Wie kan ons helpen?

stel je zelf voor als ouder/verzorger van kind

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
susan

Wie kan ons helpen?

Bericht door susan » za 15.11.2008 23:25

Hallo, ik ben Susan. Ik ben moeder van 2 zoons, Finn en Jens.

Finn is bijna 3 jaar oud en slechthorend met een gehoorverlies van 60 dB.

Sinds dat Finn 6 mnd oud is heeft hij chronische oorontsteking met looporen. Hij is al 2 x geopereerd en heeft al talloze antibiotaca kuren gehad. Dit heeft tot nu toe allemaal niet geholpen. Hij is op van alles al onderzocht waaronder het syndroom van Hunter en allergieen en of zijn afweer het goed doet. Gelukkig was dit het niet en is alles verder goed.

Hij heeft sind kort een beengeleider en sind woensdag zijn BAHA. Dit is een enorme verbetering voor hem. Sinds hij beter hoort is hij een stuk zelfverzekerder geworden en is hij minder verlegen.

Mijn problemen zijn, ik weet niet meer wat we kunnen doen om van zijn oorontstekingen af te komen. Ook weet ik niet of hij naar speciaal onderwijs moet of dat hij naar een "gewone"school kan.

Kortom is alles onzeker en vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft. De KNO-arts verwacht overigens dat zijn gehoor nog kan verbeteren.

Groetjes Susan

Rosy

Bericht door Rosy » zo 16.11.2008 20:56

Hoi Susan !

Welkom :D !

Jeetje, wat heeft Finn al een hoop achter de rug!
Wel fijn om te lezen dat hij zo snel positief reageert op de BAHA! Is hij niet extra moe nu?
Als zijn gehoor beter wordt; wordt er dan iets bijgesteld aan de BAHA?

Zijn jullie met Finn ook bij een audiologisch centrum?

Wat de oorontstekingen betreft; kan ik je geen tips geven. Daar hebben die van mij geen last van gehad. :(
Maar er zijn andere ouders die daar wel ervaring mee hebben..... zie voorstellen ouders.

Ik kan mij voorstellen dat je veel vragen hebt; nu Finn de leeftijd nadert waarop je hem moet aanmelden op een school. Of Finn naar het speciaal of reguliere onderwijs kan, hangt af van een aantal zaken. Zoals bijvoorbeeld zijn algemene ontwikkeling en zijn spraak-, taalontwikkeling.

Wij hebben via het audiologisch centrum een indicatie-aanvraag gedaan voor onze kinderen. Zij zijn allebei slechthorend. Binnen het audiologisch centrum worden dan verschillende testen gedaan (psychologische en logopedische test). Wij hebben nu voor onze kinderen een indicatie, en ontvangen een rugzakje! Mijn zoon is eerst 1,5 jaar naar het speciaal onderwijs gegaan en is daarna overgestapt. Mijn dochter is dit schooljaar meteen begonnen op het reguliere onderwijs. Zij krijgen nu ambulante begeleiding op school en school krijgt extra geld voor middelen/uren.

Bij mijn dochter ontdekten we haar slechthorendheid met 3,5 jaar. En toen werd het erg krap met de indicatie-aanvraag. Bij ons duurde het een dik 1/2 jaar voordat we uitsluitsel hadden.
Als jullie voor Finn een aanvraag willen indienen, dan zou ik er op tijd mee beginnen! :gg:

Heel veel sterkte met de ontstekingen en succes met de BAHA!!!

susan

Bericht door susan » zo 16.11.2008 22:58

Hey,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Fijn dat je ons een begin hebt gegeven.

We zijn idd bij een audiologisch centrum. Op eigen verzoek wordt een logopedisch onderzoek gedaan. En we zullen zeker een overleg doen of we een indicatiestelling moeten/ mogen doen over naar wat voor school hij volgend jaar kan.

Voor een "rugzakje" moet je dan bij de basissschool zijn of bij de gemeente?

Hij is idd wel wat meer moe. Als het hem te druk wordt doet hij zijn BAHA af!

We hebben nog heel veel vragen en onzekerheden, maar we hebben nu een begin.

Bedankt!

groetjes Susan

susan

Bericht door susan » zo 16.11.2008 23:00

Nog een vraagje: Waar kun je lezen waar scholen zijn voor slechthorende kinderen?

Groetjes Susan

José

Bericht door José » ma 17.11.2008 13:30

Hallo Susan,

Welkom hier op het forum. :)

Ik heb een rubriek met 2 linken naar scholen.

Deze kun je hier vinden >>>Scholen

Ik hoop dat je de informatie daar vind die je zoekt.

Groetjes, José

Rosy

Bericht door Rosy » wo 19.11.2008 12:39

Hoi Susan,

We zijn idd bij een audiologisch centrum. Op eigen verzoek wordt een logopedisch onderzoek gedaan. En we zullen zeker een overleg doen of we een indicatiestelling moeten/ mogen doen over naar wat voor school hij volgend jaar kan.

Voor een "rugzakje" moet je dan bij de basissschool zijn of bij de gemeente?

Heel goed dat jullie dat zelf al geregeld hebben!
Die indicatie-aanvraag wordt gedaan bij het REC. Bij ons zijn eerst alle uitslagen en een schrijven van AC naar de school waar speciaal onderwijs wordt geven, gestuurd (in Hoensbroek ligt die school langs het AC!). Die hebben alle gegevens doorgenomen en omgezet naar een aanvraag voor het REC. Als het REC een positief besluit neemt, kom je in aanmerking voor een "rugzakje". Je kiest dan of je je kind naar gewone of speciale school laat gaan. Dit geef je ( bij ons heeft AC het doorgegeven) door aan de speciale school. Dan krijg je een bevestiging van die school dat het kind kan komen of dat er ambulante begeleiding wordt verzorgd vanuit die school.

Gaat Finn naar een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf?
Hoe gaat het met zijn broer(-tje?) Jens? Kunnen ze al samen spelen?

Goed dat Finn zelf aangeeft dat het hem te druk wordt. Door zijn BAHA af te doen, geeft hij een duidelijk signaal. Dan kunnen jullie daar op inspelen. Die vermoeidheid zal altijd blijven..... alleen moet hij er mee om leren gaan. Die van mij worden heel erg druk als eigenlijk te veel voor ze is (niet echt handig hihihi).

susan

Bericht door susan » wo 19.11.2008 22:09

Hey Rosie,

Waar staat REC voor? We zijn nog aardig nieuw op dit terein.

Finn gaat een dag per week naar een kdv. Hij doet het erg goed. De leidsters kunnen wel merken dat Finn in een grote groep een beetje verdwaald. Maar in kleine groepjes doet hij het erg goed en kan hij ook goed meekomen.
Wanneer Finn zijn Baha opheeft is hij druk met andere kinderen aan het spelen en aan het kletsen, maar als het te druk wordt of hij heeft er geen zin meer in dan doet hij hem af en dan trekt hij zich terug en keert hij weer in zichzelf.
We zijn erg benieuwd hoe hij zich het komende jaar gaat ontwikkelen, omdat hij zo verlegen en afwachtend is. We weten niet hoeveel te wijten is aan zijn gehoor of dat het gewoon zijn karakter is.

Zijn broertje Jens is bijna 17 mnd. Ze spelen steeds meer samen. Erg leuk om te zien.

Groetjes Susan

anita

Bericht door anita » di 10.02.2009 21:23

Hallo Susan.

Je vraagt of iemand ervaringen heeft met oorontstekingen.
Nou, helaas wij wel.
Mijn dochter Renée heeft ook vanaf haar geboorte oorontstekingen. Ze breken echter niet door en blijven dus inwendig. Hierdoor weten we dus niet eens hoe vaak ze een ontsteking heeft gehad. Maar, het zijn er veel, heel veel geweest. Ze heet net weer een kuur achter de rug........ Voor de pijn is ze bijna immuun geworden, ik merk het meestal aan haar humeur en gedrag.
Inmiddels is ze al 4 keer geopereerd. 4x buisjes en 2x neusamandelen. De buisjes helpen, maar zodra ze eruit zijn komen de ontstekingen weer. En volgens mij kun je er niets aan doen. Ja, oordopjes met zwemmen, maar daar is ook alles mee gezegd. Ook bij de kno-arts doen ze geen uitspraken over hoe het nu kan komen en hoe lang dit nog duurt. Volgens hun kun je er tot je 9de overheen groeien. Mijn dochter is net 9 geworden en dus geloof ik daar bij haar niet meer in.

Zelf draagt ze op school solo apparatuur, wat erg goed werkt.
Ze gaat trouwens naar een "gewone" school toe.
Wat is eigenlijk een BAHA?

Hoop dat je een beetje wat aan mijn verhaal hebt.
Succes verder met je mannetje.

Groeten Anita

José

Bericht door José » di 10.02.2009 21:29

Hoi Susan,

Even off topic voor Anita.

Hier kun je lezen wat een >> BAHA is.

Groetjes, José

Ilse

Bericht door Ilse » di 03.03.2009 15:50

Hai Susan en Anita,

Proberen jullie voor je kindertjes toch eens onder begeleiding een koemelkvrij dieët ! Het is een behoorlijk dieët want werkelijk bijna overal zit koemelk in ! Het is een heel gezoek in winkels en op etiketten maar de moeite waard. Brood, koekjes, beleg, zuivel enz.
Koemelk irriteert de slijmvliezen en als je er dus gevoelig voor bent krijgt een ontsteking iedere keer bij inname van een zuivelprodukt weer een nieuwe opzwieper.
De slijmvliezen moeten tot rust komen en dan heb je kans op genezing van de oorontstekingen.
Ik heb er ook nog een schrijven van in tijdschrift 'Fit met voeding', gekocht bij een reformwinkel.
Het is nummer 8 van 2008
Het adres en de uitgever: postbus 82
7080 AB Gendringen
Misschien kun je er op deze site www.orthoeurope.com ook iets over vinden, maar dat weet ik niet want ik ben daar zelf nog nooit op wezen kijken.
Bij onze dochter is veel meer aan de hand, toch merken wij door dit dieët dat de slijmvliezen minder geïriteerd zijn.
Wij kregen dit advies na een lange zoektocht van een orthomoleculair arts. Mocht het niet lukken om te achterhalen stuur mij dan een mailtje dan kan ik het voor jullie copiëren en opsturen.

Succes ermee,
Ilse.

Plaats reactie

Terug naar “stel je zelf voor "ouder/verzorger"”