hallo, ik ben moniek, moeder van femke, doof geboren

stel je zelf voor als ouder/verzorger van kind

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
moniek
Beginner
Beginner

hallo, ik ben moniek, moeder van femke, doof geboren

Bericht door moniek » wo 06.01.2010 10:16

Hallo, bij deze stel ik me even voor op dit forum. Ik ben Moniek, 42 jaar en ruim 9 weken geleden bevallen van onze dochter Femke. Tijdens de gehoorscreeningen thuis bleek dat er iets niet goed was met haar gehoor. Na 3 keer thuis testen werden we doorgestuurd naar het audiologisch centrum. Daar werd Femke uitgebreid getest en kregen we te horen dat ze lichte tot matige gehoorverliezen had. We waren daar verdrietig om maar aan de andere kant viel het ook wel weer mee omdat we waren uitgegaan van het ergste, namelijk dat ze doof zou zijn. Ze was pas 3 weken toen ze die test kreeg. De audioloog wilde haar met een week of 8 opnieuw testen omdat er dan misschien wat rijping in het oortje had plaats gevonden en uitslag wat gunstiger (lees: licht gehoorverlies) uit zou vallen
Toen ze met 8 weken opnieuw getest werd gingen wij daar dus ook naartoe met de gedachte dat we die dag zouden horen wat het was, licht of matig gehoorverlies. Tot onze grote schrik kregen we echter te horen dat de testresultaten erg slecht waren en dat Femke doof was. Deze keer hadden we een andere audioloog dan de 1e keer. We snapten er niks van, hoe kon dat nou, tijdens de 1e test was immers iets heel anders eruit gekomen. De audioloog van de 2e test moest ook toegeven dat hij, als hij de resultaten van de 1e test had moeten beoordelen, hij een minder rooskleuriger uitslag had gegeven als de 1e audioloog. Voor ons onbegrijpelijk dat 2 professionals zo een verschillende interpretatie / uitslag konden geven van dezelfde test.
Al met al een behoorlijke telurstelling voor ons. Inmiddels zijn we er een beetje aan gewend en ben ik me aan het orienteren op alles wat met doofheid te maken heeft. Alles is nieuw voor ons en de toekomst is zo vol met onzekerheden nu.
Ik hoop op / via dit forum wijzer te worden en ervaringen te kunnen delen met andere ouders en dove of slechthorende mensen zelf.

José
Expert
Expert

Bericht door José » wo 06.01.2010 17:58

Hallo Moniek,

Welkom hier op het forum.

Nog van harte gefeliciteerd met jullie dochter Femke. :D

Ik kan mij heel goed voorstellen dat jullie geschrokken zijn. :-(
En totaal andere uitslag kregen bij de laatste test.

Het verbaasd mij dat er 2 hele grote verschillen in de testen zitten.
Van matig tot doof. Dat is nogal wat.! Je gaat bijna afvragen of er tussentijds iets gebeurd is met de oortjes van jullie dochter. Is ze ziek geweest? En misschien vocht achter de trommelvlies is daar al naar gekeken? Niettemin, is het belangrijk dat het goed getest moet worden en een een juiste uitslag zodat jullie verder kunnen.

Misschien is er nog voldoende restgehoor om met hoorapparaatjes verder te gaan en anders is er een CI = Cochlear Imlantaat nog een goede hulpmiddel. ( CI is een implanteerbare hoorapparaat). In dit geval is het belangrijk om te weten in hoeverre ze "doof" is en waardoor ze doof is. Om in aanmerking te kunnen komen voor een CI. Misschien is dat niet nodig, maar mocht je daar meer info. willen hebben kan dat altijd nog.

Verder zou ik je adviseren om je te laten informeren bij een Ambulante begeleiding. Zij kunnen je met heel veel dingen helpen zoals. eventueel gebaren leren, school, helpen met het "rugzak" indicatie.

Deze info. kun je hier lezen>>> : diverse info.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Plaats reactie

Terug naar “stel je zelf voor "ouder/verzorger"”