vraag over klassegrootte regulier onderwijs

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
katrie

vraag over klassegrootte regulier onderwijs

Bericht door katrie » wo 22.06.2011 11:37

mijn dochter Jip ,8 jaar, heeft aan beide oren een matig gehoorverlies.
Sinds een aantal maanden heeft ze toestellen.
Nu zit ze in een klasje van 19 kinderen maar volgend jaar gooien ze de twee groepen 4 bij elkaar en komt ze in een klas van 35! kinderen.
Tot nu redde ze het goed maar ik maak me zorgen over volgend jaar.
Maakt het uit dat er zoveel meer kinderen in de klas zitten? Of maakt dat qua ervaring geluid niet veel uit ? (Ik heb al op een andere school gekeken en daar komt ze in een klas van 22.)
Ik hoop op een reactie!
Groet Katrie

José

Bericht door José » wo 22.06.2011 16:29

Hallo Katrie,

Pff, ik kan mij heel goed voorstellen dat je zorgen maakt.
En terecht!, want het is niet niks 35 leerlingen in 1 klas.

Een vraag: Zit ze op een reguliere school? Of speciaal onderwijs voor slechthorenden?

Indien het laatste verbaasd het mij als ze dit doen.
Want ze weten immers dat slechthorende kinderen/volwassenen veel meer moeten concentreren dan een goed horende.
Ook al heeft een slechthorende hoortoestellen, je bent en blijft slechthorend.
Meer lawaai kost meer engergie om goed te kunnen luisteren en verstaan.
Dus is het ook vermoeiender om de les goed te kunnen volgen.

Uit eigen ervaring weet ik dat 35 kinderen meer lawaai geeft dan 19 kinderen. En of het om goedhorende en/of slechthorende kinderen gaat het is te groot en te veel. :shock:

Ik begrijp er sowieso niets van dat ze zo'n beleid voeren om klassen groter te maken, de school prestaties in Nederland is al niet zo geweldig. :-(

Daarnaast vraag ik mij af of de leerkrachten wel voldoende aandacht aan zoveel kinderen kan geven.
Zeker bij kinderen die extra "zorg" nodig hebben om de les goed te kunnen volgen.

Het is heel goed dat je oríënteerd naar een rustiger klas.
Maar vraag ook daar of het ook ZO blijft? Want misschien is het nu nog wel zo en gaan zij ook over 1 of 2 jaar de klassen groter maken.

En vraag aan de huidige school of er mogelijkheid is om rekening te houden met jou kind en overige kinderen die eventueel extra "zorg" nodig hebben een aparte klas te doen waar dan weinig kinderen in zitten.

Vragen kan je altijd. :D

Succes :cool:

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”