Moeder van Fenna (4 1/2 mnd), matig slechthorend

stel je zelf voor als ouder/verzorger van kind

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Merei

Moeder van Fenna (4 1/2 mnd), matig slechthorend

Bericht door Merei » di 03.02.2009 14:42

Hallo allemaal,

Graag stel ik me even aan jullie voor. Ik ben Miriam, moeder van Fenna, een prachtig meisje, geboren op 19 september 2008. Sinds eind oktober van vorig jaar weten wij dat ze aan beide oren matig slechthorend is (verlies van ong. 50-60 db aan beide oren).

Sinds 4 december heeft ze gehoorapparaatjes. Er is werkelijk een wereld voor haar open gegaan! Heel bijzonder, maar ook erg confronterend dat het 'dus echt zo is'. Na een emotioneel best pittige start (meer voor mij dan voor mijn vriend) gaat het nu heel erg goed. Fenna weet tenslotte niet beter en ontwikkelt zich als een vrolijke lieve baby. Met name het feit dat we aan haar zien hoe goed het met haar gaat, maakt het voor ons een stuk makkelijker om er mee om te leren gaan. Alle vragen die door je hoofd spoken wanneer je het nieuws net hebt gekregen, zijn inmiddels wat naar de achtergrond verdwenen. Met name het feit dat ze zo goed reageert op de apparaatjes geeft ons het vertrouwen dat de toekomst er goed uit ziet, dat ze een prachtig leven voor zich heeft en dat er veel, heel veel mogelijk is.

Ik heb inmiddels wat berichten gelezen van andere ouders en herken veel in de verhalen die ik lees. Het lijkt mij fijn om via dit forum tips en verhalen uit te kunnen wisselen. Ik merk in elk geval dat het mij goed doet te merken dat wij er niet alleen voor staan, maar dat er meer ouders zijn die door dezelfde fases heen gaan en dezelfde vragen en gevoelens ervaren.

Vriendelijke groet,

Miriam

Rosy

Bericht door Rosy » di 03.02.2009 20:29

Hoi Miriam,

Welkom :D .

Dat is snel gegaan met de hoorapparaatjes!!
Heerlijk dat het nu zo goed gaat en dat jullie er vertrouwen in hebben.

Net wat je zegt; het is inderdaad fijn om te lezen hoe anderen met de dingen omgaan en ervaringen uit te wisselen.

Veel geluk met Fenna! :cool:

José

Bericht door José » di 03.02.2009 23:11

Hallo Miriam moeder van Fenna,

Hartelijk Welkom hier op het forum :D

Wat fijn dat jullie al merken dat Fenna zoveel baat heeft met haar hoortoestelletjes :cool:

En ik hoop voor jou dat je hier met andere ouders ervaringen en tips kan uitwisselen.

Groetjes, José

ekebrouwer

Bericht door ekebrouwer » wo 04.02.2009 10:23

Hoi Miriam,

Jeetje, dat zal wel een schrik geweest zijn voor jullie!

Ik ben zelf 25 en ook slechthorend, goed mijn jeugd doorgekomen, helaas niet altijd even goed behandeld in ziekenhuizen maar dat gaat de laatste paar jaar goed!

Ik kan goed leven met mijn handicap, maar moet er wel altijd rekening mee houden.

Wat ik je mee kan geven is dat jullie je dochter goed blijven begeleiden, altijd even een oogje in het zeil houden.

Ik ga nu geen bangmakende dingen zeggen, daar wordt je ook niet blij van, het is iig fijn dat Fenna goed reageert op de gehoorapparaten!

Bij elk audiologisch centrum is ook maatschappelijk werk verkrijgbaar, zij kunnen jullie (en later Fenna) goed helpen met tips en oplossingen!

Merei

Bericht door Merei » wo 04.02.2009 11:25

Dank voor al jullie reacties!

De vragen die vooral bij mij spelen hebben betrekking op de toekomst van Fenna: hoe ervaart zij geluid eigenlijk zonder apparaatjes? hoe klinkt muziek straks voor haar? wat zijn minder prettige omgevingen voor mensen die slechthorend zijn? etc etc. Tja, allemaal vragen die ze pas over een hele lange tijd zal kunnen beantwoorden :-).

Mijn zorg nu is met name of het geluid zoals het met de apparaatjes bij haar binnen komt, prettig voor haar is. Ik probeer nu vooral op haar stemming af te gaan. Ze is bijna altijd vrolijk, dus dan trek ik voorlopig maar de conclusie dat ze goed voor haar zijn afgesteld.

En Eke, ook fijn om van jou als 'twintiger' te horen hoe het jou vergaat. Ik zal je tip zeker ter harte nemen en een oogje in het zeil houden...:-D .

Waar ik trouwens benieuwd naar ben (misschien herkennen jullie dit) is of andere ouders ook ervaren dat ze op een meer intuitieve manier met hun kindje communiceren. Zo voél ik gewoon wanneer ze naar me kijkt en met haar blik mijn aandacht vraagt. Heel bijzonder, dat ontroert me elke keer weer. Af en toe kan ik ook bijna niet geloven dat ze echt slechthorend is, want ook zonder die apparaatjes kan ze honderd uit met je kletsen en lachen...

Jullie zullen tussen de regels door wel lezen dat het acceptatieproces nog niet helemaal rond is...het blijft gewoon moeilijk. Ik had haar zo graag goed werkende oortjes gegund... Ook het feit dat iedereen (begrijpelijk, maar toch) steeds vraagt wat ze precies mankeert... We hebben er inmiddels al een aantal feestjes/borrels op zitten waar je dan eigenlijk de hele avond over haar oortjes kletst. Voor ons de taak om een modus te vinden in hoe we daarmee omgaan. Want Fenna is wat ons betreft vooral Fenna! met alles erop en eraan. We zijn ontzettend blij met haar. Het is een prachtig, gezond en lief meisje. Achteraf heel erg jammer dat de eerste maanden (en kraamtijd) zo overschaduwd zijn geweest door onzekerheid, wachten wachten wachten en verdriet...Die tijd krijg je niet meer terug, maar gelukkig hebben we nog ongelooflijk veel tijd om mooie herinneringen te maken :-)

Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 12.10.2009 21:28

Hallo Miriam,

Graag wil ik reageren op jouw stukje op het forum. Je verhaal trok me doordat je je voorstelde als moeder van Fenna van 4,5 maand. Ons dochtertje heet ook Fenna en is bijna 16 weken. Na 4 mislukte gehoortesten zijn wij doorverwezen naar het audiologisch centrum. Inmiddels is gebleken dat zij een gehoorverlies heeft van ca. 60 Db aan beide oortjes. Morgenochtend worden er afdrukjes van haar oortjes gemaakt om binnenkort hoortoestellen te plaatsen.

Wij zijn beland in een wereld die wij niet kennen. Inmiddels heb ik er al veel over gelezen, maar heb geen idee wat ons allemaal nog te wachten staat. Zo lijkt het mij een heel gevecht om haar de toestelletjes te laten dragen. Heb je evt. tips voor ons en graag horen wij ook hoe het nu met je dochtertje gaat, zoals met haar spraak- en taalontwikkeling etc.

Nathalie

Plaats reactie

Terug naar “stel je zelf voor "ouder/verzorger"”