluts kwijt..Je kan zien dat zijn vriendjes verbaal steeds sterker worden, en Deem blijft hierin hangen. Gisteren sprak toevallig de moeder van een vriendje, en zij gaf al aan dat hij thuis kwam met de mededeling dat Deem niet goed kon praten. Met dit soort berichten wil je je kind er voor behoeden dat hij gepest word of ermee word opgezadeld.

Ik hoop dat ik via dit forum in contact kan komen met ouders die hetzelfde hebben, zodat je toch ervaring kan delen. Voor Deem zou het ook ontzettend leuk zijn omdat hij namelijk het idee heeft dat hij de enige is met dit probleem.

Groetjes,

Roos

onderwijsspel
Beginner
Beginner

Re: Even voorstellen:)

Bericht door onderwijsspel » do 18.02.2016 18:00

Hoi Roos
ik heb je mail ontvangen en nu lees ik net je verhaal. Herkenbaar hoor!
Ik weet nog niet zo goed hoe dit forum werkt. Ik probeer maar even te antwoorden hier;)
denk dat anderen het dan ook kunnen zien, dus daar pas ik mijn tekst dan ook maar even op aan.
zelf kwamen we er vrij laat achter dat ons zoontje TOS bleek te hebben. extra lastig maakt het dat hij erg slim is, een boven gemiddeld iq waarmee hij alles compenseert wat talig niet lukt.
ik heb mijn ervaringen deels op facebook gezet omdat ik een platform zocht en ook omdat ik werk met een jongen die taalproblemen heeft. misschien heb je die al gevonden op facebook, het heet onderwijsspel, maar is actief onder de naam laaggeletterdheid, want die naam slaat op mijn werk en was nog vrij.
daar vind je veel tips en ervaringen.
verder natuurlijk leuk om ook eens echt te babbelen via dit forum of de mail. want op facebook is het voor mij vooral eenrichtingsverkeer.
laat je niet ontmoedigen door anderen en ga door. maak het bespreekbaar dat je kind misschien niet zo goed praat maar wel alles begrijpt en dat iedereen wel iets heeft waar hij goed en minder goed in is. uiteindelijk zal toch zijn omgeving door krijgen dat taal een lastig dingetje is voor ons soort jongetjes. maar maak er geen etiket van bij andere moeders en kinderen, (zo van da leert ie nooit) want na verloop van tijd zal het toch weer anders zijn. zorg wel dat school het serieus neemt. hoe daar kan ik nog wel advies en tips voor geven.
dat was het even voor nu, groetjes patricia

TULIP
Beginner
Beginner

Bericht door TULIP » wo 30.03.2016 10:28

Hoi Mama van Deem/Roos,

Mijn zoontje (net 3) heeft ook TOS. Hij krijgt sinds maart vorig jaar logopedie, waar wij o.a. de Hanen methode toepassen. In overleg met de logopediste heb ik hem vorig jaar augustus aangemeld bij Kentalis. Na enkele onderzoeken daar , zal hij weldra geplaatst worden op de peuterbehandelgroep volgende maand. Ik hoop van harte dat zij hem daar klaar kunnen stomen voor de basisschool, met of zonder ondersteuning.

Mocht je ervaringen willen uitdelen, dan sta ik daar zeker voor open!

Lisa85
Beginner
Beginner

Bericht door Lisa85 » za 11.08.2018 21:59

Hoi Hoi, hier hebben wij een TOS jongen van bijna 7.
Een jongetje met een flinke geschiedenis vanaf zijn 2de jaar.
NA lang vechten hebben wij hem op auris school, hij gaat daar super vooruit, nog elke week!
Nu bezig met schrijven en letters... zelfs ik snap niet hoe hij het niet kan snappen, 1 x wel andere x niet.

Het ''pest'' verhaal hebben wij hier met kinderen in de wijk, doordat hij ergens anders op school zit en niemand van klasgenoten in de buurt wonen, de buurmeisjes zijn zo verschrikkelijk beidehand en maken hem voor vanalles uit, onze zoon deelt ijsjes aan iedereen, de buurmeisjes delen ijs, onze zoon krijgt niet... want... hij heeft blijkbaar weer iets stoms gezegd.... zo erg is dit dat hij van mijn niet meer met hen mag spelen, puur om hem te behoeden hiervoor en mezelf ook hoor!
Ik vindt het vaak heel erg moeilijk en vooral verdrietig het pad wat wij bewandelen moeten...

Plaats reactie

Terug naar “stel je zelf voor "ouder/verzorger"”