Monique, moeder van Finn

stel je zelf voor als ouder/verzorger van kind

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Mo
Beginner
Beginner

Monique, moeder van Finn

Bericht door Mo » vr 17.04.2009 22:40

Mijn naam is Monique, ik ben moeder van Finn (nu 4,5 maand oud).

Finn is op 1 december geboren bij 34 1/2 week. Hij deed het prima en mocht na 2 weken naar huis. Op 24 december mislukte helaas de eerste gehoortest thuis (de OAE screening). Op 7 januari kwam met de A-ABR test thuis zijn linkeroor door de test, zijn rechteroor niet.
Wij naar het AC (VU Amsterdam) waar op 14 januari met een BERA test een perceptief gehoorverlies van 40 db werd vastgesteld bij 3000 Hz aan het rechteroor maar toch ook aan het linkeroor!

De audioloog adviseerde ons bij 6 maanden te starten met gehoorapparaten. In een gesprek een paar weken later adviseerde een andere audioloog ons om nog even te wachten met gehoorapparaten tot de uitslag van de vrije veld meting bij 8 a 9 maanden. Volgens hem wegen de voordelen van nu starten niet op tegen de nadelen, bij een gehoorverlies van 40 db.

Erg verwarrend twee verschillende meningen. Kennelijk beweegt Finn zich met zijn gehoorverlies van 40 db in een grijs gebied en verschillen de meningen over wanneer te starten met gehoorapparaten.

Op ons verzoek heeft Finn op 9 april een tweede Bera test gehad. Resultaat bij 3000 Hz: links 40 db verlies, rechts 30 db verlies. De drie testen samengenomen (A-ABR thuis en twee maal Bera in het AC) komt zijn gehoorverlies nu gemiddeld uit op 35 db.

We vragen ons nu af wat wijsheid is. Beginnen met gehoorapparaten, ja of nee? En zo ja wanneer?

Ik ben benieuwd of er ouders zijn van babies/kindjes met een dergelijk gehoorverlies en wat hun aanpak is geweest.

Groeten,
Monique

José
Expert
Expert

Bericht door José » za 18.04.2009 11:00

Hallo Monique,

Hartelijk Welkom hier op het forum :)

Je zit in een lastige situatie. Omdat je nu 2 verschillende optie's te horen hebt gekregen m.b.t. het aanpassen van hoortoestellen voor Finn.

Ik kan mij voorstellen dat je niet weet wat je moet doen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Want ik ben zelf 1 zijdig doof en 1 zijdig zwaarslechthorend geboren en kreeg pas op mijn 4e een hoortoestel.

Nu in deze tijd wordt er gelukkig vroeg gehoortesten gedaan om eventueel gehoorverlies te kunnen constateren.

Op zich lijkt het mij geen kwaad om nog even te wachten met hoortoestellen.
Maar dat is denk ik afhankelijk van hoe Finn nu op jullie reageert.
Als je duidelijk merkt dat Finn niet voldoende reageert op jullie stemmen en geluiden.
Dan zou je nu al met een gehoorapparaatjes kunnen beginnen.
Anderzijds Finn kan nog niet aangeven of hij jullie wel of niet beter zal kunnen horen.
Dat merk je pas als hij een hoortoestel heeft en dan zullen jullie kunnen opmerken of hij meer en beter hoort met hoortoestellen dan zonder.

Er zijn hier op het forum verschillende ouders met zeer jonge baby's en kindjes die ook hoortoestellen hebben.
Ik hoop dat zij jou kunnen helpen met advies en tips.

Ik wens jullie heel veel sterkte en succes met Finn.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Hennie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Hennie » do 21.05.2009 23:04

Hoi monique,
Het is zeker moeilijk te weten wat je moet doen als er tussen de geleerde mensen ook al verschil van mening is.Wijzelf hebben bij Joey een proef met gehoorapp.gedaan toen hij 1 1/2 jaar oud was.We merkten toen geen verschil zowel thuis als op de psz voor doven en sh kinderen.
We hebben toen besloten om pas weer een proef te starten als hij de leeftijd zou hebben om het zelf beter aantegeven.[ook wel weer moeilijk wanneer dat moment is]Hij heeft een gehoorverlies van 50 á 60 DB.In de praktijd is dat niet altijd te merken en aan zijn spraak al helemaal niet want die kwam voor zijn eerste jaar al goed op gang.Ik denk dat dat ook belangrijk is om naar te kijken.nu is hij 7 en zijn we weer een proef gestart die er goed uitziet.Ik denk wel dat het ook erg belangrijk is,hoe moeilijk dat ook is om je gevoel ook niet uittesluiten.Wens jullie veel succes met jullie keuzes [bedenk dat wat voor keuze je ook maakt,je het in het belang van je kind doet]
Groetjes Hennie

Plaats reactie

Terug naar “stel je zelf voor "ouder/verzorger"”