soloapparatuur voor school en thuis

Hier kan je vragen stellen over Solo -en overige randapparatuur voor school en thuis

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Marijke B.
Beginner
Beginner

soloapparatuur voor school en thuis

Bericht door Marijke B. » vr 06.06.2008 13:47

Onze dochter Naomi is slechthorend (gehoorverlies ongeveer 60 decibel) Zij is in december 5 jaar geworden, zit nu op speciaal onderwijs en mag na de zomervakantie naar het regulier onderwijs. :cool:
Via de zorgverzekeraar is nu een aanvraag voor soloapparatuur gedaan en wij hebben bericht gekregen dat dit het beste geleverd kan worden via resound. (de verzekering heeft daar een contract mee)
Heeft iemand ervaring met dit merk? Of tips waar ik op moet letten? Ze heeft nu op het speciaal onderwijs solaris (kastje op haar buik, wat ze zelf erg vervelend vindt)

Andere tips zijn ook welkom!! Over de overgang van speciaal onderwijs naar het regulier bijvoorbeeld!
Hartelijke groet, Marijke Blom
:-D[/color][/size]

Airam
Beginner
Beginner

Bericht door Airam » wo 13.08.2008 17:47

Wat betreft de overgang speciaal onderwijs - gewoon onderwijs kan ik niet veel zeggen.
Heb vanaf groep 3 of 4 van de basisschool al een solo-apparaat van solaris (dacht ik) - gebruik het nog steeds nu ik op de uni zit, met idd ook
een klein kastje op de buik. Heb het zelf nooit echt als onprettig ervaren.
Heb het even opgezocht, maar heb hier idd een mapje van GN Resound liggen, altijd prima levering gehad, wat snoertjes betreft of een nieuwere versie van de solo-apparatuur.
Wat mij iig erg geholpen heeft is dat de klas er van af wist (wat is het probleem, waarom draag ik solo-apparatuur, hoe kunnen jullie er het beste mee omgaan ed), de leerkrachten goede uitleg kregen hoe en wat met het gehoorsverlies (bij mij werd dat aan het begin van het jaar altijd uitlegd door m'n ambulante begeleidster). En laat je dochter altijd opkomen voor zichzelf, zeggen als ze iets niet hoort.

Trudie
Expert
Expert

Bericht door Trudie » wo 13.08.2008 22:50

Solaris is van ReSound als ik me niet vergis.

Ik heb het in onze audicienspraktijk wel eens meegemaakt dat een klant bij de verzekering aan heeft gegeven liever soloapparatuur te willen van Phonak dan de voorgeschreven soloapparatuur van de verzekering.
Dat is gelukt, maar moest wel aan kunnen tonen dat het beter was. (Audicien ondersteunt de Phonak apparatuur en niet de Solaris, hoortoestellen van Phonak, mogelijkheden in de apparatuur, enz.)
Daar kostte helaas wel wat tijd.

Succes!

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » di 26.08.2008 21:14

Hallo,

Mijn dochter (8 jaar) gebruikt als solo de edulink van Phonak.
Hierbij heeft ze in ieder oor een ontvanger en draagt de leraar een zender.
Onze ervaringen zijn erg goed.
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

Groeten Anita

brendathera
Beginner
Beginner

Bericht door brendathera » wo 10.09.2008 12:29

Hallo,

Onze zoon Willem heeft de smartlink van Phonak in combinatie met de savia toestellen van Phonak met ingebouwde ontvangers.
Dat gaat prima. Hij is net vorige week gestart op een nieuwe middelbare school, 1e klas VWO! Met ambulante begeleiding vanuit Auris.
Hij heeft een gehoor verlies van 80-100 DB in de hoge tonen. Tot nu toe gaat het goed. Ik was volgens mij meer gespannen voor de grote overstap naar het voortgezet onderwijs dan onze zoon.

Dus ook voor kinderen met een gehoorverlies zijn er best mogelijkheden. gaat niet altijd makkelijk, maar ga ervoor!

groet Brenda
groetjes Brenda , moeder van Willem

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » wo 10.09.2008 22:43

Hoi Marijke!

Onze zoon (6 jaar) heeft sinds dinsdag de Inspiro van Phonak. De juf heeft de zender en onze zoon 2 audioschoentjes als ontvangers. Hij gebruikt ze in combinatie met de Phonak Maxx hoortoestellen. Ze zijn erg enthousiast. Nu kan hij ook de oefeningen op de computer meedoen; door het 'kastje' in de PC te pluggen.
Dit alles is door de verzekering vergoed; de leverancier was gecontracteerd.

Onze zoon is met 5 jaar overgestapt van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs. Dat is prima verlopen. Nu in groep 3 is de solo-apparatuur erg belangrijk voor hem. Dat zullen jullie waarschijnlijk ook gaan merken.

Dus veel succes met de aanschaf! :cool:
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

Marijke B.
Beginner
Beginner

Bericht door Marijke B. » vr 18.09.2009 13:25

hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Het is zo goed om te lezen dat er nog veel meer ouders hard op zoek zijn naar het beste voor hun kind! :)
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder Naomi heeft de overstap gemaakt van het speciaal onderwijs naar het regulier. Het is echt heel goed gegaan. De leerkracht ging er ook echt helemaal voor.Geweldig om te zien hoe Naomi sociaal is opgebloeid.
Naomi zit nu in groep 3, ik merk aan haar dat ze echt heel moe is na een dag school. Het probleem waar Naomi nu tegenaan loop is dat ze op het schoolplein in de pauze zich heel onprettig voelt, ze volgt gesprekken niet en loopt alleen over het plein.(Omdat ik leesbegeleiding op school geeft zie ik dat) Ze wil met niemand meer spelen na schooltijd, terwijl vorig jaar ze minimaal 3x per week een vriendinnetje had om te spelen. Heeft iemand ervaring hiermee? En misschien nog handige tips?
Ik ben benieuwd. :cool:
Hartelijke groet, Marijke

Kees
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Kees » vr 18.09.2009 13:45

Beste mensen,

Oorakel is een instantie die gratis adviezen geeft over hulpapparatuur in de breedste zin van het woord.

www.oorakel.nl
Groeten,

Kees de Vries.
Deventer.

Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.
Homepage: http://www.keesdevries.eu

Maxje13579
Beginner
Beginner

Bericht door Maxje13579 » do 16.09.2010 08:39

Marijke B. schreef:hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Het is zo goed om te lezen dat er nog veel meer ouders hard op zoek zijn naar het beste voor hun kind! :)
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder Naomi heeft de overstap gemaakt van het speciaal onderwijs naar het regulier. Het is echt heel goed gegaan. De leerkracht ging er ook echt helemaal voor.Geweldig om te zien hoe Naomi sociaal is opgebloeid.
Naomi zit nu in groep 3, ik merk aan haar dat ze echt heel moe is na een dag school. Het probleem waar Naomi nu tegenaan loop is dat ze op het schoolplein in de pauze zich heel onprettig voelt, ze volgt gesprekken niet en loopt alleen over het plein.(Omdat ik leesbegeleiding op school geeft zie ik dat) Ze wil met niemand meer spelen na schooltijd, terwijl vorig jaar ze minimaal 3x per week een vriendinnetje had om te spelen. Heeft iemand ervaring hiermee? En misschien nog handige tips?
Ik ben benieuwd. :cool:
Hartelijke groet, Marijke
Hoi Marijke,
Dat laatste herken ik heel erg. De pauzes vond ik ook verschrikkelijk. Gesprekken tussen anderen zijn gewoonweg niet te volgen omdat het te snel gaat. Laat staan dat je zelf wat zegt. Ik had op een gegeven moment het geluk dat ik een vriendin kreeg met wie ik in de pauzes om ging. Maar zodra er een grote groep was, klapte ik dicht. Ik ben daar zelfs een keer op aangesproken toen ik op het middelbare onderwijs zat. Dat is een klap in het gezicht. Je wilt het wel, maar het lukt gewoon niet. In dat opzicht denk ik dat kinderen al op vroege leeftijd geïnformeerd moeten worden over slechthorendheid. Zeker als er een kind in de klas zit die schlechthorend is. Dan worden er een heleboel misverstanden mee voorkomen. Op het moment dat ik op het middelbare onderwijs zat, wist ik nog niet zo goed hoe ik daar mee om moest gaan. Ik heb altijd het normale traject gevolgd en nooit geweten dat het aan mijn slechthorendheid lag. Dat mijn gedrag door mijn slechthorendheid kwam. Ik dacht gewoon dat het aan mij lag. Dat ik nooit wat te zeggen had in een groep. Maar nu pas realiseer ik mij dat het komt door mijn slechthorendheid. En dat is natuurlijk 18 jaar te laat.
Je vraagt naar tips, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je daar als ouder mee om moet gaan. Misschien zoveel mogelijk stimuleren om toch iemand mee naar huis te nemen.
Ik weet dat het niet veel is, maar misschien dat je er iets aan hebt.
Groetjes Jolanda

Marijke B.
Beginner
Beginner

Bericht door Marijke B. » do 16.09.2010 10:10

Hoi Jolanda,
Bedankt voor je reactie! . Het is gewoon zo naar dat Naomi zo alleen liep op het schoolplein. Wat naar ook dat het bij jou nooit is onderkend! Gelukkig dat je een vriendin kreeg waarmee je kon optrekken.

Ik had het ook aangegeven bij de leerkracht
De leerkracht heeft als oplossing gegeven dat er elke dag iemand met Naomi meegaat naar buiten als een soort maatje en dat ze samen een rustig plekje opzoeken. Het heeft gewerkt, Naomi weet nu dat ze uit de drukte moet blijven om een gesprek te verstaan. Inmiddels zit ze in groep 4 en weet ze zich aardig te redden, al is buiten spelen niet haar favoriet.

Tegenwoordig zijn er ook leuke boekjes over hoe het is om slechthorend te zijn, die werken ook wel, die zijn voorgelezen in de klas. Maar ik merk ook aan Naomi dat ze liever niet in een uitzonderingspositie zit. En eigenlijk zit ze dat al, omdat ze haar soloapparatuur heeft.
Groetjes, Marijke

Maxje13579
Beginner
Beginner

Bericht door Maxje13579 » do 16.09.2010 17:49

Fijn om te horen dat het nu goed gaat.
Het is ook niet meer dan begrijpelijk dat ze het naar buiten gaan niet leuk vind.
Je wordt dan toch een beetje in een isolement gedrukt.
En het is inderdaad ook zo dat Naomi het zal moeten accepteren dat ze in een uitzonderingspositie zit.
Ik hoop dat dat snel gaat.
Ik ben er nog steeds mee bezig en daarom probeer ik ook contact te zoeken met mensen van mijn eigen leeftijd die ook slechthorend zijn.

Groetjes Jolanda

Marijke B.
Beginner
Beginner

Bericht door Marijke B. » vr 17.09.2010 10:59

Hoi Jolanda,
Wat naar zeg om te horen dat je er nog steeds mee worstelt, het is inderdaad heel belangrijk om met een lotgenoot ervaringen uit je verleden uit te wisselen. Niemand begrijpt je daarin beter als iemand die hetzelfde heeft meegemaakt!

Er is wel een blog van ene Marieke die wat ervaringen heeft opgeschreven en nog schrijft. Als je even op google: "blog ongehoord Marieke" intikt dan kom je die tegen maar zij is misschien weer wat ouder.

Ik hoop echt dat je iemand vindt, zodat je een stukje herkenning vindt bij een ander, en er samen mee aan de slag kunt gaan zodat je het een plek kunt geven en je verder kunt.
Heel veel sterkte Jolanda!

En als je jong en slechhorend bent of je kent iemand die dat is en je leest dit reageer dan even naar Jolanda je kunt misschien iemand verder helpen om je ervaring te delen!
Jij bent misschien net die ene die zij nodig heeft!

Groetjes, Marijke

Plaats reactie

Terug naar “Soloapparatuur voor School en Thuis”