Dochter (65 decibel gehoorverlies) naar middelbare school.

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Marijke B.
Beginner
Beginner

Dochter (65 decibel gehoorverlies) naar middelbare school.

Bericht door Marijke B. » zo 09.11.2014 20:35

Onze dochter, Naomi zit in groep 8 en zal de overstap naar het voortgezet onderwijs moeten maken :-( . Zij heeft de eerste 2 jaar op speciaal onderwijs gezeten (van haar 3e tot haar 5e jaar) daarna heeft zij 1 jaar ambulante begeleiding op regulier basisonderwijs gehad, maar zij kreeg daarna geen indicatie meer voor een rugzakje omdat het allemaal goed ging. Vanuit school kreeg zij nog wel begeleiding met name voor haar woordenschat en lezen. Het gaat op de basisschool heel goed, we hebben het getroffen met zo'n goede basisschool. Uit de cito entreetoets kwam HAVO/ VWO niveau. Maar sociaal emotioneel loopt ze best achter op haar klasgenootjes en haar werktempo is heel laag, ze heeft echt wat meer tijd nodig. Haar weerbaarheid is ook matig. Zij heeft een sociale vaardigheidstraining gehad, maar echt geholpen heeft dat niet echt, ze is echt heel verlegen.

En als ik dan op onderstaande onderzoek stuit wordt het allemaal niet makkelijk om een keuze te maken en zou ik haar het allerliefst nog een jaar op de basisschool houden.

Gedeelte uit een onderzoek van Nina Wolters (senior onderzoeker Kentalis):
“Steeds meer kinderen die doof of slechthorend zijn, gaan naar het reguliere onderwijs. Een actueel thema. Ik vroeg mij af wat de sociale gevolgen zijn en heb dat onderzocht. We zien dat deze kinderen wat meer moeite hebben als het gaat om acceptatie of populariteit. Vooral in de brugklas valt teruggetrokken gedrag op.”

Op internet kan ik niet echt wat ervaringsverhalen vinden, dus hierbij de vraag heeft iemand ervaring, tips enz...? Alles is welkom!

Zou er een kans zijn dat er weer ambulante begeleiding ingezet kan worden, of kent iemand een schakeljaar tussen de basisschool en voortgezet onderwijs.

Nou ja een heel verhaal :wink: ik hoop dat iemand tips/ ervaringen wil delen :cool:

Vriendelijke groet, Marijke

Marja15
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Dochter (65 decibel gehoorverlies) naar middelbare schoo

Bericht door Marja15 » do 02.04.2015 20:46

Hallo Marijke,

heb je al op een andere manier antwoord gekregen (gezien datum vraagstelling)? Ik zit even te kijken bij onbeantwoorde berichten....

Toen ik een puber was, had ik goede cijfers op de horende school.
Maar emotioneel ging het niet goed. Gevolg: nu extra hulpverlening, vertrouwen geknakt etc.
Dus heel verstandig om je dochter weerbaarder te maken.
Als jij vindt dat je kind extra emotionele bagage moet krijgen, dan moet je op je buikgevoel vertrouwen dat dit echt nodig is! Heel verstandig!!!!

Stuur me even een persoonlijke mail, heb je contact gehad met de FOSS en/of FODOK?
Vorig jaar was er nl. een themadag over Passend Onderwijs, die heb je dus gemist.... Ouders maken zich zorgen. Terecht!

groeten,

Marja

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”