dit is onze situatie

stel je zelf voor als ouder/verzorger van kind

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
bezorgde mama

dit is onze situatie

Bericht door bezorgde mama » zo 06.09.2009 22:32

Hoi,

Ik en mijn man hebben het vermoeden dat er een probleem is bij mijn dochtertje en ik kan absoluut niet inschatten hoe erg dit is. Ook twijfel ik aan mezelf en wil ik het liefst het probleem niet onder ogen zien...

Mijn dochtertje is 6 jaar en net gestart in de lagere school. Al een tijdje vinden we dat ze soms niet goed hoort. Meestal dachten we dat dit kwam door dat ze zich niet goed concentreerde, met andere dingen bezig was, geen zin om het te horen... Maar toch dachten we af en toe "hoort ze wel goed?" maar hier gingen we snel over.

Vorige week hadden we opeens allebei samen het gevoel dat ze echt zeer slecht hoort. Op dezelfde dag zagen we beide in dat ze echt niet goed hoort en dat het een probleem is. En sindsdien kunnen we er niet meer naastkijken.
We hebben de online hoortest voor kinderen gedaan met haar. We schrokken ons een bult. Terwijl zij de koptelefoon op had en wij niet had ze soms niet eens door dat er een woord gezegd werd terwijl wij alle woorden konden verstaan. De test gaf dan ook aan dat ze slecht hoort. Dus wij deden die test opnieuw en dan eens zonder koptelefoon en weer hetzelfde. Dan nog maar eens getest maar volgens de test hoort ze dus echt slecht. Heeft iemand ervaring met die test?
Ze praat ook heel luid en ze heeft dit zelf niet door. Als ze ons niet ziet en we zeggen iets tegen elkaar op een normale toon dan heeft ze het soms niet door. Heel de tijd door zegt ze wablieft. We betrappen ons erop dat we met haar praten alsof ze 90 is en dat we zelfs de neiging hebben de dingen ook uit te beelden...
En op andere momenten hoort ze opeens wel eens een keertje goed als we iets stil zeggen. Verwarrend!!

Onze dochter haar uitspraak is ook slecht. Dit is echter iets dat steeds aanwezig was. Ook als jong kind terwijl ze toen toch heel scherp hoorde en kleine details haar niet ontgingen.

Na 1 dag in het eerste leerjaar gaf de juf aan dat ze enkele dingen van info totaal gemist heeft in de klas maar ook zij dacht dat ze misschien aan een ander onderwerp was blijven doordenken. Terwijl we dit de vorige jaren op school nooit te horen hebben gekregen. Integendeel. Ze is steeds zeer betrokken.
Ze zegt nu zelf ook dat ze maar gewoon "ja" zegt als ze de juf niet verstaat. We merken dat ze dit thuis ook doet. Ze durft niet altijd meer te vragen "watblieft" waarschijnlijk omdat ze het zelf zo lastig vind dat het zo vaak is.

Wij zijn bezorgd. Wij hebben het gevoel dat zij heel plots een enorme achteruitgang gemaakt heeft op vlak van horen. Al weten we natuurlijk niet of er al langer een probleem is. Misschien hoort ze al een tijdje minder maar nu is het zo plots zo opvallend dat we ons echte zorgen maken. En toch vinden we het gek dat we op dezelfde dag opeens allebei doorhadden dat ze half doof lijkt.

Ik lig er wakker van en de ergste dingen spoken door mijn hoofd. Ik heb al rond gebeld voor een KNO arts maar daar kunnen we ten vroegste binnen een maand pas terecht.

Na die test wou mijn man naar spoed rijden maar zo ernstig is het nu ook weer niet hoewel ik dit toch zeer bizar vind.

Natuurlijk kunnen jullie mij via een forum niet zeggen wat er aan de hand is. Maar zou ik toch niet blijven zoeken tot ik ergens sneller terecht kan? (al heb ik al heel wat telefoons achter de rug). En wat zou ik doen als ik echt nergens eerder terecht kan? Dan moet ik maar gewoon toekijken?
En hoe kan dit nu zo plots op 1 dag z sterk zijn?

Zou ik nu overbezorgd zijn en worden gehoorproblemen door ouders meestal overschat en zal het dus minder erg zijn dan het lijkt? Of kan ik me best toch voorbereiden op iets ernstig?

Ik lig er echt wakker van

groetjes,
bezorgde mama

José

Bericht door José » ma 07.09.2009 08:37

Hallo Bezorgde moeder,

Wederom ook hier welkom op het forum :)

Mijn tips heb ik je al op het andere forum gegeven.
En nogmaals jullie bezorgdheid is terecht.
Hopelijk kunnen jullie ergens anders sneller bij een KNO-arts terecht en ook bij de audioloog.

Ik hoop dat hier de ouders jullie nog andere tips kunnen geven en/of jullie bezorgdheid iets kunnen geruststellen.

Groetjes, José

Rosy

Bericht door Rosy » ma 07.09.2009 10:14

Hoi bezorgde mama,

Jeetje, wat een vervelende situatie! :(
Ik kan me goed voorstellen dat je er wakker van ligt.

Ik sluit me aan bij Jose en denk dat jullie bezorgdheid terecht is! Het is mogelijk dat het gehoor van je dochter plotseling achteruit is gegaan. Zelf heb ik 2 SH kinderen en herken veel uit jouw verhaal. Ook wij hebben getwijfeld en gepiekerd. Wij meenden dat onze jongste wel goed hoorde toen zij klein was (ze was ook erg alert), maar met 3,5 jaar bleek dat zij SH was. Daarmee herken ik de verwarring die jij beschrijft.

Je schrijft dat je pas over een maand bij KNO-arts terecht kunt. Dat duurt dan wel erg lang als je je zorgen maakt.
Ben je al naar de huisarts geweest met het hele verhaal? Aangezien ze nu in groep 3 begint; wat een heel belangrijk jaar zal worden; kan hij/zij misschien een eerdere afspraak forceren? Misschien kan de huisarts een rechtstreekse verwijzing naar het audiologisch centrum regelen?

Ik hoop dat jullie snel ergens terecht kunnen en dat er duidelijkheid ontstaat. Veel sterkte!!

Monique74

Bericht door Monique74 » ma 07.09.2009 12:57

kan me je zorgen voorstellen, ik was ook al aan het denken om met het verhaal naar de huisarts te stappen, ik heb al vaker gehad dat door tussenkomst van de h.a het sneller kon, dat kon hij dan regelen, want ik vind een maand ook wel heel erg lang om in onzekerheid te zitten.
veel succes en ik hoop dat jullie eerder kunnen.
liefs monique

bezorgde mama

Bericht door bezorgde mama » ma 07.09.2009 14:10

Hoi,

Dank je allemaal voor jullie reacties.
De onzekerheid is moeilijk.

Ik heb alle ziekenhuiszen afgebeld en uiteindelijk kunnen we nu woensdag terecht bij een KNO-arts. Maar doet deze arts gehooronderzoeken? Of is dat enkel in aan audiologisch centrum? Het is een nieuwe wereld voor mij en ik moet dus veel leren.

Ik wil zo snel mogelijk haar oren laten testen en met zekerheid weten of er gehoorverlies is of niet. Ik hoop dat de KNO arts daar al antwoord op kan geven. Wellicht wel, ik weet het wel. Maar ik blijf maar hopen... tot ze mij het tegendeel met zekerheid zeggen denk ik.

Ondrtussen hebben we die online hoortest ook in eens in de voormiddag gedaan. Beetje hopen dat de factor vermoeidheid en concentratie meespeelt... maar het blijft even slecht.

Op school staat haar bank naast de bank van haar juf. Ze zit er altijd naast. Instinctief heeft de juf dit gedaan...
Dus ze zal toch wel iets aangevoeld hebben.

Bedankt voor de steun
Groetjes en ik hou jullie op de hoogte

Monique74

Bericht door Monique74 » ma 07.09.2009 14:31

fijn dat jullie woensdag al terecht kunnen! dat is gelukkig een stuk sneller, wij zitten bij een audiologisch centrum en mijn dochtertje krijgt elk jaar een test, als daar wat uitkomt moet ik naar de knoarts, maar volgens mij kunnen beide hoortesten doen, ik kan het me nog zelf van vroeger herinneren en mila, mijn dochtertje heeft het bij het ac.
in idd veel succes woensdag!!

José

Bericht door José » ma 07.09.2009 14:32

Hoi,

Fijn dat jullie woensdag al bij een KNO-arts terecht kan.
Een KNO-arts onderzoekt haar oor of er misschien een propje in haar hoorzit, of vocht achter de trommelvlies zit. Verder zal de arts jullie vragen stellen waarbij hij een conclusie kan maken op medische gebied.

En daarnaast indien de KNO-arts het nodig acht een CT-scan of MRI-scan laten maken. Om inwendig te kunnen bekijken wat er eventueel mis is.

Een KNO-arts doet geen audiologische testen daar moet je inderdaad bij een Audioloog zijn. Je kunt wachten tot je woensdag bij de KNO-arts bent en al daar aansluitend een afspraak maken bij de AC = Audiologische Centrum in het ziekenhuis. Of je belt nu het zelfde ziekenhuis met het verzoek of jullie een aansluitende afspraak kunnen laten maken bij de audioloog. Dat zou het mooiste zijn, dan heb je 2 vliegen in 1 klap of als het woensdag niet kan, in ieder geval z.s.m. een afspraak laten maken bij de audioloog.

Een audioloog doet verschillende testen zoals toondrempel- en spraakaudiometrie .
Hoe dat in zijn werk gaat kun je hier lezen >>Verschillende gehoortesten
en >>Uitleg
en hier >> Wat is een audiogram?

Groetjes, José

bezorgde mama

Bericht door bezorgde mama » di 08.09.2009 16:47

Hoi,

vandaag ben ik aan de klasjuf gaan vragen wat zij merkt van het gehoorverlies om dit morgen te kunnen doorgeven.
De klasjuf merkt niets. Volgens haar hoort ze goed. Ze zit wel vlakbij en als juf zegt ze wel de taak te hebben eerst haar aandacht te trekken alvorens ze iets zegt. Maar volgens haar is er geen gehoorverlies.

Morgen weten we het met zekerheid. Maar dit doet me twijfelen. Wellicht omdat ik zo graag wil dat er niets is. Maar een juf moet toch zoiets opmerken? Dan valt het misschien allemaal mee.

Wat een verwarring!

Groetjes,
Dominique

José

Bericht door José » di 08.09.2009 23:17

Hoi,

Heel veel succes morgen :cool:

Groetjes, José

Monique74

Bericht door Monique74 » wo 09.09.2009 08:37

ook van ons heel veel succes!

bezorgde mama

Bericht door bezorgde mama » wo 09.09.2009 14:06

Hallo allemaal,

Deze morgen zijn we bij de KNO geweest. Onze dochter heeft vocht achter het trommelvlies en daardoor een gehoorverlies van 30db. Ze krijgt medicatie en binnen 6 weken moeten we teruggaan. Dan zou weer alles in orde moeten zijn en als dat niet zo is dan zou ze buisjes krijgen.

Dit is dus heel goed nieuws zei de arts. En wij hebben veel hoop gezien het de laatste dag iets beter is. Het is enkele dagen zeer zeer slecht geweest. De dokter zeg dat dit wat kan fluctueren.

We waren dus toch wat te bezorgd en het is uiteindelijk niet zo erg. Maar die periode dat ze het zo erg had... dat was heel beangstigend.
De KNO zei dat we er toch goed aan gedaan hebben te komen.

Het is een hele opluchting. We hebben geluk.

Groetjes,
Dominique

José

Bericht door José » wo 09.09.2009 15:19

Hoi Dominique,

30 Db is veel hoor. En dat hebben jullie gemerkt
Maar wat een opluchting. :)
En het is gelukkig ook te behandelen.
Ik hoop dat het gauw over gaat en dat de buisjes niet nodig zijn.

Groetjes, José

Rosy

Bericht door Rosy » do 10.09.2009 19:23

Hoi,

Gelukkig dat het meevalt!
Natuurlijk vervelend dat ze vocht achter haar trommelvlies heeft, maar dat is wel te verhelpen. Duimen dat het over 6 weken over is :cool:.

Op haar 'slechte' dagen heeft ze dus waarschijnlijk meer als 30 db verlies gehad; dat is niet niks. Dus je hebt inderdaad prima gehandeld.

Ik ben blij dat het beter gaat!

Trudie

Bericht door Trudie » zo 13.09.2009 18:04

(Mocht de medicatie niet helpen...)

Vaak zie je dat kinderen met buisjes veel beter horen en zich ook prettiger voelen. De druk die ze voelen (alsof je in het vliegtuig zit en je moet klaren) is dan weg.
Zorg dan wel voor zwemdopjes in de oren. Die zijn te gebruiken tijdens douchen/zwemmen, om te zorgen dat er geen water in de oren kan komen. (zou een ontsteking kunnen veroorzaken).

Veel succes!

Plaats reactie

Terug naar “stel je zelf voor "ouder/verzorger"”